PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci GP Japonska: Mercedes se raduje, domácí Honda trpí

Hamilton se dlouhodobě těší velké podpoře | foto: Daimler AG

Velice těsná kvalifikace do 17. závodu letošní sezóny je za námi, jak na ni reagovali piloti a členové týmu?

MERCEDES

Nico Rosberg, 1.
Samozřejmě jsem s výsledkem spokojen. Dobrý byl celý víkend, auto bylo dobře nastavené, cítil jsem se komfortně, což mi umožnilo jet naplno až do samotného konce. Takže jsem rád. Start bude zítra tou nejdůležitější součástí závodu. Nebude to jednoduché, protože rovinka se svažuje a tím pádem je přítlak trochu menší než obvykle, takže to bude zajímavá výzva. Bude třeba si hlídat životnost pneumatik, dostatečně dlouhý stint a aby vyšla strategie, je nutné to vše dobře poskládat dohromady.

Lewis Hamilton, 2. místo
Obecně nebyl tento víkend vůbec jednoduchý - tedy ne, že by to někdy bylo snadné - ale nebyl jsem tak silný jako v posledním závodě. Trápil jsem se s nastavením, musel jsem něco před kvalifikací změnit, takže jsem si připadal jako v zemi nikoho. Pokud uděláte některé změny, tak není snadné jít rovnou do kvalifikace s hodně odlišným vozem. Takže jsem poměrně spokojený, důvodem je zítřejší velmi dobrá pozice. Zlepšoval jsem se a odvedl nejlepší možný výkon, všechno, co bylo v mých silách. Historie ukazuje, že nemusíte nutně být na pole-position, abyste vyhráli závod. 

Toto Wolff, šéf týmu
Byl to neuvěřitelný závěr kvalifikace, pouze třináct tisícin mezi oběma piloty v jejich posledním kole, to bylo nádherné představení. Nico působil celý víkend velice silným dojmem, ale pole-position si tentokrát nezajistil v první části Q3, musel do toho dát všechno, aby ho dosáhl. Lewis byl ve většině částí víkendu o zlomek vteřiny pozadu, byla to fantastická situace, aby se v Q3 takhle bojovalo o pole-position. Byla to další dobrá ukázka správné rivality v našem týmu, v Sepangu byl šťastnější Lewis, teď se role obrátily. Každý víkend jedou opravdu naplno a pokoušejí se zdolat veškeré limity. Zítra to může být velice těsný závod. Rozdíl se pořád s blížícím koncem sezóny snižuje, což jsme očekávali, Vettelova penalizace nám přiblíží Red Bully - samozřejmě i s Kimim na třetím místě. Jejich včerejší zápolení bylo hodně bojovné, takže čekáme vyrovnanou Grand Prix, ve které se chopíme nabídnuté příležitosti. Svou roli může sehrát i počasí, takže je třeba se pilně a zodpovědně připravit.

FERRARI:

Kimi Räikkönen, 3. místo
To, že jsme vyjeli hned do první části kvalifikace nám nijak neuškodilo. Je to vždy trochu jednodušší, když máte víc sad, ale také toho nemůžete moc vymýšlet, co je dobré a co ne. Trochu jsme po celý víkend trpěli nedotáčivostí, dokonce i v kvalifikaci jsme byli příliš pomalí, zejména v prvním sektoru, ale na konci se nám podařilo zrychlovat. Jsou to malé detaily, které se spojily dohromady a nakonec jsme z toho vyšli dobře. Je jen škoda, že Sebastiana čeká penalizace, ale pokusíme se být zítra stejně dobří, ne-li lepší. Naše auto je v podstatě stejné jako před týdnem, nevidím v něm zásadní rozdíl, ale byli jsme příjemně překvapeni, jak se na trati chovalo a jak rychlé bylo. Asi je poněkud složitější najít nejlepší nastavení, ale docela se nám to povedlo. Zatím je to dobré, i když třetí místo není zrovna to, co jsme očekávali, ale myslím, že jsme se té hranici hodně přiblížili.

Sebastian Vettel, 4. místo (po penalizaci sedmý)
Byl to velmi dobrý den, vůz v kvalifikaci dobře seděl a odstup byl minimální. Je to vždy dobrý pocit být před oběma vozy Red Bull, ale je to otázkou určité kombinace. Auto je mnohem lepší než loni. Na téhle trati prostě potřebujete hodně silný vůz, abyste byli rychlejší. Mezera před námi se také poněkud zmenšila, zvláště ve srovnání s předchozími závody. Myslím, že inovace, které jsme sem přivezli, fungují. S ohledem na přítlak a řízení je to hodně náročná trať. Skutečnost, že jsme před Red Bullem a blíž Mercedesu než v posledních závodech je dobrým znamením.

S trestem se musím smířit, prostě existuje. Člověk nikdy neví, jak se okolnosti změní, zda ve váš prospěch nebo neprospěch. Suzuka je hodně obtížná trať, kde se těžko předjíždí, na druhou stranu to zase není nemožné, takže uvidíme, co se dá vymyslet ohledně strategie, já do toho půjdu od prvního kola. Celkově vzato jsme dnes spokojeni, můžeme si tento impuls přenést do závodu. Bude třeba jet naplno od prvních metrů a pokusit se udržet pozici v případě Kimiho a v mém se dostat co nejvíc kupředu.

RED BULL

Max Verstappen, 5. místo (po penalizaci Vettela čtvrtý):

Samozřejmě chceme být vždy vpředu, ale pomalé zatáčky nám nějak nesvědčí, a to jsme v nich obvykle hodně silní. V první části Q3 jsem měl problém se synchronizací převodovky, byl to docela tvrdý náraz, šlo o důsledek přejetí obrubníku. Proto jsem se rozhodl při posledním pokusu tolik netlačit. První sektor byl velmi dobrý, byl jsem jen 0,03 vteřiny za nejlepším časem, tam si opravdu nemohu stěžovat, ale jak jsem řekl, v pomalých zatáčkách to bylo horší. Ferrari mě opravdu překvapilo, byli nám celý víkend hodně nablízku, dokládá to i kvalifikace. Na této trati není jednoduché předjíždět, takže si myslím, že to všechno bude spíš o strategii mezi jednotlivými týmy. Mercedes bude o trochu rychlejší než my, ale s Ferrari to bude určitě vyrovnané.

Daniel Ricciardo, 6. místo (po penalizaci Vettela pátý):

Abych byl upřímný, vydal jsem ze sebe vše. Měli jsme v kvalifikaci několik problémů, což je samozřejmě zklamání. Zklamání vidět, jak jsme byli blízko, ale alespoň jsem se snažil. Byl jsem trochu pomalejší na rovinkách. To je proti minulému týdnu rozdíl. Je to v pořádku, ale také trochu frustrující. Navíc mi nevyšlo poslední kolo, je těžké se s tím smířit... ale to se stává. Snad se potíže nepřenesou do závodu. Vadí mi, že nejsem výš, ovšemže vydělám na Vettelově penalizaci, ale nakonec lze říci, že jsme počítali s umístěním v prvních třech řadách - a to se povedlo. Do závodu vyhlížíme s optimismem. Nemyslím, že Mercedesy budou zítra dominantní, sice pořád dojíždějí na prvním a druhém místě, ale nedomnívám se, že by nám nějak moc ujely. Pokusíme se na ně vyvinout nějaký tlak, také piloti Ferrari dnes byli rychlí, takže by to mezi námi třemi mohl být zítra dobrý souboj.

Christian Horner, šéf týmu:

Opravdu to byla hodně těžká kvalifikace, v níž ze sebe oba piloti vyždímali maximum a dostali totéž ze svých vozů. V sektoru 1 jsme byli konkurenceschopní, bohužel jsme poněkud ztráceli v sektoru 3, kde dominují především vozy s vysokou rychlostí. Koneckonců jsme pátí a šestí, což pro zítřejší závod znamená čtvrtí a pátí, doufáme, že nás odstup z volných tréninků úspěšně přeneseme i do závodu.

FORCE INDIA

Sergio Pérez, 7. místo (po penalizaci Vettela 6. místo):

Bylo to intenzivní a hodně vozů bylo konkurenceschopných a i když jsem měl stejný čas jako Romain, byl jsem klasifikován před ním. Jsem hodně spokojen a obzvlášť se svým kolem v Q3, protože rozdíly byly těsné a i sebemenší chyba znamenala rozdíl dojet sedmý nebo dvanáctý. Dnes jsme jako tým odvedli dobrou práci. A odstartujeme ještě o místo výš díky Vettelově penalizaci, což je silná pozice pro dobrý zítřejší výsledek. Pokud to bude normální závod bez zvláštních okolností, cílem je zisk důležitých bodů. Strategie bude záležet na podmínkách, zvlášť, pokud bude chladněji. Celkově se cítím pozitivně, dnes to je 70 %, ale dalších 30 % nejdůležitějších se uděje zítra.

Nico Hülkenberg, 9. místo:

Jsem spokojen a moje poslendí kolo vypadalo dobře, i když jsem ztratil pár desetin v poslední šikaně. Bylo to ok při nájezdu, ale neměl jsem nejlepší výjezd. Takže to možná mohlo být ještě lepší, kdyby to bylo čisté kolo. Viděli jsme, jak těsné je to ve středu pole a očekávám zítra velký boj. Umístění na trati je tu důležité, takže bude důležité využít co nejlépe start.

Robert Fernley, zástupce šéfa týmu:

Myslím, že dnešní výkon je odrazem rychlosti, kterou jsme tu ukazovali. Oba piloti zajeli skvělá kola, zvlášť v Q2, což bylo nutné, abychom se ujistili, že se dostaneme do Q3. Bylo to hodně těsné a je to uspokojivý výsledek. K závodu přistoupíme s vědomím, že máme dobrou rychlost a příležitost získat užitečné body.

HAAS

Romain Grosjean, 8. místo:

Cítím se hodně dobře a jsem moc rád za celý tým. Přivezli jsme novinky a přední křídlo fungovalo, což udělalo v kvalifikaci rozdíl. Šlo to dobře. V poslední části závěrečné zatáčky jsem neměl DRS, ale podařilo se. Zítra to bude dlouhý závod na náročném okruhu. Snad bude vyvážení tak dobré jako dnes a měli bychom být v pořádku.

Esteban Gutiérrez, 10. místo:

Jsme tak šťastný za celý tým, bylo to překvapivé dostat obě auta do první desítky, protože víkend pro nás začal náročně. Ztratili jsme čas v pátek ve druhém tréninku a nebyli úplně spokojeni s vyvážením, ale tým to zvládl otočit. Je to skvělé a tuto vlastnost si musíme udržet, protože to dnes znamenalo velký rozdíl.

Günther Steiner, šéf týmu:

Dostat oba piloty do Q3 byl jedním z cílů tohoto roku a nyní se to podařilo. Když jste v F1 první rok a podaří se to s určitým náskokem, je to fantastické. Klobouk dolů týmu i jezdcům.

WILLIAMS

Valtteri Bottas, 11. místo: 

Když se podíváme na naše předchozí kvalifikace na tomto okruhu tak zjistíme, že nedostat se do poslední části kvalifikace je pro nás  zklamáním. Bohužel jsme dnes nebyli dostatečně rychlí. Trochu jsem se zasekl za pomalejším jezdcem v druhé části kvalifikace, ale rychlost tu stejně nebyla. Pozitivní je, že si pro závod můžeme zvolit pneumatiky, jaké budeme chtít. Máme stejnou možnost jako v Malajsii udělat trochu odlišnou strategii, tak snad ji dobře využijeme.

Felipe Massa, 12. místo:

Kvalifikace nebyla taková, jako jsme očekávali. Největší překvapením byly časy od týmu Haas, v druhé části kvalifikace byli před námi i před Force Indií. Jsme o jednu desetinu pomalejší než Force India, stejně jako v Malajsii, ale Haas nás překvapil. Je pravda, že časy našich kol na nových pneumatikách nebyly dobré, z toho jsem zklamaný. Zítřejší závod bude velmi tvrdý, bude to velký souboj. Budeme se snažit udělat všechno proto, abychom měli silný závod a získali dobré body.

Rob Smedley, šéfinženýr týmu:

Je pro nás zklamáním nedostat se do třetí části kvalifikace. Můžeme vidět, že naší jezdci jsou vyrovnaní a dostali jsme dnes z auta vše, co šlo. Vůz ale prostě nebyl dostatečně rychlý. Bude to ale hlavně o závodě a my můžeme využít naší pozici k dobré strategii. Máme auto nastavené s kompromisem na všechny podmínky, takže ať se stane cokoliv, budeme připravení. Musíme se dívat dopředu a získat zítra tolik bodů, jak jen to bude možné.

TORO ROSSO

Daniil Kvjat, 13. místo:

S kvalifikací jsem docela spokojen, Jak Q1, tak Q2 jsem zajel dobře. Upřímně si myslím, že dnes jsem dostal z auta všechno, co bylo v mých silách. Také celý tým kolem mě fungoval velice dobře, máme teď svůj vlastní systém, který úspěšně funguje - zajel jsem pár dobrých kol a zítra v závodě uvidíme, jak blízko se zítra dostaneme k bodovaným pozicím. Může se do toho trochu zamotat i počasí, ale není to zrovna věc, kterou bychom chtěli, budeme ale připraveni na každý scénář. Budeme vyčkávat a uvidíme, čeho lze z 13. místa dosáhnout. V autě se cítím mnohem lépe a jistěji, je to závod od závodu lepší, proto se těším na zítřek. 

Carlos Sainz jr., 14. místo:

Bylo to pro nás složité a náročné. Bohužel jsem se nedostal do Q3 kvůli problémům s CU, takže jsem před kvalifikací prostál hodně času. Na trati jako je tahle je hodně těžké znovu obnovit jízdní rytmus... Od začátku to byl boj o čas, značně strastiplné počínání, málem jsem se nedostal ani do Q2, nakonec se to naštěstí povedlo. Tam jsem ale nedokázal zajet pořádný čas a při mém posledním pokusu jsem vylétl z trati v zatáčce Spoon. Popravdě, takové věci se většinou stávají v posledním tréninku. Sobota nám vůbec nevyšla podle představ, nebyla v duchu začátku této sezóny, ale doufejme, že zítra bude lepší den. Ale na druhou stranu, ačkoliv jsme dneska měli špatnou kvalifikaci a přestože jsem skončil až čtrnáctý, pořád si myslím, že vůz má potenciál být víc vpředu a před zítřkem můžeme spoléhat na dobré závodní tempo. Dostat se na body bude asi dost těžké, protože tu je několik dalších týmů, které jsou rychlejší, ale vždycky se může něco přihodit, a my jsme ze zbytku pole nejlepší.

James Key, technický ředitel:

Dnes jsme pomýšleli trochu výš, ale realisticky se domnívám, že jsme se dostal až tam, kam jsme mohli. S některými našimi aspekty jsem celkem spokojen, ale jiné byly vysloveně špatné, proto jsme pracovali celou noc, abychom zvládli pomalejší zatáčky, což se projevilo v posledním tréninku. Bohužel jsme to mohli prokázat jen s Daniilovým vozem, protože Carlos měl problémy s CU a nezbývalo mnoho času, abychom to dali dohromady. Kvůli tomu také Carlos dokončil dopoledne jenom symbolické kolo. Vůbec nemohl vyzkoušet středně tvrdé pneumatiky, takže jsme netušili, jak by se mu na nich vedlo. Poprvé si nazul měkké pneumatiky v kvalifikaci. 

Zvládli jsme úspěšně Q1 a Daniila jsme poslali na konci ještě jednou na trať, to bylo ale pouze preventivní. V Q2 jsme velký pokrok nezaznamenali, většina naší ztráty vyprodukovaly rovinky. Mezi zatáčkami 11 a 13 a 14 až 16 jsme vlastně nemohli nic dělat a minuli desítku o tři desetiny. Druhá polovina okruhu v Suzuce je hodně závislá na rovnoměrné rychlosti, což dnes byla naše velká slabina, takže jsme pokusili využít našich silných stránek v nastavení a pokusili se maximalizovat naši rychlost v zatáčkách, což se prokázalo v sektoru 1, kterým jsme se pokusili kompenzovat sektory 2 a 3. Máme oba vozy ve stejné řadě v polovině startovního pole, s poměrně dobrými výsledky zajetými včera s plnou nádrží a můžeme si vybrat pneumatiky, takže všechno se soustředí na zítřek. Existují týmy, které mají co do rychlosti navrch. Doufáme, že se s nimi úspěšně střetneme a budeme soupeřit s Williamsem a McLarenem. Na závod se těším a myslím, že naděje na body není tak docela nesmyslná.

McLAREN

Fernando Alonso, 15. místo:

Po několika silných víkendech, kdy jsme se dokázali dostat do poslední části kvalifikace a bojovat o body, není 15. a 17. místo na startu to, co bychom si přáli v domácím závodě Hondy. Dosud jsme tento víkend nedokázali najít rychlost. Vypadá to, že se naše konkurenceschopnost liší závod od závodu. Musíme zjistit, proč se nám tady nedaří. Bez deště bude zítra těžké získat dostatek pozic k zisku nějakých bodů. Budu ale útočit, nemám co ztratit.

Jenson Button, 17. místo:

Je to pro nás těžky víkend. Ráno jsem změnil své nastavení auta na nastavení od Fernanda, protože mé auto včera prostě nefungovalo. Být pouze 3 setiny za Fernandovým pokusem z první části kvalifikace po dosavadním přůběhu víkendu není tak špatné. Čas našeho kola ukazuje, jak je naše auto tady rychlé. Náš balík pracuje nejlépe v pomalých zatáčkách a při silném brždění. Suzuka má spoustu středně rychlých zatáček a také dlouhé rovinky, což nám vůbec nesedí.

Eric Boullier, šéf týmu:

Jsme zklamání z našeho výsledku kvalifikace na domovském okruhu Hondy. Musím říct, že Fernando i Jenson zajeli dobrá kola, byli od sebe velmi blízko. Bohužel se Jenson jen velmi těšně nedostal do druhé části kvalifikace. Suzuka je skvělá trať, dramatická a plná výzev, ale bohužel našemu autu nevyhovuje. Jako vždy se budeme snažit získat pár bodů, ale upřímně to bude velmi těžké.

RENAULT

Jolyon Palmer, 16. místo:

Na jedné straně jsem velmi potěšený, myslím si, že jsme se mohli dostat do druhé částí kvalifikace. Bohužel jsem ve svém poslední kole jel pod žlutými vlajkami, což mě stálo pár desetin, jinak bych se mohl dostat možná až na 12. místo. V Malajsii jsme startovali z 19. místa a získali bod, takže zítra je určitě taky šance. Vypadáme podobně konkurenceschopně, závod bude dlouhý. Je tu hodně podobností s minulým víkendem, takže budeme bojovat.

Kevin Magnussen, 18. místo:

V třetím tréninku jsme vypadali docela silně, takže jsem se těšil na kvalifikaci, zejména proto, že auto i počasí bylo stejné, jako ráno. Bohužel jsme se ale propadli, což bylo překvapující. Možná se ostatní zlepšili, musím se podívat na data. Vzhledem k pozici, ze které budeme zítra startovat, by nám déšť určitě mohl pomoct. Budeme závodit tvrdě jako vždy, za 53 kol se toho může stát hodně.

Alan Permane, šéf traťového provozu:

Musíme říct, že jsme se nekvalifikovali tak, jak jsme doufali, ale bylo skvělé vidět Jolyona blízko k postupu do druhé části kvalifikace. Auto pracuje celý víkend velmi dobře, měli jsme produktivní ráno. Z nějakého důvodu jsme bohužel odpoledne bojovali s přilnavostí, oba jezdci si na to stěžovali, takže se na to budeme muset večer podívat. Zítra očekáváme trochu chladnější počasí než dnes.

SAUBER

Marcus Ericsson, 19.místo:

Prozatím to je pro mě obtížný víkend. V porovnání s minulým víkendem v Malajsii je tady pro mě těžší dostat auto do bodu, kde bych si přál, aby bylo. Proto to byla náročná kvalifikace, s výsledkem nemůžeme být spokojeni. Zítra je ale nový den a my budeme opět bojovat.

Felipe Nasr, 20.místo:

Kvalifikace byla pro mě zklamáním. Můj první výjezd byl dobrý a zaznamenal jsem dobré kolo.Avšak když jsem vyjel podruhé, tak jsem nedokázal zahřát pneumatiky do ideálního pracovního okna. Na konci jsem nedokázal zlepšit své kolo. Jsem velmi zklamaný z výsledku, musíme zjistit, co se stalo.

MANOR

Esteban Ocon, 21. místo:

Jsem šťastný, ale také zklamaný. Udělal jsem malou chybu v zatáčce 14, což mě dost rozladilo, protože bych se mohl dostat před oba Saubery. Bylo to dnes docela těsné, cítím se před týmem docela špatně, protože jsem byl jinak po celý víkend silný. Doufám, že si to zítra vynahradím při závodě. Jinak to bylo těžké - a skvělé. Zatáčky 1 a 2 jsou hodně odlišné od těch v Sepangu. Hodně tu záleží jak na pilotovi, tak na stroji, je možné tu hodně vydělat na startu, takže do toho dám hned od počátku všechno a uvidíme, jak to dopadne. S týmem se mi spolupracuje dobře. Zlepšujeme se, což zvenčí možná tak nevypadá, ale doufám, že v závodě přijde zlepšení.

Pascal Wehrlein, 22. místo:

Minulou noc jsme museli vyměnit převodovku, takže to znamenalo penalizaci, ráno jsem měl jiný problém, což znamenalo, že jsem nemohl dokončit řádnou přípravu na kvalifikaci, nemohl jsem dokončit jízdu na měkkých pneumatikách. Takže je těžké u tohoto víkendu najít nějaká pozitiva. Myslím, že trest nijak neovlivní mé postavení na startu, ale i tak je to zklamání. Zkoušel jsem se znovu "nastartovat", každý den, a chci to zkusit i v den závodu. Mám Suzuku opravdu rád, je to pěkná a náročná trať, zvláště první sektor je úžasný. Bude to těžké, ale musím se soustředit na start, mít dobrou strategii, rychlé zastávky v boxech a využít příležitosti, které se nám naskytnou. Půjdeme tvrdě za dobrým výsledkem.

Dave Ryan, závodní ředitel:

Esteban měl dobrý den, opravdu byl v kvalifikaci silný a měl dobré vyhlídky dostat se před Sauber, nebýt té malé chyby, která ho stála několik desetin. Aktivem určitě je, že jsme se od Sepangu zlepšili, je dobré vidět, jak dobrá práce týmu prospívá. Horší je, že Pascal nebyl schopen tato aktiva zúročit, včera měl problém s převodovkou, dnes měl v závěru třetího tréninku další potíže a nebyl dostatečně připraven na kvalifikaci. Nicméně teď je třeba vzhlížet k závodu a jsem si jist, že oba jezdci zabojují, aby vytěžili co nejvíce z potenciálu vozu. Celému týmu patří velký dík, v posledních závodech je jednoznačně fantastický. Je opravdu potěšením s těmito lidmi spolupracovat a v budoucnu to může být pořád lepší.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy