Úvodní závod v Melbourne dle očekávání opět ovládly Mercedesy, když Nico Rosberg po lepším startu porazil Lewise Hamilton triumfujícího v kvalifikaci. Povzbudivé ale je, že rudá stáj z Maranella bylo Stříbrným šípům blíže, dokonce v závodě dlouhou dobu zásluhou Sebastiana Vettela a výborných startů vedla.
Tento víkend stále s novým formátem kvalifikace (podruhé a po australské kontroverzi možná naposledy), ale s vyššími teplotami, slibuje ještě napínavější podívanou - Ferrari totiž předpokládá, že by Mercedesům mohla být blíže. Velmi zajímavé duely budou k vidění i za nimi - o pozici třetího nejlepšího týmu bojují Force India, Red Bull, Toro Rosso i Williams. Zlepšení dosáhl McLaren, který přiveze další slušnou zásobu novinek, a se zájmem budeme sledovat počínání nováčka Haase, který díky Romainovi Grosjeanovi drží pátou příčku mezi konstruktéry.
Nedělní závod na 5 412 m dlouhém okruhu v bahrajnském Šákhíru je vypsán na 57 kol, jeho celková vzdálenost činí 308,238 km. Velkou novinkou byl minulý rok časový posun kvalifikace a závodu na pozdní večer. I letos se tedy pojede za tmy pod umělým osvětlením, podobně jako například v Singapuru. Start je plánovaný na 17 hod našeho času.
Vzhledem k tomu, že se trať navržená Hermannem Tilkem nachází v poušti, bývá její povrch často pokryt pískem, což má neblahý vliv na úrovně přilnavosti. Pořadatelé však dokáží povrch, který je jinak velmi drsný, velmi dobře očistit.
Obvykle je zde také velmi větrno (JZ vítr o rychlosti 10 km/hod), což negativně ovlivňuje monoposty v rychlých zatáčkách a týmy si směr větru pečlivě hlídají také kvůli nastavení rychlostních stupňů. Hrboly ani obrubníky zde nepředstavují žádný problém.
Najdeme zde 15 většinou pomalých až středně rychlých zatáček (6 levotočivých a 9 pravotočivých) a čtyři rovinky, z nichž nejdelší měří 1 090 m. Tři zatáčky se projíždějí pomaleji než 100 km/hod (č. 1, 8 a 10) a tři rychleji než 250 km/hod (č. 5, 9 a 12 - v ní dosahuje přetížení 3,8 G). Průměrná rychlost jednoho kola se pohybuje kolem 200 km/hod (lehce pod průměrem sezóny).
Monoposty často brzdí a zrychlují, klíčová proto bude výdrž zadních pneumatik. Týmy volí vyšší úroveň (4/5) aerodynamického přítlaku, v nastavení se soustředí na stabilitu při brzdění a na trakci, výhodu by proto mohly mít vozy poháněné Mercedesy.
Během závodu budou moci piloti aktivovat svá zadní křídla s DRS stejně jako minulý rok na dvou místech: na kratší zadní rovince 50 metrů za zatáčkou č. 10 a na hlavní rovince, 270 m za poslední zatáčkou. Časové odstupy mezi vozy se budou měřit 10 m před zatáčkou č. 9 a 108 m před zatáčkou č. 14, která je navíc v nájezdu na cílovou rovinku (zatáčka č. 15) mírně negativně klopená.
Okruh se nachází na úrovni hladiny moře, tlak se pohybuje většinou kolem 1006 hPa. V jednom kole piloti překonají 17 m převýšení - sklon stoupání dosahuje 3,6 %, klesání 5,6 %. Očekává se, že maximální rychlost na cílové rovince po aktivaci zadního křídla s plným využitím ERS bude přesahovat 340 km/h. Na plný plyn se jede 63 % času (51 % vzdálenosti) okruhu.
Charakteristickým rysem dráhy jsou obrovské únikové zóny, jež bývají kritizovány kvůli tomu, že nepotrestají chybujícího řidiče. Proto ale na druhou stranu patří k nejbezpečnějším tratím na světě vůbec. Přestřelení brzdného bodu do první zatáčky díky tomu není nikterak penalizováno.
Očekává se horké počasí, teploty vzduchu by měly dosahovat ve večerních hodinách "pouze" 24 °C - chlazení proto již není tak kritické jako v minulosti a týmy s ním nečekají žádné větší potíže.
Šákhír je tedy tomto ohledu průměrně náročný. Rovinky poskytují MGU-H dostatek příležitostí pro rekuperaci energie. Důležitá je rychlost této rekuperace, aby motor umožnil dobrý výjezd z pomalých zatáček. Vyplatí se dobrá ovladatelnost a neutrální charakteristika.
Úseky mezi 4 - 8 zatáčkou a 11 - 13 umožňují udržovat baterie nabité. To je potřeba obzvlášť s ohledem na posílení výkonu spalovacího motoru na čtyřech dlouhých rovinkách. MGU-K je spojen s klikovou hřídelí motoru s vnitřním spalováním a může točit maximálně 50 000 ot/min a rekuperovat 2 MJ/kolo. Uvolnit může ale až 4 MJ v každém kole (10krát více než KERS na konci éry V8).
Spotřeba paliva je zde kvůli častým akceleracím z nízkých rychlostí vysoká. Spotřeba se pohybuje kolem 1,75 kg benzínu na kolo, piloti často využívají tzv. "lift-and-coast" techniku, kdy chvíli před brzděním povolí plynový pedál. Spotřeba 10 kg paliva se v čase na kolo projevuje zrychlením o 0,29 s.
Převodovku čeká náročná práce, během jednoho kola musí 52krát změnit rychlostní poměr. Za celý závod to dělá celkem 2964 přeřazení.
K vůbec nejnáročnějším se řadí z pohledu brzd - kvůli vysokým teplotám a nárokům na chlazení i na brzdovou energii. Piloti na brzdě tráví 20 % času, celkem na 8 místech. Vysoké opotřebení třecího materiálu je zde největším nebezpečím, které si jezdci musí hlídat, chtějí-li se dostat do cíle.
Do první zatáčky vozy zpomalují z rychlosti kolem 333 km/h (bez DRS) na 62 km/hod, k čemuž jim postačí vzdálenost 156 m a 1,76 sekundy. Piloti přitom musí za přetížení 5,2 G na brzdový pedál vytvořit tlak 155 kg a výkon brzd dle společnosti Brembo dosahuje 2233 kW.
Pirelli do Bahrajnu veze super-měkkou (červené barvy), měkkou (žluté barvy) a středně-tvrdou směs (bílé barvy) - podobně jako před 2 týdny v Austrálii. Prostřední jmenovaná směs funguje při vysokých teplotách, zbylé dvě v nižším teplotním rozmezí.
Nejvíce omezující jsou zadní pneumatiky kvůli protáčení kol na výjezdu z pomalejších zatáček - teplota na povrchu běhounu často dosahuje i 130 °C. Kvůli startu v 18 hod místního času budou během závodu razantně klesat teploty. Žulový asfalt je hodně drsný, což zvyšuje opotřebení pneumatik.
Boxová ulička měří 420 m a její průjezd zabere 22 s. Riziko výjezdu safety caru je kvůli širokým únikovým zónám nízké: 18 %. Vyjížděl pouze v roce 2007 kvůli odklízení trosek z dráhy a v roce 2014 (10 kol před koncem). Z pole position to je do první zatáčky 320 metrů. Rozdíl mezi startovní a cílovou čárou činí 246 metrů.
Zajímavostí je, že vítězové zde nestříkají tradičním šampaňským, byť v Bahrajnu alkohol zakázán není (na rozdíl od Kataru či Saudské Arábie). Místo toho jsou odměňování nealkoholickým nápojem zvaným Waard, údajně vyráběným z růží. Kvůli tomu bude muset změnit svá loga na voze také např. Williams (jeho sponzor Martini je výrobcem alkoholu).
Onboard video: kvalifikační kola Rosberga z let 2013 a 2014 (zdroj: Youtube)
Rekord zde drží Pedro de la Rosa s McLarenem MP4-20 v roce 2005 v závodě zvládl kolo za 1:31,447 min. Pokud se ptáte, proč není připisován Michaelovi Schumacherovi z předchozího roku (1:30,252 min), tak oním důvodem jsou upravené obrubníky v zatáčce č. 4, což vedlo ke změně závodní stopy. Trať je proto považována za novou konfiguraci. Loni byl nejrychlejší Kimi Räikkönen na Ferrari - 1:36,311 min, v kvalifikaci byl o den dříve o 3,74 sekundy rychlejší Lewis Hamilton.
Údaje ze sezóny 2015
Nejrychlejší časy tréninků:
P1: 1:37,827 (Räikkönen)
P2: 1:34,643 (Rosberg)
P3: 1:34,599 (Hamilton)
P1 - P3: 3,228 s
Kvalifikace:
Q1: 1:33,928 (Hamilton)
Q2: 1:32,669 (Hamilton)
Q3: 1:32,571 (Hamilton)
Q1 - Q3: 1,357 s
P1 - Q3: 5,256 s
Maximální rychlost v závodě: 339,1 km/h (Vettel)
Počet normálních / DRS předjetí: 18 / 21
Počet zastávek: 43
Vítězná strategie: 2. zastávky (v 15. a v 33. kole; měkká - měkká - stř. m.)
Vítězný čas závodu: 1:35:05,809 hod / prům. rychlost: 194,478 km/h
Pódium: 1. Hamilton, 2. Räikkönen (+ 3,380 s), 3. Rosberg (+ 6,033 s)
Přes 500 fotografií z loňské Velké ceny Bahrajnu včetně možnosti filtrování: zde.