Souboje týmových kolegů v Monze: Suverénní Hamilton a zbytečné zmatky

Start Velké ceny Itálie 2015 | foto: Scuderia Ferrari

MONZA - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak se vyvíjejí interní týmové duely mezi piloty? Kdo je lepší v kvalifikaci a kdo tahá za kratší konec v závodech? Jak se skóre měnilo během Velké ceny Itálie? A proč došlo po skončení závodu ke zmatkům ohledně vyšetřování Mercedesu?

Kvalifikace

Hamilton si v Monze počínal suverénně, k čemuž ale přispěly Rosbergovy trable s motory Mercedesu. Nová specifikace (došlo k úpravě spalování a zvýšení odolnosti vůči detonacím, v kombinaci s novým palivem má po vyladění poskytovat až o 40 koní více) musela z jeho vozu ven, na kvalifikaci dostal starší verzi, která toho měla už dost najeto. Nico na Lewise nakonec ztratil 3 desetiny.

U Ferrari, které přivezlo také nový motor (vyčerpalo 3 žetony, výkon se zvýšil o 20 koní) příjemně překvapil Räikkönen, jenž předčil Vettela i Rosberga a postavil se po 34. ve své kariéře do první řady. Letos na svého týmového kolegu vyzrál teprve podruhé, průměrně na něj ztrácí 6 desetin.

Massa s Williamsem prožívá úspěšnou sezónu, Bottase zdolal o 0,187 s a své vedení nad ním navýšil na 7:4. Víkend kvůli zatím neobjasněnému problému na voze Force Indie nevyšel Hülkenbergovi. Na Péreze v Q3 ztratí skoro 7 desetin, Mexičan snížil na 4:8.

Lotus byl rád, že přes všechny finanční problémy do Itálie dorazil. Grosjean dále ničí Maldonada, jemuž se nepodařilo postoupit do Q3 - ve dvou desetinách bylo namačkáno 6 vozů. Francouz si letos počíná stejně suverénně jako Hamilton u Mercedesu.

U Sauberu se začalo dařit Ericssonovi, který v posledních čtyřech kvalifikacích vždy porazil Nasra a vyrovnal na 6:6. Švéd po výborném výkonu překvapivě postoupil do závěrečné části.

Red Bull doplácel na výměny motorů a dalších součástí hybridních pohonných jednotek, ale v kvalifikaci přesto nijak nezářil. Ricciardo v prostřední části nezajel kvůli technickým problémům žádný čas, Kvjat v ní byl nejpomalejší.

Toro Rosso se snažilo rychle vyměnit u Verstappena motor a na poslední chvíli jej v Q1 poslat na dráhu. V časové tísni nestihlo upevnit všechny šroubky na bočnicích, které z monopostu ulétly a rozprskly se po dráze hned za první šikanou. Max za to dostal trestný průjezd boxy v závodě. Navíc došlo k porušení pečeti na motoru mimo dohled FIA, za což obdržel dalších 10 trestných míst na roštu.

V úvodní části vypadly McLareny, kde se prohlubuje krize. Honda po letní přestávce slibovala významný pokrok, ten ale nepřišel, což dost narušuje vyhlídky na příští sezónu. Rovinky v Monze byly pro jejich ERS příliš dlouhé, nestíhal navyšovat výkon. Svou nespokojenost dal najevo Ron Dennis otevřeným dopisem prezidentovi japonské automobilky, závodní ředitel Eric Boullier ji otevřeně sice nekritizoval, ale v rozhovorech možnosti k jejímu zastání se nevyužíval, jak to doposud dělával.

Button předčil o desetinu sekundy Alonsa, skóre tak naklonil ve svůj prospěch - 5:4. Španěl v Monze prozradil, že dle jejich simulací ztrácejí v zatáčkách kvůli šasi 0,3 sekundy a že zbytek z téměř třísekundového deficitu jde na vrub nedostatečného výkonu pohonné jednotky Hondy.

O další 1,8 sekundy zpět skončily Manory. Úspěšnější byl Stevens, jenž nad Merhim vede 7:3. Oba ale těžili z penalizací soupeřů, proto do závodu startovali ze 7. řady na roštu.

 

Závod

Před závodem panoval po Belgii rozruch kvůli pneumatikám. Minimální tlak byl nakonec stanoven na 21 PSI vpředu a na 19,5 PSI vzadu (z obvyklých 18 PSI u všech čtyř kol), byť Pirelli požadovalo původně ještě více. FIA souhlasila s tím, že dohlídne na to, aby týmy dohodnutá doporučení respektovaly, a v případě neuposlechnutí je potrestá.

Měkká směs pneumatik bylo o více než sekundu rychlejší než středně-tvrdá, její životnost se pohybovala kolem 25 kol, pomalejší se stávala po 22 kolech. Středně-tvrdé pneumatiky měly vydržet kolem 30 kol.

Naděje Räikkönena vyhasly hned na startu - pouštěl spojku, aniž by měl zařazenou jedničku. Poté, co si to uvědomil, se již kolem něj prohnali všichni soupeři. Nebezpečná situace se naštěstí obešla bez kolize. Podle šéfa Ferrari Arrivabeneho to vypadalo na chybu Fina s tím, že vše prošetří, a pokud přijdou na závadu, vydají o tom prohlášení. Na špatný start Kimiho doplatil Rosberg, který se mu musel prudce vyhýbat. Přišel o rychlost a o místo jej připravili Williamsy i Pérez.

Ferrari tím přišlo o velkou výhodu - mohlo rozdělit u svých vozů strategie a v boji o prvenství tak přinutit Mercedes k chybě. Té se nedočkali, tempo Hamiltona bylo v závodě nedostižné. Rosberg při prvních zastávkách podsekl oba Williamsy, poté stíhal Vettela. Při tom se ale potýkal s přehříváním brzd, proto musel vyjíždět mimo ideální stopu a chladit auto.

Räikkönen, jehož nájezdu do boxové uličky málem sestřelil Merhi, pak předjížděl jednoho soupeře za druhým. Cílem projel na pátém místě, 21 sekund po Bottasovi, který v posledních třech kolech tvrdě útočil na svého týmového kolegu Massu ztrácejícího přilnavost. Brazilec byl na pódiu před davy tifosi štěstím bez sebe a uvedl, že se na takové koncovky už cítí být starý.

Mercedes Rosbergovi stíhajícího Vettela zvýšilo výkon ojetého motoru, tři kola před koncem vypověděl svou službu kvůli závadě na chlazení. "Cítil jsem už o několik zatáček dříve, že ztrácí výkon," povzdechl si Nico, který tím přišel o reálnou šanci na zisk titulu. Nyní musí Hamiltona pravidelně porážet a spoléhat na jeho smůlu.

Ve velmi dobrém tempu odjely závod vozy Toro Rosso, které mohly pomýšlet na umístění v první osmičce, nebýt technický problémů v kvalifikaci a následných penalizací. Kvůli nim byli klasifikování mimo bodované pozice. Skórovali oba Red Bully, které také startovaly zezadu: Kvjat si odváží jeden bod, Ricciardo po předjetí Ericssona v poslední zatáčce čtyři.

Tempo Ferrari v závěru opadalo, což komentoval Vettel slovy: "Dostal jsem rádiem informaci, že časy na kolo stoupají, proto si myslím, že jsme se s pneumatikami trápili více než Lewis. On byl schopný zajet stejný čas v 22. kole, jako zajel v 4. kole, což je opravdu působivé." Hamilton si pochvaloval své auto a "nejlepší vyvážení, jaké kdy s ním během závodu měl."

Poklidnou koncovku s šetřením motoru ale úřadující mistr světa neabsolvoval. Tým ho rozrušil hláškou, že musí přidat a že mu vše bude později vysvětleno, ať se na nic neptá. Obával se totiž penalizace. Proč, to bezprostředně po dojezdu do cíle tajil. "Ta poslední kola nebyla cool," vzkazoval Hamilton na boxovou zídku po vítězství. Co se dělo? Protože zmatek nebyl dostatečně vysvětlet, stručně se k němu v závěru vrátím.

Jak to bylo s porušením předepsaných tlaků pneumatik Mercedesu?
Inženýr Pirelli kontroluje tlaky pneumatik před startem, a tato informace je zaslána FIA. Ten dohlíží také na teplotu a odpojení zahřívání, když jsou zahřáty (měkké obvykle na 110 °C). Kdy ale má přesně docházet k měření tlaku, to se zdá být šedou zónou, kterou si chce FIA na příští schůzce s týmy a s Pirelli objasnit.

V Monze totiž na roštu 4 min před startem překvapil technický delegát Jo Bauer Ferrari a Mercedes, když se rozhodl změřit tlaky a teploty pouze u levých zadních pneumatik prvních čtyř vozů. Zjistil, že Rosbergova pneumatika je 1,1 PSI a Hamiltonova 0,3 PSI pod stanoveným minimem. Své zjištění pak předal komisařům FIA.

Klíčové bylo, že v této době už byly zahřívací deky odpojené od napájení, což je podle Mercedesu na roštu v tuto dobu obvyklé. Za tak krátkou dobu je podle týmu normální, že tlak klesne o hodnotu, kterou zástupce FIA naměřil.

Navíc se zdá, že FIA nebyla informována o tom, že Pirelli obvykle akceptuje hodnoty z dřívějšího měření, kdy jsou pneumatiky plně nahřáté a stále zabalené v dekách, které jsou připojené k napájení.

Bauerova dodatečná kontrola přišla v době, kdy byl podle Pirelli Mercedes "legální." Dodavatel pneumatik počítal s poklesem teplot i tlaku po jejich odpojení. Proto nyní musí s FIA a s týmy upřesnit procedury a přesně stanovit, kdy bude k měření docházet, což bylo v Monze "šedou zónou." Měly by týmy počítat s dodatečnou kontrolou a natlakovat pneumatiky o něco více, aby parametrům vyhovovaly i po odpojení zahřívacích dek? Ferrari to tak udělalo.

Komisaři byli nakonec s vysvětlením Mercedesu spokojeni. Navíc se z telemetrie ukázalo, že když byly pneumatiky po startu znovu zahřáty, tlaky stouply a pohybovaly se nad požadovaným minimem. Pokud by došly k jinému závěr, byl by vítěz závodu diskvalifikován - poprvé od Belgie 1994.

 

Týmoví kolegové podle mistrovských bodů

Hamilton díky odstoupení Rosberga navýšil na čele náskok na 53 bodů. V celkovém pořadí přeskočil Massa Räikkönena a oba piloti Force Indie Verstappena, který tentokrát nebodoval. Indická stáje se v šampionátu konstruktérů po zisku 14 bodů dostala před Lotus, který s oběma vozy smolně vypadl už v prvním kole.

Přes 400 fotografií (ve full HD rozlišení) z Monzy najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy