Kvalifikace
Hamilton si v Bahrajnu vyjel své 4. letošní pole position, zůstává tedy 100%. Ve voze si je sebejistý, v pohodě zajíždí nejrychlejší kola a pokračuje v devastaci Rosberga. Ten po sobotě vysvětloval, že se soustředil spíše na závod, snažil se ušetřit jednu sadu měkkých pneumatik. Nejenže na Hamiltona ztratil přes půl sekundy, ale podcenil také rychlost Vettela s Ferrari, které do Bahrajnu žádné nové díly nepřivezlo, zlepšilo však nastavení.
Ten počtvrté za sebou porazil Räikkönena, jenž za svým týmovým kolegou zaostal o čtvrt sekundy. Fin si letošní monopost pochvaluje, v kvalifikacích mu ale stále trocha schází. Nedokáže během výjezdového kola naplno zahřát pneumatiky, po jednom letmém kole už jejich výkonnost není tak vysoká. Proto startuje z horších pozic, což má dopad na jeho závodní tempo i výsledky.
Čtvrté kvalifikační vítězství nad svými týmovými kolegy zaznamenal také Ricciardo u Red Bullu, kde byl Kvjat výrazně horší - v Q1 o více než 1,1 sekundy a vypadl společně s Marussiemi a Maldonadem, který prohrává s Grosjeanem také 0:4.
Prvního úspěchu se v Bahrajnu dočkal Bottas. Poprvé od Austrálie jej nebolela záda, nemusel kvůli tomu měnit svou pozici ve voze a nastavení pedálů, a Massu překonal o necelé 4 desetiny. Skóre na 3:1 zvýšili naopak Nasr u Sauberu a Hülkenberg u Force Indie, které Sákhír mimořádně sedí (Pérez zde byl loni na pódiu) - se stejným vozem byli najednou Sauberem, Torem Rossem i před Lotusem.
Vyrovnanou partii sehrávají mladící Toro Rosso, kde byl Sainz v Q2 skoro o půl sekundy rychlejší a snížil na 2:2. U Marussie naložil Stevens Merhimu sekundu a vede 2:0.
U McLarenu prožil kvůli elektrickým problémům mizerný víkend Button, jenž končil zpravidla pár metrů za výjezdem z boxové uličky a v neděli do závodu ani neodstartoval, naopak Alonso potvrdil další pokrok, když postoupil do prostřední části poté, co v Q1 zajel dokonce 9. nejrychlejší kolo.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Zatímco v Austrálii McLaren na nejrychlejšího Hamiltona s Mercedesem v kvalifikaci ztrácel 3,2 % a v Malajsii 2,4 %, tak v Číně to bylo 1,8 % a v Bahrajnu už jen 1,36 %. Další pokroky očekává v Barceloně s novou specifikací pohonné jednotky, novými aerodynamickými i mechanickými prvky a kompletně přepracovanou zadní částí vozu.
Více se o výkonnosti jezdců v kvalifikaci můžete dozvědět v sobotní analýze nejrychlejších sektorů.
Závod
Závod si po vydařeném startu pohlídal Hamilton, nejblíže mu byli soupeři po jeho úvodní nevydařené zastávce (viz přehled zastávek a strategií), kdy se do první zatáčky přiřítil s Rosbergem a Vettelem v zádech. Nico po celý závod musel bojovat s vozy Ferrari, které ho pokaždé podsekli, a na souboj se svým suverénním týmovým kolegou nemohl ani pomýšlet.
Rosberg předváděl živější výkon než v předchozích závodech, Räikkönena a několikrát odhodlaně Vettela předjel, nechtěl se spokojit s kroužením za svými soupeři a vyčkáváním na konec stintů. Němec mu po hrubé chybě, kdy při nájezdu na cílovou rovinku vyjel mimo trať a poškodil si přední křídlo, svou pozici po druhých zastávkách snadno předal.
Mnohem lepší výkon tentokrát předváděl Räikkönen, který si na konci poradil na čerstvých měkkých pneumatikách i s Rosbergem, protože pomalejší středně-tvrdou směs použil na rozdíl od svých nejbližších soupeřů v dlouhém prostředním stintu, během které ale dokázal držet velmi dobré tempo, zatímco Mercedesy šetřily gumy.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Otázkou je, co by se stalo, kdyby jej Ferrari ponechalo na původně zamýšlené strategii měkká - měkká - středně-tvrdá. Od začátku byl rychlejší než Vettel, na což tým upozorňoval, ale těžko říct, zda by měl větší šanci ohrozit Hamiltona. Tým každopádně nemohl vědět, že bude Vettel tolikrát chybovat, proto svým jezdcům strategie rozdělil. Kdyby ke konci totiž vyjel safety car, pak by Räikkönenovy šance na vítězství byly vysoké.
Ferrari v závodech těží z výborného ERS a turba: má velmi silné baterie a malý kompresor, který je velmi efektivní. Díky tomu mohou celý závod jezdit v agresivním módu, zatímco Mercedes musí ze svého výkonu ubírat.
Stratégové Scuderie odvedli výbornou práci při plánování podseknutí Rosberga, které Vettelovi dvakrát vyšlo. Pouze poslední stint Kimiho nenaplánovali ideálně, což se mi při zpětném pohledu snadno hodnotí - oni se ale na boxové zídce musí dle mnoha proměnných rozhodnout během krátkého okamžiku.
Jeho pneumatiky měly v závěru ještě dostatek výkonnosti, což potvrzují neustále klesající časy - jeho poslední kolo mělo hodnotu 1:38,015 min (o 2,832 s rychleji než Hamilton) - viz graf níže. Z toho vyplývá, že ho mohli k přezutí na měkkou směs zavolat minimálně o jedno kolo dříve, protože na konci druhého stintu kvůli odcházejícím pneumatikám viditelně zpomaloval.
Na trať po své poslední zastávce 17 kol před cílem vyjel Räikkönen se ztrátou 19 sekund na Rosberga. Ihned ale jezdil úplně jiným tempem: Mercedesy kolem 1:39 min, on 1:36,3 min. První dva piloti trápící se s teplotou brzd v provozu na to neměli žádnou odpověď.
I když byli včas varování, tak je Fin velmi rychle stahoval. Hamilton sice o půl sekundy zrychlil, Rosberg ale Räikkönenovi po své chybě při brzdění pozici přenechal bez boje. Lewisovi zůstal ale dostatečný náskok pro to, aby vítězství uhájil. Tentokrát to ale bylo těsné: v cíli byl jen o 3,38 s dříve než Ferrari.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez nájezdů do/výjezdů z boxů)
Vzadu se toho moc nedělo. Massovi poškodil zadní část auta hned po startu v zatáčce č. 4 Maldonado, proto byl o 1,2 sekundy na kolo pomalejší než Bottas, který měl náskok na Ricciarda, ten zas zůstával příliš vzdálený Grosjeanovi. "Red Bull byl dnes rozhodně rychlejší než my. Měli lepší trakci, což znamená, že se mohli lépe starat o zadní pneumatiky," uznal Francouz.
Maldonado jinak držel velmi dobré tempo, o čemž svědčí jeho čistá průměrná rychlost (lepší než u Ricciarda). Velmi dobré zotavení po zpackané kvalifikaci předvedl Kvjat s druhý Red Bullem, když se po startu ze 17. příčky propracoval na body na 9. místo v cíli před Massu.
Za povšimnutí stojí i výkon Péreze, který oproti Hülkenbergovi dokázal šetřit své pneumatiky, a tak ho tým nemusel přesunout na třízastávkovou strategii. Nicovo auto žralo gumy, proto v 10. kole přišla změna plánu a zastávka.
Ericsson se Sauberem by dojel před ním, kdyby neztratil 24 sekund v boxech kvůli mechanickému problému s levým předním kolem. Kvůli tomu se propadl za Nasra, jenž na 12 sekund přišel o výkon. Vše se spravilo po změně nastavení na volantu po instruktáži z boxů. Sauber proto zklamaně z Bahrajnu odjel bez bodů.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Na víkend v poušti se bude snažit co nejrychleji zapomenout i Toro Rosso, které bylo doposud velmi silné. Verstappen předváděl mistrovskou formu minulý týden, tentokrát si poškodil nos, když jej v pátém kole předjížděl Massa. Musel do boxů pro nový, ale jeho závod stejně skončil kvůli elektrickému problému předčasně v 34. kole. Jeho týmový kolega Sainz skončil o 2 kola dříve po své druhé zastávce, kdy mu mechanici špatně upevnili kolo a on musel zaparkovat mimo dráhy.
Z různých těžkostí soupeřů těžil Alonsův spolehlivý McLaren. Španěl sice nebyl moc rychlý, cílem ale projel těsně za body na 11. místě. Ricciardo měl štěstí, že mu motor Renault vydržel do poslední zatáčky posledního kola - o jedno odstoupení soupeře více, mohli ve Wokingu s Hondou slavit svůj první letošní bod.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém pořadí si o dvě pozice polepšil Pérez, o jednu Ricciardo, Rosberg a Räikkönen. Jedno místo naopak ztratili Ericsson, Kvjat, Massa, Nasr a Nasr. Do Evropy odlétá ve vedení Hamilton s náskokem 27 bodů na svého týmového kolegu Rosberga.
Odkazy:
- výsledky
- nejrychlejší kola
- maximální rychlosti
- zastávky v boxech a strategie
Přes 410 fotografií z Velké ceny Bahrajnu 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.