Jak dopadly souboje týmových kolegů na úvod sezóny v Austrálii?

Start Velké ceny Austrálie 2015 | foto: Scuderia Toro Rosso

Po prvním závodním víkendu sezóny 2015 se blíže podíváme na výkony týmových kolegů. Představilo se také několik nováčků, jak si v Austrálii vedli?

Kvalifikace
Po předsezónních testech se očekávala dominance Mercedesu, což Hamilton potvrdil ziskem pole-position poté, co Rosberga předčil o 6 desetin sekundy. Nico sice v Q3 chyboval, i tak by ale na svého týmového kolegu ztratil 3 desetiny sekundy.

Nejblíže Mercedesu měl být Williams, což Massa skutečně byl. Zajel třetí nejrychlejší čas, ale jen o 39 tisícin lépe než Vettel s Ferrari, které se během zimy nejvíce zlepšilo. Bottas si v Q2 zranil záda (drobné natržení anulární části ploténky). Poslední část odjel s bolestmi, proto nedokázal jet naplno. Za Brazilcem zaostal o 0,369 sekundy, do nedělního závodu ale kvůli svému zdravotnímu stavu už nenastoupil.

Red Bull si stěžoval na Renault, kde mohl - oproti testům se zhoršila ovladatelnost francouzské pohonné jednotky. Sedmé místo Ricciarda bylo maximem, Kvjat se do finále nedostal. Těsně za rakouskou stájí skončily Lotusy - po loňských potížích konečně postoupili s oběma vozy do Q3. V Grove si naopak pohonnou jednotku nemohou vynachválit - během zimy přešli od Renaultu k Mercedesu.

Se zájmem jsme sledovali také souboj nováčků u Toro Rosso. V sobotu byl o čtvrt sekundy rychlejší Sainz, teprve 17letý Verstappen jakožto nejmladší pilot historie F1 ale ostudu neudělal. Jeho závodní inženýr byl jeho výkony potěšen a spolupráci s Maxem si užíval.

Třetí nováček se představil u Sauberu, který byl rozrušený právním bitvou s Van der Gardem. V kvalifikaci Nasr porazil podstatně zkušenějšího Ericssona skoro o sekundu, což je slušný výprask. Mladý Brazilec postoupil do prostřední části, Švéd, který loni závodil za Caterham, vypadl v Q1 s McLareny.

U nich byl rychlejší Button, jenž měl během předsezónních testů k dispozici mnohem více dnů na seznámení se s novým vozem, Magnussen zaskakující za Alonsa ztratil 6 desetin. McLaren musel kvůli přehřívání motoru snížit výkon (hovořilo se o 200 - 250 koních), na Mercedes mu scházely téměř 4 sekundy.

Marussia/Manor se sice v Austrálii ukázala, o víkendu ale neujela ani jediné kolo.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod
Hamilton
dobře odstartoval a nedal nikomu šanci. Rosberg se ho sice jako jediný dokázal držet, nikdy se však útoku na vedoucí pozici ani nepřiblížil. Překvapen byl Williams rychlostí Ferrari - Vettel se sice před Massu na rovince nedokázal dostat ani s aktivovaným DRS (viz maximální rychlosti), podařilo se mu to až po zastávce v boxech.

Williams se bránil podseknutí, proto povolal Brazilce na výměnu pneumatik, co nejdříve to bylo možné, ale zároveň tak, aby mu poté středně-tvrdá směs vydržela až do cíle. K tomu došlo v 21. kole. Vettel poté zabral a i když měl o 0,7 sekundy pomalejší zastávku (viz zastávky v boxech a strategie), vyjel před Felipem, kterého mezitím rozhodil bránící se Ricciardo v zatáčce č. 14, kde byl Massa příliš široký a ztratil 1,5 sekundy.

Räikkönen měl smůlu v dobře rozjetém závodě. Při první zastávce povolil mechanik přední zvedák o něco dříve, Kimi povolil spojku a protočil zadní kola, která byla ještě ve vzduchu. Ztížil tak práci mechanikovi upevňujícímu kolo. Procedura se protáhla na 8,6 sekundy, během ní ale došlo k poškození čepu kola, což Ferrari zjistilo až později.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Kimi i s poškozenou podlahou a předním křídlem jezdil rychleji než většina jeho soupeřů, podle týmu by se před koncem zapojil do souboje Vettela s Massou. Během svého prostředního stintu na ně stáhl 9 sekund. Při druhé zastávce ale kvůli poškozenému čepu mechanik nebyl schopen dotáhnout kolo. Po vyjetí mu tým dal pokyn, aby své auto odstavil. FIA záležitost prošetřila a byla spokojená s tím, jak se Ferrari zachovalo.

Výborně jezdil Nasr, který v úvodní fázi odolal tlaku Ricciarda, na kterého pak útočil Räikkönen. I když Nasr v sobotu do Q3 nepostoupil, tak začalo být zřejmé, že jeho Sauber je rychlejší. "Při vší úctě k Nasrovi jsme dnes se Sauberem nemohli nic udělat. To tedy vypovídá o tom, kde ztrácíme," pronesl zklamaný australský pilot.

Švýcarský tým využívá pohonnou jednotku Ferrari, která má v závodním režimu k dispozici mnohem více výkonu než ta od Renaultu, které je na tom hůře i s palivovou efektivitou. V Maranellu během zimy řádně vylepšili také motor, což zvětšilo problémy Red Bullu a jejich frustrace.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodní fáze za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Rémi Taffin z Renaultu k tomu uvedl: "Problém se týká sešlapování pedálu a důvěry v zatáčkách, což nás stálo o víkendu čas a body. Týká se to mapování nebo způsobu, jakým je pohonná jednotka nakonfigurována. Řešení tedy není jednoduché, vyžaduje kompletní přepracování. Před Malajsií nás čeká spousta práce."

U Toro Rosso jezdili oba mladíci velmi dobře. Verstappen se i na tvrdších pneumatikách dokázal držet Sainze. Po zastávce Carlose odjel osm velmi rychlých a konzistentních kol. Mohl bojovat o sedmé místo s Hülkenbergem, že motor vypověděl svou službu. Dobrou zprávou je, že půjde opravit a Max jej bude moci ještě využít. Vzhledem k jeho strategii a tempu je zřejmé, že by Verstappen svého týmového kolegu v závodě s přehledem porazil.

Sainz se držel jen pět sekund zpět za Ricciardem. Postavilo Toro Rosso stejně rychlé šasi jako Red Bull? "To je falešný obrázek. Protože pohonná jednotka maskuje tolik věcí, které se týkají nájezdu, výjezdu, degradace, úhel skluzu pneumatik. Nedokážete s vozem jezdit pořádně. Přesouváte vyváženi, abyste to kompenzovali, a pak jste hodně daleko od optima. Ztrácíte teploty v brzdách a pneumatiky nefungují, jak by měly. Vše se spirálovitě zhoršuje. Je to frustrující, ale zaostáváme za tím, kde jsme byli loni v Abú Zabí jak po stránce výkonu, tak i po stránce ovladatelnosti," kroutil hlavou Horner.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

McLaren s Hondou letos poprvé ujely vzdálenost závodu. Button si na začátku užíval souboje s Pérezem. Využíval přitom svých zkušenosti, Mexičan do něj v 14. kole ve třetí zatáčce lehce narazil a dostal smyk. "Celá ta kola byl za mnou. Jak asi musel být zničený?" usmíval se po závodě britský jezdec, který skončil těsně za body - na 11. místě.

V den závodu bylo o něco chladněji, proto svůj systém pro rekuperaci energie (ERS) Honda nastavila na výkon vyšší než 65 % z maxima jako v sobotu. Trápit je může pouze porucha Magnussenova motoru, který nepůjde opravit (na rozdíl od pohonné jednotky Verstappena). Alonso si ve zbytku sezóny bude muset vystačit už jen se třemi kusy.

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Závěrečná tabulka shrnuje body jednotlivých týmových kolegů po prvním podniku a jejich postavení v šampionátu. Oba piloti zabodovali pouze u Mercedesu, Sauberu a Force Indie.

Přes 500 fotografií z Velké ceny Austrálie 2015 včetně možnosti filtrování najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy