Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Rusku: Rosberg nestíhá a chybuje

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Po šestnáctém podniku letošní sezóny se tradičně ohlédneme za výkonností týmových kolegů. Jak vypadá jejich vzájemné skóre po Velké ceně Ruska?

Kvalifikace
Hamilton si po dalším perfektním výkonu připsal sedmé pole-position letošní sezóny, s Rosbergem však stále prohrává 7:8, přestože byl tentokrát v Soči o 2 desetiny sekundy rychlejší. Kromě prvního tréninku si Lewis po celý víkend udržoval na svého týmového kolegu z Mercedesu náskok.

Největší rozdíl byl mezi jezdci Williamsu: Massa vypadl po technických problémech s palivovým čerpadlem překvapivě hned v první části, protože jeho motoru se nedostával výkon. Bottas využil rychlého vozu a nebýt drobné chyby, mohl stát v první řadě s Hamiltonem on.

McLarenu okruh v Soči sedl a podařilo se mu také zlepšit nastavení díky úpravám předního křídla, čehož využil Button k tomu, aby vybojoval druhou řadu na roštu. Magnussen byl o půl sekundy pomalejší, po Velké ceně Ruska přesto vede 9:7.

V pátečních trénincích i v sobotu bylo na jedno kolo velmi silné Toro Rosso, v neděli ale bylo jejich tempo slabší (o tom později). Kvjat předvedl solidní jízdu a získal svou nejlepší pozici v letošní sezóně. Vergne hledající si místo pro příští rok nechápal, proč na mladého Rusa ztrácí až tři čtvrtě sekundy.

U Red Bullu bylo i přes slabší tréninkové jízdy vypadnutí Vettela v prostřední části kvalifikace překvapením, mistr světa se ve voze necítil pohodlně. Ricciardo kroužil o téměř 4 desetiny na kolo rychleji a připsal si 10. kvalifikační skalp svého týmového kolegy, který po sezóně přestupuje do Maranella místo Alonsa.

Španěl je s Ferrari stále rychlejší než Räikkönen. V Soči je sice v Q3 dělilo jen 62 tisícin sekundy, celkové skóre však dokládá největší rozdíl mezi týmovými kolegy. Fin prohrává již 2:14. Hovořil sice o pokroku proti pátku a větší jistotě, v kvalifikaci měl přesto v posledním sektoru viditelné potíže s přední části vozu.

Force India se v závěru sezóny propadá, s oběma vozy se do poslední části kvalifikace dostala naposledy na Hockenheimu, s jedním v Monze. V sobotu je až sedmým nejrychlejším týmem. Hülkenberg sice o desetinu porazil po jedenácté Péreze, ale spokojený s výkony svého vozu příliš nebyl.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Nejvyrovnanější je situace u Sauberu, kde o 0,448 sekundy rychlejší a 13 kg lehčí Gutiérrez snížil na 7:7. Švýcarský tým je od zákazu FRIC zavěšení po Silverstone pravidelně rychlejší než Lotus, kde se opět prosadil Grosjean - 9:3.

Po nasazení nové verze BBW systému se s Caterhamem ukazuje v lepším světle Ericsson, který při brzdění hodně ztrácel. Kobajašiho porazil podruhé za sebou, tentokrát o více než půl sekundy, a snížil skóre na 4:10.

Chilton obsadil poslední příčku, jeho týmový kolega z Marussie Bianchi stále leží v kritickém stavu v japonské nemocnici. Při nárazu do devítitunového traktoru jeho hlava přečkala dle čidla v uchu přetížení 92 G.

 

Závod
Velká cena Ruska se nesla jasně pod taktovkou Mercedesu, který své soupeře opět válcoval. Poměrně jemný asfalt se rychle pogumoval, a tak se v neděli jezdily rychlejší časy a spotřeba paliva byla vyšší, než se očekávalo.

Renault původně oznámil, že nebudou potřebovat 100 kg paliva, běh závodu se ale k šetření dostali všichni. Nejvíce na to doplatilo zřejmě Toro Rosso, které se po solidní kvalifikaci propadlo zcela mimo body - Vergne dojel 13., Kvjat startující z pátého místa dokonce 14.

Většina týmů kvůli malému počtu únikových zón spoléhala na safety-car, ten se ke slovu ale nedostal, byť ředitelství bylo připraveno po Bianchiho nehodě v Suzuce jej vyslat i při menších incidentech.

Pneumatiky navíc vydržely více, než všichni předpokládali: degradace se pohybovala kolem "bridgestoneovských" 5 setin na kolo. Měkká a středně-tvrdé směs se prokázala být velmi konzervativní, jak bylo patrné z Rosbergova extrému, který na jedné sadě ujel 52 z 53 kol, čímž překvapil i sám sebe.

Jednozastávková strategie byla jasnou volbou také kvůli pátečnímu snížení rychlosti v boxech na 60 km/h, což prodloužilo průjezd úzkou uličkou na 29 sekund - více o zastávkách a pneumatikových strategiích zde.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Souboj mezi piloty Mercedesu byl rozhodnut velmi rychle - už po chybě Rosberga při prvním brzdění po startu. Špatně odhadl nájezd s těžkým vozem, zničil si pneumatiky a na konci úvodního kola musel do boxů. Inženýr ho vybízel, aby se na nich pokusil dojet až do cíle, na chvíli ale kolem 40. kola znejistili, když se zdálo, že se zadní gumy přehřívají. Podařilo se mu je však dostat zpět do formy.

Při své nápravě musel předjet 10 vozů, před 8 se dostal, když absolvovali své zastávky. Ne všechny byly pomalejší - do 2. zatáčky vybrzdil Räikkönena, ve stejném místě uspěl po velmi ostrém souboji s Bottasem a v 31. kole už byl opět druhý za Hamiltonem.

Fin měl sice o 25 kol čerstvější gumy, ale moc se nebránil - raději Nicovi uhnul, než by riskoval zbytečný kontakt - spoléhal totiž jako většina ostatních, že Mercedes bude muset ještě jednou do boxů. Valtteri dostal od svého inženýra pokyn, aby byl v klidu, protože jej "opět dostaneme." I Button během závodu inženýrovi řekl, že to Rosberg "nezvládne."

Ale zvládl. Po chybě předvedl fantastickou práci, když při stahování soupeřů a soubojích dokázal šetřit pneumatiky a vyhnout se druhé zastávce. Hamilton měl na čele pro změnu klid a pohodlně si hlídal svůj náskok, aniž by na to musel moc tlačit.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Za Bottasem si svůj osamocený závod jely McLareny, kterým se konečně podařilo vyladit nové díly připravené pro Singapur. Button jezdil o 4 desetiny na kolo rychleji, Magnussen projel cílem jako pátý o 23 sekund po něm. Jenson, který je na opačném konci své kariéry než jeho týmový kolega, dokázal Kevina poprvé od Maďarska Kevina porazit v kvalifikaci i v závodě. Dán hodně získal na startu, kdy do konce prvního kola předjel šest vozů.

Alonso s Ferrari tentokrát neměl ani na jeden McLaren, sám měl spíše plné ruce práce s tím, aby po hrubce týmu v boxech odolal tlaku Red Bullů za sebou. Vettel se dlouho držel před Ricciardem, který po týmu chtěl, aby mu uhnul, protože cítil, že je rychlejší. Čtyřnásobný německý mistr světa ale na něco takového vůbec neměl náladu.

Australan se potýkal s tvorbou puchýřů na předních pneumatikách - ty se po delší době objevily také u ostatních týmů. Red Bull zvolil odklon kol, který byl na hraně, což k přispělo k problémům. Ricciardo zamířil pro nové středně-tvrdé pneumatiky už v 11. kole.

Vettel se proto snažil co nejvíce natáhnout svůj stint s tím, že jej ke konci na podstatně čerstvějších pneumatikách snadno předjede. Jenže po jejich výměně ve 30. kole neměl dostatečnou rychlost, aby osmisekundový náskok svého týmového kolegy stáhl. Sám přiznal, že by musel být o půl sekundy na kolo rychlejší, což se mu nedařilo.

Ricciardo opět prokázal, že je nejen rychlý, ale že přitom dokáže taky pečovat o pneumatiky. Zajímavé ale bylo to, že ani v Suzuce, ani v Soči, nebyla výkonnost Red Bullů na takové úrovni, jak jsme letos byli zvyklí - rozhodně nešlo o druhé nejrychlejší šasi. Tentokrát se nemohli vymlouvat pouze na Renault, který podle Hornera z náskoku Mercedesu pořád skoro nic nestáhl.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Frustrující závod prožil Massa. Po špatné strategii, kdy se snažil po prvním kole zbavit o sekundu pomalejších středně-tvrdých pneumatik, předjížděl jedno auto za druhým - než narazil na Pérezovu Force Indii, na které si v minulosti vylámala zuby už celá řada jezdců díky vysokým maximálních rychlostem, jež dosahuje.

DRS zóny navíc v Soči předjíždění moc nepomáhají: ta první začíná rychlou zatáčkou, druhá zatáčku obsahuje na jejím konci - takže pilot, který by chtěl soupeře předjet, by musel být na jeho úrovni již před ní, nikoliv až na konci DRS zóny při brzdění.

Brazilec s Williamsem tedy proťal cílovou pásku těsně za Pérezem, o jeho zadním křídle se mu muselo snad i zdát. Rychlost přitom měl slušnou, jeho čistá závodní rychlost byla lepší než Magnussenovo. Stáj z Grove mohla zvolit lepší strategii i pro Bottase - kdo ví, jak by dopadl jeho souboj s Rosbergem, kdyby stavěl např. ve 22. kole jako Button. Tehdy měl náskok 36 sekund a pohodlně by stihl středně-tvrdou směs zahřát a dostat se do tempa.

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu Hamilton navýšil svůj náskok na Rosberga již na 17 bodů. Po dobrých výkonech si o dvě místa vpřed pomohl Bottas na úkor Alonsa a Vettela, totéž platí pro Magnussena, jenž se dostal před Péreze a Räikkönena. V šampionátu konstruktérů McLaren po druhém nejlepším výsledku sezóny připravil Force Indii o páté místo.

 

Přes 620 fotografií z Velké ceny Ruska 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde, aktuální stav součástí pohonných jednotek po 16. podniku zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 15 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy