Souboje týmových kolegů v Singapuru: Mohl Alonso skončit na pódiu?

Red Bull | foto: Red Bull Racing

SINGAPUR - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak se vyvíjely vnitrotýmové bitvy během 14. podniku letošní sezóny na okruhu Marina Bay? Podrobněji se ohlédneme za výkony pilotů v kvalifikaci a v závodě.

Kvalifikace

U Mercedesu jsme byli tentokrát svědky velmi těsného duelu - Hamilton porazil Rosberga o pouhých 7 tisícin sekundy a snížil na 6:7. Zapracoval na své slabině - kvalifikacích - a podruhé za sebou uspěl. Průměrně je v nich ale stále o 0,197 s pomalejší než Rosberg.

Za Mercedesy se postavily Red Bully, o 48 tisícin byl rychlejší Ricciardo a postavil se před svého týmového kolegu Vettela hned za Mercedesy. Skóre vyznívá po Singapuru lépe pro mladého australského pilota - 8:6, na roštu je průměrně o 1,5 pozice výše.

Pokud by Alonso dal dohromady ideální kolo, stál by před Red Bully. Španěl jezdil s Ferrari po celý víkend výborně a zcela zastínil Räikkönen. V kvalifikaci byl o více než čtvrt sekundy rychlejší a po čtrnácti víkendech vede 12:2, průměrně o 0,677 sekundy.

Williams byl v sobotu až čtvrtým nejrychlejším týmem, což pro něj nebylo překvapením. Na klikatém městském okruhu se dokázal prosadit zkušenější Massa a snížil na 6:8. Mladší Bottas zaostal o 0,187 s.

Drobný pokrok v rychlosti na okruzích vyžadujících vyšší přítlak potvrdil McLaren. Magnussen na rozdíl od Buttona dokázal postoupit do Q3, Britovi k tomu scházelo 17 tisícin poté, co byl v prostřední části o téměř čtvrt sekundy pomalejší než dánský nováček, který v Singapuru jezdil vůbec poprvé ve své kariéře.

Dobrou rychlost během tréninků prokazovalo Toro Rosso, s nímž se mezi elitní desítku dokázal prosadit Kvjat. Vergne byl po chybě v Q2 o 0,063 s pomalejší a vypadl, proto týmu slíbil druhý den nápravu, ale o tom později.

Force India zažila v sobotu zklamání, když Hülkenberg dokázal vybojovat až 13. a Pérez až 15. pozici. Němec předčil svého mexického týmového kolegu o 0,267 sekundy a skóre vyznívá jednoznačně v jeho prospěch - 10:4.

Pomalu se zvedá i Sauber, jenž v kvalifikaci skončil před Lotusem, který trápily problémy s ERS - nemohl jezdit na plný výkon. Gutiérrez o 0,354 s porazil Sutila a srovnal na 6:6. U Lotusu se jako lepší prokázal Grosjean, Maldonado měl více technických problémů, což dokresluje rozdíl převyšující 1,2 sekundy.

V zadní části pole měl u Marussie o sekundu navrch Bianchi - letos už pojedenácté, a u Caterhamu Kobajaši. Ericsson s technickými problémy zaznamenal největší manko - téměř 1,9 sekundy na kolo.

Více se o kvalifikačních výkonech jezdců můžete dozvědět z analýzy sektorů zde.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů


Závod

Safety car potvrdil svou 100% historickou pravděpodobnost a letos opět vozy na chvíli zpomalil, což některé týmy přimělo k jízdě na dvě zastávky. Mezi měkkou a super-měkkou směsí byl v pátek rozdíl až 2,5 sekundy, později se snížil na stále propastné 2 sekundy.

Většina pilotů tedy plánovala tři stinty na super-měkkých a jeden stint na měkkých gumách. Red Bull měl záměr použít tvrdší ze dvou nabízených směsí v předposledním stintu, Ferrari až v posledním - viz přehled zastávek v boxech a pneumatikových strategií. Nemusíte být raketovým inženýrem na to, abyste shledali strategii rakouského týmu jako flexibilnější, což nakonec přispělo k tomu, že Ferrari porazili - byť měl Alonso zřejmě na pódium mohl mít, ale o tom ještě později.

Po safety car fázi, která byla po relativně drobném incidentu Péreze relativně dlouhá, zbývalo ujet Red Bullům na měkké směsi 28 (Vettel), resp. 26 kol (Ricciardo), což bylo sice na limitu, ale stále zvládnutelné.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

U Mercedesu na kýžený boj o první místo nedošlo - Rosberga na poslední chvíli na roštu postihly technické problémy, kvůli přerušené kabeláži někde v řídicím sloupku mu nefungoval řádně volant, proto musel startovat z boxové uličky a bojoval vzadu s Caterhamy a Marussiemi. Nemohl totiž využívat ERS, DRS a převodovka mu řadila o 2 rychlostní stupně. Po první návštěvě boxů pak nedokázal zařadit jedničku a znovu se rozjet, nepomohla ani výměna volantu.

V případě Hamiltona pneumatiková strategie na rozdíl od Ferrari díky mnohem vyšší rychlosti vyšla. Pomáhala mu absence Rosberga - nemusel na to tolik tlačit, čímž se vyhnul potížím s brzdami, které zažívali piloti za ním. Německý tým Lewise při výjezdu safety-car do boxů ani nepovolal, musel si pak rychle vyjet 27sekundový náskok, aby se po třetí zastávce vrátil do vedení.

Brit pak předvedl skvělý výkon, když jezdil o 2 sekundu na kolo rychleji než Red Bully. Cíl zněl 27 sekund, aby se dostal před Ricciarda. Mercedes věděl, že s Vettelem na opotřebované měkké směsi nebude mít problémy, ale zřejmě nechtěl riskovat výjezd za oběma Red Bully, které by mohly využít strategie zdržování, aby si jeden z nich vyjel náskok.

Lewis chtěl jet do boxů, hlásil sjeté pneumatiky, přesto byl stále rychlejší než zbytek pole. Inženýři ho do boxů povolali až v 52. kole, zastávka se obešla bez potíží a on se vrátil před Ricciardem, v jehož prospěch Red Bull odmítl použít týmovou režii. S Vettelem si pak na začátku DRS zóny snadno poradil. Jaké to bylo? "Představte si, že jedete s Fiatem Panda a za vámi je 911 [Porsche]," znázorňoval svou bezvýchodnou situaci v závěru Velké ceny Singapuru úřadující mistr světa.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodního kola, kol za safety-carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Ferrari sice v Singapuru mělo mnohem lepší rychlost než v předchozích závodech, jelo podobnou pneumatikovou startegii jako Mercedes, ale na pódium nakonec nedosáhlo. Alonso si v pozávodních rozhovorech na špatná rozhodnutí z boxové zídky nestěžoval: "Strategie byla dobrá, jen ten moment, ve kterém vyjel safety car, byl nešťastný." Holt tentokrát neznal přesné kolo, kdy vyjede na trať.

Španěl již v sobotu přišel o možnost stanout na roštu hned za Mercedesy, jak vyplynulo z naší analýzy sektorů. Po startu se dostal před oba Red Bully, jednu pozici jim po chybě ale vrátil. Po prvních zastávkách dokázal Vettela ve 24. kole podseknout a dostal se znovu na druhou pozici.

Výjezd safety caru pro ně nepřišel ve vhodný okamžik, Red Bull byl na něj od prvopočátku ale se svou strategií připraven lépe, jak jsem se zmínil výše. Už po druhé zastávce musel už po sedmi kolech při výjezdu safety caru znovu do boxů, tentokrát pro měkké pneumatiky, a vrátil se jako čtvrtý.

Pokud by jako Hamilton této možnosti nevyužil, dopadl by podstatně hůře. Přišel by o více míst, vjel by do těžkého provozu a musel by předjet mnoho aut, aby se vůbec dostal zpět na čtvrtou (či případně lepší) pozici.

Někdo by mohl poukázat na příklad Vergneho, který se po takovém kroku dostal ze 14. až na 6. místo během několika závěrečných kol. Jenže Francouz měl před sebou pole sjeté mnohem blíže než závodníci vpředu, s nimiž závodil Alonso. Musel by ujet alespoň 10 kol po safety car v takovém tempu jako Hamilton, což v případě jeho vozu F14 T nehrozilo.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Pochvala patří Massovi, který sice jezdil "jako babička," ale dokázal udržet pneumatiky při životě po 31 kol - nejdelší stint závodu - a cílem projet jako pátý, přestože měl agresivní strategii: stavěl už v 10. kole, aby podsekl Räikkönena, Magnussena i svého týmového kolegu Bottase, kterému v závěru pneumatiky odešly. Fin se však potýkal s technickými problémy při řízení, které popisuje Rob Smedley zde.

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

Vedení v šampionátu přebral Hamilton, Rosberg po odstoupení v Singapuru ztrácí tři mistrovské body. O jedno místo si polepšili také Alonso s Vettelem, Bottas tak odsunuli o dvě příčky na šesté místo. Ztratil také Räikkönen, desátý je nyní místo něj Pérez.

 

Přes 500 fotografií z Velké ceny Singapuru včetně možnosti filtrování najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 12 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy