Analýza sektorů: Alonso mohl porazit oba Red Bully, Massa jel na rovince 321,7 km/h

Petr Hlawiczka, 20. září 2014, 18:30 Google+

SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Kvalifikace na okruhu v Marina Bay byla překvapivě vyrovnaná. Co nám o výkonnosti vozů prozradí bližší pohled na časy a rychlosti dosahované v jednotlivých sektorech?

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 22.09. 15:07) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.

V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila již loni středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.

Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).

Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.

mapa
Mapa okruhu Marina Bay (zdroj: FIA)

Hamilton získal své 6. pole-position v letošní sezóně a Mercedes posedmé uzamkl první řadu. Předvedl sice nejrychlejší první sektor, ale nikoliv ve svém rozhodujícím ostrém pokusu v Q3 - nebýt toho, nevyhrál by pouze o 7 tisícin sekundy. Při brzdění do první zatáčky v daném okamžiku totiž ztratil 0,12 s.

Jeho týmový kolega Rosberg, jenž byl nejrychlejší v posledním sektoru, jen nevěřícně kroutil hlavou: "Sedm tisícin sekundy je nic - trocha tady a tam a mohl jsem to mít. Ale Lewis dnes odvedl dobrou práci, fair play. Druhé místo je OK. První je samozřejmě lepší, ale zítra půjde o dlouhý závod, takže je fajn." Nejrychlejší prostřední sektor si připsal Ricciardo.

Ještě větří rozdíl než vítěz kvalifikace promrhal Alonso: 0,199 s. Kdyby poskládal dohromady ideální kolo, porazil by oba Red Bully. V Q3 zajela ideální kolo pouze čtveřice pilotů: Vettel, Räikkönen, Bottas a Magnussen.

sektory
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší sektory a jejich součet

Nejvyšší rychlost na konci prvního sektoru dosáhl v Q1 Massa s Williamsem - 321,7 km/h. Na rovinkách opět vládly vozy s pohonnou jednotkou Mercedes za zády obsadily zde první sedm míst.

Nejlepší ze zbytku pole byl Kvjat, jenž v kvalifikaci podal výborný výkon když postoupil až do finále. S vozem Toro Rosso poháněným Renaultem mu komisaři naměřili 313 km/h. Alonso před zatáčkou č. 7 dosáhl 311,8 km/h. Pro srovnání: loni zde byl nejrychlejší Button s McLarenem: 302,4 km/h, tj. o 19,3 km/h méně než Massa.

Williams sice na rovinkách dosahoval nejvyšších rychlostí, nedokáže však generovat tolik přítlaku, co Mercedes či jeho nejbližší soupeři. I když byl v posledních dvou podnicích druhým nejrychlejším týmem, tentokrát nestačil na Red Bull ani na Ferrari.

Během závodu by se mohla náskok vozů s Mercedesy zvýraznit efektivita pohonné jednotky. Renault nám před víkendem sdělil, že 100 kg paliva bude tak na hraně. Bottas však dnes prozradil, že oni palivo vůbec šetřit nemusí, proto by si výjezd nepřál výjezd safety-caru, jehož historická pravděpodobnost je zde 100%.

max. rychlosti - singapur
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/h)

Pneumatikové strategie
Neobvyklé při kvalifikaci na Velkou cenu Singapuru bylo to, že přední týmy musely kvůli vysokému dvousekundovému rozdílu mezi pneumatikami sáhnout po měkčí směsi hned v první části, byť základ po výjezdu položili na tvrdší ze dvou nabízených směsí. Ideálně se týmy snaží pro Q3 ušetřit dvě měkčí sady.

Sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery před zítřejší velkou cenou uvádí: "Očekáváme, že tři zastávky budou představovat nejrychlejší strategii, ale vzhledem k tomu, že se časový rozdíl mezi oběma směsmi nyní trochu snížil, bude pro fungování dvouzastávkové strategie vyžadován ten správný management rychlosti nebo výjezd safety car ve správný okamžik."

Ideální pro závod vypsaný na 61 okruhů tedy bude začátek na super-měkké směsi s její výměnou ve 20. a 36. kole za stejnou směs a v 51. kole nasazení měkké směsi. Tato strategie by měla být teoreticky o 10 sekund rychlejší než dvouzastávková strategie se startem na super-měkké směsi, přezutím na další super-měkkou ve 22. kole a na měkkou ve 44. kole.

V Singapuru ale vždy vyjížděl safety car, což by mělo i zítra významný dopad na strategie. Týmy si proto musí připravit flexibilní plány a být schopny rychle reagovat.

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Alonso mohl porazit oba Red Bully, Massa jel na rovince 321,7 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 22.09.2014 15:07 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hamilton, Lewis

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Singapuru - Rosberg: "Sedm tisícin je nic"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud