Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Kanadě?

Rosberg, Nico | foto: Mercedes AMG F1 Team

Jak si vedli ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Kanadě proti sobě týmoví kolegové? Porovnáme si jejich výkony a skóre po sedmi podnicích sezóny 2014.

Kvalifikace
Po kvalifikačním vítězství v Monaku Rosberg u Mercedesu totéž zopakoval i v Kanadě, a to navzdory prohlášením, že jde o Lewisovu trať, kde svého týmového kolegu opět patřičně umravní. Leč těsný duel (- 0,079 s) vyzněl opět lépe pro Němce, který snižuje na 3:4.

Po pěti závodech se u Red Bullu opět podařilo uspět Vettelovi, letos teprve podruhé. Ricciardův čas překonal jen o 0,041 s, přesto se do tohoto rozdílu vlezly oba Williamsy, kde tím lepším z dvojice byl tentokrát Bottas snižující na 3:4. Massa ztratil jen 0,028 a byl zklamaný, protože dle svých slov měli na to oba vozy rakouské stáje a získat třetí příčku na roštu.

Ferrari sice přivezlo spoustu novinek, zlepšilo svou pohonnou jednotku a s oběma piloty postoupilo do Q3, výkonnost byla ale opět zklamání - přeci jen doufali, že budou blíže Mercedesu a před ostatními soupeři. Alonso byl o čtyři desetiny rychlejší než Räikkönen a jeho čas stačil jen na sedmé místo.

Nezkušený Kvjat se trápil s brzdami a od Vergneho dostal téměř půl sekundy, navíc vypadl už ve druhé části. Francouz vede 5:2 a se svým vozem Toro Rosso porazil i oba McLareny, kterým charakteristika okruhu měla sedět. Žádný velký pokrok ale nepředvedli. Button byl o setinku rychlejší než Magnussen, což ve vyrovnaném poli stačilo na postup.

Mírným zklamáním byly v sobotu výkony Force Indie, která nedokázala do Q3 postoupit ani s jedním vozem, mohli však zvolit alternativní strategii a díky nižšímu odporu a šetrnosti k pneumatikám spoléhat na lepší výsledek v závodě. Hülkenberg zvýšil své vedení na Pérezem na 5:2.

Lotusy díru do světa také neudělaly: v Kanadě předčili pouze "nováčkovské" týmy a nekonkurenceschopný Sauber, který nestihl do kvalifikace připravit Gutiérrezův vůz po havárii v tréninku. Maldonado letos jako jediný zatím nedokázal najít na svého týmového kolegu, byť tentokrát jeho účinkování zhatily technické problémy - 0:4.

U Marussie se v dobrém světle představil Chilton, jenž Bianchiho předčil o 11 tisícin a snížil na 3:4. Zkušenosti dokázal u Caterham opět zúročit Kobajaši, který Ericssonovi naložil přes půl sekundy a vede 6:1.

Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod
Velká cena Kanady vypsaná na 70 kol začala kolizí týmových kolegů Marussie - Chilton ve snaze zkrotit přetáčivý smyk ve třetí zatáčce nešťastně sestřelil Bianchiho a na trať musel poprvé safety car, což nahrávalo všem 15 startujícím na super-měkké směsi a usnadnilo dojetí do cíle všem, protože závod měl být náročný z pohledu spotřeby paliva.

Dvouzastávková strategie vycházela rychleji, jízda na jednu zastávku u šetrnějších přicházela také v úvahu. Z počátku jezdci sice hlásili velké problémy s opotřebením pneumatik, Pérez s Force Indií na nich ale s těžkým vozem v úvodním stintu zvládl 34. kol, téměř polovinu velké ceny.

Oba od již od pátku, kdy si ověřili šetrnost svého šasi k pneumatikám, plánovali jediné přezutí. Zajímavé bylo, že během těchto stintů drželi vysoké tempo. Škoda jen ten nevydařené kvalifikace.

Red Bull byl prvním týmem, který plánoval dvě zastávky a zajel do boxů - Ricciardo agresivně již ve 13. kole - totéž, co měli v plánu nebýt safety-caru, zatímco ostatní přemýšleli o prodloužení svých stintů. Věděli, že se svou strategií zbytek v pohodě zvládnout. Proč tak brzy? Snažili se podseknout oba Williamsy, jež se držely před nimi.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Bottas sice Ricciardovu zastávku pokryl hned v dalším kole a udržel se před pozdějším vítězem, Massa se však při výměně zdržel a propadl se také za Ricciarda, Alonsa i Vergneho. Chybu v boxech Brazilec později zkritizoval, podle něj kvůli ní přišel o vítězství.

Williamsy jinak byly velmi rychlé a zřejmě by o příčku nejvyšší opravdu bojovaly (viz tabulku č. 3 s čistými průměrnými rychlostmi). Massa v závěru navíc kolidoval s Pérezem, což komisaři vyhodnotili jako chybu Mexičana, Bottase zradil MGU-K, proto se propadl na sedmé místo.

Zajímavý souboj byl k vidění také mezi Red Bully a Force Indiemi. Frustrovaný Vettel ztrácel čas za Hülkenbergem, který jel jen na jednu zastávku, a už po jednom kole si stěžoval, že jej nedokáže předjet, ať něco na boxové zídce vymyslí. Kvůli deficitu v maximálních rychlostech v to nešlo na rovince v DRS zóně (Vettel nebyl rychlejší ani s otevřeným křídlem), ani při brzdění do zatáček.

Mistr světa si hlasitě stěžoval, proto jej tým chybně povolal do boxů už v 36. kole a svého čtyřnásobného mistra světa vrátil do provozu. Nájezdové kolo do boxů (tzv. "in-lap") bylo o 9 desetin pomalejší než o kolo později u Ricciarda, jenž se za něj mezitím dotáhl, proto se Vettel propadl za druhou Force Indii řízenou Pérezem.

To byl rozhodující okamžik pro to, kdo z dvojice Red Bullu vyhraje. Hamilton totiž odstoupil, Péreze i Rosberga trápily brzdy, z čehož těžil sympatický Australan, jenž se dočkal svého premiérového vítězství v F1. Jeho krajan Mark Webber jezdící vytrvalostní závody WEC musí mít radost.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

U Péreze to dlouho vypadalo, že se po identických problémech obou Mercedesů (přišli o MGU-K, tj. o 160 koní výkonu a ideální rozložení brzdného účinku, protože motorgenerátor pomáhá s brzděním na zadní nápravě) vítězem Velké ceny Kanady stane právě on, jelikož na rovinkách dosahoval vysokých maximálních rychlostí, což je při předjíždění v Montrealu důležité.

Protože jej trápilo čidlo při brzdění, nedokázal se v místě detekce přiblížit Rosbergovi na dostřel jedné sekundy, což bylo podmínkou pro to, aby mohl využívat své DRS - proto Mercedes dlouho nemohl předjet. Na měkkých pneumatikách mu s lehkým vozem zbývalo ujet jen 36 kol. Nebýt toho, snadno by se před Stříbrný šíp dostal.

V závěru překvapil hezkým kouskem Button, který si šetřil pneumatiky a po chybě Alonsa při brzdění do vlásenky, kdy málem sestřelil Hülkenberga, se dostal před Ferrari a na konci první DRS zóny i před Force Indii, jejíž výjezd narušil divokým manévrem Alonso. Přestože McLaren žádné kýžené "evidentní" zlepšení nepředvedl, dojel si Button pro solidní 4. místo.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

Z pohledu pořadí v šampionát si díky vítězství o jednu příčku polepšil Daniel Ricciardo, na sedmé místo postoupil díky povedenému závěru Jenson Button. Jednu pozici ztratili Fernando Alonso a Valtteri Bottas, nyní jsou na 4. a 8. místě, ovšem stále před svými týmovými kolegy.

 

Přes 440 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 13 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy