Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Indii?

Red Bull | foto: Infiniti

Jak pokračují duely jezdců v rámci jednotlivých týmů? Podíváme se na to, jak si vedli v kvalifikaci i v závodě 16. podniku letošní sezóny v Indii.

Kvalifikace

Podle očekávání byl v sobotu nejrychlejší Sebastian Vettel, který si již posedmé letos vyjel pole-position a svou průměrnou kvalifikační pozici zlepšil na hodnotu 2,2. Svého týmového kolegu z Red Bullu Marka Webbera předčil již popatnácté, tentokrát však Australan zvolil jinou strategii a do Q3 nastoupil na tvrdších, o téměř sekundu pomalejších pneumatikách.

Velmi těsné to bylo u Mercedesu mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem - Němec byl o 7 setin sekundy rychlejší a snížil negativní skóre na 6:10. Po celý víkend dokázal šetrněji zacházet s pneumatikami a britského kolegu pak v neděli převyšoval výrazněji.

Ferrari bylo v Indii po dvou předchozích propadácích konkurenceschopnější, v lepším světle se představil Felipe Massa, který byl o 0,625 sekundy rychlejší a snížil letošní kvalifikační stav na 7:8. Opět musím jen připomenout, že Fernando Alonso zvolil z pohledu kvalifikace horší strategii, která mu však dávala větší šanci pro závod: na rozdíl od Brazilce do Q3 vyrazil na středně-tvrdých pneumatikách.

Lotus se v kvalifikaci dopustil ostudné chyby, když u Romaina Grosjeana v Q1 zkoušel to, co Red Bull s Vettelem: použít pouze tvrdší sadu pneumatik - na rozdíl od rakouského týmu ovšem neúspěšně. Francouz vypadl už v první části, zatímco Kimi Räikkönen obul pro druhý pokus měkké pneumatiky a bez problémů postoupil až do Q3, kde skončil šestý.

Velký rozdíl byl mezi týmovými kolegy Sauberu: Nico Hülkenberg v prostřední části předvedl o sekundu rychlejší kolo než Esteban Gutiérrez, kterého za mizerný výkon tentokrát moc pochválit nemůžeme - auto měl totiž zcela v pořádku. S Němcem po Indii prohrává už 1:15.

U McLarenu si v Q3 na tvrdších pneumatikách vedl lépe Sergio Pérez, na měkčí sadě byl mezi ním a Jensonem Buttonem v Q2 rozdíl poloviční. Mexičan s lepšícím se vozem MP4-28 snížil na 7:9.

Vůbec nejtěsnější duel jsme v Indii pozorovali u Force Indie, kde byl v Q2 Paul di Resta o 29 tisícin sekundy rychlejší než Adrian Sutil a ujal se vedení 8:7. Daniel Ricciardo u Toro Rosso porazil Jeana-Erica Vergneho popáté za sebou, tentokrát o 0,279 s. Vede již 12:4 a dokládá, že je pro mateřský Red Bull lepší volbou než Francouz.

Větší rozdíl už byl patrný pouze u Marussie, kde Jules Bianchi předčil kromě svého týmového kolegy Maxe Chiltona i oba Caterhamy, přičemž na Pastora Maldonada z Williamsu mu chybělo jen něco přes desetinu. Venezuelan prohrál s Valtterim Bottasem letos už podesáté.

Více jsme se kvalifikačním výkonům věnovali v analýze sektorů zde.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod

Velká cena Indie byla díky alokaci měkké a středně-tvrdé směsi zajímavou strategickou podívanou poté, co čtyři z prvních deseti vozů startovali na tvrdší - o sekundu pomalejší, ale mnohem trvanlivější směsi - a šest na té měkčí ze dvou nabízených. Přehled strategií a zastávek v boxech najdete zde.

Škoda jen, že ti nejrychlejší dva jezdci s tvrdšími gumami kvůli incidentům předčasně vypadli - Alonso musel do boxů po kolizi v prvním kole, Webber svůj vůz musel odstavit ve 40. ze 60 kol kvůli technickým problémům.

Pirelli před závodem týmům doporučilo, aby se nepokoušely ujet více než 15 kol na měkkých a více než 35 kol na středně-tvrdých pneumatikách. FIA však odmítla italskému dodavateli vyhovět a toto jejich ustanovení vynutit. Ignorování Pirelli bylo základem dobrých výsledků Grosjeana a Sutila.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Webber viděl svou šanci na vítězství díky volbě tvrdší směsí pro Q3 padesát na padesát. Podle papírových předpokladů mohl teoreticky o 3 sekundy vyhrát. Vycházely z toho, že se piloti s měkkými pneumatikami budou muset brzdy do boxů, vyjedou do provozu a bude se jim těžko předjíždět.

Australan brzy o naději přišel - hned v prvním kole se dostal do kontaktu s Alonsem a propadl se na sedmé místo za Hülkenberga a Räikkönena. Ve své strategii totiž spoléhal, že bude zajíždět rychlá kola v čistém vzduchu, zatímco se jeho týmový kolega bude prodírat provozem.

Vettel byl sice po brzké zastávce v boxech ve druhém kole až 17., během následujících 26 kol si však dokázal poradit se soupeři a dostat se znovu do vedení. Webber pak věděl, že bojuje už jen o druhé místo s Rosbergem, kvůli poruše alternátoru však do cíle nedojel.

Pérez startující z 9. místa hezky předvedl, co mohli Webber s Alonsem - a ostatně i jeho týmový kolega Button - dokázat, nebýt úvodních kolizí, když až do 28. okruhu zajížděl na tvrdší sadě konkurenceschopné časy. Po krátkém stintu o pěti kolech se zbavil měkké směsi a do cíle dojel na páté pozici, když ke konci předjel Hamiltona, který dopadl podobně jako Räikkönen, jemuž odešly gumy.

V kvalifikaci bylo zvláštní, že Ferrari, které bylo konkurenceschopnější než v Suzuce či v Koreji, poslalo Alonsa do Q3 na tvrdších pneumatikách. Fernando totiž v Q2 zajel druhý nejrychlejší čas - pokud by jej zopakoval (což by ne lepšící se dráze nebyl problém, spíše naopak), pak by startoval z třetího místa na roštu. Po čistém startu by mohl směle bojovat o pódium.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Po závodě se krom oslav mistrovských titulů hodně hovořilo o Lotusu a ignorování týmové režie ze strany Räikkönena, kterému v jednu chvíli vůz na o šest kol starších pneumatikách ujel, dotkl se Grosjeana a vyhnal jej mimo trať v zatáčce č. 4.

Původně měl tým z Enstone v plánu u Francouze startujícího ze zadních pozic pouze jednu zastávku, u Fina dvě. Grosjean však měl k dispozici kvůli svému vypadnutí v Q1 čerstvou sadu měkkých pneumatik, na které vydržel do 13. kola a na tvrdších mu zbylo zvládnutelných 47 kol. Nebýt ztraceného času za Gutiérrezem v 21. - 25. kole, mohl pomýšlet i na stříbro.

Räikkönen se v závodě opět trápil s přehříváním vozu, resp. zadních brzd. Protože se mu s nimi těžko předjíždělo, rozhodl se s týmem na alternativní strategii - jediné zastávce. Lotus se rozhodl zariskovat, což mu mohlo vynést pódium - v opačném případě by skončil sedmý, tj. stejně jako v případě dvouzastávkové strategie. Gumy mu odešly v 55. kole, před Di Restou měl ale dostatečný náskok, aby si zajel v 58. kole pro čerstvou sadu středně-tvrdých, zajel nejrychlejší kolo a vybojoval 6 bodů.

Force India doma zabrala a po 7 závodech konečně získala více než 2 body. Dosáhla toho díky rozdělení strategií mezi své jezdce, přičemž obě byly úspěšné: Di Resta dojel po startu z 12. místa na osmém, Sutil po startu z 13. na devátém. Němec stavěl jako poslední ze všech - až ve 41. kole.

V závěru ujel nejvíce okruhů na jedné sadě super-měkkých a svými cennými body přispěl k udržení šesté pozice týmu v šampionátu před Sauberem. Jeho náskok narostl o pět bodů na celkových 68, tj. o 23 bodů více, než má jeho švýcarský soupeř.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V celkovém pořadí se před Massu při rovnosti bodů dostal díky vyššímu počtu třetích míst Grosjean, který se v Indii těšil letos popáté z pódiového umístění. Pozici na úkor Hülkenberga a Sutila získali Di Resta a Pérez. Náskok nyní již jistého čtyřnásobného mistra světa Vettela před druhým Alonsem narostl tři závody před koncem na hrozivých 115 bodů.

Fotogalerii z Indie najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy