Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v USA?

Webber, Mark | foto: circuitoftheamericas.com

Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Austinu a jak si ve vzájemných srovnání stojí po 19. podniku letošní sezóny?

Kvalifikace

Sobotní odpoledne dle očekávání ovládl Sebastian Vettel poté, co byl nejrychlejší ve všech třech trénincích i ve všech částech kvalifikace. Svého kolegu Marka Webbera předčil o více než půl sekundy a zvýšil skóre ve svůj prospěch na 11:8.

Jen o desetinu pomalejší byl Lewis Hamilton, kterého v Brazílii čeká loučení s McLarenem. Jenson Button kvůli technickým problémům s plynem nakonec do Q3 nepostoupil, v Q1 však byl o 5 a v Q2 o 8 desetin pomalejší než Lewis.

Velmi slibnou kvalifikaci odjely Lotusy, které předvedly 4. a 5. nejrychlejší čas. Podesáté byl lepší Romain Grosjean, kvůli výměny převodovky však byl odsunut o pět míst dozadu. Kimi Räikkönen byl ve vše částech pomalejší, v Q3 o 0,121 s.

U Ferrari se situace obrátila: tým žádný velký pokrok v Austinu neučinil, Felipe Massa však byl po celý víkend rychlejší než Fernando Alonso a v kvalifikační si připsal jeho druhý letošní skalp. Jediný rozdíl mezi oběma vozy tvořil difuzor: Fernando jezdil s novým, který ale nefungoval tak dobře, jako ten starý, s nímž nastoupil jeho týmový kolega.

Scuderia se v neděli rozhodla porušit převodovku na voze Brazilce, aby oba vozy - a zejména ten o titul bojující Španělův - dostala na čistou stranu startovního roštu, který poskytoval podstatně větší přilnavost, za což byla některými lidmi kritizována.

Mercedes nasadil dvě různé konfigurace vozů - s novější s Coanda výfuky se proháněl Michael Schumacher, jenž zajel šesté nejrychlejší kolo. Nico Rosberg se se starší konfiguraci s konvenčními výfuky trápil a v neděli startoval až ze 17. místa. Oba německé jezdce od sebe dělil největší rozdíl: 1,4 sekundy. Německý tým se již naplno věnuje přípravě na rok 2013 a ve vývoji nového vozu v aerodynamickém tunelu přešel z 50% na 60% modely.

U Williamsu svého týmového kolegu dále válcuje Pastor Maldonado. Na nové trati byl v Q3 o téměř 6 desetin sekundy rychlejší a vede 17:2. Bruno Senna kvůli chybě v 19. zatáčce při svém nejlepším pokusu do závěrečné části kvalifikace nepostoupil.


Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Strategie týmů ve Velké ceně Spojených států ovlivnila velmi konzervativní rozhodnutí Pirelli přivézt tu nejtvrdší kombinaci směsí, které letos vyrábí. Rozdíl mezi tvrdou a středně-tvrdou činil kolem půl sekundy na kolo (více o jednotlivých strategiích a použitých typech pneumatik jednotlivými jezdci v průběhu závodu zde).

S degradací ani s opotřebením nebyly žádné větší problémy: u středně-tvrdé se pohybovala kolem dvou a u tvrdé kolem jedné setiny na kolo. Piloti na to tedy mohli tlačit naplno po celou dobu závodu, nebylo třeba pneumatiky šetřit. Problémy byly pouze se rovnoměrným zahříváním tvrdších směsí vpředu i vzadu za chladnějších teplot. Přilnavost zpočátku byla velmi nízká, oproti pátku stoupla vlivem pogumování o 10 %.

Na čele sváděli krásný souboj Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, který má v šampionátu 13 bodový náskok. Red Bull dokázal pneumatiky zahřívat rychleji, potřeboval k tomu dvě kola, McLaren tři. Britský tým však měl v závodní rychlosti navrch, Lewis se na svého soupeře vždy dokázal dotáhnout, s předjetím to však bylo horší.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Hamilton v úvodu zlikvidoval 2,5 s ztrátu, ale v jízdě za Red Bullem výkonnost jeho pneumatik před zastávkou začala klesat. V 16. kole na Vettela ztratil 0,109 s, v 17. kole 0,411 s, v 18. kole 1,119 s, v 19. kole 0,686 s a bylo jasné, že je výměna pneumatik již nelze odkládat. Z boxů vyjel za Räikkönen a trvalo mu 4 kola, než pneumatiky zahřál a Fina předjel.

Red Bull Hamiltona pokryl zastávkou hned v dalším, 21. kole. McLaren ale potvrzoval i na tvrdé směsi, že je o něco rychlejší. V polovině závodu se Lewis na vedoucího jezdce znovu dotáhl, jenže Sebastian dokázal vždy v kritickém místě v 9. zatáčce před DRS zónou dostatečně poodjet, aby se Brit přes vyšší maximální rychlost (+ 11 km/hod) a výhodu DRS (+ dalších 10 km/hod) na konci dlouhé rovinky před zatáčkou č. 12 k útoku nedostal.

Povedlo se to až ve 42. kole, kdy v rychlých esíčkách připomínajících pasáž ze Silverstone Vettel dojel o kolo zpět jedoucího Karthikeyana. Ten v tomto místě žel neměl kam uhnout a Hamilton mohl zaútočit. Přes nebezpečné kličkování Vettela na rovince manévr i brzdění úspěšně zvládl a dojel si pro letošní čtvrté vítězství. Vettel se kvůli svému nastavení (vysoký přítlak v zatáčkách, nižší maximální rychlost na rovinkách - více viz analýza sektorů) pokusu o předjetí nedostal.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Ferrari rychlostně ztrácelo, Alonso na vedoucí dvojici ztrácel průměrně přes 0,6 s v každém kole, se zahříváním tvrdých pneumatik se trápilo ještě více než McLaren, což před posledním závodem v Brazílii, kde Pirelli doveze stejné směsi, není moc dobrou zprávou.

Massa však podal jeden z nejlepších výkonů v této sezóně a rychlejší byl i v závodě - musel se však vyrovnávat s horší startovní pozicí a provozem. Scuderia veze do Sao Paula několik menších novinek a nahrát by ji mohlo počasí, které dokáže zdramatizovat závod a zamíchat pořadí: meteorologové na víkend hlásí přeháňky.

Zajímavou strategií zvolil Button: start na tvrdé směsi, což mnozí stratégové nepovažovali za dobrou volbu. Ze 14 pilotů, kteří si mohli volně volit pneumatiky, se k tomuto kroku odhodlali pouze dva jezdci.

Start se mu vůbec nepovedl a po prvním kole byl až patnáctý, ve čtvrtém kole se před něj navíc dostal Maldonado a kolem šesti vteřin strávil i ve vláčku za Di Restou s Pérezem. Dokázal ale odjet delší první stint a získávat v době, kdy většina ostatních absolvovala své zastávky v boxech.

Button zajel k mechanikům poměrně brzy - ve 35. kole, kdy jeho časy stále klesaly. McLaren však reagoval na Grosjeana, který byl ve 34. kole rychlejší. Francouz se před něj po výjezdu z boxů stejně dostal a Britovi chvíli trvalo, než měkčí směs zahřál a využil její rychlost k předjetí ve 38. kole. O sedm kol později si podal i jeho kolegu Räikkönena, na znovu ožívajícího Massu však už neměl.

Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti závodníků v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


V šampionátu si o jednu příčku pohoršili Webber, kterého předběhl Hamilton, a Rosberg, jehož na osmé pozici vystřídal Grosjean.


Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu

 

Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012
(pro zvětšení klikněte)


Fotogalerii z první Velké ceny Spojených států v Austinu naleznete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy