Kvalifikace
Lewis Hamilton ovládl sobotní odpoledne v Abú Zabí a po delší době odsunul Red Bully z pole-position. Jensona Buttona porazil již popatnácté v letošní sezóně a příští rok v kvalifikacích bude McLarenu chybět - ani jeho nástupce Sergio Pérez nepatří mezi výtečné kvalifikanty, na druhou stranu by měli být s Buttonem silní v závodech, což možná ovlivní návrh příštího vozu.
Jenson nebyl s MP4-27 moc spokojený a postěžoval si, že jeho stylu sedí zatím nejméně ze všech McLarenů. Na svého kolegu ztratil 0,66 sekundy, což je hodně - větší rozdíl dělil už jen piloty Toro Rosso (0,778) ve prospěch Ricciarda.
Druhou a třetí příčku získaly Red Bully, úspěšnější byl poosmé Mark Webber, jenž své letmé kolo v závěru Q3 zvládl o 0,095 rychleji než Sebastian Vettel, který byl později komisaři vyloučen za to, že nedojel do boxů a nebyl kvůli tomu schopen odevzdat litrový vzorek paliva. Zajímavé však bylo pozdější tvrzení Christiana Hornera, že benzínu měl dostatek, což rozpoutalo spekulace o přečerpávání paliva za účelem zlepšení vyvážení vozu RB8.
Výborný výkon předvedl opět Pastor Maldonado, který předvedl čtvrté nejrychlejší kolo a potvrdil, že mu čistá rychlost rozhodně neschází. Bruno Senna, jenž opět vynechal úvodní páteční trénink, vypadl již v Q2 a skóre zatím vyznívá 2:16 v jeho neprospěch.
Kimi Räikkönen nadělil Romainovi Grosjeanovi, který se s novými výfuky stále hledá, více než půl sekundy a snížil na 6:9. To situace u Ferrari vyznívá čím dál jasněji: 17:1 pro Fernanda Alonsa, který se ale ani s novými díly nedostal výše než na sedmou příčku.
Vyrovnaný stav zaznamenáváme u Mercedesu, kde Nico Rosberg potřetí za sebou vyzrál na veterána Michaela Schumachera a srovnal na 9:9. Michael po svém zaváhání při nastavení dobíjení KERSu při brzdění nestihl v Q2 najet k dalšímu měřenému pokusu a vypadl, zatímco Nico díky o téměř 6 desetin rychlejšímu kolu postoupil.
Patnáctý kvalifikační triumf si připsali krom výše zmíněného Hamiltona také Daniel Ricciardo a Pedro de la Rosa u HRT. Skóre vyznívá výrazně lépe i pro Heikkiho Kovalainena u Caterhamu, který bude zřejmě potřebovat kvůli ztracené desáté příčce mezi konstruktéry dva placené piloty, Fin se tudíž musí rozhlížet jinde, nechce-li přijít o své místo v F1.
Více o výkonnosti jezdců v kvalifikaci napoví analýzu sektorů, kterou najdete zde.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Abú Zabí byla bohatá na události a incidenty. Díky další příliš konzervativní volbě Pirelli, které přivezlo měkkou a středně-tvrdou směs, jsme viděli závod s jedinou zastávkou - jezdci přitom mohl tlačit "na pilu," protože opotřebení ani degradace pneumatik nebyly vysoké.
Smůlu měl vedoucí Hamilton, kterému po selhání palivového čerpadla ve dvacátém kole najednou vypnul motor - přitom svým soupeřům v pohodě ujížděl a zdálo se, že ho v cestě za vítězstvím nic nezastaví. Do té doby byl průměrně o 0,974 s rychlejší než Button, o 0,803 rychlejší než Alonso a pozdější vítěz Räikkönen do té doby ztrácel 0,422 s na kolo.
Nedělní odpoledne ovlivnily výjezdy safety caru, který se na okruhu Jas Marina do akce dostal v historii pouze jednou. Tentokrát vyjížděl dvakrát, čímž umožnil Vettelovi stáhnout vedoucí jezdce a Alonsovi narušil sen větším snížení svého odstupu v šampionátu.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Sebastianovi pomohlo stažení vozu z parc fermé: musel pak startovat až z boxů, ale mechanici mu mohli vyměnit převodovku a některé další díly, a po kompletním přenastavení dosahoval na rovinkách o 10 km/hod vyšší maximální rychlosti: v první DRS zóně byl se 321 km/hod čtvrtým nejrychlejším.
Vettel volil i odlišnou strategii (viz přehled zde) než piloti na čele: podobně jako Senna a Schumacher startoval na tvrdší ze dvou nabízených směsí, aby mohl absolvovat delší první stint. Závod se pro něj přesto nevyvíjel hladce: po poškození předního křídla musel zastavit k jeho výměně, díky tomu ale dostal i téměř půl sekundy rychlejší měkké pneumatiky.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Výborným výkonem dokázal závod okořenit i překvapivý vítěz Räikkönen, jenž se dočkal poprvé od svého návratu do F1. Lotus s upraveným výfukovým potrubím absolvoval již v pátek velmi dobré dlouhé jízdy. Slabinou vozu E20 jsou kvalifikace, ale po horším výkonu Ferrari a odsunutí Vettela se dostal do druhé řady.
Na startu využil zaváhání Webbera a než zařadil dvojku, dostal se i před Maldonada, kterému úvodní procedura po zhasnutí červených světel také moc nevyšla. Podle Kimiho se však z jeho strany jednalo jen o průměrný start.
Ihned se tak mohl zavěsit za vedoucího Hamiltona, na kterého sice rychlostně neměl, ale po dalším selhání techniky se rázem ocitl vpředu, na čerstvém vzduchu. Jeho desetisekundový náskok mu dvakrát zničil safety car, Kimi však dokázal odstup od Alonsa udržet: ujížděl a přitom i pobavil svými hláškami do rádia.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti závodníků v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Neodbýval v nich svého závodního inženýra Marka Sladea, jak o tom mylně informovala většina médií, ale svého druhého závodního inženýra Simona Rennieho, kterého Slade na boxové zídce varoval, že se časté opakování některých pokynů Räikkönenovi líbit nebude.
Alonso koncovku zdramatizoval, když zabral, stáhl náskok Lotusu a téměř se dostal v DRS na dostřel jedné sekundy (v jednu chvíli mu v místě detekce před 7. zatáčkou chybělo pouze 11 tisícin), Fin na to dokázal zareagovat a cílem k obrovské radosti svého šéfa Erica Boulliera a celého týmu z Grove projel jako první.
V šampionátu se díky zisku šesti bodů posunul o dvě místa vpřed Felipe Massa a o jedno Pastor Maldonado, jenž finišoval (výsledky zde) po výpadku KERSu ve 20. kole až jako pátý. Naopak si pohoršili nebodující Romain Grosjean a oba piloti Mercedesu, na který si dělá v závěru sezóny zálusk Sauber.
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Jak se v průběhu sezóny 2012 vyvíjeí relativní bodové rozdíly mezi nejlepšími šesti piloty?
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012
(pro zvětšení klikněte)