Kvalifikace
Počasí týmům ve Valencii přálo a v sobotu tam panovaly vysoké teploty, trať byla rozehřátá až na 45 °C, týmy tedy neměly problémy se zahřátím směsí během jednoho kola. Neporazitelnost si nadále v sezóně 2012 udržují tři piloti: Alonso, Hamilton a De la Rosa.
Button se po minulém propadáku v kvalifikaci mírně zlepšil, na umění jeho týmového kolegy z McLarenu to však stále nestačilo, ztratil na něj skoro 4 desetiny.
Rozčarování v sobotu zavládlo u Ferrari, jehož oba vozy před zraky prezidenta Montezemolo do poslední části nepostoupily kvůli špatnému strategickému rozhodnutí, když chtěli ušetřit jednu sadu měkkých a věřili, že jim zajetý čas bude stačit.
Obezřetnost byla vidět naopak u McLarenu, které se pro jistotu vydaly na trať, ale svá měřená kola zrušili, když bylo jasné, že oba piloti postoupí. Překvapený Alonso vypadnutí obhajoval velkou vyrovnaností pole, protože tým podle něj dále dělá pokroky.
Velmi vyrovnaná je kvalifikační bilance u Red Bullu. V posledních závodech začíná opět získávat Vettel, jenž srovnal stav s Webberem na 4:4. Australan se však potýkal s nespolehlivostí svého vozu a kvůli nefunkčnímu DRS se poroučel již v první části.
Zajímavá je situace u Lotusu, kde Grosjean znovu předčil Räikkönena. Sice jen o 8 tisícin, přesto si připisuje další cenné kvalifikační vítězství a nad svým finským kolegou vede již 6:1.
Husarský kousek se podařil Kovalainenovi, který se naplnil optimistický cíl Caterhamu a probojoval se do Q2, kde chyběl zmiňovaný Webber a Vergne. Toro Rosso nasadilo výfuky McLarenu, ale v současnosti se řadí k těm nejhorším týmům středu pole.
S velkou převahou své kolegy porazili u Williamsu Maldonado a Kobajaši u Sauberu - v obou případech rozdíl přesahoval 6 desetin sekundy. Glock víkend protrpěl s bolestmi žaludku spíše mimo závodní dráhu, nenastoupil ani do kvalifikace ani do nedělní Velké ceny Evropy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Před startem nedělní velké ceny ve Valencii měla být dle simulací dvouzastávková strategie o 16 sekund rychlejší než jednozastávková s tím, že piloty stavějící pouze jednou bude třeba v závěru na trati předjet, což zde bývalo téměř nemožné. Letos jsme se ale díky letošním pneumatikám Pirelli a o 70 m delší DRS zóně dočkali požehnaného počtu předjížděcích manévrů.
Většina týmu si sektor po sektoru hlídá degradaci (teplotní výkonnostní pokles gum vyjádřený v čase na kolo), která nemusí být v přímé korelaci s fyzickým opotřebením. Ta se okruh od okruhu liší, na některých k ní dochází při 70% opotřebení pneumatiky.
Problém je, že do té doby se pneumatika chová poměrně konzistentně a tento bod nelze předem určit - jakmile k degradaci dojde, výkonnost náhle výrazně poklesne.
Od počátku se vše odehrávalo pod taktovkou Vettela, který všem v prvním stintu hrozivým tempem ujížděl. Vylepšenému Red Bullu RB8 se zvýšeným přítlakem na zádi díky přepracovaným bočnicím a kanálům pod nimi velmi vyhovovala charakteristika okruhu s nejnižší průměrnou rychlostí průjezdu zatáček ze všech tratí v kalendáři. V Silverstone očekávám, že tak suverénní nebude (zlepšení pramenilo zejméně z optimalizováného foukání a difuzoru, což se projevuje v pomalých zatáčkách), což můžou ovlivnit i nižší teploty.
Závod byl pohromou pro jezdce vpředu, do cíle nedojeli kromě s velkým náskokem vedoucího Vettela kvůli stejné vadné součástky (alternátor) ani Grosjean a po kolizi s Maldonadem ani Hamilton.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Týmy - včetně Sauberu s Pérezem - se po pátku většinou shodovaly v tom, že spoléhat na jedinou výměnu gum nebude ten nejlepší nápad - nakonec to dokázal (a úspěšně) pouze Di Resta.
Do závodu šel s podobným plánem i Mercedes a ještě v jeho průběhu se ho držel, německý tým však svou strategii nakonec ke svému prospěchu změnil. Před startem se očekávalo se, že čerstvá měkká směs vydrží 20 kol a středně-měkká 25 kol. Rosberg byl velmi pomalý, při první zastávce Vettela ztrácel už 32,236 sekund.
Vydatně mu pomohl safety-car, kdy se pole sjelo opět dohromady, a pozdější nasazení měkkých pneumatik ve 46. kole (viz přehled zastávek a stintů). Skvělý tah, díky kterému Rosberg rychle zlikvidoval 27sekundový náskok Di Resty.
Pokud by se Skot vykašlal na strategii jedné zastávky a také zajel do boxů podruhé, nejenže by zůstal před Mercedesem (na zastávku je zde třeba počítat s 16 vteřinami), ale dostal by se i před svého týmového kolegu. Force India však zřejmě pevně určila svým jezdcům strategie, aby diverzifikovala riziko a maximalizovala své šance na zisk bodů.
Zastavení v boxech po safety-car fázi by se nejspíše vyplatil i ostatním jezdcům vpředu, jak dokládá také pozitivní příklad Webbera, Schumachera či negativní příklad Hamiltona. Po restartu závodu zbývalo do cíle dlouhých 29 okruhů, 5 z nich pomalým tempem za zpomalovacím vozem.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení úvodního kola, kol za safety-carem či in-/out-lap)
V závěru Velké ceny Evropy došlo k vzrušení, když se Hamilton velmi tvrdě bránil útoku Maldonada na konci DRS zóny, vyvezl ho mimo trať a ten si to ve zbytečné odvetě namířil přes obrubníky přímo o něj, přestože mu jeho závodní inženýr (toho už znáte) před tím hlásil, ať neriskuje.
Žel oba přišli o body - Hamilton zůstal stát s rozbitým McLarenem u zdi, Venezuelana o jediný bod připravili komisaři po závodě. A to jim podle mě ještě za mírný trest může být hodně vděčný, čekal jsem, že si s sebou do Anglie poveze něco horšího.
Vše to začalo zkaženou 14sekundovou druhou zastávkou Hamiltona v boxech - propadl se po ní za Alonsa, ze třetího na šesté místo do klubka jezdců. Nebýt zlomeného zvedáku a zaváhání při nasazování předního kola, udržel by se před Ferrari a nedošlo by k osudnému incidentu s Williamsem.
Tým z Wokingu sice předvedl historicky nejrychlejší zastávku, když Lewise poprvé odbavil za 2,6 sec, podruhé ale znovu selhal. Před Silverstone hodlá učinit další personální změnu na postu pravého předního mechanika a podat bezchybný výkon.
Nesmím zapomenout na famózní výkon domácího Alonsa. Odjel opravdu bezchybný, skvělý závod. Výborně odstartoval - získal tři místa, správně šetřil pneumatiky, a když bylo třeba, zajížděl velmi rychlá kola. Mechanici Scuderie pracovali o více než sekundu rychleji než u Lotusu, z odstoupení soupeřů před ním vytěžil maximum a po startu z 11. místa vyhrál.
Po Velké ceně v Abú Zabí 2010 jsme u dvojnásobného mistra světa viděli opět slzy. Vhod mu přišly i ušetřené dvě sady měkkých pneumatik z kvalifikace.
Graf - Časy na kolo nejrychlejších závodníků v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Tabulka č. 4 - Postavení v šampionátu a mistrovské body