Jak si proti sobě vedli týmoví kolegové v Číně?

HRT | foto: HRT F1 Team

Třetí závodní víkend sezóny nabídl další zajímavé srovnání týmových kolegů. Jak si ve vzájemném srovnání vedli v kvalifikaci i v nedělním závodě?

Kvalifikace

Sobota přinesla napínavé souboje a opět se ukázalo, jak je letos startovní pole vozů vyrovnané - nejlepších 15 vozů v prostřední části dělilo pouze 6 desetin. Rybník všem vypálil Nico Rosberg, který v závěru předvedl fantastické kolo a letos poprvé porazil svého týmového kolegu Michaela Schumachera. Nikdo se mu nedostal na dostřel méně než půl sekundy (viz grafika startovního roštu s časovými odstupy).

Zdálo se, že McLaren je o 0,5 sec rychlejší než Mercedes, přes noc v pátek však tým Rosse Brawna provedl změny v nastavení, které měly prodloužit životnost pneumatik, a Schumacher je ve třetím tréninku při delší jízdě úspěšně otestoval.

V Číně v kvalifikaci sice těžil z výhod svého dvojitého DRS, podstatně však zlepšil svou práci s pneumatikami, což bylo klíčové pro závod. Mercedesu, stejně jako například Sauberu, zřejmě vyhovují nižší teploty, zatímco Red Bully či McLareny fungují lépe při vyšších teplotách, což by mělo přijít vhod tento víkend v Bahrajnu.

Čistý kvalifikační štít si drží Lewis Hamilton, překvapivě Mark Webber, Fernando Alonso, Pastor Maldonado, Daniel Ricciardo, Heikki Kovalainen, Timo Glock i Pedro de la Rosa - nikdo z nich letos v kvalifikaci dosud nebyl poražen svým týmovým kolegou.

K zajímavé situaci došlo u Lotusu, kdy Romain Grosjean byl sice ve všech částech rychlejší než Kimi Räikkönen, v poslední části ovšem nevyjel, proto jsem vítězný kvalifikační bod nepřiřadil žádnému z nich.


Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Předzávodní simulace ukazovaly, že je dvouzastávková strategie o sedm sekund rychlejší, při ní však hrozilo, že jezdec bude v závěru na ojetých pneumatikách velmi zranitelný. Rozhodnutí se tým od týmu lišilo v závislosti na tom, jak rychlý měl být jejich vůz na středně-tvrdých pneumatikách: u McLarenu předpokládali, že na nich budou pomalejší, zatímco u Mercedesu, Lotusu či Williamsu byli jiného názoru.

Mercedes se vzhledem ke svým výkonům v předchozích dvou závodech rozhodl pro dvě, McLaren pro tři zastávky. Hamilton víceméně musel, protože v sobotu v Q3 vyjel dvakrát a do závodu tedy startoval na pneumatikách, které za sebou šest kol - těžko se tedy dalo předpokládat, že by na nich vydržel až do 13. okruhu, což bylo minimum pro dvě zastávky.

Mercedes to dobře věděl a snažil se toho využít - Rosberg a Schumacher měli vydržet do 13. kola, poté přezout na tvrdší směs a odjet střední stint o 21 okruzích, poté poslední opět na středně-tvrdé směsi. Button byl pro oba větší hrozbou se svou třízastávkovou strategii a dvěma stinty na měkké sadě.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

O svou šanci však přišel při problémech s upevňováním matice levého zadního kola ve 39. kole při své poslední zastávce v boxech (více viz Přehled zastávek a stintů), čímž ztratil 6 sekund: místo toho, aby vyjel na posledních 17 kol 14 sec za Rosbergem na o 5 kol čerstvějších pneumatikách, vyjel se ztrátou 20 sec - a navíc v provozu, ve smečce pomalejších vozů včetně Massy a Räikkönena, kteří jeli na dvě zastávky.

Jenson tak nemohl využít výkonnostní výhodu nových pneumatik, ztrácel sekundu na kolo a bylo hotovo. Nejednalo se přitom o první letošní chybu McLarenu v klíčové fázi závodu, tým zbytečně přichází o body, které mu v závěru sezóny mohou v bitvě o titul chybět.

V provozu trávil většinu času také Hamilton vzhledem k tomu, že po penalizaci za výměnu převodovky musel startovat až ze sedmého místa. Nikdy se nedostal na čistý vzduch a jezdit na plno, což jeho třízastávková strategie pro úspěch vyžadovala. Na rozdíl od kvalifikace za svým týmovým kolegou v závodě zaostával v každém kole průměrně o 0,16 sec.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu
(do něho není započítáno první kolo ani in-/out-lapy)

Zajímavou taktiku zvolilo několik jezdců středu pole: Sebastian Vettel, Bruno Senna, Felipe Massa, Kimi Räikkönen a Romain Grosjean. Všichni volili dvě zastávky a dva stinty na tvrdší směsi. Klíčové bylo natáhnout prostřední stint, aby ke konci jezdili s co nejméně opotřebovanými pneumatikami.

Ve střední fázi se dostali hodně dopředu, ke konci někteří ztráceli, jiní si vedli poměrně dobře - vše záviselo na načasování druhé zastávky.

Horší osud dobře ilustruje příklad Räikkönena, jenž byl ještě devět kol před koncem druhý, ale nakonec žel finišoval až jako čtrnáctý. Příčinou bylo, že podruhé stavěl příliš brzy - ve 26. kole, a na jedné sadě nato musel vydržet polovinu závodu.

Když se snažil bránit, dostával se na špinavou část dráhy, kde se hromadilo velké množství žmolků z pneumatik. Dostával se tím do zákeřného cyklu, kdy na své pneumatiky nabíral čím dál tím více nečistot, až byl v závěru zcela bezbranný.

Naopak Grosjean mohl díky pozdější druhé zastávce dosáhnout lepší výsledek než páté místo, jenže při souboji s Webberem udělal chybu ve stejném místě jako Alonso a přišel o tři pozice. Dva vozy před cílem ještě dokázal předjet, což dokládá, že jeho čerstvější pneumatiky výkonnost zcela nepostrádaly.

Alonso ve Ferrari dále září, díky svému talentu dokázal vyválčit s nekonkurenceschopným vozem F2012 další dva body. Massa se sice snažil, ale dojel až na třináctém místě s průměrnou ztrátou 0,424 sec na svého španělského kolegu v každém kole.

Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice
(pro zvětšení klikněte)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 25 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy