Kvalifikace
Největší rozdíl byl mezi týmovými kolegy u Lotusu - Kimimu Räikkönenovi vůbec nevyšla úvodní část a překvapivě jako první vypadl. Romain Grosjean byl v Q1 o 1,26 sec rychlejší.
Druhý největší odstup jsme pozorovali u Ferrari: Fernando Alonso přes brzký konec po smyku nadělil Felipemu Massovi celou sekundu. Scuderia by měla urychleně řešit nejen problémy se svým vozem, ale také se svým jezdeckým složením.
Nejtěsnější souboj svedlo duo Red Bullu: Mark Webber doma zanechal dobrý dojem, v sobotu svého kolegu, dvojnásobného úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela porazil těsně o 17 tisícin sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Zastávkám v boxech a přehledu strategií jsem se již věnoval v tomto přehledu s grafickým znázorněním stintů zde. Přesto bych se ještě rád krátce věnoval tomu, proč Jenson Button ovládl závod a jak dobrou strategií s trochou štěstí připravil Sebastian Vettel o místo Lewise Hamiltona.
První závod byl testem toho, jak nová pravidla po zákazu výfuků u podlahy a nové pneumatiky ovlivňují jeho průběh. Díky novému profilu Pirellek šlo vidět, že piloti na to mohou tlačit více než loni, kdy se pneumatiky - byť byly tvrdší, na svých okrajích opotřebovávaly rychleji.
Nový tvar profilu přední pneumatiky poskytuje rovnoměrnější rozložení tlaku v oblasti styčné plochy. Pomáhá to s opotřebením a přilnavostí, zlepšuje to přesnost řízení. Zadní pneumatika je na okrajích mnohem hranatější, což znamená, že může být využita větší šířka, což zároveň snižuje zátěž a prodlužuje její životnost.
Tyto změny umožňují využití měkčích směsí, aniž by tím byla narušena trvanlivost. Jejich výkonnost přesto prudce poklesla, pokud vůz zůstal na trati příliš dlouho.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Před závodem se čekalo, že většina zvolí dvě zastávky kolem 19. a 39. kola se strategií měkká - měkká - tvrdá směs. McLaren závod kontroloval z prvních dvou míst až do výjezdu safety caru. Oba museli dle šéfa týmu Martina Whitmarshe těžce šetřit palivo kvůli tomu, že natankovali příliš agresivně. Button se na startu dostal před Hamiltona, což znamenalo, že si jako první mohl vybrat, kdy zajede do boxů.
U mechaniků se objevil v 16. kole a přezul překvapivě na pomalejší středně-tvrdou sadu. Znamenalo to, že Hamilton musel vydržet na dráze o kolo déle, ale to se již potýkal se silnou degradací - v 16. i v následujícím kole, kdy mířil do boxů, ztratil 3,4 sekundy. Co bylo ještě horší, ve svém out-lapu ztratil další 1,4 sekundy a zpět se zařadil až za Räikkönena s Pérezem, který jel pouze na jednu zastávku. Než Mexičana předjel, byl Button již o 11 sec před ním.
Tou dobou na něj Vettel stáhl sedm sekund a ideálně načasoval svou zastávku - na 16. kolo, těsně před výkonnostní propad svých pneumatik, čímž se pak dostal 2 sec za Hamiltona. Vettel zvolil měkkou směs, zatímco oba McLareny jezdily na středně-tvrdé.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu
(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)
Protože Hamiltona s Buttonem dělilo před druhou zastávkou v 36. kole 11 sec, rozhodl se tým povolat je oba do boxů ve stejném kole, což klade vysoké nároky na sehranost mechaniků, ale při závodech o více zastávkách může být výhodou (když kolo navíc na odcházejících gumách stojí příliš mnoho času, jako v případě Lewisova prvního stintu). Oba piloti zajížděli stejné časy, ale Hamiltonovo kolo po výjezdu z boxů bylo o 3 sec pomalejší než Buttonovo.
Red Bull viděl, co McLaren dělá, ale nechal Vettela ještě kroužit, protože byl v tu dobu rychlejší než oba stříbrné vozy - ty navíc zpomalil vyjíždějící safety car poté, co Petrov odstavil svůj Caterham na cílové rovince. Kde jinde by se měl dát vůz snadněji uklidit?
K údivu všech však komisaři povolali nákladní vozidlo odněkud z Tramtárie a celé startovní pole se za ním dlouho vleklo hlemýždím tempem - nejenže kvůli extrémně nízké rychlosti docházelo k nebezpečným situacím, ale vozy se dostaly zcela mimo provozní podmínky. Vytěžily z toho Red Bully, Vettel se po zastávce z boxech objevil před Hamiltonem.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice
(pro zvětšení klikněte)
Krátce se zmíním ještě o Pérezově strategii, který se rozhodl stavět pouze jednou, což dle propočtů vycházelo za celý závod o 20 sekund pomaleji než klasická dvousekundová zastávka s jízdou na čistém vzduchu. Přední závodníci o tom ani neuvažovali. Mexičan v Melbourne přitom loni s úspěchem tuto strategii uplatnil, když dojel na sedmém místě (ačkoliv byl poté Sauber diskvalifikován kvůli ilegálnímu zakřivení horní klapky zadního křídla).
Z jeho rychlosti v době, kdy vozy na čele zajížděly do boxů, bylo zřejmé, že středně-tvrdá pneumatika vydrží nejen déle, než měkká, ale zároveň je velmi rychlá (kolem 16. kola zajížděl časy na hranici 1:33 min), což zřejmě ovlivnilo rozhodnutí stratégů McLarenu, kteří svým pilotům při prvních zastávkách nasadili právě tuto směs.
Stejně se rozhodl také Webber, poté i Alonso. Sauber svůj úvodní stint natáhl na 23 kol, což bylo více než zvládl Alonso se svým Ferrari na čerstvých středně-tvrdých pneumatikách. Pérezovi se tato volba opět vyplatila, když po startu z 22. místa (po penalizaci za výměnu převodovky) projel cílem jako osmý v pořadí.