Jak dopadly souboje týmových kolegů v Koreji?

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Jak se v Koreji vyvíjely souboje týmových kolegů? Srovnáme si jejich výkony, které podali v kvalifikaci a v nedělním závodu.

Red Bull
Rakouský tým poprvé nevyhrál kvalifikaci, nicméně Sebastian Vettel v ní byl opět úspěšnější než Mark Webber. Krátce po startu předjel Hamiltona a ve zbytku závodu na něj nikdo neměl. "Lewis byl velmi férový při nájezdu do čtvrté zatáčky. Já jsem byl na hraně, téměř jsem vyjel rovně. Byl to klíčový okamžik. Pak jsem měl trochu obavy, protože jsem na to opravdu hodně tlačil," komentoval úřadující mistr světa úvod Velké ceny Koreje.

Kvůli safety-caru přišel o svůj pětisekundový náskok. Ani poté s ním však nikdo tempo držet nedokázal a cílem projel o dvanáct sekund před Hamiltonem. Red Bull se snažil na rozdíl od všech týmů v kvalifikaci ušetřit měkké pneumatiky. V závodě se ale ukázalo, že super-měkké jsou celkem trvanlivé, proto je Vettel nasadil i na svůj druhý stint místo původně zamýšlených měkkých, které byly o 0,8 - 1 sec na kolo pomalejší.

Webber si teprve podruhé v sezóně 2011 během prvního kola polepšil. Hned po startu se sice ocitl za Massou, ale dokázal předjet Buttona, který musel brát zatáčku č. 4 zeširoka, aby se vyhnul kontaktu, a také Massu v následující zatáčce. O lepší příčku jej připravila nešťastná druhá zastávka, ke které zajel ve stejném kole jako o něco pomalejší, ale skvěle se bránicí Hamilton.

"Myslím, že druhá zastávka bylo ta nejhorší věc, kterou jsme mohli udělat. Nezastavili jsme ani o kolo dříve či později, ale přesně ve stejném kole. Bylo to zklamání, protože jsme měli očividně rychlost na to, abychom Lewisovi ujeli. Opravdu nás to dostalo. Říkal jsem týmu, že mé pneumatiky jsou ještě dobré, přesto jsme ale zajeli do boxů. Bylo to zklamáním udělat tu stejnou věc, co Lewis, protože jsme měli udělat něco jinak," zklamaně vysvětloval Webber.

Dřívější zastávkou by Australan Hamiltona "podsekl," pozdější zastávkou by si však nepomohl. I když byl zhruba o 0,5 sec na kolo rychlejší než Brit, nové pneumatiky na McLarenu by tento deficit snadno zastínily. Je možné, že Red Bull sázel na své nejrychlejší zastávky a věřil, že Webber Hamilton dostane v boxové uličce.

McLaren
Hamilton byl opět ve formě, obvyklé nadšení a radost z dobrých výsledků a vítězné kvalifikace jsme u něj však u něj postrádali. Vettela za sebou dokázal udržet jen do třetí zatáčky, ve zbytku závodu sváděl krásné souboje s Webberem - na chvíli si mezi sebou pozice dokonce mezi 1. a 3. zatáčkou vyměnili. Jeden z nejlepších výkonů Lewise v letošní sezóně.

Button se snažil v prvním kole vyhnout kontaktům, propadl se přitom ze třetího místa na šesté, což znehodnotilo jeho závod. Po výjezdu z boxů jedno kolo bojoval s Rosbergem, před obě Ferrari se dostal v boxech. Podobně jako Hamilton si stěžoval na nedotáčivost, která mu zabraňovala dostat se na dostřel Webbera.

Ferrari
Felipe Massa porazil Fernanda Alonsa v kvalifikaci podruhé za sebou a snížil na 4:12. Poté, co šel ve třetí zatáčce velmi pozdě na brzdy, se dostal po startu krátce na třetí místo, než jej Webber o dvě zatáčky dále předjel. Brazilcovi však nevyšla první zastávka v boxech, která byla dvakrát delší než v případě jeho soupeřů, proto vyjel až za Buttonem a Rosbergem, které ve 27. kole předjel.

Alonso s novým křídlem jezdil za svým kolegou a tým přes rádio upozorňoval na to, že je rychlejší. Po druhých zastávkách v boxech se před Massu dostal a zajel dvacet velmi rychlých kol za sebou, čímž stáhl vedoucí čtveřici. Na pokyn svého inženýra jel dále na maximum, ale po těžké chvíli, kdy 2 kola před koncem málem vylétl z dráhy, pronásledování Buttona raději vzdal. Pokud by se nezdržel za Massou, je docela možné, že by se po druhých zastávkách dostal před Buttona a zapojil se do duelu Webbera s Hamiltonem.

Po průjezdu cíle Fernandovi došlo palivo (stejně jako Rosbergovi), z čehož jde vidět, že se během posledních kol opravdu snažil, že týmy jsou hodně agresivní v palivové strategii a že během startů a restartů závodů potřebují využívat agresivní módy motoru.


Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Toro Rosso
Jaime Alguersuari v Koreji jezdil výtečně. V sobotu ho od postupu do Q3 dělilo pouze 61 tisícin sekundy, dobrý pocit mohl mít alespoň z toho, že byl o necelé dvě desetiny rychlejší než Buemi - teprve popáté v letošní sezóně.

Lépe si vedl i v nedělním závodě, v němž jezdil průměrně o 0,24 sec na kolo rychleji než jeho kolega. Vozy italského týmu patřily v Koreji k těm nejšetrnějším vůči pneumatikám. Na rovinkách těžil z maximální rychlosti svého monopostu STR6, který o 4 km/hod předčil zbytek pole (Buemi - 320,6 km/hod; Alguersuari - 320,5; Vettel - 312,9). Protože předjel obě Force Indie i Rosberga a dva soupeři (Petrov se Schumacherem) odstoupili po kolizi, mohl se v cíli radovat ze sedmého místa a 4 bodů.

Buemiho v první zatáčce vytlačil Kobajaši, načež se ocitl až na sedmnácté příčce. Během tří kol se však vypořádal s Kovalainenem i oběma Williamsy, o čtyři kola později také s Kobajašim. V DRS zóně předjel obě Force Indie pro Toro Rosso získal další dva cenné body. Na Sauber jim už v šampionátu scházejí body pouze tři.

Mercedes
Michael Schumacher po jedenácté podlehl v kvalifikaci Nicovi Rosbergovi, ale v Jeongamu mu štěstí nepřálo. V kvalifikaci cítil ve voze nějaké vibrace a v závodě jej vyřadil Vitalij Petrov, když při předjíždění Alonsa na konci DRS zóny nedobrzdil do zatáčky č. 3 a německého šampiona smetl.

Nico po první zastávce v boxech vyjel před Buttonem, ale v závodě se postupně propadával. Krom McLarenu jej po safety-car fázi se před něj propracovala obě Ferrari. Velmi mě překvapilo, že v prostředním stintu zvládl na čerstvé sadě měkkých pneumatik pouze 14 kol (navíc čtyři z toho za safety-carem), hodně na to doplatil. V závěru svého pro změnu absolutně nejdelšího stintu (28 kol bez zastávky) mu scházel grip a podlehl i Alguersuarimu.

Force India
Piloti indického týmu jsou si v kvalifikačních nejvyrovnanější. Tentokrát porazil v Q2 o 35 tisícin svého kolegu Adrian Sutil a srovnal stav na 8:8. V závodě mu ale rychlost chyběla, zejména na rovinkách, a proto na body nedosáhl - finišoval jako jedenáctý.

Di Resta dlouho držel devátou pozici, ale rychlejšímu Buemimu neodolal. Spokojený mohl být alespoň s jedním bodem. Nic by na tom nezměnilo ani využití agresivnější strategie. "Možná jsme měli být se strategií agresivnější a využít mou čerstvou super-měkkou sadu na startu závodu, spíše než tu použitou. Nejsem si však jistý tím, že by to změnilo pozici, na které jsme skončili," uvedl Skot.


Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu

Williams
Pastor Maldonado v sobotní první části kvalifikace o desetinu předčil svého brazilského kolegu, který do Q2 nepostoupil. Mladý Venezuelan závod začal na měkkých pneumatikách s třízastávkovou strategií v plánu. Jeho závodní inženýr Xevi Pujolar si však velmi brzy uvědomil, že by to Pastor mohl zvládnout s pouhými dvěma přezutími. O lepší výsledek se připravil při nájezdu do boxů - za trefení kužele na počátku boxové uličky ho komisaři odměnili dodatečným trestným průjezdem.

Barrichello sice vydělal na startu v úvodní zatáčce, v níž získal tři místa. V posledním stintu předvedl na měkkých pneumatikách velmi dobrou rychlost, pět kol před cílem dokonce předjel Renault řízený Sennou, na lepší než 12. místo však Williams s vylepšenou aerodynamikou mohl v Koreji jen těžko pomýšlet.

Renault
Vitalij Petrov byl tím, kdo měl v kvalifikaci navrch, v závodě se ale příliš nevyznamenal. Po své první zastávce během úspěšného souboje s Alonsem nedobrzdil ve třetí zatáčce, což odskákal Schumacher s po nárazu těžce poškozenou zadní částí svého Mercedesu. Rus se za incident omluvil a od komisařů krom napomenutí obdržel také trest, který se projeví odsunem o pět míst na startu příští Velké ceny Indie.

Bruno Senna odjel nevýrazný závod, blýskl se pouze odvážným předjetím Kobajašiho v nájezdu do čtvrté zatáčky poté, co si mezi sebou několikrát vyměnili pozice. Svůj Renault R31 dovezl do cíle na 13. místě.

Sauber
Kamuj Kobajaši byl v kvalifikaci o dvě třetiny sekundy rychlejší než Sergio Pérez a snížil nepříznivý stav na 6:8. Během závodu si poškodil své přední křídlo o Buemiho Toro Rosso a později také při souboji S Barrichellem a Sennou. "Měl jsem také poškozené zadní křídlo, ale fakt vůbec nevím, jak jsem k tomu přišel," dodal 15. muž Velké ceny Koreje.

Pérez se po nepodařené kvalifikaci trápil také v závodě. Při závěrečném pokusu o dlouhý stint přecenil své síly a možnosti pneumatik Pirelli na jeho Sauberu a dvě kola před koncem musel zamířit pro další sadu pneumatik, protože tu stávající měl prodřenou až na plátno. "Byla to škoda, ale nebyla šance na to, že bych závod s těmi pneumatikami dokončil," dodal Mexičan, který tak projel cílem až za svým týmovým kolegou.


Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)

Lotus
Mezi Heikkim Kovalainenem a Jarnem Trullim je v kvalifikacích největší rozdíl: Fin vede už 13:2, v Jeongamu byl v Q1 o více než půl sekundy rychlejší. Podařilo se mu výborně odstartovat, podobně jako v Suzuce. V první zatáčce sice musel využít únikovou zónu, ale na trať se zařadil v zatáčce č. 2 na patnáctém místě. Brzy jej ale předjel Senna i oba Saubery. Po restartu se jich však dokázal držet, a zatímco se oni trápili s pneumatikami (Pérez musel dokonce ve svém předposledním kole do boxů na jejich neplánovanou výměnu), Kovalainen si udržoval výbornou rychlost a cílem projel na čtrnácté pozici.

Trullimu start nevyšel, když se propadl za oba Virginy. Sice je dokázal v průběhu závodu předjet, kvůli modrým vlajkám nemohl držet stejné tempo, jako jeho týmový kolega.

Virgin
Timo Glock se v kvalifikaci potřinácté vypořádal s Jeromem d'Ambrosiem, jemuž nadělil vskutku štědře - téměř 1,4 sec. Poté, co mu na začátku Lotusy hned pláchly, se dostal po restartu pod tlak ze strany Ricciarda. Náporu odolal a v cíli byl o 10 sec před pilotem HRT. D'Ambrosio se trápil celý víkend, cílem projel jako předposlední za Ricciardem.

HRT
Daniel Ricciardo v kvalifikaci kvůli problémům s hydraulikou nebyl schopen ujet jediné měřené kolo, FIA mu přesto výjimku z pravidla 107 % na základě výsledků z tréninků udělila, a do závodu proto mohl odstartovat. Během prvního kola se dostal před D'Ambrosiův Virgin a po jedné výměně pozic při předjíždění Glocka se před ním udržel až do cíle. Liuzziho naděje na lepší výsledek byl narušen již v prvním kole, v jehož průběhu přišel ve čtvrté zatáčce o přední křídlo.


Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)

 


Graf č. 2. - Vývoj bodových odstupů v šampionátu mezi pěticí nejlepších pilotů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy