McLaren
Jenson Button se dostává do formy a jasně předčí svého chybujícího týmového kolegu Lewise Hamiltona, který v kvalifikaci prohrál teprve počtvrté - byť zrovna v sobotu by možná získal pole-position, kdyby stihl najet do posledního měřeného kola.
Od Hungaroringu získal Jenson 101 bodů, Lewis pouze 44. Byť se před druhý jmenovaný před svého kolegu zablokovaného Vettelem na startu dostal, brzy o svou pozici přišel poté, co byl příliš široký v zatáčce Spoon. Pomalu mu unikal vzduch z pneumatik, což vedlo ke zvětšujícímu se rozdílu v tlacích na zadní nápravě. Tým o pomalém defektu zprvu nevěděl, proto mu příliš zvýšil přítlak na předním křídle, čímž se snažil kompenzovat nedostatečné vyvážení na zádi. Lewis si v další části přesto stěžoval na nedotáčivost.
Musel natáhnout svůj druhý stint, v němž byl pomalejší než Felipe Massa, který byl za zatáčkou 130R mnohem rychlejší a Lewise vedle sebe překvapil. Došlo k dalšímu drobnému incidentu, který se tentokrát obešel bez vážnějších následků. Pilot McLarenu uvedl, že Brazilce v rozkmitaných zrcátkách vůbec neviděl. Po jednom z nejslabších výkonů, kdy překvapivě neustále ztrácel i po safety-car fázi, finišoval jako pátý.
Button předvedl další výborný výkon - nenechal se rozhodit tvrdým manévrem Red Bullu startujícího z první pozice a neustále se držel na dostřel, kontroloval pneumatiky i palivo a pečlivě se připravoval na postup vpřed. Na první pozici se objevil po druhých zastávkách, ke kterým zajel o dvě kola později než Vettel. Na konci se dostal mírně pod tlak ze strany Alonsa na druhém místě, vedení však až do cíle udržel.
Ferrari
V kvalifikaci se vytáhl Felipe Massa a potřetí v sezóně 2011 svého kolegu Fernanda Alonsa překonal. V úvodu závodu mu ale v DRS zóně přenechal své místo. Málokdo by se však divil tomu, že nezvolil defenzivní stopu, když měl za sebou jedničku týmu. Jeho závod byl narušen kolizí s Hamiltonem, při níž přišel o část z bočnice svého předního křídla a drobné poškození údajně doznala i podlaha.
Alonso v Suzuce překvapil rychlostí svého Ferrari nejen konkurenci, ale i sebe a inženýry Ferrari. Na dráze vydržel na konci svého třetího stintu o čtyři kola déle než Vettel, čímž oddálil nasazení středně tvrdých pneumatik a na výjezdu z boxů se v první zatáčce objevil před mistrem světa. U Španěla inženýři Pirelli zaznamenali nejmenší opotřebovávání pneumatik Pirelli z prvních tří pilotů, největší byla u Vettela. Alonso na počátku svých stintů nebyl rychlý, ale k jejich konci zažíval nejmenší výkonnostní propad. V závěru závodu se rychlostí dokonce vyrovnal i vedoucímu McLarenu.
S dobrou zprávou souvisí ale i ta špatná - v posledních závodech nefungují aerodynamická vylepšení a tým musel nasadit starou konfiguraci z Maďarska (více zde). Cožpak problémy s korelací dat mezi tratí a vylepšeným aerodynamickým tunelem nebyly na počátku sezóny již vyřešeny?
Jenson Button se brzy dostal zpět před svého kolegu a vyhrál (foto: Vodafone McLaren Mercedes)
Red Bull
Sebastian Vettel vyhrál letos již svou dvanáctou kvalifikaci, když svému kolegovi nadělil skoro 7 desetin sekundy. Nové křídlo, které rozbil v prvním tréninku, pro něj dorazil 20 min před jejím začátkem. Po startu sice neměnil směr, ale Buttona vytlačil až na trávu, za což si vysloužil kritiku. Jeho výrok, že Jensona neviděl a že si spíše hlídal Hamiltona, přestože měl hlavu téměř po celou dobu otočenou doprava, po závodě však zněl spíše jako hloupý vtip. Účel posvětil prostředky a Němec uhájil vedení. Komisaři se jeho start po prošetření rozhodli nepotrestat.
V několika prvních kolech, kdy zvyšoval svůj náskok, se zdálo, že budeme svědky tradičního scénáře. Button však Hamiltona předjel a Vettela začal brzy stahovat a po druhých zastávkách vyjel s přehledem před ním. Nejmladší dvojnásobný mistr světa se po dalším kole zastávek navíc překvapivě propadl za Alonsovo Ferrari. Tým jej musel krotit a vyzývat ke konzervativnější jízdě, a tak si třetím místem zajistil svůj druhý titul.
Webber, který byl zklamaný a velmi překvapený ze šestého místa na roštu, odjel po překvapivě normálním startu průměrný závod mimo hlavní pozornost. V 19. kole zajel do boxů společně se svým kolegou, ale mechanici byli dobře připraveni - jeho zastávka byla dokonce rychlejší než Vettelova a na trať se vrátil před Hamiltonem i Massou.
Do cíle dojel na čtvrtém místě, přestože si před výjezdem safety-caru poškodil přední křídlo při zvláštním pokusu o předjetí Michaela Schumachera v zatáčce Dunlop.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Mercedes
Nico Rosberg kvůli problémům s hydraulikou nemohl v kvalifikaci zajet jediné měřené kolo, proto startoval až ze 23. pozice, z níž to dotáhl na alespoň na bodované desáté místo. Michael Schumacher z vozu vyždímal maximum a po velmi dobrém výkonu dojel před jedním Ferrari na šestém místě.
Sauber
Sergio Pérez kvůli závadě hydrauliky nenastoupil do Q2, Kamuj Kobajaši na startu přišel o pět míst poté, co mu spadly otáčky, a motor se dostal do speciálního módu proti zhasnutí. V závodě byl pomalejší než Mexičan kvůli rozhodnutí týmu odjet celý zbytek závodu po safety-car fázi na jediné sadě pneumatik - již deset kol před cílem bylo vidět, že má pneumatiky ve špatném stavu, proto se propadal.
Pérez do závodu nastoupil s chřipkou a po třech kolech nechápal, když se kolem něj prohnal Trulli s Lotusem. Sergio si to pozici vzal po čtyřech kolech zpět a převedl nejdelší první stint - na středně-tvrdých pneumatikách s těžkým vozem vydržel 20 kol. Po zajetí safety-caru do boxů hned předjel Petrova. Po své poslední zastávce předjel dále svého týmového kolegu a ve vlásence i Maldonada a po velmi sympatickém výkonu finišoval na osmém místě.
Renault
Vitalij Petrov srovnal v kvalifikacích krok s Brunem Sennou na 2:2. Brazilec o víkendu jezdil s novým, užším krytem motoru, který tým Rusovi nenasadil, protože ten při své jízdě využívá vyšší otáčky náročnější na chlazení.
Po startu ho ve druhé zatáčce vytlačil na trávu - Bruno spadl na 13. pozici. Brzy jej předjely také oba Williamsy, mizérie pokračovala dlouhou zastávkou v 15. kole, po níž do závodu vyjel na 18. místě. Do konce si poradil jen s oběma Lotusy a Barrichellem, v cíli byl klasifikován jako 16.
Petrov jel stejnou strategii jako jeho kolega. Z počátku mírně ztrácel - v 15. kole jej v DRS zóně předjel Schumacher, po restartu Pérez s Di Restou a o tři kola později také Sutil s Rosbergem. Po své poslední zastávce ve 39. kole konečně našel na měkčí sadě potřebnou přilnavost a propracovávat se zpět dopředu: ve 46 kole s pomocí DRS vzal Di Restu, v následujícím kole Kobajašiho a ve 49. kole i Sutila. Cílem projel jako devátý.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
Force India
Adrian Sutil v sobotu posedmé překonal mladšího kolegu Paula di Restu. Během závodu si několikrát vyměnili pozice, ale cílem nakonec projeli na stejných místech, z nichž startovali: Adrian 11., Paul 12. Němec byl v závodě průměrně o 0,4 sec na kolo rychlejší.
Williams
Rubens Barrichello v sobotu podeváté vyškolil mladého Venezuelana, v závodě se za něj na startu propadl, ale v 7. kole jej znovu předjel. Safety-car narušil oběma strategie, které se snažil tým rozdělit. Více na to doplatil Barrichello finišující na 17. místě a Maldonado, jenž ve 33. kole předjel Alguersuariho, na 14. místě. Výsledky stále dost za očekáváním.
Toro Rosso
Sébastian Buemi byl v kvalifikaci o 0,2 sec rychlejší než jeho španělský kolega, žel jeho závod ukončila chyba mechaniků během první zastávky, kteří mu špatně upevnili pravé přední kolo, za což si tým vysloužil pokutu ve výši 5000 Eur.
Jaime po startu na středně-tvrdých pneumatikách přišel o tři místa a ocitl se na 20. pozici. Do jeho pokusů o předjetí opakovaně zasahoval omezovač otáček, takže byť byl na stejné strategii jako Pérez, musel se v cíli spokojit až s patnáctým místem. O to čtrnácté jej v posledním kole připravil Maldonado.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)
Lotus
Heikki Kovalainen patří k nejúspěšnějším kvalifikačním jezdcům sezóny - svého týmového kolegu dokázal porazit dvanáctkrát, což se podařilo pouze Vettelovi, Alonsovi a Glockovi. Náramně mu vyšel start do nedělního závodu: s ideálním prokluzem kol bez protočení kol se vyšvihl na čtrnácté místo.
"Vypadalo to, jakoby všichni ostatní couvali a dokonce jsem slyšel, jak se jeden s inženýrů směje a náhodou oznámil někomu jinému, jak brilantní to byl start. Já si pomyslel: 'Ne, jen to nezakřikněte, musím se ostatních udržet po zbytek závodu!'" řekl ke svému výtečnému startu bez KERSu Kovalainen.
Ve druhém kole jej předjely oba Williamsy a v sedmém i Pérez. Rosberg na Fina recept nenašel, vyjel před něj až po své první zastávce. Během dalších zastávek před něj poskočily také ostatní vozy ze středu pole. Kovalainenova závodní rychlost byla srovnatelná s tou Barrichellovou.
Trulli, který si postěžoval, že v Japonsku opět nemá k dispozici nový posilovač řízení, projel cílem osm sekund za svým týmovým kolegou na devatenáctém místě.
Virgin
Jerome d'Ambrosio potřetí v kvalifikaci vyzrál na svého zkušenějšího kolegu Tima Glocka. V závodě se propadl za něj až v posledním stintu, když ho Němec dřívějším kolem "podsekl." Své v tom sehrála i o 1,4 sec pomalejší zastávka Belgičana.
HRT
Vitantonio Liuzzi prožil v Suzuce velmi špatný výkon. V prvním tréninku místo něj tým nasadil Karthikeyana, ve druhém i třetím se mu vůz porouchal. Nepotěšil jej ani v kvalifikaci, když kvůli technickým problémům nemohl ujet ani jediné měřené kolo. Není divu, že nastavení do závodu neměl nejlepší a trápil se s obrovskou degradací zadních pneumatik, obzvlášť té levé. Přestože svého kolegu Daniela Ricciarda díky safety-caru dojel, tak cílem projel až o minutu po něm.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)
Graf č. 2. - Vývoj bodových odstupů v šampionátu mezi pěticí nejlepších pilotů