Jak dopadly souboje týmových kolegů v Monze?

McLaren | foto: McLaren

Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemných soubojích během závodního víkendu v italské Monze? Komu jdou nejlépe kvalifikace a kdo si naopak vede lépe v závodech?

Red Bull
Sebastian Vettel překvapil obrovským rozdílem, s nímž ovládl kvalifikaci. Markovi Webberovi nadělil 0,7 sec, druhému Hamiltonovi 0,45 sec. Red Bull zariskoval s kratšími převody (psali jsme před závodem zde), díky kterým byl v sobotu na rovinkách nejpomalejší, dosahoval 22 km/hod méně než nejrychlejší vůz.

Díky tomu byl zranitelný na rovinkách, po nevydařeném startu se však v Curva Grande krátce po restartu dostal odvážným manévrem před Alonsa a mohl těžit ze svého nastavení. Na úvodní tempo nikdo neměl, proto si brzy vybudoval velký náskok.

Jeho týmový kolega ze závodu vypadl krátce po restartu. Nejprve kolidoval s Massou, který mu po optimistickém manévru nenechal na vnitřní straně druhé zatáčky ani centimetr místa. Uvolněné přední křídlo se mu před Parabolicou nešťastně zaseklo pod vozem a vzhledem k poškození až příliš rychle jedoucí Australan skončil v bariéře.

McLaren
Lewis Hamilton podesáté v sobotu porazil Jensona Buttona, byť jen těsně o 0,052 sec. Příliš mu nevyšel start a zcela zaspal při restartu, kdy si nepochopitelně dle svých slov hlídal v zrcátkách Schumachera, místo aby se soustředil na co nejrychlejší reakci na Alonsův rozjezd, když safety-car zamířil do boxů. "Zaspal jsem," přiznal po závodě.

Poté jej snadno předjel Schumacher, za nímž se dlouho trápil, protože jezdil s podobným nastavením jako Vettel. Když už se mu podařilo na chvíli před Michaela dostat, hloupě si nepohlídal defenzivní stopu a ten jej opět velmi snadno na konci prvního sektoru předjel. Mercedes byl velmi rychlý na rovinkách, přibližně stejně jako McLaren po aktivaci DRS.

Stratégové britského týmu nepočítali s tím, že se jejich svěřenec ocitne za Schumacherem. Hamiltona po jeho zastávce nechali na trati o dvě kola déle, samotná zastávka byla i o více než půl sekundy rychlejší, ale Schumimu se vyplatilo ušetření jedné měkké sady z kvalifikace a díky tomu po výjezdu Hamiltona těsně uhájil svou pozici, kterou bránil až příliš tvrdě, za což si vysloužil varování od ředitelství závodu. Podle bývalého pilota Dereka Dalyho, který sloužil v Monze mezi komisaři, si Schumacher penalizaci zasloužil.

Ross Brawnu jej rádiem musel dvakrát vybízet k větší opatrnosti při defenzívě. Hamilton se posunul dopředu po chybě německého veterána, který později přeřadil, když otáčky motoru již krotil omezovač.

Button se oba předjel v jednom kole - Hamiltona velmi snadno, protože byl vytlačen mimo trať, a Schumachera krásně vnějškem na brzdy v nájezdu do Variant Ascari. Poté stíhal Alonsa, který se trápil po nasazení tvrdších pneumatik - jeho out-lap bylo o 1,402 sec pomalejší než Buttonův o kolo dříve. I druhé kolo bylo v podání Ferrari pomalejší, a to o 1,335 sec.

Kvůli tomu přišel Alonso o důležité pozice ve třech závodech (včetně Německa, kde jej o vedení podobně připravil Hamilton). Ferrari stále na tuto slabinu nenalezlo recept, pro Spa a Monzu se vrátilo kvůli nižšímu přítlaku ke starému systému zavěšení (změna geometrie, uchycení horního závěsu).


Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Ferrari
Felipe Massa drží tristní bilanci, v kvalifikaci prohrál již pojedenácté. Alonso byl překvapen tím, jak se jeho Ferrari v kvalifikaci zlepšilo po změnách ve třetím tréninku, kdy s autem stále nebyl spokojený. V závodě odvedl maximum, které mu umožňovala technika, a díky příznivému vývoji za sebou dojel jen o půl sekundy před Hamiltonem, který se polovinu závodu trápil za Schumacherem.

Massův závod byl ovlivněn kolizí s Webberem, za níž si částečně může sám. Veškerou vinu ale sváděl na Webbera: "Brzdil jsem o něco později, jel vnitřní stopou a vyjížděl tou vnější, neměl se šanci přede mě dostat."

To však nebylo vše. Když poté stíhal pole jezdců, kolidoval mimo záběry kamer také s Trullim. Jarno uvedl, že Massa udělal chybu a nad svým vozem ztratil kontrolu při brzdění do Variante della Roggia. Felipeho vysvětlení k tomuto incidentu se mi nepodařilo dohledat.

Mercedes
Michael Schumacher o víkendu v Monze podával výborné výkony. V kvalifikaci teprve podruhé porazil Rosberga, do závodu odstartoval jako blesk, po restart šel po zaváhání Hamiltona dokonce na třetí pozici a dokonce naznačil i útok na druhého Alonsa. O jeho závodě i strategii Mercedesu, díky které se udržel před McLarenem i po zastávce v boxech, jsem se již zmínil výše.

Dalším faktorem, který přispěl ke konkurenceschopnosti Schumachera, byla větší výdrž pneumatik Pirelli. Nedocházelo k tak vážným problémům s puchýři a díky přísnějším limitům pro odklon, na jehož dodržování po doporučení Pirelli dohlíželi zástupci FIA, to bylo lepší i s degradací, která bývá u Mercedesu obvykle vyšší než u soupeřů.

Nico prožil smolný víkend. Již v pátek jej pronásledovaly problémy s KERSem, proto se nedostal k jízdám s menším množstvím paliva na měkčí sadě, a v první zatáčce po startu jej sestřelil Liuzzi. Stratégové mu naplánovali pro poslední část kvalifikace středně tvrdé pneumatiky s vědomím, že za normálních podmínek nebudou mít na lepší než 7. místo. Rozdíly mezi oběma směsmi se pohybovali kolem 0,7 - 1,2 sec; na spodní hranici se pohyboval Red Bull i Mercedes.


Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu

Toro Rosso
Jaime Alguersuari vypadl překvapivě již v první části, v závodě si však díky dvěma ušetřeným čerstvým sadám pneumatik dojel před svým týmovým kolegou Sébastienem Buemim pro svůj životní výsledek a šest bodů. Vydělal samozřejmě i na úvodní kolizi. V průběhu velké ceny se na sedmé místo dostal už v 18. kole, když předjel vzájemně bojujícího Péreze s Maldonadem.

Buemimu se v závodě tolik nedařilo, což mohlo být způsobeno poškozením z úvodu závodu. V závěru si jej podal Senna i Di Resta, pro tým ale vyválčil alespoň jeden cenný bod.

Williams
Rubens Barrichello usilující o prodloužení kontraktu s Williamsem se kvalifikoval před svým mladším a "bohatším" kolegou Pastorem Maldonadem. Brazilec výborně odstartoval, získal tři místa, jenže kvůli rozruchu, který v úvodní šikaně způsobil Liuzzi, zůstal zaseknutý za Rosbergem. Když se poškozený Mercedes pohnul, poškodil trpělivě čekajícímu Rubensovi přední křídlo.

Maldonada, kterého v sobotu dopoledne postihly tradiční potíže s KERSem, z této kolize profitoval. Po strkanici Massy s Webberem po restartu se dokonce na chvíli objevil na šestém místě. Williams však neměl dostatečnou rychlost na to, aby se udržel na bodovaných pozicích: předjel jej Di Resta, Alguersuari, ve 24. kole Buemi a o šest kol později i Senna. Cílem projel až jako jedenáctý.

Lotus
Jarno Trulli s kontraktem na rok 2012 v kapse a novým posilovačem řízení, který si nemůže vynachválit, letos podruhé v kvalifikaci vyzrál na Heikkiho Kovalainena, který byl rychlejší v závodě. Lotus stále nemá dostatečnou rychlost na boj s týmy středu pole, s výsledkem v Monze byl ale velmi spokojený. Fin projel cílem na 13. místě 37 vteřin po Barrichellovi.


Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol
(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)

U zbylých týmů již nemá cenu porovnávat výkony v závodě, protože jeden či oba piloti do cíle nedojeli, jako tomu bylo například u Sauberu, jehož oba piloti museli odstoupit po závadě převodovky. V kvalifikaci se prosadil nováček v týmu Pérez, nad Kobajašim po Monze vede 7:4.

U Renaultu v sobotu uspěl Petrov, v neděli jeho radost ukončila v první zatáčce výše již zmiňovaná italská neřízená střela s vozem HRT. Na bodech ale dojel již ve svém druhém závodu za nový tým Senna. Kdyby závod byl o jedno kolo delší, možná by se dostal i před Di Restu na osmou příčku.

Nováček Force Indie krom dobrého závodu absolvoval úspěšnou kvalifikaci, v níž poosmé zdolal zkušenějšího Adriana Sutila, který musel odstoupit ze 14. místa v desátém kole po závadě hydrauliky. Di Resta dojel osmý, díky čemuž se indický tým posunul v šampionátu před Sauber na svou historicky nejlepší šestou pozici.

Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)

 

Ve Virginu Timo Glock potvrdil svou kvalifikační převahu nad Jeromem d'Ambrosiem - 11:2. U Belgičana se z ničeho nic objevil při nájezdu na rošt problém s převodovkou, proto po startu zamířil hned do garáže.

Liuzzi svůj 75. závod veřejnosti připomněl novou přilbou, při brzdění do první zatáčky však svou snahu přehnal a ve smyku smetl zádi vozu Petrova s Rosbergem. Po startu byl potrestán penalizací v podobě ztráty pěti míst na roštu v Singapuru, což vzhledem k tomu, kde obvykle jeho HRT obvykle končívá, není de facto žádným trestem. Svou havárii sváděl na Kovalainena, zřejmě však jen do chvíle, kdy poprvé shlédnul opakovaný záznam.

Ricciardo kvůli problémům s vodním systémem strávil 18 min v boxech. Po opravě se vrátil do závodu, v jeho cíli ale klasifikován nebyl.


Graf č. 2. - Vývoj bodových odstupů v šampionátu mezi pěticí nejlepších pilotů

 

Přes 280 snímků z Monzy si můžete vychutnat v naší fotogalerii zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy