Jak dopadly souboje týmových kolegů na Nürburgringu?

Hamilton, Lewis | foto: Pirelli

Jak pokračovaly souboje týmových kolegů během závodního víkendu v Německu? Projdeme si jejich kvalifikační a závodní výkony.

McLaren
Tým z Wokingu se dočkal po propadu v předchozích dvou závodech překvapivého vítězství. Jeho potenciál nebyl patrný ani z tréninků, až v prostřední části Q2 najednou Hamilton vystřelil do čela a ve finále od sebe dokázal oddělit oba Red Bully, když na vítězného Webbera ztratil jen 55 tisícin sekundy. Jenson Button se naproti tomu trápil s přilnavostí a v kvalifikaci zajel až sedmý nejrychlejší čas.

Lewisovi se fantasticky vydařil start a díky síle svého KERSu šel před Australana již před první zatáčkou. Nedokázal mu však příliš poodjet, v 11 kole navíc vyrobil chybu v šikaně a Webber jej na chvíli předjel. Vedení si ale užil pouze jednu rovinku. Pilot McLarenu po úspěšném manévru v první zatáčce vynadal rádiem svému inženýrovi: "Nemluv na mě, když bojuji o pozici."

Po prvních zastávkách se Webber ale dočkal již trvalejšího vedení, když se mu dvěma rychlými koly podařilo Hamiltona "podseknout." Po druhé výměně pneumatik se situace znovu otočila: tentokrát vyjel z boxů dříve McLaren a tvrdě ubránil svou pozici ve druhé zatáčce po útoku Red Bullu z vnějšku. V tomto místě byl o chvíli později Hamilton úspěšnější, když zdolal Alonsa, který vyjel před oběma bojujícími piloty.

Lewis jako první nasadil tvrdší sadu a přemýšlel jsem, jestli to nebylo moc brzy. Stratégové se však rozhodli správně: když je totiž ve 46. kole nazul Petrov, kterého pečlivě sledovali, ihned začal zajíždět osobní rekordy v sektorech již ve druhém kole; rychlejší na nich byl také Pérez než jeho kolega na starší měkké sadě. Časy Hamiltona byly výborné, proto je pro mě vcelku nepochopitelné, proč Massa i Vettel odkládali přezutí na tvrdší pneumatiky až na poslední kolo. Kdo totiž přezouval, rozhodně neprodělával.

Výborný výkon na hranicích možností vozu MP4-26 podtrhl nejrychlejším časem v předposledním kole. Ve Velké ceně Německa byly tři vozy téměř stejně rychlé, bylo to o co nejmenším počtu chyb jak ze strany pilota a mechaniků v boxech, tak i stratégů na pitwallu.

Dle prvotních propočtů se čekaly dvě zastávky, ale po dešti, který smyl gumu, se přední týmy rozhodly pro tři. Za dob Bridgestonů by se v chladném počasí pneumatiky drolily, Pirellky pouze ztrácely přilnavost. Střední směs byla o 1,5 sec / kolo pomalejší, proto všichni její použití odkládali až na co nejpozdější dobu.

Buttonovi se tolik nedařilo, na startu protočil kola, přišel o tři příčky a zasekl se až do 17. kola za Petrovem. McLaren jej díky dvouzastávkové strategii plánoval dostat do boje o čtvrtou příčku s Massou a Vettelem, žel kvůli závadě hydrauliky musel Jenson vzdát druhý závod po sobě: "Hned po předjetí Nica [Rosberga] na šesté místo mi ztěžklo posilované řízení. Brzy nato jsme vůz z bezpečnostních důvodů odstavili, protože jsme měli problémy s hydraulikou."

Ferrari
Felipemu Massovi se ani na desátý pokus nepodařilo v kvalifikaci vyzrát na Fernanda Alonsa - 0:10! Stáj z Maranella ale potvrdila výkonnostní vzestup a přes nízké teploty Alonso vybojoval čtvrté místo na startu, Felipe stál hned za ním.

Španělovi se podařilo se v první zatáčce natlačit před Vettela, ale vlivem nedotáčivosti vyjel mimo trať v následujícím kole v zatáčce č. 2 a Sebastian se dostal zpět na třetí místo. V osmém kole Alonso před první zatáčkou opět zaútočil a pozice se znovu měnily.

Po druhé zastávce se na pár vteřin objevil před Hamiltonem, ale na studených gumách se nedokázal ubránit. Po nasazení tvrdých pneumatik vyjel před Webberem a druhé místo již udržel. Mechanici Scuderie na jeho voze pracovali vždy bleskurychle (viz Přehled zastávek a stintů).

Po průjezdu cílem svůj vůz musel odstavit, aby zbyl v nádrži dostatek paliva pro kontrolu FIA, a k pobavení diváků si stopnul taxi - Webbera. S očekáváním deště více týmu natankovalo méně paliva, které pak musely šetřit. McLaren ale po Silverstone dvakrát stejnou chybu neudělal.

Massa se v úvodu trápil za Rosbergem, který byl na rovinkách velmi rychlý, navíc si veškerou kapacitu KERSu šetřil vždy na DRS zónu, díky čemuž odolával až do 12. kola. Felipe pak začal dohánět Vettela, kterého o čtyři kola později předjel.

Poté úspěšně odolával atakům úřadujícího mistra světa, jenže problémy s matkou levého předního kola prodloužily o 1,8 sec jeho zastávku a domácí pilot se v boxové uličce komfortně posunul na čtvrté místo. Brazilský pilot po Kanadě (předjet Kobajašim), Velké Británii (pomalejší Hamilton v poslední zatáčce) tímto v Německu málokoho překvapil.

Red Bull
Rakouskému týmu tentokrát chyběla závodní rychlost - poprvé odešel poražen dvěma týmy zároveň, kvalifikační neporazitelnost si ovšem i v Německu udržel. Potřetí letos uspěl Mark Webber, jenž byl o 0,137 sec rychlejší než třetí Sebastian Vettel, a zajistil si pole-position.

Jeho slabinou jsou ovšem starty, kde opět o jedno místo přišel. Před první zastávkou byl o 0,5 sec za Hamiltonem, díky dobré práci mechaniků a výborném out-lapu se dostal před něj. Mark však na počátku druhého stintu příliš tlačil na pilu, aby poodjel Hamiltonovi, na což doplatil na jeho konci, kdy mu pokus o "podseknutí" Brita již nevyšel. I samotná zastávka byla o 0,8 sec pomalejší. Po výše zmiňovaném duelu s Hamiltonem si nakonec musel vystačit se třetím místem - počtvrté za sebou.

Vettel jakoby nebyl celý víkend ve své kůži. Po horší kvalifikaci vyrobil hrubku v zatáčce RTL, kde si při brzdění líznul lajnu, dostal smyk a málem jej předjeli i Massa s Rosbergem. V polovině závodu jej navíc začaly zlobit zadní brzdy, musel posunout rozložení brzdného účinku a mírně při zpomalování ztrácel.

Naštěstí se nejednalo o opotřebení brzd (čímž je Brembo známo - lépe se ovládá, ale vydrží méně než Carbone Industrie (které používá např. Mclaren)), situace se ke konci zlepšila a znovu si mohl nastavit jejich ideální vyvážení. Ke konci jezdil nalepený na difuzoru Massova Ferrari, které předjel až během posledních zastávek v boxech.


Tabulka č. 1 - Srovnání pilotů dle výsledků v kvalifikaci

Force India
Adrian Sutil byl o víkendu tím lepším pilotem indického týmu. Domácí trať, kterou dobře zná, mu sedí. Kvalifikační skóre snížil na 3:7, když na rozdíl od Di Resty postoupil do poslední části, ani v ní nebyl nejpomalejší.

Po startu z osmého místa na roštu se posunul před Buttona. Brit jej sice předjel, ale hned nato musel odstoupit. Adrian se díky dvouzastávkové strategii a solidní rychlosti dostal také před Rosberga. V cíli byl o 17 sec dříve a získal 8 bodů za 6. místo, což je nejlepším výsledkem Force Indie od loňské Velké ceny Belgie. Díky tomu se v šampionátu posouvá před nebodující Toro Rosso.

Di Restovi závod hned v prvním kole pokazil Heidfeld, který nezvládl svůj vůz a roztočil mladého Skota před sebou. V průběhu velké ceny sice dělal pokroky, ale na více než 13. místo v cíli to nebylo.

Mercedes
Michael Schumacher dostal od Nica Rosberga v kvalifikaci pěkný nářez - prohrál v Německu největším rozdílem ze všech týmových kolegů - o 1,219 sec. Skóre: 9:1 pro Nica. V závodě se opět dopustil chyby a cílem projel jako osmý deset vteřiny za svým týmovým kolegou.

Rosberg se po startu posunul na páté místo a první část závodu strávil obranou před rudým monopostem Massy, ve 12. kole mu podlehl. Po předjetí Petrova vyjel v 36. kole z boxů za Kobajašim, který jej několik kol zdržel, což přispělo k jeho prohře v souboji o šesté místo se Sutilem.

Sauber
Kamuj Kobajaši na Nürburgringu v sobotu nestačil na Sergia Péreze, ve švýcarském týmu tedy máme vyrovnáno na 4:4. Ani jeden z vozů neměl šanci na postup do Q3, nízké teploty jim očividně nesvědčily.

Japonci se výjimečně vyvedl nedělní start: během prvního kola získal pět pozic, ve třetím mimo záběr kamer předjel i Barrichella, blížil se k Buttonovi a rázem byl těsně za body. Při první zastávce v boxech přeskočil nepochopitelně dlouho kroužícího Petrova, a když odstoupil Button, mohl se Kobajaši v cíli radovat díky výborné strategii z devátého místa.

Pérez byl po závodě, v němž se v osmém kole dopustil chyby a vyjel na trávu, na sebe pořádně naštvaný: "Musel jsem kvůli tomu brzy do boxů vyměnit pneumatiky. Samozřejmě to nebylo to, co jsme se strategií plánovali." Cílem projel jako první nebodovaný pilot.


Tabulka č. 2 - Srovnání pilotů dle "čistých" nejrychlejších kol v závodě
(bez započítání 1. kol, in-/outlapů)

Williams
Maldonado získává zkušenosti a veteránovi Barrichellovi se stává zdatným soupeřem. Vyhrál o 0,4 sec již svou pátou kvalifikaci sezóny a s jeho výkony jsou u Williamsu velmi spokojeni. Pohyboval se na 11. místě, když jej tým jako prvního kvůli vysoké degradaci pneumatik povolal k přezutí na pomalejší tvrdší směs jako prvního ze všech - již ve 35. kole. Na nich ztrácel čas, a proto byl klasifikován až na 14. místě.

Barrichello do závodu nastoupil bez KERSu, přesto na startu předjel hned tři soupeře. Závod pro něj skončil žel již v 15. kole kvůli úniku oleje. Williams FW33 je nejméně spolehlivým vozem startovního roštu, letos již pět z deseti velkých cen musel kvůli technickým problémům vzdát předčasně.

Toro Rosso
Buemi byl sice v kvalifikaci úspěšnější než Alguersuari, ale riskantní sázka na deštivé počasí při nastavení vozu mu nevyšla. Při nebezpečném vytlačení Heidfelda dostal defekt, což znehodnotilo jeho závod. Po něm nestoudně sváděl chybu na Němce: "Heidfeld do mě v šikaně najel." Komisaři ho však opožděně, ale po právu potrestali.

Alguersuari ukončil svou šňůru bodovaných finišů, po problému s brzdami dojel na dvanáctém místě. Jeho Toro Rosso rychlost na body jednoduše nemělo.

Renault
Vitalij Petrov si v sobotu poradil s Nickem Heidfeldem, postoupil do poslední části kvalifikace a zvýšil letošní vedení ve vzájemném duelu na 5:4. Na startu získal jednu pozici, ale ve druhém kole jej předjel Schumacher a o dalších 15 kol později i Button. V cíli získal alespoň bod a postěžoval si na strategii: "Opravdu musíme pečlivě zanalyzovat, proč jsme přišli o pozice a proč jsme do boxů nezajeli dříve, abychom mohli bojovat se skupinkou před námi."

Heidfeldovi měl v závodě od počátku smůlu. Již ve třetí zatáčce zablokoval kola a narazil do Di Resty na vnějšku. V desátém kole ho pak sestřelil při brzdění na konci DRS zóny před závěrečnou šikanou Buemi, který za tuto chybu bude pykat v Maďarsku.


Tabulka č. 3. - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu

 

Lotus
Karun Chandhok toho moc nepředvedl, ale je fér k tomu dodat, že zatímco ostatní piloti si mohli na nové pneumatiky Pirelli zvykat v průměru 6 dní v předsezónních testech, on zatím ve voze strávil 2:15 min. Hledání limitů a poznávání jejich vlastností navíc probíhalo před zraky všech diváků. Sám uvedl, že zvláštně přední se v zatáčkách chovají odlišně, také způsob degradace a vliv na delší jízdy byl pro něj novým zážitkem.

Jeho šéf Tony Fernandes mu před víkendem řekl, že dobrým výkonem bude, pokud v kvalifikaci neztratí na Kovalainena více než vteřinu. Karunovi se to povedlo, v sobotu byl o 0,823 sec pomalejší než Fin. V závodě držel krok s D'Ambrosiem s Virginu a Ricciardem z HRT, než dostal svůj první smyk v 9. kole.

Kovalainen si jel svůj poklidný závod ve vlastní lize: do cíle dojel o 1 kolo za Buemim a 1 kolo před Virginy.

Virgin
Timo Glock v Nürburgringu oznámil prodloužení svého kontraktu s týmem až do konce roku 2014 a v kvalifikaci letos poosmé porazil svého belgického kolegu, v závodě se ale chvíli trápil s brzdami a spokojit se musel se 17. místem.

D'Ambrosio sváděl souboje s Ricciardem - nejprve se propadl za něj, aby jej ve 40. kole opět předjel. Cílem projel jen 10 sekund za Glockem.

HRT
HRT po převzetí novými majiteli prodělalo změnu: již jsme se vůbec nesetkávali s nápisy Hispania Racing - ty vystřídala zkratka HRT.

Daniel Ricciardo se učí rychle, kvalifikaci sice opět prohrál, ale tentokrát pouze o 25 tisícin sekundy. Podstatně se zlepšila také jeho závodní rychlost - v době odstoupení Liuzziho ve 38. kole na něj ztrácel pouze 16 sekund, průměrně 0,2 sec / kolo. Pouze připomenu, že v Silverstone dojel o 1:28 min za Liuzzim a v každém kole ztrácel přes 1,8 sec.

Zkušenější Ital prožil smolný víkend. V sobotu nejprve dostal penalizaci za výměnu převodovky, v neděli musel po závadě elektroniky ze závodu odstoupit. Do té doby jezdil rychleji než jeden Lotus (Chandhok) a Virgin (D'Ambrosio).


Graf č. 1 - Znázornění časů na kolo prvních pěti pilotů
(pro zvětšení klikněte)

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy