Red Bull
Sebastian Vettel dále úřaduje, svými výkony znechucuje soupeřům život, Hamiltonovi se v mysli vybavuje éra Schumacherovy dominance. Přes páteční havárii, kvůli které nemohl nastoupit do druhého tréninku, Marka Webbera se stejnou technikou v kvalifikaci porazil znatelným rozdílem - o více než 4 desetiny sekundy - a potvrzuje svou suverenitu i v rámci jemu nakloněného týmu. Australan jej v sobotu letos ještě neporazil.
V závodě si vybudoval náskok. Troufám si říct, že nejel zcela naplno, ale když bylo třeba, tak zabral. Čtvrtou zastávku ani nepotřeboval, ale tým si mohl dovolit po ní sáhnout, což byla dobrá strategická pojistka proti výjezdu safety-caru. Pokud by totiž došlo k nehodě a k jeho výjezdu, pro soupeře jedoucí na čtyři zastávky by se stal snadnou kořistí.
Webber se svým mladším kolegou nedokázal držet krok. Je k tomu třeba ale dodat, že při soubojích dával pneumatikám více zabrat a v závěru mu při duelu s Alonsem opět vypověděl službu KERS.
Ferrari
U italského týmu vládne Fernando Alonso a opět se rojí spekulace o Massově odchodu, kvalifikační skóre po Turecku zní 4:0 ve prospěch Španěla. V úvodní části kvalifikace Ferrari vyrobilo obrovskou hrubku, když Massovi nasadilo měkkou sadu. K čemu mu bylo vítězství v Q1, když mu po technických problémech Kobajašiho nehrozilo vypadnutí? Zbytečně se hned na úvod připravil o jednu měkkou sadu, v Q3 po chybce po prvním pokusu již tedy ani nebylo co šetřit.
Je mi trochu záhadou, proč se týmy po tom, co v sobotu předvedl v Číně Hamilton, nesnaží více myslet na závod. Nejen, že je nová sada byla v Istanbulu na vzdálenosti jednoho stintu celkově o pět až šest sekund a během prvního kola o 1 - 1,5 sec rychlejší, ale umožňuje také zkrátit vzdálenosti na použitých pneumatikách, protože vydrží o pár kol déle. Z tohoto pohledu nebyla optimální ani Alonsova strategie (totéž pak platí samozřejmě i o McLarenu), ve svých druhých pokusech si čas dokázali zlepšit pouze piloti Renaultu.
Fernando přesto v závodě předvedl parádní výkon, když potrápil druhý Red Bull a chvílema to vypadalo na stříbro.
Tabulka č. 1 - Výsledky v kvalifikaci
McLaren
Lewis Hamilton letos potřetí porazil Jensona Buttona v kvalifikaci téměř stejným rozdílem, jako Vettel Webbera. Na rozdíl od dvojice Red Bullu se mu však nepodařilo ve svém letmém kole v Q3 poskládat všechny tři sektory, jinak by stál v první řadě s lídrem šampionátu místo Australana on (více zde).
Start se mu sice podařil, když se dostal před pomalu se rozjíždějícího Webbera, ale ve třetí zatáčce chyboval a dostali se před něj Alonso s Buttonem. Poté se dal do bezhlavé bitvy se svým týmovým kolegou, odrovnal si pneumatiky. Tým brzy přešel na "plán B" neboli čtyři zastávky a musel brzy do boxů. Mechanikům se navíc nepovedla třetí zastávka, díky níž Hamilton ztratil dalších 15 vteřin. Dle posledního stintu je patrné, že by Hamilton jinak mohl bojovat o pódium.
McLarenu jako celku se závod vůbec nevyvedl, z jeho strany patřil k zatím nejhorším v letošní sezóně. Potvrzuje to i Buttonova strategie - zatímco všichni postupně přecházeli na čtyři zastávky, tým Jensona nechal stavět pouze třikrát, načež si na něm v závěru smlsnul i Rosberg. V jedné fázi bylo u něj také vidět, že ani s DRS není předjíždění až tak jednoduché, v závodě byl průměrně o více než jednu sekundu na kolo pomalejší (nepočítaje in-lapy a out-lapy) než jeho mladší kolega.
Špatný byl zejména třetí stint, kdy si měl vybudovat dostatečný náskok, žel kvůli provozu se mu to nepodařilo. V tu dobu (28. - 38. kolo) potřeboval jezdit kola pod hranicí 92 vteřin, místo toho zajížděl časy přes 93 vteřin. Zřejmě ve snaze vyhnout se provozu znovu jej tým k poslední zastávce povolal o něco dříve, než bylo nutné, posléze musel vydržet do cíle na jedné sadě až příliš dlouho.
Dle propočtů měl mít pilot jedoucí na tři zastávky oproti pilotovi stavějícímu čtyřikrát po jeho posledním přezutí k dobru 8 sekund - s tím, že v posledním stintu bude o sekundu na kolo pomalejší.
Degradace pneumatik v neděli všechny překvapila, dle radiokomunikací se zdá, že čtyři výměny od počátku plánovali pouze u Ferrari. Rozdíl mezi měkčí a tvrdší sadou byl během závodu pouze 0,3 sec, zatímco v pátek se hovořilo až o 1 sekundě. Co přispělo k nečekané změně? Vyšší teploty a pogumování trati. To společně s krátkou boxovou uličkou v Istanbulu přispělo k rekordním 82 zastávkám během jediné velké ceny.
Mercedes
Další tým, kde v kvalifikacích suverénně vládne jeden pilot - Nico Rosberg. Sedminásobného šampiona Michaela Schumachera překonal v Turecku vůbec nejvyšším rozdílem - o 1,072 sec, což už je při stejné technice (a tentokrát i s plně funkčním DRS) docela slušný nářez.
Michael nestíhal ani v závodě, který byl ale dost ovlivněn jeho chybou z prvního kola, kdy se připravil o přední křídlo při předjížděcím manévru Vitalije Petrova. Po závodě byl přirozeně zklamaný a prohlásil, že si jej tentokrát vůbec neužil. Utěšit se jej snažil Norbert Haug s tím, že v Barceloně to bude opět legrace.
Rosberg odvádí v kokpitu Mercedesu velmi dobrou, nenápadnou práci. Na startu stál hned za Red Bully a brousil si zuby na pódium. Žel se ukázalo, že monopost MGP W02 je k pneumatikám velmi náročný a i když hned na začátku předjel Webbera, svou pozici si vzal brzy zpět a v průběhu velké ceny se před něj dostal i Alonso a piloti McLarenu. Buttona však v závěru předjel a skončil pátý.
Tabulka č. 2 - Porovnání pilotů dle nejrychlejších kol v závodě
Renault
Vitalij Petrov v kvalifikaci potřetí předčil Nicka Heidfelda, ten byl ale úspěšnější v závodě. Piloti Renaultu sice cíl - pódiové umístění - nesplnili, ale oba dojeli na bodech a v celkovém součtu jich mají shodně 21.
Během závodu to mezi nimi mezi 13. a 14. zatáčkou zajiskřilo, když došlo ke kontaktu. Heidfelda Petrovův manévr rozčílil, stěžovali si také na provoz v prostřední fázi závodu. Podařilo se mu ale předjet di Restu, v 51. kole postoupil přes svého ruského kolegu na osmé místo a před cílem se dostal ještě před Buemiho.
V závěru chtěl ještě dostihnout Buttona, snahy mu však překazila nutnost šetřit palivo, jak prozradil Riccardo Penteado z Renaultu: "Plánovali jsme agresivní strategii, chtěli jsme na konci dohonit Buttona, ale spotřeba paliva byla velmi vysoká, ještě vyšší než v kvalifikaci, takže jsme s oběma vozy měli v oblasti paliva na mále. Téměř to vyšlo, Nicky dojel jen o sekundu později."
Toro Rosso
Sébastien Buemi v kvalifikaci o tři desetiny porazil svého španělského kolegu, v závodě byl rozdíl mezi nimi ještě patrnější, ačkoliv Švýcar zvolil jako jeden z mála pouze tři zastávky. Zvolil poklidnou jízdu, nehonil se dravě se soupeři, čímž si nakonec vyjel dva body. Pět kol před cílem byl přitom ještě sedmý, pak se ale kolem něj přehnaly oba Renaulty na čerstvějších pneumatikách.
Alguersuari začal netradičně na tvrdší směsi a v závěru ceny byl nucen vzdát se své tří zastávkové strategie - tři kola před koncem už byl vůz na pneumatikách neovladatelný a musel do boxů, díky čemuž se propadl až na šestnáctou příčku. V předposledním kole díky této dodatečné zastávce a čerstvým pneumatikám zajel druhé nejrychlejší kolo závodu.
Sauber
Kamujovi Kobajašimu v jeho prvním letmém kole v kvalifikaci odešlo palivové čerpadlo, byl nucen zajet do boxů a proto bez jediného času v neděli startoval z posledního místa (komisaři mu vzhledem k výkonu v trénincích pochopitelně udělili výjimku z pravidla 107 %). Mělo to jediné pozitivum - nepoužité pneumatiky pro závod.
Proto zvolil stejnou strategii jako Webber v Číně: start na tvrdé sadě a poté stinty na nových měkkých sadách. Postupně předjížděl jedno auto za druhým a z posledního místa se propracoval až na bodovanou příčku. A nebýt defektu po kontaktu s Buemim, mohl být v cíli sedmý.
Pérezovy dobré vyhlídky zkazil kontakt v úvodním kole: Maldonado před ním prudce zabrzdil, Sergio nestačil dostatečně zareagovat a přišel o přední křídlo, proto finišoval až jako čtrnáctý za Sutilovou Force Indií.
Tabulka č. 3 - Porovnání "čisté" závodní rychlost
(do průměru nejsou započítány inlapy, outlapy a úvodní kolo)
Force India
Adrian Sutil se zřejmě po bitce v baru po Velké ceně Číny naštval a skotského nováčka v týmu v kvalifikaci letos poprvé porazil. V závodě byl spokojený s vyvážením, méně již s rychlostí vozu VJM04 - cílem projel až jako třináctý.
Pro Di Restu závod skončil 14 kol před cílem - po jeho zastávce dostal příkaz odstavit svůj vůz. Tým přiznal svou chybu a uvedl, že jedno z jeho kol nebylo během zastávky dostatečně upevněno.
Williams
Britský tým se po fiasku z úvodu sezóny zlepšuje, Barrichellovi chybělo v kvalifikaci k postupu mezi nejlepších deset jen 24 tisícin sekundy a udržuje si svou převahu nad mladým Maldonadem. Po startu se dokonce posunul na deváté místo, ale kvůli problémům s KERSem jej brzy předjel Heidfeld a později i další piloti.
Maldonado v pátek dvakrát vylétl mimo trať a poškodil svůj vůz v zatáčce č. 8, v závodě se ale celkem držel. Draze jej přišlo překročení rychlosti v boxech, vlivem penalizace finišoval až na 17. místě.
Grafické znázornění časů na kolo vybraných jezdců
(pro zvětšení klikněte)
Lotus
Z nováčků si opět vedl nejlépe Lotus, který během zimy zaznamenal největší pokrok - ovšem vzhledem loňské obrovské ztrátě na tradiční týmy se toho ve výsledcích letos zatím tolik nezměnilo. Tým si hodně slibuje od barcelonských vylepšení (nová podlaha, výfuky, difuzor).
Během závodu se jeho piloti potýkali s technickými problémy: Kovalainena zlobil DRS, spojka a diferenciál, což mu značně stěžovalo ovládání vozu, Trullimu měl s DRS problémy v sobotu, během závodu mu rychle odcházely pneumatiky a proto tým oběma pilotům nakonec naordinoval tři zastávky.
HRT
Liuzzi si bez problémů poradil v kvalifikaci s Karthikeyanem, během první zastávky se ale zdržel kvůli ztracené matce kola, do boxů musel hned znovu a měl po závodě. Jeho indický kolega byl v cíli pochopitelně dříve, ale téměř o minutu později než D'Ambrosio na Virginu. Nové díly Hispanie ale fungují a z časů na kolo šlo vidět, že jsou již velmi blízko Virginu.
Virgin
Tým přivezl do Turecka velký balík úprav - všechny novinky nasadily pouze na vůz Tima Glocka. Kvůli tradičním prvotním problémům s přehříváním však musely nové výfuky a podlaha po pátečních trénincích z vozu pryč.
Glocka mizérie pokračovala i v kvalifikaci, kdy mu vynechával motor, a v neděli během nájezdu na startovní rošt mu selhala převodovka a do závodu neodstartoval ani z boxů.