Jak dopadly souboje týmových kolegů v Brazílii

Webber, Mark | foto: Bridgestone

Jak si vedli během závodního víkendu v Brazílii týmoví kolegové ve vzájemných duelech? Jako obvykle se podíváme na jejich výkony v kvalifikaci i v závodě a srovnáme si jejich dosavadní letošní skóre.

Red Bull
Jasně nejrychlejší tým v Brazílii. Po celou dobu jeho piloti nebyli v ohrožení ani od Alonsa či Hamiltona. Protože byl Sebastian Vettel o 0,118 sec v sobotní kvalifikaci rychlejší a tým nesáhnul po týmové režii, dojel si pro vítězství před svým týmovým kolegou Markem Webberem.

Sebastian byl rychlejší po celý víkend, začalo to už pátečními tréninky, které oba "vyhrál." V první zatáčce si poradil se sobotním senzačním vítězem kvalifikace Hülkenbergem a po celý závod nedal Markovi šanci, a to ani při Liuzziho nehodě a výjezdu safety-caru. Australana tak mohlo potěšit krom druhého místa v cíli a udržení nadějí na titul alespoň o téměř čtvrt vteřiny rychlejší kolo během nedělního závodu.

Ferrari
Fernando Alonso podával s danou technikou v Interlagu skvělé výkony. Felipeho letos již potřinácté porazil v kvalifikaci, v závodě dokázal jako jediný držet tempo s Red Bully. Zdržel ho však Hülkenberg - než se před něj dostal, měl již vozy rakouské stáje desetivteřinový náskok.

Felipe prožil příšernou neděli před svými domácími fandy. Jeho závod prakticky skončil při první zastávce, když mu bylo špatně upevněno kolo a do boxů musel zamířit hned znovu. Po návratu na trať figuroval na 23. místě, k zisku několika pozic mu pomohl výjezd safety-caru. Předjel po restartu Heidfelda se Sutilem, měl však kolizi s Buemim a po smyku o získané pozice přišel. Po předjetí Petrova skončil na bídném patnáctém místě a příliš Ferrari ke smazání ztráty, která před Abú Zabí narostla na 32 bodů, na druhý McLaren v šampionátu konstruktérů nepomohl.

McLaren
Britský tým přivezl opět pár vylepšení, což nám před každým závodem nezapomene připomenout, na trati však žádná změna. Trochu to kontrastuje s Ferrari, které mlčí a mlží, že už ukončilo vývoj, přesto vozí na závody revolučnější novinky než McLaren (například vylepšený nový difuzor s otevřenými otvory v přední části, který se objevil již v Koreji).

Čtvrtá a pátá pozice jeho svěřenců znamenala, že přišli o pohár konstruktérů. Oba se sice snažili, seč mohli, ale když je auto pomalé, není to nic platné. Lewis Hamilton o MP4-25 po závodu řekl, že bylo úplně marné a může být rád, že s ním skončil tak vysoko.

Lewis byl v sobotu o 0,367 sec rychlejší než Jenson, kterého Massa těsně připravil o účast ve finální části kvalifikace. V závodě Hamilton vyrobil opět chybku a daroval tím svou pozici Alonsovi jako na zlatém podnose, Button jezdil nenápadně, ale velmi rychle. Z jedenácté pozice se propracoval za svého kolegu, na něhož v cíli nakonec ztratil necelou vteřinu.

Mercedes
Michael Schumacher od Suzuky podává zlepšené výkony a v kvalifikaci letos teprve počtvrté porazil Nica Rosberga, který si stěžoval na to, že ho v jeho ostrém kole v zatáčkách 11. a 12. na konci prostřední části zbrzdil Sebastien Buemi. Mercedes dokonce podal stížnost, kterou se zabývali komisaři FIA. Po vyslechnutí obou pilotů však nesáhli ani po napomenutí, natož po penalizaci.

Michael nezačal dobře, když ho po startu předjeli Massa s Buttonem, ve třetím kole však úvodní šikaně předjetí Angličanovi oplatil. V jeho případě Mercedesu trochu nevyšla strategie - Button si nad jejich očekávání snadno poradil se Sutilem, za nímž vyjel Schumacher z boxů a nedokázal jej předjet po celých 30 kol, dokud Adrian nezamířil ke své netradičně pozdní zastávce.

To umožnilo Rosbergovi se na svého zkušenějšího kolegu dotáhnout. Při výjezdu safety-car se rozhodl zajet ještě jednou pro čerstvé pneumatiky, a protože tím získal ke konci výhodu, Schumi jej před sebe pustil - Nicovy šance na předjetí Buttona tým hodnotil mnohem výše. Jezdil sice podstatně rychleji (některá kola o sekundu rychleji), na postup vpřed to však zdaleka nestačilo.


Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Williams
Nico Hülkenberg se stal hrdinou sobotního dne - nejen proto, že svého kolegu porazil největším rozdílem (-1,733), ale proto, že porazil úplně všechny včetně obou Red Bullů, před nimiž měl více než vteřinový náskok. V závodě se pak pomalu propadal, v cíli byl nakonec až osmý - což ovšem týmu stačilo na to, aby se posunul v šampionátu konstruktérů před Force Indii.

Rubens na Nica nestíhal ani v kvalifikaci, ani v závodě. I ve svém nejrychlejším kole na něj ztrácel zhruba čtvrt vteřiny. Přestože se také kvalifikoval na výborném šestém místě, čímž vyrovnal svůj nejlepší letošní výkon, jeho závod byl zničen pomalou zastávkou a později i defektem, který utrpěl při souboji s Jaime Alguersuarim.

Renault
Přestože oba vozy francouzského týmu postoupily do finální části kvalifikace, v níž byl Kubica letos již pošestnácté (!) rychlejší než Petrov, závod byl pro tým frustrující. Vitalij vyjel hned v prvním kole mimo dráhu, Robertovi se vpřed postupovat nedařilo. Po své zastávce vyjel za Hülkenbergem, za nímž strávil zbylých 59 kol bez šance na předjetí. Jestli někdo zná každičký detail poslední verze zadního křídla FW32 lépe než Hamilton, pak je to určitě Polák.

Vitalij byl jediným pilotem, který se v sobotu po přezutí na suché pneumatiky nedokázal zlepšit. Chyb se nevyvaroval ani v neděli - hned po startu byl příliš široký a spadl až na 22. pozici. Poradil si s Virginy a Lotusy a poté, co ostatní zamířili do boxů, jezdil chvíli desátý. V sedmnáctém kole si s ním lehce poradil Button, ke konci závodu také Massa, proto projel Petrov cílem až jako 16.

Sauber
Kobajaši má zatím nad svým novým kolegou Heidfeldem navrch. V kvalifikaci byl o půl sekundy rychlejší a nedělní cenu zvládl také lépe. Tradičně vsadil na svůj úvodní dlouhý stint na tvrdší směsi a dojel si pro jeden bod. Po zajetí safety-caru měl oproti svým soupeřům výhodu čerstvějších, navíc měkčích pneumatik, čehož využil v 64. kole, kdy předjel Alguersuariho. Zkoušel to pak ještě i na Kubicu, jenže byl při tom moc široký, a cílovou čáru tak proťal jen půl vteřiny po něm.

Heidfeld byl spokojený v pátek, kdy zajel ve druhém tréninku osmý nejrychlejší čas. V sobotu a v neděli se ale trápil, zaostával za svým kolegou a po nevýrazném výkonu finišoval až jako sedmnáctý - hroší byly už pouze vozy nováčků.

Toro Rosso
Alguersuari se s blížícím se závěrem sezóny zlepšuje - opět by rychlejší v kvalifikaci a potřetí za sebou dojel v závodě hned za body na jedenáctém místě.

Jeho kolega Buemi si odpykával penalizaci z Koreje. Trápil se i v závodě, v němž byl pomalejší než jeho španělský kolega. V závěru jej předjel ještě Sutil, proto radost z konečné 13. příčky pochopitelně moc neměl.


Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

U Force Indie byl v kvalifikaci rychlejší Vitantonio Liuzzi, jenž v 50. kole tvrdě havaroval v úvodní šikaně Senna S. Celý závod se trápil s brzdama, v inkriminovaný okamžik v jeho voze něco náhle odešlo, následkem čehož nebyl schopen zatočit a narazil do bariér z pneumatik. Sutil vydržel před svou první zastávkou na trati nejdéle ze všech - přezouval až po padesáti kolech. Po ní se z bodů propadl na 13. pozici, ke konci po vnějšku a s kontaktem předjel Buemiho, čímž si ve výsledcích o jedno místo polepšil.

Lotus je na dobré cestě, aby se se stal 10. nejlepším týmem sezóny a nejúspěšnější z nováčků. Prohrál sice v kvalifikaci s Glockovým Virginem, oba jeho piloti si však s Němcem poradili a těšili se z dojezdu obou vozů v těsném sledu za sebou do cíle. V kvalifikaci byl sice úspěšnější specialista na jedno kolo Trulli, v závodě jej ale Kovalainen dokázal předjet.

Glock měl opět problémy s rychlostí po přezutí na měkčí sadu, Di Grassiho od startu pronásledovaly potíže se zadním zavěšením. Po sedmi minutové zastávce v boxech se na chvíli vrátil na trať, problémy se však prohlubovaly, musel tedy odstoupit.

Christian Klien nahradil u HRT Jamamota, místo něhož nastoupí i v Abú Zabí. V kvalifikaci byl opět rychlejší než Bruno Senna, před startem měl ale problémy s tlakem paliva a do závodu nastoupil až ve čtvrtém kole. Bruno po kvalifikaci prozradil, že nedostal pro svůj druhý pokus čerstvé intermediálky, čímž omlouval svou 0,7 sec ztrátu a poslední místo. Po tradičních problémech s převodovkou a její výměně odjel nenápadný a pomalý závod.


Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu

V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě  (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u McLarenu jsem v případě Hamiltona počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).

V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, kde byli klasifikováni oba piloti.

Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.


Velká cena Brazílie - shrnutí článků:
- představení okruhu a jeho parametry
- startovní rošt
- reportáž ze závodu + výsledky
- prohlášení týmů
- zastávky v boxech a stinty
- nejrychlejší kola závodu
- fotogalerie

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 8 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy