Red Bull
Red Bull dal soupeřům v kvalifikaci opět pěknou nakládačku (více než 0,8 sec) podobně jako v Barceloně. O novém předním křídle toho bylo napsáno již dost (u nás např. z pohledu Webbera zde a z pohledu Hornera zde). Sebastian Vettel částečně i díky němu dokázal v kvalifikaci porazit rozladěného Webbera o 143 tisícin vteřiny. Jeho závod byl poškozen defektem, který utrpěl po kontaktu s předním křídlem Hamiltonova McLarenu hned v první zatáčce. Zachránil ho však výjezd safety-caru, díky němuž se jeho ztráta na lídra závodu smrskla z 83 na pouhých 10 vteřin.
V první zatáčce jej předjel i Webber, kterému dle jeho slov Němec nechal "tolik místa, že by mezi nimi mohl projet autobus." Pro Australana to byl přímočarý závod. Krom úvodního kola byl po celou dobu rychlejší než Hamilton, který na domácí vítězství se svým vozem neměl.
Vettel se v závěru snažil, seč mohl: předjel několik vozů: Massu v zatáčce Club, dále pak Alguersuari- ho, Petrova a Hülkenberga, kteří nekladli příliš tuhý odpor. To se Sutilem měl už mnohem více práce - trvalo mu to deset kol, než se před ně hodně tvrdě dostal - během tohoto manévru v The Loop v předposledním kole došlo ke kontaktu, který se naštěstí obešel bez viditelného poškození vozu. Vettel si díky tomu odváží z Británie šest bodů za 7. příčku.
McLaren
Tým z Wokingu neprožil zrovna ideální víkend, když po pátku musel kompletně předělávat oba vozy, protože nové výfuky u podlahy společně s novým difuzorem nefungovaly tak, jak si představovali. Byť Hamilton chtěl po pátku s novinkami pokračovat, Whitmarsh vzal odpovědnost na sebe a rázně zavelel vše předělat do původní (před-silverstonské) konfigurace. Z novinek na obou vozech zůstaly pouze přední a zadní křídlo.
Jenson Button byl se "starým" vozem v posledním tréninku sice spokojený, v kvalifikaci však překvapivě do finále nepostoupil. Na svého kolegu ztratil neobvykle moc - přes půl sekundy - a posedmé letos od něj zakusil kvalifikační porážku.
Závod mu však vyšel - jel opět tím svým nenápadným mazaným stylem, díky němuž si polepšil o deset míst a dojel čtvrtý. Šest vozů předjel ještě v prvním kole, další pozice získal díky zastávkám v boxech, penalizace a odstoupení soupeřů.
Hamilton se po výborném startu, kdy předjel Alonsa a dostal se na úroveň Vettela, pokoušel dostat na první místo. Krom několika úvodních zatáček však na Webbera neměl šanci, po celou dobu na něj drobně ztrácel a do cíle tak dojel na druhém místě.
Mercedes
Piloti německé stáje prožili zcela odlišné víkendy. Zatímco Nico s přehledem (o 0,8 sec) již poosmé v letošní sezóně porazil Michaela v kvalifikaci a po startu z pátého místa dojel na bedně, jeho starší protějšek se opět hodně trápil.
Schumachera v závodě po jeho chybě při výjezdu z boxů přejel Sutil s Kobajašim a později ještě Vettel. Mnoha lidem (už i v Mercedesu) postupně dochází trpělivost a objevují se i hlasy (Jackie Stewart, Bernie Ecclestone), že svou tříletou smlouvu nedodrží a po sezóně skončí. Z počátku sezóny jsme slýchávali: počkejte si na Monako, Barcelonu, tam se ukáže pravý Schumi - kolik šancí mu jeho fanoušci ještě dají a kolik chyb mu odpustí?
Svět Formule 1 je světem bleskových reflexů, které s věkem přirozeně odcházejí. Mnozí jeho výkony slepě omlouvají nekonkurenceschopným monopostem. Ano, Mercedes W01 není nejrychlejší - ale pořád se jedná o velmi rychlé auto (za rychlejší než svůj monopost MP4-25 ho v sobotu označil i Hamilton), což dokazuje Rosberg, jehož nejrychlejší kolo v závodě bylo o více než 1,2 vteřiny (!) lepší než Schumacherovo.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Williams
Nezávislý tým z Grove prožil velmi podařený víkend. Na rozdíl od McLarenu mu nové výfuky u podlahy fungovaly. Vcelku nenápadně, bez velkého humbuku či testování během promoakcí provedli obrovské změny na svém voze, což se pozitivně projevilo v Silverstone, kdy letos poprvé zabodoval s oběma vozy.
Veterán Barrichello si již posedmé v sezóně dokázal v kvalifikaci poradit s Hülkenbergem, kterého v ní zbrzdil Liuzzi, za což byl Ital potrestán odsunutím o pět míst na startovním roštu. V závodu se Nico díky pozdější zastávky dostal před Petrova a po solidním výkonu se mohl v cíli těšit z bodovaného desátého místa.
Force India
Sutil tradičně předčil svého parťáka Liuzziho v kvalifikaci, po které dostal Vitantonio navíc penalizaci za zmíněné blokování Hülkenberga a v neděli tak startoval až ze dvacáté pozice. V závodě také zaostával a skončil těsně za body na 11. místě. Oba začali nezvykle na tvrdší směsi poté, co se jim v prostřední části kvalifikace nedařilo na měkčí směsi zlepšovat své časy.
Sutilova zastávka, která přišla dříve než u některých soupeřů na měkké směsi, přišla překvapivě brzy. Krásně se mu podařilo v Brooklands předjet Schumachera, po závodě si však stěžoval na nevybíravý manévr svého krajana z Red Bullu, který se před něj v závěru dostal. V tutéž dobu se dostal i Alonso před Liuzziho, ovšem Španěl neměl takovou kliku jako Vettel - ze souboje si odnesl defekt.
Ferrari
Na italský tým se stále lepí obrovská smůla. Jejich vozy kolidovaly hned v první zatáčce, na což doplatil defektem pneumatiky Felipe Massa, s defektem se později setkal i Alonso, jenž si v průběhu Velké ceny Británie vysloužil i penalizaci za krácení tratě při souboji s Kubicou. Přestože zajeli absolutně nejrychlejší kola, horší dojezd do cíle s oběma vozy zaznamenala Scuderia před dlouhými 32 lety.
Felipe Massa je očividně slabším článkem Ferrari. Nové díly nasazené na vůz ve Valencii pomohly vůz vylepšit, dle předpokladu se v Silverstone objevilo i nové přední křídlo, což z F10 učinilo opět druhý nejrychlejší vůz (po Red Bullu RB6). Felipe přesto tento zvýšený potenciál vozu opět nedokázal využít - v kvalifikaci měl problém se zahříváním pneumatik a svým týmovým kolegou byl o tři čtvrtě vteřiny poražen.
Po brzké zastávce po defektu v prvním kole předvedl další minelu v 39. kole, kdy se roztočil ve Woodcote, prodřel si pneumatiky a utrpěl další defekt. Po návratu z boxů vyjel na 15. místě, na němž byl nakonec i klasifikován.
Alonso podal velmi dobrý výkon v kvalifikaci, čímž si vysloužil třetí místo na roštu. Start mu ovšem vůbec nevyšel. Při tvrdém souboji se svým mariášovým kolegou Kubicou si zkrátil trať, ale výhodu Polákovi zpět nevrátil. Všem bylo jasné, co bude následovat. Fernando se po následné penalizaci, která ke vší smůle přišla během safety-car fáze, v rádiu opět vztekal jako před čtrnácti dny ve Valencii, po dojezdu do cíle se odmítl s médii bavit, pouze prohodil, že trest akceptuje, protože komisaři mají vždycky pravdu.
Po restartu závodu předjel Buemiho a dlouho bojoval s Liuzzim, s nímž nakonec tři kola před cílem kolidoval a kvůli defektu musel podobně jako před ním Massa také do boxů, čímž přišel o veškeré šance na body.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Lotus
Krásný souboj spolu až do konce Velké ceny Británie sváděli piloti Lotusu. Je škoda, že jejich finiš unikl větší pozornosti médií - v cíli je totiž dělily pouhé 2 desetiny!
Jarno odešel z kvalifikace o téměř půl vteřiny poražen, přesto zaslouží pochvalu za svůj nedělní výkon, protože během tréninků toho kvůli technickým problémům moc nenajezdil - pouze 14 kol. V tom prvním se v jeho voze navíc proháněl testovací pilot Fairuz Fauzy.
Italovi vyšel úvod, když během prvního kola předjel jak Glocka, tak i svůj finský protějšek a do cíle nakonec dojel jako první z nových týmů. Kovalainen měl problémy během své zastávky v boxech, přesto sedm kol před cílem také předjel Glocka a finišoval těsně za Trullim.
HRT
Hispania nám ve čtvrtek večer připravila pěkné překvapení, když se provalilo, že Bruno Senna, jenž si za své angažmá nehodlá platit, bude během celého víkendu sedět pouze na střídačce (v Hockenheim by však měl jezdit opět synovec slavného Ayrtona).
Chandhok svého nového týmového soupeře z Japonska porazil. I v závodě si na něj stihl vybudovat 15 vteřinový náskok. Po své zastávce v boxech však najel na nějaké úlomky na trati, čímž si poškodil podlahu. Vůz přišel o přítlak i rychlost.
Jamamoto však byl příjemným překvapením. Na to, že bez zvláštního testování naskočil do rozjetého kolotoče, podal výborný výkon: v kvalifikaci Karunovi podlehl pouze o 4 desetiny, v závodě dokonce zajel rychlejší kolo než Ind, který na druhou stranu kvůli poškození nemohl naplno využít potenciál lehkého vozu v závěru.
U týmů Renault, Toro Rosso, Sauber a Virgin dojel pouze jeden z monopostů, proto můžeme piloty vzájemně srovnávat pouze dle výkonů v kvalifikaci.
Robert Kubica je posledním jezdcem ze startovního pole, který v ní letos ani jednou neokusil porážku. U Virginu je situace také jednoznačná - Timo Glock převýšil svého týmového kolegu v 10 podnicích devětkrát, stejně jako Sebastian Buemi Jaime Alguersuariho u Toro Rosso.
U Sauberu je situace vyrovnanější - úspěšnější bývá De la Rosa, který však v závodě přišel k poškození zadního křídla zřejmě při souboji se Sutilem, a tak mnohem vydařenější víkend slavil mladý Kobajaši, který vyrovnal svůj nejlepší výsledek v kariéře (6. místo) a pro tým získal slušných 8 bodů.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem u Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).
V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba dva piloti.
Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, jízdu za safety-carem ani kola, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.
Fotogalerie ze Silverstone zde.