Jak dopadly souboje týmových kolegů ve Valencii

Hamilton, Lewis | foto: Bridgestone

VALENCIE - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Velká cena Evropy přinesla na nepříliš oblíbeném městském okruhu ve Valencii opět trochu vzruchu. Diváci krom velké havárie Marka Webbera mohli výjimečně shlédnou i pár předjížděcích manévrů. Jak si tam vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové?

Red Bull
Valencie představovala pro Red Bull víkend plný smíšených emocí. Sebastian Vettel si sice v pohodě dokráčel pro vítězství, Mark Webber však prožil hrůzostrašnou havárii, z níž naštěstí vyvázl nezraněn a v Silverstone by měl znovu usednout do vozu.

Sebastian byl po celý víkend lepší než Mark - zdá se, že od Turecka má navrch. V kvalifikaci jej porazil o 0,075 sec a výborně si počínal v závodě již od startu, kde ovšem Australan zaspal a po druhé zatáčce už před ním byl Hamilton i obě Ferrari.

V prvním kole se propadal dále do hloubi pole, přestože vůz měl v pořádku: ve čtvrté zatáčce byl příliš široký, čímž uvolnil cestu Buttonovi. Vzápětí se před něj dostal Kubica, který jej v zatáčce zpomalil, takže před Marka šly i oba Williamsy. Do druhého kola vjížděl až na deváté pozici. Po své první zastávce v boxech v osmém kole udělal v těsném závěsu za právem se bránícím Kovalainenem chybu, která vedla k velké havárii.

Vettel to měl mnohem snazší, vítězství mu navíc značně ulehčil výjezd safety-caru, jenž odřízl obě Ferrari, a následná penalizace Hamiltona, který zpomalovací vozidlo proti pravidlům předjel. Nejhorší chvilku prožil hned po startu, kde došlo ke kontaktu s McLarenem, naštěstí bez vážnějších následků pro oba vozy.

McLaren
Britský tým sice ve Španělsku nevyhrál, přesto získali více bodů než kterýkoliv jiný tým a zvýšili díky tomu svůj náskok v šampionátech.

Výjezd safety-car vyšel skvěle pro Jensona Buttona, jenž se díky němu dostal na pódium. Hamilton měl štěstí, že díky pozdějšímu rozhodnutí komisařů, své rychlosti a vývoji závodu (Kobajaši všechny zdržoval) o své druhé místo nepřišel ani po trestném průjezdu boxy.

V kvalifikaci byl letos již po šesté úspěšnější mladší z britského páru. Chybu udělali v závěru oba, kamery ale zachytily pouze Lewisovo probrzdění, přičemž Jensonova chyba byla vážnější a stála ho více času a na svého kolegu ztratil čtvrt vteřiny a do závodu startoval až ze sedmého místa.

V něm většinu času strávil za Sauberem Kamuje Kobajašiho, s nímž si do Japoncovy zastávky nedokázal poradit. V závěru ukázal, čeho je schopen, když zajel o téměř 4 desetiny rychlejší kolo než Hamilton. Nakonec dojel třetí za svým týmovým kolegou, na čemž nic nezměnila ani pětivteřinová pozávodní penalizace, kterou komisaři "odměnili" hned devět pilotů.

Williams
Stáj zaznamenala nejlepší výsledek sezóny díky čtvrtému místu Rubense Barrichella. V případě Hülkenberga však doplatila na nespolehlivost - kvůli prasklému výfuku a ohořelé zádi musel Němec osm kol před cílem vzdát.

Zajímavá situace nastala v kvalifikaci, kdy oba piloti zajeli na chlup stejný čas. Za vítěze je považován Nico, protože tohoto času dosáhl dříve, navíc na rozdíl od Barrichella bez F-kanálu, protože se mu kvůli dlouhým nohám kolenem špatně ovládal. V Silverstone proto bude tento systém pro něj upraven.

Po startu závodu, kdy se dostali před Webbera, musel Hülkenberg čekat v boxech po výjezdu safety-caru na odbavení svého stájového kolegy. Po restartu jej navíc předjel Alonso, nakonec kvůli zmíněnému výfuku odstupoval z osmého místa - není divu, že si pak vybil zlost na bariéře z pneumatik.

Barrichello ustál tlak a občasné pokusy o předjetí ze strany Roberta Kubicy a po skončení prožíval zcela opačné emoce - obrovskou radost ze čtvrtého místa.


Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Renault
Ve francouzském týmu mírné zklamání z šestého místa Kubicy, těšil je ale fakt, že zase něco ukrojili ze své ztráty na Mercedes. Oba po závodě byli za nedodržení časového limitu při vyjetí safety-caru penalizováni, na což doplatil pouze Vitalij propadem z 11. na 14. příčku. Renault se zlobil na trest pro Kubicu, protože podle nich při brzdění před boxy neměl jak více zpomalit (stejně jako Button).

Polák je jediným pilotem, který letos ještě nezažil kvalifikační porážku ze strany svého týmového kolegy, tentokrát byl rychlejší pouze o čtyři desetiny, což představuje dosud nejlepší relativní výkon Petrova. Robert ale i v závodě jezdil průměrně o půl vteřiny rychleji. Vyšel mu start závodu, kdy se brzy posunul před Webbera i Buttona.

O svá místa však přišel v boxech, kam zajel při výjezdu safety-caru. Mechanici měli pneumatiky připravené pro Petrova, proto jejich výměna a následné odbavení pilota trvalo 17 vteřin. V závodě se zpět již propracovat nedokázal.

Force India
Indové se do Španělska těšili, protože jim dle jejich slov měla trať vyhovovat. Zklamání však přišlo již v kvalifikaci, kde ani jeden z jejich vozů nepostoupil do poslední části.

Spokojený tak byl pouze Adrian Sutil, který díky výjezdu safety-caru a relativně dobré zastávky v boxech, kde získal hned čtyři pozice, nakonec dojel na šestém místě. Pár předjetí ovšem předvedl i v průběhu Velké ceny Evropy. Dokázal například využít drobnou chybu Buemiho a v zatáčce č. 12 se kolem něj protáhnout. V tom okamžiku získal i další místo po Kobajašim, který zamířil ke své pozdní zastávce v boxech.

Liuzzi byl letos již posedmé pomalejší v kvalifikaci, tentokrát o pouhé 3 setiny. Hodně se zdržel v boxech, kde čekal na odbavení svého kolegy, v závodě celou dobu zůstával za Nicem Rosbergem. Byť dojel před Felipem Massou, tak jej pět trestných vteřin po závodě odsunulo až na šestnácté místo. Potrestaný byl i Adrian.

Sauber
Švýcarský tým dosáhl nejlepšího výsledku v sezóně, podruhé po Turecku, ale mnohem vydatněji, zabodoval. Kamuj Kobajaši předvedl neuvěřitelný výkon, který okořenil předjetím dvojnásobného mistra na Ferrari Fernanda Alonsa a Buemiho v úplně poslední zatáčce velké ceny, a zaslouženě si z Valencie odváží 6 bodů.

Předčil tak Pedra de la Rosu, který byl o 0,34 vteřiny rychlejší v kvalifikaci, v níž Japonec uvízl spolu s nováčky hned v první části. V závodě zajížděl velmi rychlá kola jako by byl politý živou vodou. V pohodě odolával tlaku úřadujícího mistra světa na McLarenu, absolvoval nejdelší stint na tvrdší směsi. Do boxů zajel až v 53. kole, své mechaniky jako jeden z mála nepoctil během výjezdu safety-caru svou návštěvou. Bylo to správné rozhodnutí, střední směs ve Valencii držela mnohem lépe než v Montrealu.

Vzpomněl jsem si také na hodnocení Bridgestonu po předsezónních testech, kdy Hamašima prohlásil, že jednotlivé vozy se k pneumatikám chovají velmi podobně - vyčnívalo pouze jedno auto - Sauber. Díky své jízdě a čerstvým pneumatikám mohl v závěru zazářit.

De la Rosa během závodu vidět moc nebyl. Během úvodních dvou kol si dvakrát vyměnil pozici s Jaime Alguersuarim. Pět míst získal v boxech a do cíle dojel desátý. O bod ovšem díky penalizacím, které FIA po závodě rozdělovala, přišel.

Ferrari
Italská stáj měla ve Španělsku obrovskou smůlu, kdy po výjezdu safety-caru v podstatě přišla nikoliv vlastní vinou či slabší výkonností o závod, z něhož si odvážejí pouze 4 body. Nevybíravými komentáři po skončení, kdy jej označila za skandální a zmanipulovaný, si však velkou náklonnost veřejnosti nezískala. Je nicméně pravdou, že safety-car letos už způsobil hodně problémů. Často příliš výrazně zasáhne do průběhu závodů, samotná pravidla by měla být podle mě nejen dopilována, ale i zjednodušena.

Sobota přitom pro Scuderii začala celkem dobře. Alonso porazil již pošesté v sezóně Massu v kvalifikaci, v níž zajel čtvrté, Massa pak páté nejrychlejší kolo. Díky velkým úpravám na voze však Fernando doma očekával, že bude o něco výše.

Španěl byl po celou dobu lepší, oba však doplatili na výjezd safety-caru, Felipe navíc i na to, že musel v boxech čekat na přezutí svého kolegy, proto nakonec dojel těsně za body. Alonso v závěru na sjetých pneumatikách nebyl schopen odolat mladému Kobajašimu, proto dojel devátý., což - není divu - velmi těžce nesl. Pozávodní penalizace však hrály v jeho prospěch, o jedno místo si tak nakonec ještě polepšil.


Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

Toro Rosso
Sebastien Buemi jasně předčil svého kolegu v kvalifikaci, v níž byl o devět desetin rychlejší - což byl ve Valencii největší rozdíl mezi týmovými kolegy. Rychlejší byl i v závodu, předjel jej však Sutil a na úplný závěr i Kobajaši.

Mercedes
Němci ze Španělska odjíždějí zklamaní, díky Rosbergovi si odvážejí pouze bod. V případě Schumachera se však neprokázali jako nejlepší stratégové, Michaelovi nepomohla ani červená na semaforu, kde zůstal na výjezdu z boxů 17 vteřin stát - což se týmu hodně nelíbilo. Jinak by měl šanci na body, možná by z toho bylo sedmé místo, Schumi dokonce prohlásil, že přišel o bednu.

Michael letos dostal již po sedmé v kvalifikaci od svého mladšího kolegy naloženo, v její prostřední části byl o 0,6 vteřiny pomalejší. Závodní rychlost měl ale dobrou, v nejrychlejším kole Rosberga předčil téměř o vteřinu.

Z nováčků byl nejúspěšnější Virgin, jenž dovezl do cíle oba vozy, stejně jako HRT. Lucas Di Grassi byl klasifikován se ztrátou jednoho kola hned za Schumacherem. Lotus provázela smůla a technické problémy. Kovalainena v úvodu vyřadil Webber, Trulli byl během úvodních 3 kol dvakrát v boxech, celkem tam strávil 4 minuty. Pak už celý závod  nestavěl, v cíli na něj zbylo poslední, 21. místo.


Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo v závodě

V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě  (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem u Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).

V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba dva piloti.

Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo ani kola, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.

Fotogalerii z Valencie najdete: zde.


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy