V závodě nebylo klasifikováno sedm pilotů: Kovalainen, Petrov, Liuzzi, Schumacher, Kobajaši, Glock a De la Rosa. Proto z tabulek, v nichž se věnuji srovnání nejrychlejších a průměrných kol v závodě, vypouštím týmy Lotus, Renault, Force India, Mercedes, BMW Sauber a Virgin. Srovnávat nejrychlejší kolo pilota, který v závěru jezdil s lehkým vozem, s kolem jeho kolegy, jenž musel odstoupit v úvodu ještě s těžkým vozem (či nenastoupil vůbec - De la Rosa), není fér ani nemá valný význam.
V kvalifikaci to díky počasí a správné volbě pneumatik byla spíše loterie. K překvapení všech vypadli top týmy: McLaren a Ferrari. Na jejich obhajobu se mi jen těžko hledají slova. Radar je dle Whitmarshe údajně nikdy nezklamal (což není případ Ferrari - není to tak dávno, co vypadli v první části po stejné chybě), ale copak vítěz vyhrává pouze papírovou růži? A nejde jen o peníze. Už kvůli tomu je třeba zvolit jedno jisté kolo a pak si hrát na Indiány.
A i když piloti McLarenu a Ferrari nevyjeli dříve - jak to, že dokázal postoupit Schumacher s Rosbergem, kteří vyjeli ve stejnou dobu? Ať se velevážení pánové nezlobí, udělali velkou chybu, déšť nedéšť. Piloti možná mohou také zpytovat svědomí - ne kvůli pozdnímu výjezdu, ale kvůli výkonu v oněch kritických kolech. Button, Rosberg a Schumacher to zvládli; Hamiltonovi s Alonsem ale už k postupu chybělo 0,17 vteřiny, Massovi dokonce 0,4 vteřiny.
Felipe po návratu k závodění po svém zranění není ještě ve formě. Alonso strávil už druhý závod nalepený na jeho difuzoru, dle pokynů Scuderie, jak přiznal Domenicali, se nesměl po druhé zastávce v boxech pokoušet o útok, a nezbylo tedy nic jiného, než za svým pomalejším kolegou skřípat zuby. Atmosféra v oblíbené stáji z Maranella zdá se houstne.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
V McLarenu po Austrálii kvůli strategické chybě v podobě druhé Hamiltonovy zastávky také zrovna neskákali po uších za doprovodu heligónek. Hamilton si vše údajně s týmem vyříkal a pochopil a v Malajsii se nálada po dominanci v trénincích zlepšila - jenže přišla opět zmíněná strategická chyba v kvalifikaci. Za deště se Buttonovi podařilo postoupit, po chybě však do prostřední části nezasáhl. Hamilton byl jinak po celý víkend lepší - krom tréninků zajel rychlejší kolo i v závodě, v němž skončil o pět příček výše než úřadující mistr světa, který se po velmi brzké zastávce v boxech docela trápil.
U Red Bullu stará známá písnička - Sebastian Vettel po výborném startu šel k Webberově znechucení hned před něj a odjel si v poklidu svůj závod. V kvalifikaci se před Australanem musel ale poprvé sklonit - Mark byl na správném místě ve správnou dobu se správnými pneumatikami. Poprvé v letošním roce mladému Němci vydržela technika, proto si mohl radostí zaskákat na pódiu ze stupínku nejvyššího. Jinak by do Číny dost možná odjížděl s hrozivým náskokem a 75 body po třech závodech v kapse. Věc v historii nevídaná (díky novému bodovacímu systému).
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Žádná změna nenastala u Mercedesu, kde v sobotu na vodě opět Rosberg předčil Schumachera. Michael pořád hledá svou starou formu, ale zdá se mi, že jí byl tentokrát blíže než v předchozích dvou podnicích. Jeho závody možná ještě přijdou, talentovaného Rosberga ve svých letech už ale bude jen těžko pravidelně porážet.
Robert Kubica, který dojel v závodě čtvrtý, předčil svého kolegu Vitalije Petrova i možnosti monopostu. Polákovi R30 sedí, jezdí konzistentně a nedělá zbytečné chyby, za což sklízí ovoce v podobě bohatých bodových přídělů - na průběžně vedoucího Massu ztrácí pouze 9 bodů. Jeho nezkušený kolega mu zatím příliš zdatně nesekunduje - ani v kvalifikaci, kde vypadává o jednu část dříve, ani v závodě. Předvedl v něm hezký souboj s Hamiltonem, kvůli problémům se spojkou však musel nakonec odstoupit.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
Sebastien Buemi byl u Toro Rosso v Sepangu tím rychlejším jak v kvalifikaci (o 0,25 sec), tak v závodě, v němž se zaskvěl třetím nejrychlejším kolem. Do cíle dojel ale až za Jaime Alguersuarim, protože si už v prvním kole poškodil přední křídlo po kontaktu s Kobajašim a až do zastávky v boxech se s nedotáčivým vozem hodně trápil. Jaime nicméně podal v závodě parádní výkon, předvedl pár krásných předjetí (Petrova, Hülkenberga, Barrichella) a zcela zaslouženě si odváží pár bodů. V posledních dvou podnicích na mě opravdu udělal dojem.
U Williamsu se letos poprvé prosadilo dravé mládí v podání Nica Hülkenberga. Rubens Barrichello byl pomalejší v kvalifikaci (o 0,5 sec) i v závodě (o 0,3 sec), jehož start měl katastrofální. Britský tým však v Sepangu nebyl zdaleka tak konkurenceschopný, jak by si přáli, trápily jej nejen vysoké teploty v okolí, ale i uvnitř monopostu. Alespoň díky jeho spolehlivosti vyválčil mladý Němec bod za desáté místo: dobře si poradil s těžkými podmínkami (krom počasí v kvalifikaci jej potrápily i problémy s elektronikou v závodě) a pomalým vozem.
Do cíle dojely poprvé oba monoposty HRT. Karun Chandhok byl navíc o víkendu o něco lepší než Bruno Senna. O téměř vteřinu jej porazil v kvalifikaci, v závodě ve svém nejrychlejším kole předčil Brazilce o půl vteřiny a klasifikován byl nakonec na 15. místě, synovec slavného Ayrtona na 16.