Red Bull
Stejná píseň jako v Bahrajnu - Vettel poráží Webbera v kvalifikaci, i když tentokrát jen o desetinu. Sebastian v druhé kvalifikaci za sebou prokazuje skvělou rychlost. Ani závod se pro něj nevyvíjel špatně, byť pro suché pneumatiky zajel o kolo později než většina ostatních pilotů (zastávkám v boxech jsme se věnovali zde), ovšem kvůli technickým problémům to na první místo v závodě nemůže dotáhnout, 33 kol před cílem je nucen dokonce odstoupit.
Je mi záhadou, proč Webbera povolali k přezutí z přechodných pneumatik ještě o kolo později než Vettela (odstup mezi nimi byl dostatečný). Australan v závodě zajel nejrychlejší kolo, předvedl pár hezkých manévrů, ale ke konci zhatil naděje Hamiltonovi, když do něj najel během jeho pokusu o předjetí Alonsa. Ten je za incident také částečně odpovědný - obranu trochu přepískl, probrzdil kola, kvůli čemuž musel Hamilton přibrzdit více, než je v dané zatáčce nutné. Na to už Webber jedoucí v těsném závěsu za Hamiltonem nestihl (mohl vůbec?) zareagovat.
Proto se jejich mini souboji nevěnuji v dalších tabulkách, které srovnávají nejrychlejší a průměrná kola ze závodu. Dnes to podobně neučiním ani u ostatních týmů, pokud jeden z jejich pilotů nebyl klasifikován.
Ferrari
Alonso překonal Massu v kvalifikaci dosti velký rozdílem - o více než 0,7 vteřiny. Po kolizi s Buttonem, za kterou si může spíše sám, se ocitl na konci startovního pole a bylo rázem po nadějích. Fernando však v Austrálii na rozdíl od Felipeho ukázal své kvality a to, jak velký je bojovník, když se dokázal propracovat zpět až za svého týmového kolegu, o jehož předjetí se kvůli obavém ze vzájemné kolize ani nepokoušel.
Nebo zafungovala týmová režie? Podle mě ano. Svědčí o tom i jeho podrážděná reakce na informaci o odstupu Hamiltona za ním: "Nechci to vědět!"
Jedinou věcí, kterou se Massa v neděli blýskl, byl famózní start na vlhké trati, když se posunul dokonce před druhého Webbera.
Ze srovnání průměrné rychlosti pilotů Ferrari v tabulce č. 3 vyplývá jedna zvláštnost, na kterou bych chtěl vzhledem k diskusi pod minulým článkem upozornit - jak může mít Alonso lepší průměrný čas na kolo v závodě než Massa, když skončil až za ním? Jednoduše - díky tomu, že měl kvůli kolizi s Buttonem velmi mizerné první kolo, jehož hodnota se ale neměří. Průměruji až další časy od druhého kola - tedy od doby, kdy začal Fernando mohutně stahovat svého kolegu.
Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
McLaren
Hamilton vyhořel již v kvalifikaci, kde se mu k překvapení všech nepodařilo postoupit do závěrečné části. V závodě také bojoval a předvedl několik krásných předjížděcích manévrů a troufl si i tam, kde to nikdo jiný nezkusil - jako například v zatáčce č. 11 na Rosberga. Parádně se vyhnul i bláznivému Webberovi po úspěšném útoku obou na Massu v 15. kole.
V závodě mohl skončit lépe, nebýt "špatné" strategie. Těžko ovšem vinit tým - z informací, které v danou chvíli měl, vypadala druhá zastávka jako nejlepší řešení.
Zde vidím i rozdíl ve zkušenostech mezi oběma piloty - Button si sám řekl, že chce jako první vyzkoušet suché pneumatiky, a také na nich chtěl zůstat až do konce. Lewis se možná také mohl s týmem dohodnout, že na nich zůstane. Rozhodně si kritiku přes média mohl odpustit a vyříkat si vše za zavřenými dveřmi.
Opačně to řešil Alonso, který se strategií v závodě nevypadal být dvakrát spokojený. Ovšem svůj tým přes média nepropíral, dokonce jej pochválil.
Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě
Mercedes GP
Schumacher v kvalifikaci opět prohrál s Rosbergem - tentokrát to ale bylo o fous, resp. pouze o 4 setinky. Závod pro něj víceméně skončil již v první zatáčce, kdy mu Alonso ve smyku poškodil přední křídlo. V závodě si neprodíral dopředu tak spektakulárně jako Alonso, dlouho trčel za Alguersuarim a nakonec dojel na posledním bodovaném místě. Spíše než poškození vozu bych to přisuzoval horší formě Mercedesu a nevycválanosti 7násobného mistra světa po tříleté pauze.
Rosberg patřil po celý víkend mezi nejrychlejší piloty, reálnou šanci na vítězství čí pódiové umístění ale neměl. Byl také jedním z menšiny pilotů, kteří zvolily druhou zastávku za polovinou závodu. K pátému místu mu výrazně pomohla kolize Webbera s Hamiltonem v závěru závodu.
Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu
V závodě nebyla klasifikována celá desítka pilotů, proto se těžko dají souboje u dalších týmů těžko hodnotit. Pochválil bych Barrichella, který postoupil do závěrečné části kvalifikace a solidní rychlost prokazoval i v závodě. Podařilo se mu hezky předjet De la Rosu a díky poslední neplánované zastávce Webbera si z Melbourne odváží 4 body.
Jeho mladý kolega Hülkenberg je spíše zklamáním - za nehodu v závodě sice neměl, ale za Brazilcem výrazně zaostal i v kvalifikaci.
Petrov se v Austrálii také moc nepředvedl - vypadl v kvalifikaci hned na počátku spolu s novými týmy, v závodě po smyku v devátém kole musel odstoupit. To Robert Kubica předvedl vzhledem k technice, kterou měl, famózní výkon. Pochybuji, že Renault někdo o víkendu čekal na bedně.
Konzistentní rychlostí oplýval Vitantonio Liuzzi, jenž se kvalifikoval na 13. pozici. Neděli zvládl výborně, když si k radosti indické stáje nenápadně dojel pro 6 bodů.
Za zmínku jistě stojí, že se do cíle podařilo dojet španělskému týmu HRT. Chandhok dorazil sice s pětikolovou ztrátou, ale přeci jen to bylo příjemné překvapení. Větší, než v případě dalších úspěšně finišujících: Alguersuariho, De la Rosy či Kovalainena.