Kvalifikace na Velkou cenu Singapuru se začala ve čtyři hodiny středoevropského času, leč v Singapuru samotném byla tma a jelo se tedy za umělého osvětlení, stejně jako se pojede zítřejší závod. První část právě začala….
První část kvalifikace, která trvá podle pravidel FIA dvacet minut začala a máme tu hned zajímavou zprávu v podobě výměny převodovky ve voze Rubense Barrichella v týmu Brawn GP. Co to pro něj znamená? Posun o pět míst zpět po odjetí dnešní kvalifikace. Další zajímavá situace na sebe nenechala dlouho čekat, když Romain Grosjean v monopostu Renault nedobrzdil do jedné ze zatáček a musel tak vyjet do únikové zóny. Svůj vůz si ale nijak neponičil, a tak mohl dále pokračovat v zajíždění rychlých časů. Jak už jsme zvyklí, první desetiminutovka se jela v poklidném tempu a časy na jedno kolo se ani zdaleka nedaly srovnávat s těmi, které se zajížděly v tréninku před kvalifikací.
Druhá desetiminutovka se začala v tempu již zcela jiném, když se na prozatímní první místo dostal Rosberg, kterého ale vzápětí překonali jak Vettel, který vyhrál druhý trénink, tak i Hamilton, který vyhrál trénink třetí. V polovině první části se na nepostupových pozicích pohybovali jezdci týmu Toro Rosso spolecně s Vitantoniem Liuzzim, Romainem Grosjeanem a Fisichellou na Ferrari. Pět minut před koncem první části kvalifikace zajel Lewis Hamilton kolo, kterým se dostal pod hranici jedné minuty a čtyřiceti sedmi sekund, přesněji zajel čas 1:46,977.
Poslední minuta se nesla v duchu překročení hranice, která znamenala stop pro další působení v dnešní kvalifikaci. Na posledním místě stále zůstával Liuzzi z týmu Force India a Alguersuari na Toro Rosso. Zbylá tři nepostupová místa se stále měnila, ale nakonec mezi ty kteří se do další části kvalifikace nepodívali byl i druhý jezdec týmu Force India Adrian Sutil, Grosjean a Fisichella. Nejrychlejší z nich Adrian Sutil ztrácel skoro vtěřinu na patnáctého Barrichella.
Nepostupující: 16. A. Sutil, 17. J. Alguersuari, 18. G. Fisichella, 19. R. Grosjean, 20. V. Liuzzi
Druhá část kvalifikace. V této části vypadne dalších pět nejpomalejších závodníků, kteří tak nebudou moci bojovat o příčky nejvyšší. Na trať se vydalo skoro celé pole jezdců a ti nejrychlejší z nich zajížděli opravdu výborné časy. Svým časem 1:46.197 vedl Rosberg před Vettelem a Hamiltonem. Jediným pilotem, který zůstal u svých mechaniků i osm minut před koncem druhé části, byl Fernando Alonso z týmu Renault. Poté se ale odhodlal na trať a zajel čas 1:46,767, kterým se dostal na páté místo zajišťující postup do části třetí. Čtyři minuty před koncem byli na nepostupových pozicích tito jezdci: Kubica, Raikkonen, Button, Trulli a Buemi, zatímco na čele se stále držel pilot Williamsu Nico Rosberg. Schylovalo se k posledním pokusům a mezi desítku nejlepších se postupně nedostali Raikkonen, Trulli a Button, což bylo více než překvapivé hlavně u posledně jmenovaného Buttona, který bojuje o titul mistra světa. Jeho stájový kolega Barrichello bojující s Buttonem o první místo v pořadí jezdců do závěrečné části postoupil, a tak bude mít pro zítřejší závod lepší výchozí pozici. Přihlédneme-li k faktu, že na této trati se téměř nedá předjíždět, závod bude pro Brita velmi obtížný. Kdo se naopak zlepšil, byl Webber sedlající monopost Red Bull a časem 1:46.328 vystoupal až na místo druhé.
Nepostupující: 11. K. Nakajima, 12. J. Button, 13. K.Raikkonen, 14. S. Buemi, 15. J. Trulli
Třetí část kvalifikace trvající minut deset začal výjezdem na trať vítěz části předchozí Nico Rosberg, kterého následovali i ostatní. Měřená kola měla na svém kontě pět minut před koncem třetí části pětice jezdců v čele se Sebastianem Vettelem. Za ním se na dalších místech drželi Rosberg, Webber a Barrichello, které časem 1:47,891 překonal Hamilton na McLarenu. Poté zajeli do boxů všichni piloti a přezuli pneumatiky za nové. Tato dvouminutovka byla tou rozhodující a nejdůležitější. Desítka nejlepších měla k dispozici jedno, maximálně dvě ostrá kola. S touto situací se asi nejhůře vyrovnal Rubens Barrichello na Brawnu, který naboural a věnoval tak vítězství Lewisi Hamiltonovi, jelikož tato havárie znamenala vyvěšení červených vlajek a tím předčasný konec kvalifikace. Pokud jsem hovořil o tom, že Barrichello může získat náskok na svého týmového kolegu v boji o titul, Brazilec si tuto výhodu velmi zkomplikoval. Zajel sice pátý nejlepší čas, ale penalizace za výměnu převodovky ho posune na místo desáte, jen dvě místa před Buttona. Konečné pořadí je následující:
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 1 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 1:47,891 |
2. | 15 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | + 0,313 |
3. | 16 | Nico ROSBERG | deu | AT&T WilliamsF1 Team | + 0,457 |
4. | 14 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 0,831 |
5. | 23 | Rubens BARRICHELLO | bra | Brawn GP | + 0,937 |
6. | 7 | Fernando ALONSO | esp | ING Renault F1 Team | + 1,163 |
7. | 10 | Timo GLOCK | deu | Panasonic Toyota Racing | + 1.289 |
8. | 6 | Nick HEIDFELD | deu | BMW Sauber F1 | + 1,416 |
9. | 5 | Robert KUBICA | pol | BMW Sauber F1 | + 1,623 |
10. | 2 | Heikki KOVALAINEN | fin | Vodafone McLaren Mercedes | + 1,887 |
11. | 17 | Kazuki NAKAJIMA | jpn | AT&T WilliamsF1 Team | 1:47,013 |
12. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | Brawn GP | + 0,128 |
13. | 4 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Marlboro Scudéria Ferrari | + 0,164 |
14. | 12 | Sebastien BUEMI | che | Scudéria Toro Rosso | + 0,356 |
15. | 9 | Jarno TRULLI | ita | Panasonic Toyota Racing | + 0,400 |
16. | 20 | Adrian SUTIL | deu | Kingfisher Force India F1 | 1:48,231 |
17. | 11 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scudéria Toro Rosso | + 0,109 |
18. | 3 | Giancarlo FISICHELLA | ita | Marlboro Scudéria Ferrari | + 0,119 |
19. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | ING Renault F1 Team | + 0,313 |
20. | 21 | Vitantonio LIUZZI | ita | Kingfisher Force India F1 | + 0,561 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ