Malajsie: Excelovali Button a déšť

GP MALAJSIE: Po 33 kolech FIA pro nebezpečné podmínky na trati závod zastavila a později i ukončila. Po zaváhání na startu vedl závod Rosberg, ale duo Button – Brawn opět nemělo přes měnící se podmínky konkurenci. Na stupně vítězů vystoupili také Heidfeld a Glock. Ferrari riskovalo a jsou bez bodu.

Podmínky na startu nenaplnily očekávání a vozy se řadily na suché dráze zalité sluncem. V okolí dráhy však oblaka dávala tušit brzké nebezpečí deště. Startovní manévr pokazil z pole position startující Button, který klesl až na čtvrté místo. Vynikajícím startem se prezentoval naopak Rosberg, jenž šel do čela před Trullim a z devátého místa startujícím Alonsem, který nesporně překvapil. Glock klesl až na osmé místo, v prvním kole skončil v kačírku Kovalainen a o kolo později s poškozeným motorem Kubica. Button i Barrichello brzy dvojnásobného šampiona v Renaultu překonali.

Závodní pole vedl po pátém kole Rosberg, následoval Trulli, Button, Barrichello, Alonso, Raikkonen, Webber, Glock, Heidfeld, Vettel, Hamilton, Massa, Piquet, Nakajima, Bourdais, Sutil, Fisichella a Buemi.

První čtyři vozy jely v deseti vteřinách, přitom Button začínal atakovat pozici druhého Trulliho. Závod nabízel ještě více soubojů než v Austrálii, za pátým a velmi těžkým Renaultem Alonsa čekali na příležitost Raikkonen, Webber, Glock. Vettel zaútočil na Heidfelda, starší z Němců při obraně chyboval a propadl se až za Hamiltona, jenž z duelu před sebou vytěžil další pozici k dobru.

V 11. kole se podařilo Raikkonenovi předjet Alonsa, jemuž se vůz smýknul při brždění. Webber okamžitě naznačil útok, ale Glock využil souboje a Australan musel začít hlídat pozici. Ferrari se rychle vzdálilo a ke skupině se naopak dotáhl Vettel. Webber na třetí pokus Renault překonal a skupinku opustil i Vettel, otevřel totiž u mechaniků sérii prvních zastávek.

Rosberg zajel do boxů v 15. kole, ve chvíli, kdy se na dráze objevily první kapky deště. Ale mechanici nasadili slicky a měkčí směs. Vedení převzal Trulli a Button začal zajíždět velmi rychlá kola v očekávání dřívější zastávky Itala v boxech. Rosberg klesl na 4. pozici, vedení spadlo do klína Buttonovi, ale i Brita čekalo tankování. Ferrari v případě Raikkonena vsadilo na mokré pneumatiky v 18. kole jako první, stále ale bylo sucho. Button zajížděl pekelně rychlé časy a od mechaniků dostal znovu slicky a měkčí směs. Podařilo se mu však takticky překonat jak Trulliho (+11,4), tak Rosberga (+6,0) a po návštěvě boxů Barrichellem se ujal vedení.

Déšť udeřil v 21. kole a jezdci začali mít velké problémy. Mimo se ocitl Alonso, ale pokračoval se ztrátou. Všichni zamířili do boxů a první přezul lídr Button. Raikkonenovi risk vůbec nevyšel, neboť déšť přišel příliš pozdě a Fin mezitím na suché dráze pneumatiky doslova zničil, patřilo mu až 14. místo. Krásný souboj kolo na kolo spolu sváděli o šestou pozici Hamilton a Webber.

Australan byl na vodě velmi rychlý, dokonce na začátku cílové rovinky předjel Heidfelda po vnější stopě vracečky, ale rekordy na mokré dráze zapisoval Glock, jenž jezdil o tři vteřiny rychleji než vedoucí Button, naopak mezi nejpomalejší patřil jeho kolega Trulli a vůbec se nedařilo Vettelovi.

Glock se posunul až na druhé místo, ale se ztrátou 24,6 vteřiny za Buttonem. Barrichello a Trulli zajeli ve 29. kole do boxů potřetí a nasadili přechodné gumy. O kolo později to samé udělal i Button, Webber a další piloti. Nad okruhem se následně objevily sluneční paprsky, ale Glock bral znovu mokré a podobně Hamilton s Massou. Paprsky brzy zmizely a okruh zaplavil přívalový déšť. Button počtvrté využil mechaniky a nasadil mokré gumy. Vettel skončil mimo dráhu, Fisichella chyboval, ale vrátil se.

Podmínky se zhoršovaly a v 31. kole byl povolán bezpečnostní vůz. Ross Brawn ve vynikající spolupráci s Buttonem dokázali nástrahami proplout bez ztráty vedení a opětovně se musí smeknout před jeho úsudkem. O kolo později vedení závodu Grand Prix Malajsie zastavilo červenou vlajkou!

Jezdci měli velké problémy i jen dojet na cílovou rovinku, Fisichella byl dalším, kdo zůstal v kačírku, hodiny vytočili Heidfeld a Hamilton. Pořadí bylo následující: Button, Glock, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Hamilton, Rosberg, Webber, Massa, Bourdais, Alonso, Nakajima, Piquet, Raikkonen a Sutil. Vettel, Buemi, Fisichella, Kubica a Kovalainen jsou mezi neklasifikovanými.

Vedení závodu mělo možnost závod po zlepšení podmínek restartovat. K tomu by došlo za bezpečnostním vozem. Druhou možností bylo závod ukončit definitivně a vzhledem k tomu, že nebylo odjeto více jak 75% vypsaných kol, započítávaly by se body v poloviční hodnotě.

Deset minut před vypršením dvouhodinového limitu rozhodlo vedení závodu o jeho definitivním ukončení a přehodnotilo závěrečná kola i výsledné pořadí v cíli.

Jenson Button si připsal druhé letošní a znovu ne zcela tradiční vítězství. V Austrálii projel cílovou čáru za bezpečnostním vozem, v Malajsii si vítězství proseděl ve stojícím voze, ale Britovi lze dnes vytknout jedině zaváhání na startu, které následně s bonusem odčinil. Jakým způsobem spolu s Ross Brawnem závod kontrolovali za měnících se podmínek, snese srovnání se spoluprácí Brawna se Schumacherem za jejich společné éry ve Ferrari.

Druhé místo získal zatím i letos nevýrazný Heidfeld, třetí místo připadlo na vodě vynikajícímu Glockovi, čtvrté zbylo na jeho kolegu z Toyoty Trulliho. Barrichello, Webber, Hamilton a Rosberg obsadili poslední bodované pozice.

Průběžné pořadí naleznate zde

GP Malajsie (Sepang International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 22 Jenson BUTTON gbrBrawn GP 531 KOL
2. 6 Nick HEIDFELD deuBMW Sauber F1 4+ 22.722
3. 10 Timo GLOCK deuPanasonic Toyota Racing 3+ 23.513
4. 9 Jarno TRULLI itaPanasonic Toyota Racing 2,5+ 46.173
5. 23 Rubens BARRICHELLO braBrawn GP 2+ 47.360
6. 14 Mark WEBBER ausRed Bull Racing 1,5+ 52.333
7. 1 Lewis HAMILTON gbrVodafone McLaren Mercedes 1+ 60.733
8. 16 Nico ROSBERG deuAT&T WilliamsF1 Team 0,5+ 71.576
 
 
9. 3 Felipe MASSA braMarlboro Scudéria Ferrari  + 76.932
10. 11 Sebastien BOURDAIS fraScudéria Toro Rosso  + 102.164
11. 7 Fernando ALONSO espING Renault F1 Team  + 1 KOLO
12. 17 Kazuki NAKAJIMA jpnAT&T WilliamsF1 Team  + 1 KOLO
13. 8 Nelson PIQUET JR. braING Renault F1 Team  + 1 KOLO
14. 4 Kimi RÄIKKÖNEN finMarlboro Scudéria Ferrari  + 1 KOLO
15. 15 Sebastian VETTEL deuRed Bull Racing  + 1 KOLO
16. 12 Sebastien BUEMI cheScudéria Toro Rosso  + 1 KOLO
17. 20 Adrian SUTIL deuKingfisher Force India F1  + 1 KOLO
18. 21 Giancarlo FISICHELLA itaKingfisher Force India F1  + 1 KOLO
 DNF  5 Robert KUBICA polBMW Sauber F1  DNF
 DNF  2 Heikki KOVALAINEN finVodafone McLaren Mercedes  DNF
 
 Nejrychlejší kolo:
  22 Jenson BUTTON Brawn BGP001
Mercedes V8
Bridgestone   1:36,641
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy