Nová F1 je tu, Austrálie patří Hamiltonovi

Hamilton, Lewis | foto: McLaren

AUSTRÁLIE – ZÁVOD; Šachovnicová vlajka odmávla po 58 dramatických kolech plných předjíždění, soubojů, havárií a změn pořadí pouze sedm monopostů. McLaren prokázal, že je na nový ročník výborně připraven a Ferrari si vypilo kalich hořkosti do dna. GP Austrálie se vydařila i jubilujícímu Williamsu.

Startovní manévr proběhl po dlouhé době poprvé bez kontroly trakce a startovacího systému. Po zhasnutí světel odstartoval velmi dobře Kubica, ale Hamilton si obranným manévrem vedení pohlídal. Massa také startoval lépe než Kovalainen na čisté stopě, ale v první zatáčce dostal smyk a přední částí monopostu atakoval bariéru z pneumatik. Problémy pocházející z kolizí měli Webber, Button a Fisichella. Ital v závodě nepokračoval. Potíže nastaly i v samém závěru startovního pole, kde vzájemně kolidovali Nakajima, Piquet, Davidson. Velmi dobrý start předvedl Barrichello, který se propracoval na 7. místo a Raikkonen, jenž získal během dvou kol osm míst. Z potíží dalších těžil i Sato následován Glockem, jimž patřila 11. a 12. pozice.

Následkem dění na dráze byly vyvěšeny žluté vlajky a povolán bezpečnostní vůz, což znamenalo uzavření boxové uličky. Webber a Button s kulhajícími vozy se museli vydat do dalšího kola. Brzy poté ale vedení závodu posoudilo, že safety car není potřeba a boxy byly otevřeny, čehož mohli využít Massa a Nakajima. Závod vedl se zvětšujícím se náskokem Hamilton, následoval Kubica, Kovalainen, Rosberg, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Raikkonen, Coulthard, Alonso, Sato, Glock a další. Nepokračovali už Fisichella, Vettel, Davidson, Button, Webber a Sutil.

První pravidelné zastávky v boxech otevřel Kubica v 15. kole a zařadil se za Raikkonena, ale kdo čekal, že je Hamiltonův McLaren výrazně těžší a bude na dráze déle, byl překvapen. Jen po dvou kolech zajel k mechanikům i Brit. Raikkonen zajížděl konkurenceschopné časy, ale dlouho se nemohl dostat před Hondu Barrichella. Velmi dobře rozjetý závod musel vzdát Trulli s Toyotou. Vzájemný souboj v boxech prohrál Rosberg s Heidfeldem, bojovali o čtvrté místo.

Massa zaútočil v první zatáčce na Coultharda po vnitřní stopě, ale před začátkem zatáčky se nedokázal před Skota dostat. DC zřejmě útok nečekal, navíc mu zatáčka z pozice pravidla prvního vozu patřila. Zatímco Massa po kontaktu v závodě pokračoval, pilot Red Bull se zdemolovaným vozem odstoupil.

Uzavření boxů po výjezdu bezpečnostního vozu zkomplikovalo situaci řadě jezdců, kteří nemohli dotankovat palivo. Raikkonenovi, Heidfeldovi a Alonsovi radili proto závodní inženýři šetřit benzín co nejvíce.

Po restartu v polovině závodu došlo k dramatickému souboji o druhé místo mezi oběma Finy. Raikkonen se sice před McLaren na druhý pokus dostal, ale byl příliš rychlý a musel využít pro návrat na dráhu štěrkové bezpečnostní zóny. Polovina závodu však přinesla pro Ferrari další nepříjemnost, s technickými problémy zastavil Massa.

V závodě tak po polovině vypsaných 58 kol pokračovala jen polovina jezdců. Jedenáctku vedl stále rychlou a klidnou jízdou Hamilton, následoval Kovalainen v druhém McLarenu, dále Heidfeld, Rosberg, Barrichello, Bourdais, Kubica, Alonso, Nakajima, Glock a poslední Raikkonen. Pro úřadujícího šampiona byla nastalá situace velice nepříjemná, neboť musel ještě na svoji první plánovanou zastávku a z tohoto pohledu se zdál nezdařený útok na Kovalainena netaktickou.

Dramatům však rozhodně nebyl konec. Naopak, závod se dostával do varu. Bojující Raikkonen dostihl Glocka a dostal ho pod velký tlak. Zatáčku, ve které měl už dnes jednou problémy, najel příliš zeširoka a při brždění na trávě dostal smyk. Udržel však v chodu motor a vydal se předposlední Toyotu stíhat znovu.

Šestnáct kol před cílem zajel podruhé a naposledy pro palivo a nové pneumatiky vedoucí pilot závodního pole Hamilton, podobně Heidfeld. Glock také bojoval a snažil se získaný náskok ustát až do cíle, ale vyjel v rychlé zatáčce mimo dráhu. Situaci na trávě zvládl, ale přehlédl níže položenou obslužnou komunikaci, která ho katapultovala vysoko do vzduchu. Po nárazu na zem sice se štěstím minul bariéru, ale se zdemolovaným vozem se pokračovat nedalo. Po chvíli, s pomocí komisařů a šokem odešel po svých do bezpečí.

Na dráhu vyjel znovu bezpečnostní vůz. Stalo se tak však ve chvíli, kdy byl mechaniky obsluhován Barrichello. Po chybě muže s lízátkem strhl tankovací zařízení i s obsluhou. Těsně před restartem na sebe upozornil znovu Nakajima, jenž najel zezadu do Kubicy. Polák musel po startu z druhého místa nevlastním přičiněním odstoupit, Japonec si nechal nasadit třetí přední křídlo a pokračoval. Barrichello byl penalizován ve svém 250. závodě za to, že opustil pitlane na červená světla 10 vteřinami, které mu nadějně rozjetý závod výrazně poškodily.

V čele byl stále Hamilton, následoval Heidfeld, Rosberg, Bourdais, Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Barrichello a Nakajima. Pět kol před cílem vyústil dnešní Raikkonenův osud v odstoupení pro technické problémy. V té chvíli bylo jasné, že kdo dojede, bude bodovat. O páté místo sváděli tvrdý souboj hned tři jezdci. Bourdais ukázal, že v závodě nemá s rychlostí problémy a úspěšně vzdoroval duu Alonso – Kovalainen. Španěl se soustředil na obranu, což hrálo do karet Francouzovi, bohužel Ferrari mělo dnes černý den. Po odstoupení obou továrních vozů neměl do cíle dojet ani jejich motor, který pohání právě monopost Toro Rosso. Přestože se kolo před cílem dostal Kovalainen před Alonsa, na cílové rovince do posledního kola zvolnil a dvojnásobný šampion ho znovu předjel.

Cílová vlajka přinesla radost všem fanouškům McLarenu a Lewise Hamiltona, jenž vykročil za titulem nejlépe. Bude i letos platit, že kdo vyhraje v Austrálii, bude slavit na konci roku titul mistra světa? Druhý dojel Heidfeld, třetí Rosberg a vystoupil na stupně vítězů při 500. stém závodě týmu Williams. Následoval vytrvalý a bojující Alonso. Kovalainen sekundoval vedoucímu Hamiltonovi a chvíli to vypadalo na double, jiná strategie a dva výjezdy safety car, však poslaly Fina mimo stupně vítězů. Podobně dopadl před svým odstoupením i Kubica. Poslední body získali Barrichello, Nakajima a ještě klasifikovaný Bourdais.

 

GP Austrálie (Albert Park)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 22 Lewis HAMILTON gbrVodafone McLaren Mercedes 101:34:50,616
2. 3 Nick HEIDFELD deuBMW Sauber F1 8+5,478
3. 7 Nico ROSBERG deuAT&T WilliamsF1 Team 6+8,163
4. 5 Fernando ALONSO espING Renault F1 Team 5+17,181
5. 23 Heikki KOVALAINEN finVodafone McLaren Mercedes 4+18,014
6. 8 Kazuki NAKAJIMA jpnAT&T WilliamsF1 Team 3+1 kolo
7. 14 Sebastien BOURDAIS fraScudéria Toro Rosso 2+3 kola
8. 1 Kimi RÄIKKÖNEN finMarlboro Scudéria Ferrari 1+5 kol
 
 
 DNF  4 Robert KUBICA polBMW Sauber F1  +11 kol
 DNF  12 Timo GLOCK deuPanasonic Toyota Racing  nehoda
 DNF  18 Takuma SATO jpnSuper Aguri F1 Team  +26 kol
 DNF  6 Nelson PIQUET JR. braING Renault F1 Team  +28 kol
 DNF  2 Felipe MASSA braMarlboro Scudéria Ferrari  +29 kol
 DNF  9 David COULTHARD gbrRed Bull Racing  nehoda
 DNF  11 Jarno TRULLI itaPanasonic Toyota Racing  elektrika
 DNF  20 Adrian SUTIL deuKingfisher Force India F1  hydraulika
 DNF  10 Mark WEBBER ausRed Bull Racing  nehoda
 DNF  16 Jenson BUTTON gbrHonda Racing F1  nehoda
 DNF  19 Anthony DAVIDSON gbrSuper Aguri F1 Team  nehoda
 DNF  15 Sebastian VETTEL deuScudéria Toro Rosso  nehoda
 DNF  21 Giancarlo FISICHELLA itaKingfisher Force India F1  nehoda
 DQ  17 Rubens BARRICHELLO braHonda Racing F1  +52,453
 
 Nejrychlejší kolo:
  23 Heikki KOVALAINEN McLaren MP4-23
Mercedes V8
Bridgestone   1:27,418
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy