Maďarsko: Alonso využívá pole position

Po třech týdnech pokračoval seriál Formule 1 závodem na Maďarském okruhu Hungaroring.

Jak již prokázal průběh závodního víkendu, měli jsme se na co těšit. Zvláště po tom co Fernando Alonso v kvalifikaci zapracoval tak, že si vyjel svou druhou pole-position v kariéře.

Počasí bylo v oblasti okruhu poblíž Budapešťi jasné, bylo teplo a to opět nasvědčovalo, že na tom budou lépe vozy s pneumatikami Michelin, což se také později prokázalo. Letošní velké cena Maďarska přinesla mnoho zajímavých momentů, překvapivé výsledky a počet víťězů Velkých Cen v letošním roce se opět rozrostl o další jméno. Toto jméno je Fernando Alonso, který dnes předvedl brilantní výkon, kdy učebnicově využil startu z první pozice, kterou si vyjma zastávek v boxů a několika málo kol za Raikkonenem nenechal ani na chvíli náhodě.

Ve včerejším volném tréninku těžce havaroval Ralph Firman, kterému odlétlo zadní přítlačné křídlo a nebyl tak schopen vůz patřičně řídit. Hrozivě vypadající náraz naštěstí pilota nezranil ale musel být odvezen do nemocnice na preventivní prohlídku. Z tohoto důvodu rozhodl tým Jordan nasadit do závodu Zsolta Baumgartnera, který tak reprezentoval prvního Maďara, který si vyzkoušel závodění ve Formuli 1. Na to že tento jezdec nemá téměř žádné zkušenosti s jízdou v F1, tak si vůbec nepočínal špatně a dovoluji si tvrdit že o něm ještě v F1 hodně uslyšíme. Ale co se dělo v průběhu závodu Vám prozradíme podrobněji.

Po startu si svou první pozici udržel Fernando Alonso, také díky tomu že vozy stáje Williams se rozjížděly velice pomalu, německý a kolumbijský pilot startovali ze špinavější strany tratě, což mohlo být příčinou pro špatnou akceleraci. Toho využilo hned několik jezdců, kteří se dokázali protlačit před tyto modrobílé monoposty. Na startu zůstala stát Toyota Cristiana Da Matty, který se však po odtlačení do boxů a zásahu mechaniků vrátil na trať. Dopředu se skvěle protlačil Trulli a Barrichello s Webberem. Nájezd do prvé zatáčky sliboval velkou podívanou, kterou také byl, protože přetahování v první desítce jezdců o každý metr pokračovalo. Nejlépe této tlačenice využil nejspíše Michael Schumacher, který se dokázal protlačit před oba Williamsy. Boj o trať nadále pokračoval, bohužel smutně pro Ralfa Schumachera, který ve strkanici v druhé zatáčcce nezvládl řízení, vyjel mimo trať, skončil v hodinách a následně musel z poslední pozice dohánět tuto ztrátu.

První trojice byla Alonso s Renaultem, Webber s Jaguarem a Barrichello s Ferrari. Následovali je Raikkonen, Trulli, Michael Schumacher, Montoya. Ve druhém kole v techničtější části traťě zaútočil Barrichello na druhé místo Marka Webbera, bohužel už byl příliš rychlý na to, aby správně dobrzdil do šikany, kterou si docela dost zkrátil. Sice se tím dostal před zelený monopost australana, ale vzhledem k možnému trestu ze strany komisařů, Barrichello zpomalil, čehož využil jak Webber, který se vrátil na svou původní pozici, ale dokázali se před něj protlačit i Raikkonen s Trullim.

Závod se poté začal ustalovat. V čele jedoucí Alonso začal okamžitě jezdit jedno nejrychlejší kolo za druhým a začínal si dělat velký náskok před ostatními jezdci, který byl již po několika málo kolech více než deset sekund. Ve dvanáctém kole zajel Alonso na svou první zastávku u mechaniků, s náskokem dvaceti sekund a dle délky zastávky bylo pravděpodobné že Alonso pojede k mechanikům ještě dvakrát. Španělovi se i přes velký časový náskok nepodařilo udržet první pozici i po návratu na trať a předal tak vedení Raikkonenovi, který ke svým mechanikům zajel o chvíli později. S pitstopy pokračovali i další jezdci startovního pole a zdálo se, že téměř všechny týmy a jezdci zvolili strategii tří zastávek v boxech.

Alonso, který se díky první zastávce Raikkonena dostal zpět do čela závodu pokračoval svou jízdu za vítězstvím. Jezdil pravidelně řádově o sekundu lepší časy než jeho kolegové a dokázal si tak opět vypracovat dost velký náskok na své soupeře.

V 21. kole došlo k havárii Rubense Barrichella, kterému na konci cílové rovinky povolilo zavěšení levého zadního kola, které tak z jeho vozu odlétlo. Brazilec udělal jediné možné a dupl na brzdy, a i když se mu od zbývajících kol kouřilo, omezený brzdný účinek způsobil Barrichellův náraz do ochranné bariéry. I když se červený žralok nevypadal dobře, první věcí kterou Barrichello udělal, bylo odhození volantu v dáli a z torza vozu vystoupil bez jediné známky toho že sotva před pár sekundami havaroval.

Barrichello tak byl druhým jezdcem, který odpadl. Před ním kvůli technickým problémům nedojel BAR Villneueva v pit lane ke svým mechanikům. Stálé technické problémy dnes opět provázely i stáj Eddieho Jordana, když Giancarlo Fisichella nedojel pro poruchu motoru ze kterého se zakouřílo. Stejný důvod ale s větším kouřovým efektem odstoupil později i Zsolt Baumgartner, což určitě místní diváky příliš nepotěšilo.

V třicátém kole zajel vedoucí Alonso na druhou zastávku k mechanikům. Tentokráte však byl jeho náskok takový že se bezproblémově vrátil před druhého Raikkonena, který ve stejném kole zajel prozatímní nejrychlejší kolo závodu, které v 34. kole převzal Juan Pablo Montoya, který poté zajel k mechanikům na další zastávku. Druhými zastávkami se opět mírně změnilo pořadí. Drobné problémy byly při zastávce Michaela Schumachera, tímto vydělal Montoya, který se tak lepší zastávkou před svého konkurenta v boji o titul dostal.

Druhá zastávka u mechaniků byla poslední pro Oliviera Panise, který se po výměně a dotankování paliva nemohl svůj monopost rozjet a byl odtlačen do garáže. Pro Buttona a Coultharda byla druhou zastávka také poslední, zde to však bylo součástí plánované strategie.

Ralf Schumacher koroužil za svým slavnějším bratrem a v jedné zmatené situaci, kdy na konci cílové rovinky předjížděli Montoya, Ralf i Michael Schumacher o kolo pomaleji jedoucí vozy, pětinásobný mistr zaváhal, zpomalil a nezvládl tak kontrovat útok svého mladšího bratra a přepustil mu tak svou pozici.

Po ustálení pořadí po druhých zastávkách v boxech opět dominoval Fernando Alonso, který nadále pokračoval svou skvělou jízdou a poět nabíral náskok na druhého Raikkonena.

Třetí zastávky jezdců u svých mechaniků již proběhly bezproblémově a bez zásadního vlivu na pořadí. I po třetí zastávce se udržel Alonso na první pozici několik sekund před Raikkonenem. Na posledních bodovaných pozicích sváděli boj Trulli s Michaelem Schumacherem, narozdíl od německé GP však nebyl Michael schopen svého soupeře předjet, i když se hodně snažil.

Zhruba deset kol před cílem Fernando Alonso jezdil již na jistotu a udržoval náskok Raikkonena asi na dvaceti sekundách. Nicméně byl příčinou aby i pětinásobný mistr světa, Michael Schumacher, viděl modrou vlajku, kterou mu bylo máváno, když byl před sebe nucený pustit Renault řízený španělským mladíčkem.

Osm kol před cílem udělal chybu i Juan Pablo Montoya, který v jedné ze zatáček nezvládl vůz a udělal hodiny. Byl však schopen vrátit se do závodu bez ztráty své třetí pozice.

Žádné další zvláštní události, které by stály za zmínku nenastaly. Prvním v cíli byl Fernando Alonso, který tak stanovil nejnovější rekord Formule 1 a sice ten že se stal nejmladším jezdcem historie, který dokázal vyhrát závod. O dvacet sekund později jej následoval druhý Raikkonen, který se tak v poháru jezdců přiblížil rivalovi M. Schumacherovi. Třetí dojel do cíle Juan Pablo Montoya, čtvrtý jeho stájový kolega Ralf Schumacher. Pátý byl David Coulthard, šestý Mark Webber s Jaguarem, sedmý Jarno Trulli s Renoltem a posledním bodovaným vozem byl Michael Schumacher. Posledně dva jmenovaní však již neodjeli plný počet kol.

Závod v Maďarském Hungaroringu byl myslím velice zajímavý. Letošní úpravy okruhu daly závodu více atraktivity ve více místech vhodných k předjíždění, které se také využívala. Rozhodně nebyl závod nudný a připravil příjemnou podívanou, která vyvrcholila k ještě více vyrovnanému závěru sezóny. Stále není jasné kdo se stanem mistrem světa a kdo vyhraje pohár konstruktérů. V poháru jezdců stále vede Michael Schumacher, ale o pouhý bod se za ním drží Juan Pablo Montoya. Třetí je Kimi Raikkonen, kterému chybí také bod, ovšem na Montoyu. V poháru konstruktérů se vedení ujala stáj Williams před druhým Ferrari a třetím McLarenem.

V posledních třech závodech letošní sezóny bude jistě zajímavé sledovat, jak se letošní ročník Formule 1 vyvine.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy