Francie: Po sedmi dnech druhé double Williamsu

Němec Ralf Schumacher si s vozem Williams BMW dojel v Grand Prix Francie na okruhu Magny Cours pro své druhé vítězství v letošní sezoně.

Po závodním víkendu na německém Nürburgringu se šampionát vozů Formule 1 přestěhoval do jinak slunné Francie na okruh Magny Cours. Jezdci se tak ocitli v zemi vůně vinné révy a nádherného venkova. To ale nebyl hlavní důvod srazu všech fanoušků Formule 1. Hlavním důvodem samozřejmě byl již desátý podnik mistrovství světa vozů Formule 1. Letošní již 53. ročník Grand Prix Francie se odehrál na mírně pozměněném okruhu Magny Cours, který byl prodloužen na zatím konečných 4411metrů. Jezdci museli absolvovat celkem 70 kol, což je o 2 kola méně než tomu bylo v předešlých letech. Nebyla to však jediná změna, která byla na první pohled oproti minulým ročníkům znát. Také počasí sehrálo odlišnou roli oproti minulosti. Již od pátku bylo zřejmé, že nebudou panovat taková horka jako například loni. V pátek dokonce déšť ovlivnil první kvalifikaci. V závodě však nepršelo, i když bylo zamračeno, s teplotou kolem 25 stupňů Celsia. Již před týdnem v Německu prokázal Ralf Schuamcher, že to myslí s útokem na zisk titulu mistra světa zcela vážně. Dnes také prokázal, že je schopen přiblížit se se svými kvalitami svému staršímu bratru Michaeli. Naopak Michael zase před týdnem dokázal, že je také člověk z masa a kostí a dělá lidské chyby.

Ale pojďme od začátku: Na startu se v první řadě objevily oba vozy Williams s jezdci R. Schumacherem a J. P. Montoyou. Za nimi se postavil na třetí pozici vedoucí muž průběžného pořadí jezdců Michael Schumacher a čtvrtý stál na startovním roštu Kimi Raikkonen, muž s velkými ambicemi, co se týká titulu mistra světa. Z boxů pak startoval Justin Wilson, který ve včerejší kvalifikaci musel jet s náhradním vozem Jose Verstappena. Díky volbě startu z boxu, mohli mechanici pracovat na Wilsonově voze přes noc.

Start proběhl bez větších incidentů. Nejlépe odstartoval R. Schumacher s J. P. Montoyou. Trochu ztratil M. Schumacher, kterého překonal bez větších problémů Kimi Raikkonen. Na Coultharda před zatáčkou Adelaide zaútočil Jarno Trulli. Tento útok byl ze strany Coultharda ihned odražen.


První větší vzrušení zajistil Brazilec Rubens Barichello, který v závěru prvního kola, přesněji již na počátku startovní rovinky udělal chybu, díky níž se smýknul a provedl hodiny. Než se stačil otočit, ocitl se na samém chvostu závodního pole a začal tzv. od píky. Barichello od této doby předváděl co umí, i když má smůlu. Navíc někteří jezdci ho nechtěli jen tak před sebe vůbec pustit. Například Verstappen srdnatě bojoval o každý metr závodní tratě. Nakonec však musel jezdce se silnějším vozem před sebe pustit.

Na čele závodu se usadil se sebejistým dojmem Ralf Schumacher, který od samého začátku získával náskok jak na svého kolegu z týmu, tak na ostatní soupeře. Za nimi se držel Kimi Raikkonen s Michaelem Schumacherem a ze zadu je hlídal David Coulthard. Domácí vozy Reanult opanovávali díky dobré jízdě Trulliho a Alonsa 6. respektive 7. pozici. Na osmé příčce se držel opět se skvělým výkonem Mark Webber s vozem Jaguar.

První zastávku v boxech v 11.kole prodělal Jos Vestappen a o tři kola později se do boxů podíval i Antonio Pizzonia. V 16. kole začali první zastávky v boxech i pro jezdce z čelních pozic. Prvním byl David Coulthard, Montoya a Michael Schuamcher. Montoya měl zhruba o 3 skundy pomalejší zastávku, ale svoji 2. pozici si udržel.

Jako poslední jezdec, který jel na bodovaném místě zajel poprvé do boxů právě vedoucí jezdec závodu Ralf Schuamcher.

Po první zastávce v boxech vydělal na této proceduře McLaren Davida Coultharda, který se ocitl před vozem Michaela Schumachera. Stále vedl Ralf Schumacher, následován Montoyou, třetí byl Raikkonen. Na čtvrtém místě proběhla změna mezi M. Schumacherem a Coulthardem, šestý jel Trulli, sedmý Alonso a osmý na nějakou dobu Barichello. Barichello byl schopen udržet svůj vůz v rámci stíhací jízdy velmi dlouho na trati, než se odhodlal k první zastávce.

Ve 21. kole měl závod první „oběť“. Byl jím Brit Jenson Button s vozem BAR Honda, kterého zradil motor.

41 kol před cílem ztrácel Michael na svého mladšího bratra již 13 sekund. Tato skutečnost naznačuje, že boj o titul mistra světa se ještě do konce šampionátu velmi zamotá.

Ve 30. kole závodu započal Antonio Pizzonia druhé zastávky v boxech. Byl následován Verstappenem. Dále pak Raikkonenem a Webberem a o kolo později také Coulthardem. Brzy po těchto jezdcích zamířili do boxů na druhou zastávku i Frentzen, Montoya, Alonso, Panis, R. Schumacher a M. Schumacher. Alonsovi mechanici také stihli při jeho druhé zastávce snížit jezdci přítlak na předním přítlačném křídle.

Z těchto brzkých zastávek bylo zřejmé, že velká většina týmů zvolila tři zastávky v boxech.

Po druhých zastávkách v boxech si stále držel Ralf svojí první pozici. S 6,6 sekundovou ztrátou jel na druhém místě J. P . Montoya, třetí byl Raikkonen, čtvrtý Coulthard, pátý M. Schuamcher, šestý Trulli, sedmý Alonso a osmý Webber.

Závod v tuto chvíli probíhal velmi poklidně, tedy až do okamžiku, když se ve 43. kole začalo silně dýmit z motoru Fernanda Alonsa. Alonso odstupuje a jakoby ho chtěl Fisichella napodobit, jeho motor také exploduje.

Ve 44. kole zajel do boxů na svoji druhou zastávku Rubens Barichello společně s Cristianem da Mattou.

Od 44. kola jsme mohli sledovat výrazné zpomalení Ralfa Schumachera, který dostal příkaz šetřit motor BMW.

Ve 48. kole zajel na třetí zastávku v boxech David Coulthard. Ten však zažil obrovské problémy, které začali tím, že nešlo nasadit tankovací zařízení. Mechanici to chtěli vyřešit náhradním, ale to se zaseklo. Navíc mechanik zvaný lolipop milně ukázal jezdci příkaz GO. Důsledkem toho Coulthardova akcelerace svalila dva mechaniky k zemi. Nakonec se však jezdci podařilo z boxů vyjet. Opět jsme viděli problémy s tankovacím zařízením, ostatně pokolikáté již v letošní sezoně? Je to zajisté otázka na zamyšlení. Coulthard nakonec ztratil tolik času, že byl v cíli rád za 4 body, které získal svojí 5. pozicí.

Zastávka Ralfa Schumachera a Montoyi proběhla hladce. Ralf se ale vrátil na trať těsně před svým týmovým kolegou, svoji pozici však uhájil. Michael Schumacher dokázal díky pozdější zastávce v boxech překonat i Kimiho Raikkonena a dostal se tak na třetí pozici.

Po absolvování poslední zastávky v boxech bylo pořadí jezdců následující: R. Schumacher, Montoya, M. Schumacher, Räikkönen, Coutlhard, Webber, Barrichello a Panis.

Závěr závodu se nesl v poklidném duchu. Největší vzrušení vyvolal menší smyk Ralfa Schumachera v jedné ze zatáček a také tajuplné problémy Juana Pabla Montoyi, kterýmusel zvolnit, díky čemuž třetí Michael Schumacher stahoval 2 sekund na kolo. Williamsy tak oslavili druhé double během sedmi dní za sebou, což je obrovská vzpruha pro tento tým. Tým Williams je tak jen pár bodů od vedoucího týmu šampionátu, kterým stále zůstává Ferrari a jezdci Ralf Schuamcher a Juan Pablo Montoya si výrazně vylepšli svoje pozice v hodnocení jezdců.

Třetí dokončil závod Michael Schuamcher, kterému 6 bodů upevnilo vedoucí pozici v šampionátu. Čtvrtý dojel Raikkonen, jenž měl na startu asi větší ambice než ukazuje výsledek závodu a pátý je Coulthard, který doplatil na špatné tankovací zařízení a chybu člena týmu McLaren.

Šestý dokončil závod Mark Webber s vozem Jaguar, o kterém můžeme konstatovat, že se v letošní sezoně výraznězlepšil. Je ale otázka, zda na tomto zlepšení má více zásluhu vůz Jaguar nebo pneumatiky Michelin. Rubens Barichello přes svoji chybu na počátku závodu si dokázal dojet pro 2 body na sedmém místě a osmý dojel do cíle francouzský miláček Olivier Panis, kterému se splnil jeho plán a to získat alespoň bod.

Také jsme mohli vidět po dlouhé době v cíli Jacquese Villeneuva, který s vozem BAR Honda sice nedojel na bodech, přesto bude tým zajisté spokojen.

Skutečnost, že pouhých 6 jezdců dokončilo závod s plným počtem kol napovídá, že tato trať patří opravdu ke středně rychlým okruhům a že počasí také sehrálo velkou roli.


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy