GP ITÁLIE: Monza tone v nadšení, Leclerc převezl soupeře dobrou strategií a vítězí

Hrdina dne - Charles Leclerc. Dokázal převézt největší soupeře | foto: Scuderia Ferrari

Nemusíte celý rok dokázat téměř nic, ale pokud sedíte ve Ferrari a vyhrajete v Královském parku Monza, budou vás tifosi hýčkat - minimálně do dalšího závodu na italské půdě. Leclerc ale v letošním závodě prokázal mnohem víc.

Horko o něco větší než v předchozích víkendových dnech, ale také kupovité mraky a čtyřicetiprocentní hrozba deště. To byla počáteční kulisa jednoho z nejsledovanějších závodu na Autodromo Nazionale di Monza. Před samotným startem se mohutně probíraly strategie, většinou se hovořilo o dvou zastávkách, i když se připouštěla i možnost jedné či tří. Startovní pole mělo až na šest výjimek nazuto středně tvrdé pneumatiky - Verstappen, Pérez, Ocon, Cunoda, Stroll a Bottas nazuli tvrdé.

Na Monze bývá neuralgickým bodem Variante del Rettifilio - tu projely vozy McLaren ve »správném« pořadí, ale za nimi už se začaly naděje některých pilotů kalit. Russell velmi ambiciózně zkoušel zaútočit na Piastriho venkem, ale musel použít nouzového výjezdu a při návratu na trať po povinném puštění dvojice oranžových vozů se přes něj přehnaly i obě Ferrari. Navíc si George poškodil pravou koncovku předního křídla, na což záhy vehementně upozorňoval Pérez a varoval před nebezpečnou jízdou.

Pozornost se přenesla do Variante della Roggia, kde Piastri zaútočil na Norrise a natolik ho rozhodil, že Lando neustál následný útok Leclerca. Monačan ještě téměř do desátého kola měl Piastriho na dostřel, ale pak začal ztrácet a spíš se musel ohlížet za sebe a hlídat si Norrise. Lando však nebyl v nejlepším rozpoložení a ve 13. kole jako mnozí v předchozích dnech před ním nezvládl zatáčku Lesmo 2. 

První zastávky (pokud nepočítáme stižené po kolizích) načal Russell, ovšem jeho pobyt v boxech se natáhl kvůli výměně předního křídla na 10,5 vteřiny. Na nervy svých příznivců si zabrnkal i Norris, jenž v 15. kole při nájezdu tvrdě brzdil a dokonce trefil panel vedle vjezdu do boxů. Leclerc zastavil o kolo později, ale Norrise za sebou neudržel: "Proč jsem stavěl, když undercut nebyl k ničemu?" trochu vyčítavě poslal vzkaz na boxovou zídku. Piastri stavil v kole 16 a tím se do čela vyhoupl Sainz, ale toho mechanici povolali k výměně ve 20. kole. Red Bully stavěly v třiadvacátém (Verstappen) resp. čtyřiadvacátém okruhu (Pérez) a k velkému překvapení opět nazuly tvrdou směs. 

Situace se poněkud uklidnila, jen v druhé polovině TOP 10 sváděli souboje Russell s Pérezem. Norris ve 31. kole ztratil podstatnou část ze svého náskoku, protože mu nevyšel nájezd do Variante della Roggia a musel ji projet »objížďkou«. Pozici neztratil, důležité desetiny ano - byl to také on, kdo zahájil druhé kolo výměn. Zásadní okamžik nastal ve 38. kole, kdy byl z boxové zídky dotázán Piastri, zda by nezvládl jen jednu zastávku. Australan odvětil, že přední pneumatiky už nepracují dobře, takže v následujícím kole zastavil a zařadil se za obě Ferrari s odstupem necelých 17 vteřin. Jenže zkracování odstupu probíhalo pomaleji - Oscar sice dostihl sedm kol před cílem Sainze jr. a na rovince Seraglio rudé Ferrari předjel, ale na Leclerca pořád ztrácel příliš mnoho. Nakonec by ho nespasilo ani kolo či dvě navíc. Norris se před Španěla dostal o kolo později, ale těšit ho mohlo jen postavení na stupních vítězů.

Panovaly dohady, zda nedojde u McLarenu k nějaké týmové režii. Norris skutečně dostal pokyn Papaya Rules, což znamenalo nejspíš volný prostor pro interní duel, jenže Piastri na tuto eventualitu odpověděl sedmi nejrychlejšími časy za sebou! Ani v samotném závěru, kdy už bylo prakticky zřejmé, že Oscar nemůže Charlese předstihnout, žádný pokyn nepřišel, ačkoliv Lando zaostával za Piastrim o necelé čtyři vteřiny. O té větší výbuch radosti mohl následovat mezi tifosi a v garáži Ferrari, když Leclerc projel pod šachovnicovou vlajkou, jíž mávl slavný fotbalista Alessandro del Piero. Monačan zapomněl na výčitky a v dojezdovém kole nadšeně děkoval na boxovou zídku "grande strageggia!". Charles si navíc připsal milou trofej v podobě ocenění driver of the day.

Mercedes se nějak utopil ve stínu Ferrari a McLarenu. Hamilton vlastně neměl žádnou velkou šanci na zlepšení, v závěru to vypadalo, že snad ještě dostihne Sainze jr., jedoucího rovněž na jednu zastávku, ale nedokázal se dostat dostatečně blízko. Russell po úvodních problémech stavěl podruhé v 34. kole a poté svedl několik duelů s Pérezem, jenž si zajel při druhé zastávce pro středně tvrdou směs. Ve 37. kole ještě Mexičan dokázal ve Variante del Rettifilio uhájit svou pozici, poté se dvojice přehnala přes Albona a v následujícím kole na stejném místě zvolil Russell vnitřní stranu a dostal se před Red Bull. Verstappen zastavil ve 42. kole pro žluté pneu, ale kromě nejrychlejšího kola se nedokázal před ním jedoucímu Hamiltonovi vůbec přiblížit. A navíc, premiérový bodík stejně jako před týdnem uzmul v posledním kole Norris.

Albon se dokázal proplést závodem pořád v dosahu devátého místa, z nějž ho nesesadil ani útočný Alonso. Nakonec se to povedlo Magnussenovi, jenž jel jeden z nejlepších závodů, také on vsadil na strategii jediné zastávky (15. kolo), ale ve 21. okruhu nezvládl předjížděcí manévr a ve Variante della Roggia vyprovodil z trati nejen sebe, ale i Gaslyho. »Odměnou« mu bylo deset trestných vteřin, nicméně bojovnost neztratil a dokonce v jednu chvíli držel sedmé místo. Nakonec dojel do cíle před Albonem, ale penalizace ho posunula dozadu.

Martyrium prožil Nico Hülkenberg. Ještě v prvním kole ho před šikanou Variante Ascari atakoval Ricciardo a Nico se propadl až na 16. pozici. Navíc ve 4. kole kolidoval v první zatáčce s Cunodou a proto musel v šestém kole do boxů měnit přední spoiler, což pro něj znamenalo nedostižnou ztrátu. Navíc si za způsobení kolize připsal deset vteřin navíc - Ricciardo za jejich vzájemný incident dostal jen pět vteřin, ale když dorazil ve 12. kole do boxů, jeden z mechaniků u pravého předního kola sáhl na spoiler, což muselo být posouzeno jako chybné odpykání trestu, protože než uplyne, nesmí se vozu nikdo ani dotknout. Australan tak vyfasoval dalších deset vteřin navíc. O jedno z posledních vzrušení se pokusil Stroll, jenž v 52. kole zajel do boxů pro nejměkčí směs se snahou vymazat premiérový bod za nejrychlejší kolo, ale jak už bylo řečeno, Norris byl proti. 

McLareny opět uzmuly nějaké body z Verstappenova náskoku, ale určitě méně, než očekávaly. O to větší radost mohla zavládnout na Monze - a další napjaté očekávání nás bude nutit vyhlížet závod v ulicích Baku za dva týdny.

GP Itálie (Autodromo Nazionale di Monza)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 251:14.40,727
2. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team 18+ 2,664
3. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 16+ 6,153
4. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 12+ 15,621
5. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 10+ 22,820
6. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 8+ 37,932
7. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 6+ 39,715
8. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing 4+ 54,148
9. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing 2+ 1:07,456
10. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team 1+ 1:08,302
 
 
11. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team  + 1:08,495
12. 43 Franco COLAPINTO argWilliams Racing  + 1:21,3
13. 3 Daniel RICCIARDO ausVisa Cash App RB Formula One T  + 1:33,452
14. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  + 1 kolo
15. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team  + 1 kolo
16. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber  + 1 kolo
17. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team  + 1 kolo
18. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber  + 1 kolo
19. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team  + 1 kolo
20. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T  kolize
 
 Nejrychlejší kolo:
  4 Lando NORRIS McLaren MCL38
Mercedes M15
Pirelli   1:21,432
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 38 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy