Kvalifikace v Kanadě skončila nerozhodně, Ferrari a Pérez zpytují svědomí

Verstappen zajel nejlepší čas, a přesto pole-position nemá (ilustrační foto) | foto: Pirelli

Podle předpovědi se zdálo, že počasí připraví jezdcům další nepředvídatelnou ruletu. Meteorologický model totiž vycházel z predikce, že Q1 se pojede téměř za sucha, Q2 už bude nejspíš provázena deštěm. Tato situace samozřejmě znamenala značný nápor na nervovou soustavu přítomných.

Před samotným začátkem nebylo počasí nijak zvlášť rozdílné od předchozích tří tréninků, co se teplot týče - vzduch 20°C, trať 32°C a vlhkost vzduchu dosáhla 69 % - vítr vystoupal z 9,3 km/h během několika minut na 12,2 km/h. Stejně jako v předchozích částech kanadského víkendu měli piloti k dispozici pneumatiky tvrdosti C5-C3. Pět minut vedení závodu hodnotí riziko deště 80 procenty.

Q1 - 18 minut

Přízrak deště přiměl prakticky celé pole (s výjimkou Mercedesů) na nic nečekat, časy ovšem zdaleka nedosahovaly těch z předchozího tréninku. S ohledem na avizované problémy nikoho nepřekvapilo, že Ferrari se dostávaly do defenzívy a několikrát byly na hraně TOP 15. Verstappen zajel první měřitelný čas v hodnotě 1:15,194, ale poté celé pole poměrně stabilně zrychlovalo. Nebylo proto divu, že prakticky všichni piloti s výjimkou Zhoua zvládli zajet i přes poměrně značný provoz tři, někteří i čtyři měřené časy. 

Viděli jsme i některé chyby - Sainz jr. musel první pokus kvůli vzdát za první zatáčkou kvůli vyjetí z trati, Pérez si stěžoval na velmi nízký přítlak, Stroll se otřel o Zeď šampionů, ale bez následků. Vyšetřována byla situace v zatáčce 4, kdy Piastri měl problémy s Hamiltonem a Cunodou, ale vše proběhlo jako všechna ostatní avizovaná vyšetřování bez postihu

V posledních pěti minutách začala trať zrychlovat a v přímém ohrožení se objevily oba Red Bully - Pérez byl stažen do boxů, aby se připravil na rozhodující pokus, ale dostal se jen na 15. místo, odkud ho do vyřazovací pětice poslal Albon. Pole bylo promíchané, ale z projevu na trati vypadaly nejlépe Mercedesy, Verstappen a solidně si vedli i piloti Aston Martinu.

Do Q2 nepostoupili: Pérez, Ocon, Bottas, Hulkenberg, Zhou

Q2 - 15 minut

Na začátku bylo avizováno, že by déšť mohl dorazit běhen 20 minut, ale přesto se do boxové uličky, naskládali téměř všichni v čele s Russellem, Hamiltonem a Magnussenem. Ovšem ještě než vyrazili, začali si diváci oblékat pláštěnky. Norris dostal zprávu, že deštík se nejdřívě objeví v zatáčce 7, ale spíš to vypadalo, že si meteorologové s piloty tak trochu hrají. Trápení Ferrari pokračovalo, překvapivě dobře se držely WIlliamsy, ale vpředu kralovaly Mercedesy - Russell vykouzlil čas 1:11,742, Hamilton byl o 0,237 vteřiny pomalejší. Opět se ocitl v ohrožení Verstappen, ale podařilo se mu proklouznout do Q3 poměrně průměrným časem 1:12,549.

Poslední pokusy byly v podání Ferrari naprosto tragické - Sainz jr. sice chvíli držel naději, ale zhatil si ji sám, když v poslední šikaně dostal smyk a to ho stálo pár cenných setin. Leclerc měl finální pokus po dvou sektorech tak tragický, že ho ani nedokončil; proto ho stejně jako Péreze v Q1 přeskočil Albon a dovršil černý den rudých ořů z Maranella. Zklamaný Monačan odmítl cokoli komentovat, ale nakonec v rychlém rozhovoru prohlásil, že vůbec nechápe, proč byl na nejměkčí směsi tak pomalý. Za zmínku ještě stojí smyk Russella v zatáčce 4 zhruba pět minut před koncem, jenž mohl dopadnout hodně špatně. Však si také George ulevil výrazem Holly Molly do radiokomunikace.

Do Q3 nepostoupili: Leclerc, Sainz jr., Magnussen, Sargeant, Gasly

Q3 - 12 minut

Tentokrát si Mercedesy v boxech počkaly, zatímco voj pilotů v boji za pole-position vedli Piastri, Cunoda a Norris. Zhruba v čase začátku Q3 mělo začít pršet, ale zřejmě i v Kanadě mají svou odbornici Honsovou, svítilo slunce a těch pár kapek vůbec nehrálo roli. Do čela se po prvních pokusech prosadily Stříbrné šípy, které nakonec vyjely až po čtyřech minutách. Časy byly pomalejší než v Q2, což byl paradox, protože třeba Leclerc by se svým časem uplatnil i zde. Pulbikum samozřejmě hnalo kupředu domácího Strolla, ale tomu se Q3 nepovedla, ani McLareny netahaly za kratší konec (Piastri 1:12,713, Norris 1:13,700!).

Proto oranžové vozy vyrazily k druhým pokusům už čtyři minuty před koncem a výrazně si polepšily, a dokonce zasáhly do triumvirátu Mercedesy-Verstappen. Nakonec se vše odehrálo opravdu na ostří nože a v poslední možné okamžiky. Verstappen vyrovnal na tisícinu vteřiny Russellův čas, George se nedokázal zlepšit a Hamilton mohl jenom litovat, že při prvním pokusu lehce smýkl svým vozem v poslední šikaně, protože zažil v několika vteřinách a po dvou nevyvedených sektorech něco jako volný pád. Nejlepší stejný kvalifikační čas jsme tu už nějaký ten pátek neměli, ale pravidlo platilo stále stejné - pole-position získal ten, kdo ho zajel první.

GP Kanady (Gilles Villeneuve Circuit)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team1:12,000
2. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing1:12,000
3. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team1:12,103
4. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team1:12,178
5. 3 Daniel RICCIARDO ausVisa Cash App RB Formula One T1:12,572
6. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team1:12,228
7. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team1:12,280
8. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T1:12,414
9. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team1:12,701
10. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing1:12,796
11. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari1:12,691
12. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari1:12,728
13. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing1:12,736
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team1:12,916
15. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team1:12,940
16. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing1:13,326
17. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber1:13,366
18. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team1:13,435
19. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team1:13,978
20. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber1:14,292

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy