GP KANADY: Verstappenova nadvláda pokračuje, hrdinou dne Albon

Max Verstappen se svou trofejí za první místo v závodě v Kanadě | foto: Red Bull Content Pool

Kanadský závod byl s ohledem na problémy s tréninky a složitou povětrnostní situaci v kvalifikaci očekáván s velkým zájmem. Nakonec ho lze hodnotit tak trochu v duchu Cimrmanova oblíbeného prvku naděje a zklamání.

Na rozdíl od předchozích dnů bylo nebe nad Montrealem sice sem tam zvrásněné nějakým tím mráčkem, ale predikce byla jasná - sucho, i když žádné vedro: 19°C si užívali diváci, trať byla o 14 stupňů teplejší. Po čtyřech trestech se startovní pole seřadilo na roštu ze tří čtvrtin na středně tvrdé směsi (Pirelli dovezlo pneumatiky v rozsahu C5-C3), pouze Gasly vsadil na nějměkčí a trojice Pérez, Magnussen a Bottas na nejtvrdší pneumatiky.

Alonso avizoval, že se pokusí na startu Verstappena překvapit, ale dopadlo to zcela opačně - vyšlápl si na něj Hamilton a před první zatáčkou byl druhý. A to měl Fernando co dělat, aby odrazil atak druhého Mercedesu. Španěl nebyl ve zcela dobrém rozpoložení a ve třetím kole si lízl pravým zadním kolem bariéru za čtvrtou zatáčkou. První vzrušení způsobil Logan Sargeant - opřel se o zeď ve stejném místě jako Alonso, ale povedlo se mu vůz dopravit do únikové zóny u zatáčky 6, takže virtuální safety car svítil nějakých 20 vteřin. Ve chvíli, kdy Verstappen hlásil do boxů, že možná trefil nějakého opeřence (jak se později ukázalo, létavec se bohužel zasekl za přední brzdu a jeho zbytky vyprostili až mechanici), stalo se ono 12. kolo osudným pro George Russella - Brit přejel příliš agresivně obrubník v zatáčce 8, což ho rozhodilo a za následující "devítkou" trefil pravým bokem naplno zeď. Záhy vyjel na trať Bernd Mayländer a začalo houfné přezouvání.

Do boxů ze špičky nezajeli pouze piloti Ferrari a Pérez, ale v uličce se děly věci. Mechanici Mercedesu vypustili přímo před Alonsa Hamiltonův vůz, vzápětí to samé předvedli McLaren's boys s Norrisem, jehož vyslání ohrozilo Albona. Oba případy se staly předmětem zájmu komisařů, ale že by Hamilton dostal trest, jaký v minulosti postihl mnoho jeho kolegů, asi nikdo nevěřil. Pochopitelně když po několika kolech bylo oznámeno, že Norris trestán nebude, bylo evidentní, že Mercedes opět vyvázne čistý jako lilie.

Alonso se "pomstil" tím nejlepším způsobem - Hamiltona dostihl a ve 21. kole se vrátil na druhé místo. Zatímco vedoucí Verstappen držel své soky v uctivé vzdálenosti kolem 4 vteřin a Ferrari na středně tvrdých neměli sílu se přiblížit, vřelo to ve středu pole. Záhy bylo jasné, že tým rudých ořů z Maranella vsadí na prodloužení stintu a pokusí se ušetřit jednu zastávku. Pit-stopy se pak hezky seřadily za sebou: Pérez stavěl poprvé v 38. kole, následoval Sainz jr. (39.), Leclerc (40.), druhé zastávky začal Hamilton (41.), poté Alonso (42.) a konečně Verstappen (43.). Zdálo se, že sedminásobný šampion potrápí Alonsa, když načal stahovat jeho náskok až na půldruhé vteřiny, ale Španěl potom zabral a Lewisovi se opět vzdálil. Ferrari neměly šanci ohrozit pódiové příčky, ale ani Verstappen s ohledem na provoz na trati nemohl zkusit zajet nejrychlejší kolo, tak to zbylo na Péreze - na začátku 69. kola zastavil, nazul si nejměkčí směs a v pohodě si připsal prémiový bod.

Na montrealské trati jsme byli svědky několika dramatických okamžiků, například trojice Ocon, Bottas a Magnussen byla vyšetřována kvůli změně v pořadí pod režimem SC, ale piloti ve spolupráci s týmy si dokázali mezi sebou pozice zase vrátit. Daleko záhadnější byla ve 39. kole penalizace Norrise z důvodu "nesportovního chování". Těžko říci, oč šlo, prohřešek nebyl nijak avizován, snad jenom padla zmínka, že Brit byl v režimu SC v jedné ze zatáček příliš pomalý... Lando bojoval až do samého konce a v závěru se připojil k dlouho bojující trojici Albon, Ocon a Bottas. Estebanův vůz nepůsobil vůbec dobrým dojmem, třepalo se mu zadní křídlo, na což Norris několikrát upozornil. Každopádně sveřepě se bránící Albon dokázal odrazit všechny útoky, zatímco Ocon nakonec bránil svou pozici před Norrisem - vlastně zbytečně. Značnou frustraci musel prožít veterán Bottas. Nejenže neuspěl při nájezdech na Ocona - v 62. kole ho zdolal Norris a na samé cílové čáře ještě navíc Stroll, jenž se ke skupině přidal pět kol před cílem. Šlo doslova o centimetry, protože rozdíl činil 0,030 vteřiny. Díky Norrisově penalizaci vydolovat Valtteri aspoň bodík.

Russell se dokázal s vozem po nárazu vrátit do závodu a i když popsal jeho jízdní vlastnosti jako poněkud ovlivněné ranou do zdi, propracoval se až na osmé místo za Albona. Ale i on si na něm vylámal zuby, navíc v 54. kole zpomalil a hlásil do boxů defekt levé přední brzdy - tím pro něj závod skončil. Dvacet kol předtím asisoval George u souboje Magnussen - de Vries, který skončil málem kolizí: oba piloti se dostali vedle sebe před zatáčkou 3, ovšem Nyck probrzdil a protože byl na vnitřku trati, vytáhl Kevina s sebou do únikové zóny. Oba zacouvali, byť velmi opatrně a po jisté době, zpátky do závodu a nadále sváděli souboj, který pro sebe rozhodl Magnussen. Pohříchu šlo o bitvu o poslední flíček ve startovním poli. 

Kanada prokázala, že Red Bullu sice příliš nesedí, ale to nijak nezpomalilo dominantního pilota letošního ročníku. Mimochodem od 20. kola v GP USA v Miami absolvoval Holanďan všechna následující kola v dalších závodech na vedoucí pozici. Překvapil Williams, kde nejspíš úpravy splnily svůj účel, zklamal McLaren, jenž po nadějném začátku vypadl z TOP 10. Málokdo věří, že by za dva týdny na Red Bull Ringu došlo k nějaké zásadní změně.

GP Kanady (Gilles Villeneuve Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 251:33.58,348
2. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco Cognizant 18+ 9,570
3. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 14,168
4. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 12+ 18,648
5. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 10+ 21,540
6. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing 9+ 51,028
7. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing 6+ 1.00,813
8. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team 4+ 1:01,692
9. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant 2+ 1:04,402
10. 77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team Stake 1+ 1.:04,432
 
 
11. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team  + 1:05,101
12. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team  + 1:05,249
13. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  1.08,363
14. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri  + 1:13,423
15. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team  + 1 kolo
16. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team Stake  + 1 kolo
17. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team  + 1 kolo
18. 21 Nyck DE VRIES nldScuderia AlphaTauri  + 1 kolo
19. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team  brzdy
20. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing  únik oleje
 
 Nejrychlejší kolo:
  11 Sergio PÉREZ Red Bull RB19
Red Bull RBPTH001
Pirelli   1:14,481
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 35 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy