GP ŠPANĚLSKA: Verstappenovu spanilou jízdu lemovali piloti Mercedesu

Guanyu Zhou zajel jeden ze svých nejlepších závodů (ilustrační foto) | foto: Alfa Romeo

Španělská Grand Prix se tak trochu vrátila proti proudu času. Úprava závěrečné pasáže vrátila čas do let 1995 - 2003. Ovšem jak rychleji dnešní monoposty zdolávají Circuit de Catalunya dokazuje nejrychlejší kolo lepší bezmála o čtyři vteřiny.

Stejně jako před týdnem v Monaku se piloti obávali, případně těšili na déšť. Mraky opravdu hrozily a teplota, klesnuvší na 22°C naznačovala, že by skutečně mohlo dojít na intermediates, možná i modré pneumatiky. Předzávodní zprávy hovořily o přeháňkách několik kilometrů od okruhu, zatím ale bylo sucho - proto všechny vozy měly nasazeny nejměkčí směs s výjimkou Verstappena, Péreze, Sargeanta a Leclerca. Monačan, jenž společně s Loganem startovali z boxové uličky, jako jediný vsadil na nejtvrdší pneumatiky.

Úvodní sprint do první zatáčky na chvíli naladil domácí publikum nadšením, ale Sainz jr. z druhého místa nakonec Verstappena nepředstihl. Zato třetí Norris narazil ve druhé zatáčce zezadu do Hamiltona, zničil si přední křídlo a závod pro něj de facto skončil. Dramatickou chvíli prožil i Russell, jenž musel úvodní pasáž střihnout před únikovou zónu, ale lze říci, že na tom nakonec posunem do první desítky vydělal. 

Na čele se Verstappen pohodlně vzdaloval Sainzovi, k němuž se zezadu stále rychleji blížily oba Mercedesy. Hamilton sice musel udělat místo Strollovi, ale v 8. kole už byl zase před ním, Russel po předjetí Alonsa (7. kolo) a Ocona (11.) také zatápěl pod kotlem. Jenže než mohlo dojít k souboji Hamiltona se Sainzem, Španěl odbočil v 16. kole do boxů a nasadil středně tvrdé pneu. Potvrdila se predikce většího počtu zastávek, ačkoliv Pirelli přivezlo do Barcelony pneumatiky tvrdosti C1 - C3. 

Hamilton a Russell si odbyli zastávky hned po sobě (25. resp. 26. kolo) a jen dva okruhy potřeboval exmistr světa na zdolání Carlose, Russell ho napodobil v 35. kole. George ve 28. kole informoval tým o lehkém deštíku v zatáčce 5, ale nikdo jiný podobnou zkušenost nehlásil. Druhou zastávku Mercedesy zvládly už větším odstupem - Russell 46. kolo, Hamilton o pět později, ale oba vozy zvládly závěrečnou část na nejměkčí směsi - bez šance jakkoli Verstappena ohrozit. To mohl udělat jen sám Max, protože si po dvou napomenutích vysloužil černobílou varovnou vlajku (59. kolo). Ač ho tým klidnil, Holanďan si ještě "dovolil" zajet nejrychlejší kolo. Jen pro pořádek - stavěl ve 27. kole (nejtvrdší směs) a 53. kole (nejměkčí) a protože nikomu ani na metr nepřepustil vedení, podařilo se mu získat nesmírně cenný Grand Chelem (pole-position, vedení od startu do cíle a nejrychlejší kolo). 

Pérez se z 11. příčky probíjel srdnatě kupředu a po soubojích a výměnách (on sám stavěl u mechaniků ve 28. a 51. kole) nakonec usiloval v závěru o stupně vítězů, ale i přes mohutný finiš na Russella ztrácel příliš mnoho. Sainz po druhé zastávce ve 42. kole dostal tvrdé pneumatiky a uhájil bez potíží páté místo. Leclerc si na stejnou směs nasazenou od začátku stěžoval - v 17. kole dostal nejměkčí pneu a když dorazil do boxu podruhé s několikavteřinovým odstupem za Sainzem podruhé, dvakrát důrazně žádal, aby nedostal znovu tvrdé pneumatiky. Tým nepovolil, Charles se ze 14. místa dostal přes de Vriese a Piastriho až za Gaslyho, ale v posledních čtyřech kolech i přes DRS nedokázal svého kamaráda z nižších kategorií předjet. 

Solidní závod odjel Guanyu Zhou, jenž se na trati několikrát potkal s Cunodou. Jejich poslední souboj vyústil do Číňanova pokusu v 56. kole, ale Japonec v první zatáčce lehce škubl volantem doleva a Guanyu musel do únikové zóny. Komisaři tento manévr vyhodnotili jako vytlačení soupeře z trati a pět trestných vteřin posunulo Jukiho z devátého místa mimo body. 

Aston Martin tentokrát nebyl v nejlepší formě. Stroll sice chvíli obhajoval třetí místo, ale Alonso se nedokázal dostat výš než na sedmé. Když se v závěru dotáhl právě na týmového kolegu, až příliš okatě ujistil tým, že s ním nehodlá bojovat. Za jiných okolností byl odstup menší než vteřina a s ohledem na podobné manévry by rozhodně neváhal. 

Další nenápadný, ale účelný výkon předvedla stáj Alpine - Ocon sice musel ustoupit, ale dokázal v závěru odolat dvojici Cunoda-Zhou. Po Japoncově penalizaci přidal bod i Gasly, což dává výhled na souboj s McLarenem o pozice. Po tomto závodě už je asi stále méně těch, kteří by pochybovali o třetím titulu pro Maxe Verstappena.

GP Špan?lska (Circuit de Catalunya)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 261:27.57,940
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 18+ 24,090
3. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 32,389
4. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing 12+ 35,812
5. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 10+ 45,698
6. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant 8+ 1:03,320
7. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco Cognizant 6+ 1:04,127
8. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team 4+ 1:09,242
9. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team Stake 2+ 1:11,878
10. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team 1+ 1:13,530
 
 
11. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari  + 1:14,419
12. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri  + 1:15,416
13. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team  + 1 kolo
14. 21 Nyck DE VRIES nldScuderia AlphaTauri  + 1 kolo
15. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team  + 1 kolo
16. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing  + 1 kolo
17. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  + 1 kolo
18. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team  + 1 kolo
19. 77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team Stake  + 1 kolo
20. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing  + 1 kolo
 
 Nejrychlejší kolo:
  1 Max VERSTAPPEN Red Bull RB19
Red Bull RBPTH001
Pirelli   1:16,330
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 29 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy