Grand Prix Bahrajnu: Úvod pro Ferrari, Red Bull vyhořel technicky

Charles Leclerc zahájil sezónu tím nejlepším způsobem | foto: Scuderia Ferrari

Dlouho očekávaný start sezóny plné novinek přinesl dramatickou podívanou a černý den pro obhájce titulu. Pod umělým osvětlením v Bahrajnu se radovalo Maranello a italský tým nebyl jediný, kdo měl důvod jásat.

Po pro někoho překvapivé kvalifikaci padaly otázky, zda se Ferrari v závodním režimu dokáže postavit Red Bullu, naopak minimální šance na úspěch se dávaly Mercedesu. Startovní pole se k úvodnímu klání na trati Sakhir seřadilo s jedinou výjimkou na nejměkčí směsi (v ranku Pirelli C1), pouze McLaren s ohledem na bídný výkon v kvalifikaci zvolil středně tvrdou směs. Predikce zastávek se však klonily ke dvěma, dokonce i třem pit-stopům.

Start se obešel bez zásadních problémů, několik náznaků dramatických situací rychle odeznělo, takže nakonec byl největším překvapením pád Bottase na 14. příčku, pokles Péreze mimo TOP 5 a poté lehká kolize Ocona se Schumacherem, která neušla bdělým komisařům. Startovní pole se seřadilo následovně: Leclerc, Verstappen, Sainz jr., Hamilton, Magnussen, Pérez, Russell, Gasly, Alonso a Ocon. Pérez záhy začal dobývat zpět ztracená místa, Leclerc pomalu ujížděl Verstappenovi, Ocon se dočkal penalizace 5 vteřin za způsobení kolize se Schumacherem.

Výměny začal už ve 12. kole Hamilton, zvolil tvrdou směs a po dvou kolech už toto rozhodnutí kritizoval. Verstappen zamířil k mechanikům v 15. kole stejně jako Sainz jr., Leclerc na to reagoval o kolo později - oba soupeři zůstali na nejměkčí směsi - přičemž jeho více než třívteřinový náskok se rozplynul jak máslo na pánvi. Holanďan v nájezdu do první zatáčky 17. kola posunul svůj Red Bull před Ferrari, ale Charles na rovince mezi zatáčkami 3 a 4 kontroval a vzal si vedení zpět. 18. kolo vypadalo jak přes kopírák - opět útok Maxe a Charlesova odpověď. Do třetice už to obhájce titulu přehnal, útok z větší dálky skončil probržděním a spálenou ploškou na pravé přední pneumatice - od té doby měl Monačan klid a mohl pomalu přidávat setinky ke svému náskoku.

Podruhé Verstappen vyměnil pneumatiky za středně tvrdé ve 31. kole a Leclerc opět reagoval v následujícím kole - tentokrát se Max do jeho závětří sice dostal, ale nikoli tak těsně, aby vedoucího pilota ohrozil. Do třetice to zkusili u Red Bullu ve 44. kole, kdy vrátili Maxovi červené pneumatiky, ale o dvě kola později odstavil v oblasti zatáčky 3 svůj vůz Gasly a Leclerc v režimu avizovaného safety caru mohl v klidu vyměnit pneumatiky vlastně zadarmo (47. kolo).

Během SC si Verstappen stěžoval na problémy s řízením a navíc se mu vůbec nepovedl restart - měl co dělat, aby uhájil pozici před Sainzem jr. Kalich hořkosti dopil tři kola před koncem - Španělovo Ferrari se před něj přehnalo na rovince za zatáčkou 10 a o pár set metrů později vůz mistra světa zpomalil a pouštěl před sebe jedno auto za druhým. Holanďan si stěžoval na absenci rekuperované energie, dojel do boxů a závod musel vzdát. Ferrari tak poprvé od Singapuru 2019 nejen opět slavilo vítězství v závodě, ale navíc si nadělilo velmi ceněné double s bonusem za nejrychlejší kolo v podání Leclerca.

Černý den Red Bullu ještě neskončil. Po odstoupení Verstappena si začal stěžovat na pokles výkonu i Pérez. Za zády měl dotírajícího Hamiltona, ale zdálo se, že "Checo" bronzovou příčku uhájí, protože i přes použití DRS se Britův Mercedes na cílové rovince dopředu nedostal. Jenže v první zatáčce posledního kola došlo k zablokování Mexičanových zadních kol a jeho vůz se postavil napříč trati. 

Velký příběh napsal Kevin Magnussen. Už jeho postavení na startu bylo překvapením a Kevin na startu dokonce útočil na pátou příčku Hamiltona. Pak ale dvakrát nezvládl zatáčku 1, což ho stálo pozici ve prospěch Péreze (3. kolo) a Russella (4. kolo). Nicméně Dán bez potíží obhajoval postavení v první desítce a sedmé místo, na němž kromě výměn absolvoval značnou část závodu, mu na konci hodně zesládlo díky problémům Red Bullu. Škoda několika slabších momentů Micka Schumachera, Haas mohl slavit nečekaný výsledek. I tak přivezl Kevin v jediném závodě víc bodů, než americká značka získala za dvě poslední sezóny. 

Bottas se po počátečním propadu prokousával usilovně vpřed a nakonec se mu vhodnou volbou strategie povedlo dostat hned za Magnussena. Jeho kolega, nováček Guanyu Zhou, předvedl několik velmi dobrých soubojů bez bázně a hany, přitom jeho jízda byla prostá jakýchkoli zaváhání. I proto mohl oslavit nejen premiérové projetí čínského závodníka pod šachovnicovou vlajkou, ale navíc na bodované pozici.

O konec startovního pole se přetahovaly v nelichotivých soubojích McLaren, Williams a Aston Martin. Piloti těchto tří stájí si několikrát vyměnili pozice, ale do dění v TOP 10 neměli šanci zasáhnout. Po odstoupení Gaslyho, jemuž vzplanula AlphaTauri nedaleko od místa, kde v roce 2020 shořel Grosjeanův Haas, obhájil čest značky Cunoda, jenž ovšem finální souboj s Bottasem prohrál. U Alpine se bojovalo o každý bod a vyvrcholením byl interní duel Alondsa s Oconem ve 38. kole, kdy si Esteban na veterána v zatáčce 1 důrazně vyšlápl. 

Sezóna začala velmi atraktivně a jen málokdo asi čekal, že Ferrari kompletně "vykrade dům", ale jeho výkon byl opravdu vynikající a triumf zasloužený. Už za týden si budeme moci v Djeddahu zodpovědět vtíravou otázku, zda nešlo jen o "první vyhrání, co z kapsy vyhání."

GP Bahrajnu (Bahrain International Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 26vítez
2. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 18+ 5,598
3. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 9,675
4. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 12+ 11,211
5. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team 10+ 14,754
6. 77 Valtteri BOTTAS finAlfa Romeo F1 Team ORLEN 8+ 16,119
7. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team 6+ 19,423
8. 22 Juki CUNODA jpnScuderia AlphaTauri 4+ 20,386
9. 14 Fernando ALONSO espBWT Alpine F1 Team 2+ 22,390
10. 24 Guanyu ZHOU chnAlfa Romeo F1 Team ORLEN 1+ 23,064
 
 
11. 47 Mick SCHUMACHER deuHaas F1 Team  + 32,574
12. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco Cognizant  + 45,873
13. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing  + 53,932
14. 3 Daniel RICCIARDO ausMcLaren F1 Team  + 54,975
15. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  + 56,335
16. 6 Nicholas LATIFI canWilliams Racing  + 1:01,795
17. 27 Nico HÜLKENBERG deuAston Martin Aramco Cognizant  + 1:03,829
18. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing  nedokoncil
19. 33 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing  nedokoncil
 DNF  10 Pierre GASLY fraScuderia AlphaTauri  nedokoncil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 160 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy