Nedělní odpoledne ve Spa-Francorchamps nevypadalo vůbec nadějně. Povětrnostní podmínky ještě horší než včera (12°C vzduch, 15°C trať, vlhkost vzduchu 95 %, vítr 7,5 km/h) a hlavně - nad okruhem se držela srážková oblast, zaplavující trať vydatnou vláhou. Bylo jasné, že v původním termínu se závod nepojede, což naznačilo vedení posunem startu na 15:10. Tím zahájilo nevídané martyrium, které odnesli především diváci.
Jako malou vsuvku uveďme, že na moknoucím startovním roštu chyběl Sergio Pérez. Když se vydal na okruh k nájezdu na startovní pozici, smýkl se mu jeho Red Bull v Les Combes a skončil se zdemolovanou přídí a vyvráceným pravým kolem ve svodidlech. Vůz byl dopraven do garáže a mechanici stáje se pustili do opravy, ač v tu chvíli nebylo vůbec jisté, jak to s případným Mexičanovým startem bude.
Masiho kancelář třikrát, vždy po pěti minutách, posunula začátek startu. V 15:25 se skutečně za safety carem pod vedením Berndta Mayländera vydali piloti na okruh. Po dvou kolech však byla vyvěšena červená vlajka kvůli neregulérním podmínkám. Hodiny ukazovaly 15:33 a nastal chaos.
Dohady, jak vlastně dál postupovat, zda může Pérez vůbec odstartovat (v době oněch dvou kol na trati nebyl), jak to je s časovými limity, to byla bramboračka té nejhustší konzistence. Nakonec se stále jasněji rýsovala varianta podle českého přísloví, aby se vlk nažral a koza zůstala nedotčena. V podstatě se neustále opakovalo oznámení, že se čeká na zlepšení povětrnostních podmínek, ovšem z radarů a dalších meteorologických zařízení bylo jasné, že nic takového, snad kromě několikaminutových chvilek, kdy pršelo méně vydatně, nelze očekávat. Nešlo jen o déšť, čas ubíhal a blížila se doba, kdy k vodní cloně přibude i soumrak. Ostatně limit pro konání Grand Prix v pravidlech stanoven je, takže se celá GP Belgie blížila k logickému závěru.
Jak ubíhaly minuty a hodiny, bylo stále více zřejmé, že Masi & spol. prostě chtějí neztratit tvář a vyhovět - bůhví čemu vlastně. Celá fraška skončila oznámením, že v 18:17 bude závod zrestartován. Nastala totiž ona zoufale očekávaná chvilička, kdy se alibistické vedení rozhodlo naplnit variantu minimálně 3 a více absolvovaných kol, aby bylo možné Grand Prix považovat za realizovanou s půleným bodovým ziskem pro piloty. Takže Verstappen v čele hadu pilotů v opět sílícím dešti (druhé kolo bylo mnohem horší než to v 15:30) projelo třikrát celý okruh, stáhlo se opět do boxů po druhé červené vlajce a poté v 18:44 Masi ulehčeně mohl celou "fantastickou" podívanou odpískat.
Zůstává jen otázkou, komu tohle všechno prospělo. Ke kontroverzní Grand Prix se velice brzy vrátíme.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Red Bull Racing | 12,5 | 3.27,071 | |
2. | 63 | George RUSSELL | gbr | Williams Racing | 9 | + 1,995 | |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 7,5 | + 2,601 | |
4. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | McLaren F1 Team | 6 | + 4,496 | |
5. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Aston Martin Cognizant F1 Team | 5 | + 7,479 | |
6. | 10 | Pierre GASLY | fra | Scuderia AlphaTauri Honda | 4 | + 10,177 | |
7. | 31 | Esteban OCON | fra | Alpine F1 Team | 3 | + 11,579 | |
8. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 2 | + 12,608 | |
9. | 6 | Nicholas LATIFI | can | Williams Racing | 1 | + 15,485 | |
10. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Scuderia Ferrari | 0,5 | + 16,166 | |
11. | 14 | Fernando ALONSO | esp | Alpine F1 Team | + 20,590 | ||
12. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 22,414 | ||
13. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing ORLEN | + 24,163 | ||
14. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | + 27,110 | ||
15. | 22 | Juki CUNODA | jpn | Scuderia AlphaTauri Honda | + 28,329 | ||
16. | 47 | Mick SCHUMACHER | deu | Haas F1 Team | + 29,507 | ||
17. | 9 | Nikita MAZEPIN | rus | Haas F1 Team | + 31,993 | ||
18. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing ORLEN | + 36,054 | ||
19. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Red Bull Racing | + 38,205 | ||
20. | 18 | Lance STROLL | can | Aston Martin Cognizant F1 Team | + 44,108 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ