PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: jak reagovali piloti na vyhrocený maďarský čardáš F1?

Christian Horner a Toto Wolff mají další důvod si vyměňovat názory | foto: Red Bull Content Pool

Zvláště závěr poslední části kvalifikace určitě přinese další přilévání do ohně napjaté situace mezi Mercedesem a Red Bullem. Ale zajímavého toho bude jistě dost, třeba tréninková nehoda Schumachera nebo ta kvalifikační Carlose Sainze jr.

MERCEDES

Lewis Hamilton, 1. místo
Myslím, že tenhle víkend je výsledkem úžasné týmové práce od všech včetně Valtteriho, jehož přínos při snaze dostat auto dopředu a neustále vyvíjet, je nezpochybnitelný. Kluci v továrně prostě nenechali kámen na kameni. Je úžasné je vidět, jak se scházejí a hecují se. Vážím si velké podpory, kterou tady mám. Že na mě obecenstvo bučí? To mě jenom nakoplo, upřímně, nikdy jsem se při takovém řevu necítil tak skvěle.

Na měkké pneumatice půjde jet rychleji, do první zatáčky je dlouhá cesta. Takže jsem byl překvapen, když jsem většinu kluků na červených pneu viděl za mnou, jestli se nepletu, tak v TOP 10 to jsou kromě nás všichni. Určitě je fajn mít pro nás výhodu. Je to po dlouhé době poprvé, takže opět a znovu - velké, velké díky posílám do továrny. Doufám, že zítra bude dobré počasí, užijte si slunce a setrvejte v bezpečí.

Valtteri Bottas, 2. místo
V Silverstone jsme dosáhli určitého pokroku a ten pokračuje i tady v Budapešti, což je skvělé. Horko vytváří zvláštní podmínky, zatím jsme si v nich vedli dobře. Budeme z TOP 10 jediným týmem, který pojede na středně tvrdé sadě - Red Bull bude mít výhodu startu na měkké směsi, ale v prvním stintu budeme moci jet déle, takže se připravujeme na zajímavý závod. Budeme se muset od začátku plně soustředit. 

Ze své první jízdy v Q3 jsem poněkud rozpačitý, Lewis zajel úžasné kolo, já se ve voze necítil tak sebevědomě jako při jiných částech víkendu. V Q2 jsem na žlutých pneumatikách trochu ztratil rytmus, nebylo proto snadné se v Q3 vrátit k měkkým a vyrazit do finálního útoku. Ale bylo to slušné kolo a dostačující na první řadu, takže jsem relativně spokojený.

Andrew Showlin, traťový technický ředitel
Je skvělé získat opět první řadu. Když jsme sem dorazili, opravdu jsme nevěděli, co očekávat. Tušili jsme, že budeme bojovat o pole-position, ale ten rozdíl je překvapivý. Chtěli jsme startovat na středně tvrdých pneu, bylo v Q2 o něco těsnější, než bychom si přáli, hlavně u Valtteriho, ale risk se vyplatil. Jakmile se závod rozjede, měla by být výhoda na naší straně, leč její slabinou vždy bývá start a přilnavost v prvních zatáčkách - na to se musíme zítra zaměřit. Na této směsi bude závod opravdu náročný, ale otevírá to jisté možnosti strategie. Auto v pátek drželo v horkých podmínkách slušné tempo, takže doufáme, že ho přeneseme do závodu.


RED BULL

Max Verstappen, 3. místo
"V Q2 jsme měli určité obavy, že i ostatní piloti, kteří jeli na měkké směsi a zlepšovali své časy, nás mohou předstihnout. Můj čas na středně tvrdých pneumatikách by byl někde na hraně TOP 10, proto jsem se rozhodl rychlé kolo na měkké směsi dokončit. Oproti Mercedesu jsme byli o krůček zpět a kvalifikace to jenom potvrdila. Nevím, jestli to souviselo s tratí nebo pneumatikami, ale vyvážení nebylo ideální, jakmile se necítíte dobře v jedné zatáčce, už se to s vámi veze a další také nebudou za nic stát. V posledním kole jsem měl určité ztráty, ale ani s rychlejším kolem a lepší bilancí si nemyslím, že bychom se dostali na pole-position. Takže jsme nedosáhli výsledku, který bychom si přáli, ale pořád to je třetí pozice a uvidíme, co zítra zvládneme.

Sergio Pérez, 4. místo
Cítil jsem, že během kvalifikace jsem se s vozem dokázal více sžít a auto bylo rychlejší. Přijít o poslední kolo je opravdu škoda, cítil jsem, že vůz má potenciál. Mysleli jsme, že je dost času, ale nakonec jsem o šanci přišel. Věděli jsme, že Mercedes bude silný, ale doufám, že na ně zítra vyvineme enormní tlak. Máme jistou strategii a těšíme se na start. Ideálním scénářem bude dostat se před Mercedesy a držet pozici, ale závod je dost dlouhý a stát se může vlastně všechno. 

Christian Horner, šéf týmu
Mercedes tu byl celý víkend hodně rychlý, ale Maxův čas v Q2 vypadal působivě. Nemohli jsme zvolit stejný postup jako Mercedes a Lewis na středně tvrdé směsi, cítili jsme, že to není takticky dobré, ale zvolili jsme jinou cestu. Také bychom upřednostnili pro začátek závodu středně tvrdou směs, ale co se dá dělat, uvidíme. Obsazení druhé řady nám dává jistou šanci jít odlišnou cestou. Zítra musíme odjet závod útočně. Velice těžko se tady předjíždí, takže o to víc bude klíčová strategie.

Silverstone a Hungaroring jsou pevnostmi Mercedesu. Když se podíváte na loňské výkony, byli jsme druzí na obou podnicích, takže se povzbuzujeme, že jsme jim stejně blízko. Jsou tu různé strategie, různé úrovně přilnavosti, je třeba dobře odstartovat a pustit se s nimi do boje. Čeká nás ještě dlouhá druhá polovina šampionátu, bude to tuhý boj.


ALPHATAURI

Pierre Gasly, 5. místo
S dneškem jsem nesmírně spokojen, je to hodně dobrý pocit být prvním autem za Mercedesy a Red Bully. Byli jsme docela překvapení, že jsme skončili před Ferrari, vypadali skutečně silně, takže znovu opakuji, s dneškem absolutní spokojenost! Pro nás to nebude jednoduchý závod, co se týče našeho závodního tempa víme, že vozy kolem nás jsou rychlejší, ale taky víme, že umístění na roštu je tu velmi důležité a pro zítřejší boj máme skutečně nejlepší výchozí pozici. Těším se na bitvu s Charlesem a Landem, vím, že se tu těžko předjíždí, ale nasadím ostré lokty a pokusím se udržet pátou příčku.

Juki Cunoda, 16. místo
Celý víkend jsem bojoval s vyvážením vozu, proto byla pro mě kvalifikace obtížná. Maximální čas v třetím tréninku jsme věnovali této problematice, abychom nahradili včera ztracený čas. Cítil jsem se dobře, byl jsem spokojen s rychlostí a zajel i slušný čas. Do kvalifikace jsem proto šel sebevědomě a myslím, že můj výkon byl také dobrý, i když jsem cítil, že mi pořád chybí přilnavost. Nechápu, jak jsem mohl ztratit tolik času na mého týmového kolegu, takže si dnes večer sednu s mými inženýry a před závodem si projdeme data. Tento okruh se mi opravdu líbí, jezdil jsem tu několik posledních let, takže je zklamáním, že zítra do závodu vyrazím z takové hloubky startovního roštu.

Jonathan Eddols, závodní šéfinženýr
Pro tým je to fantastická kvalifikace, když se Pierre držel v popředí středu pole a zítra odstartuje pátý! Po třetím tréninku to nebylo nejsnadnější, protože červená vlajka ovlivnila jeho výjezd na nových měkkých pneumatikách. Takže v této pasáži jsme nemohli předvést nejlepší výkon, ale tým provedl dobrou analýzu pneumatik a nastavení. Kvalifikaci jel Pierre celou na limitu - výborný čas v Q1 znamenal, že jsme si mohli ušetřit jednu sadu pro Q3, což bylo podstatné, takže se svým posledním výkonem zlepšil a na čtvrtého Péreze ztrácel jen 0,62 vteřiny. Během Q3 se měnil vítr a to ztěžovalo vlastně každé další kolo, protože vůz se v každé zatáčce choval jinak, což bylo příčinou skluzu, narůstající teploty pneumatik a zhoršené ovladatelnosti auta. Pohled na startovní rošt mi říká, že všechny vozy kolem jsou na stejné směsi, takže bychom  měli mít dobrou příležitost pro zisk bodů.

Pro Jukiho bylo všechno obtížnější, protože v pátek vynechal prakticky celý druhý trénink. Během kvalifikace se dokázal zlepšovat, ale nikdy z něj nevyzařovala taková jistota jako u Pierra. Ačkoliv jsme udělali s nastavením co se dalo, na postup do Q2 to nestačilo. Před závodem budeme muset zvážit veškeré možnosti strategie, ale vzhledem k obtížnému předjíždění, pokud se nestane nic mimořádného, na něj čeká hodně velká výzva. 


MCLAREN

Lando Norris, 6. místo
Byl to slušný den. Cítil jsem, že dnes to bylo skutečně těsné, dostat se do Q3, takže jsem velmi spokojený s rychlostí. Byla tu určitá malá šance probít se na čtvrté místo, kdybychom všechno zvládli perfektně, takže musíme analyzovat místa, kde bychom se mohli zlepšit, aby příště bylo možné maximalizovat svůj potenciál. Ale i tak jsem se šestým místem velmi spokojený a myslím, že zítra z této pozice můžeme získat pár dobrých bodů. 

Daniel Ricciardo, 11. místo
Byl jsem opravdu blízko Q3, ale na druhé straně budu zítra moci zvolit pneumatiky. Hodně času v letošní sezóně se snažím získat ty poslední a rozhodující desetiny, ale je to obtížné a pořád to není ono. Myslel jsem, že moje rychlé kolo bylo vcelku slušné, ale pořád jsem byl dost daleko. Zkusím se z toho poučit a zítra vybojovat nějaká místa. Doufejme, že každý, kdo pojede na použitých pneumatikách, bude mít problémy, my máme možnost svobodného výběru.

Andreas Seidl, ředitel týmu
Po kvalifikaci mám smíšené pocity. Byla to náročná relace s měnící se přilnavostí a povětrnostními podmínkami během celé kvalifikace. Ztěžovalo to pilotům i jejich inženýrům snahu zajet perfektní kolo. Daniel udělal pozitivní kroky, ale bohužel to nestačilo na postup do Q3. Výhodou je, že můžeme zítra na start vybrat pneumatiky podle naší volby, což by nám mělo pomoci se dostat zpět na body.

Lando předvedl další velmi silný kvalifikační výkon, když mu nakonec na čtvrté místo chybělo pouhých šest setin. Děkujeme tedy domácímu týmu za neustálou podporu, které se nám dostává. Pomáhá nám a dává nám příležitost dosáhnout na trati, jako je Hungaroring, konkurenceschopného výsledku. Teď už se těšíme na zítřejší závod, bude opět ve velmi horkých podmínkách. Budeme bojovat s několika silnými týmy. Spolu s Landem a Danielem bychom měli s naším vozem zabojovat o co nejvíc bodů a pojistit si příčky v obou šampionátech.


FERRARI

Charles Leclerc, 7. místo
Cítím do jisté míry zklamání, protože jsme určitě chtěli být výš než na sedmém místě. Výzvou dnes nebyly ani tak vysoké teploty, jako nárazový vítr. Když v Q2 nabral na síle, začali jsme se s tímto problémem potýkat a nedokázali náš potenciál maximalizovat. Zítra však získáme body. Naše závodní tempo se jeví slibně, takže jsem si jistý. Není snadné předjíždět, takže dobrý start bude zásadní.

Carlos Sainz, 15. místo
Výsledek je těžké přijmout. Málokdy se mi stane něco podobného a hodně to bolí. Po velmi silném výsledku v Q1 byla jízda v Q2 pravým opakem. Končil jsem rychlé kolo, ani jsem nejel na absolutním limitu, protože to byl teprve první pokus v Q2, bohužel mě smetl silný poryv větru, jak se později v datech potvrdilo. Nechci to použít jako výmluvu, byla to chyba na trati. Celému týmu se omlouvám, včera odvedli pořádný kus práce a auto dnes sedělo opravdu dobře. Bohužel to je jedna z nejhorších možných tratí, kde se kvůli nelehkému předjíždějí špatná kvalifikace vymstí. Udělám maximum, abych se dostal dopředu a pokusím se získat co nejvíc bodů.

Laurent Mekies, závodní ředitel
Nemá cenu tvrdit, že dnešní výsledek je zklamáním a nesplnil naše očekávání. Vzhledem k časům v Q3 jsme mohli reálně aspirovat na místo ve druhé řadě, ale když jsou odstupy mezi jezdci tak minimální, stačí sebemenší drobnost a ztratíte hned několik pozic. Navíc platíme vysokou cenu za to, že Carlos skončil v Q2, protože podle dosavadního průběhu bylo evidentní,že mohl bojovat o 4. příčku. Teď je třeba se zaměřit na přípravu závodu, bude to těžká zkouška pro piloty i vozy, zejména kvůli očekávaným vysokým teplotám. Včera naše závodní simulace vypadala dobře, ale víme, jak je na této trati těžké získat nějakou pozici. Klíčovými faktory bude strategie a práce s pneumatikami.


ALPINE

Esteban Ocon, 8. místo
Je mi fajn, protože už to chvíli trvalo, než jsem se zase dostal do Q3. Podařilo se nám dnes dát všechno správně dohromady a během celé relace se podařilo všemu řádně porozumět, což je skvělé. V Q2 jsme nebyli přesně tam, kde jsme chtěli být, ale dokázali jsme postoupit, pak už šlo jen o to, dát všechno správě v Q3 do kupy. Jsem spokojen, tato trať mě opravdu baví, tým to zvládl na jedničku. Zítra to bude hodně ošemetné, protože je hlášeno opět horko. Těžko se tu předjíždí, ale mám dobrou výchozí pozici, což je důležité, cílem je získat nějaká další místa a co nejvíc bodů.

Fernando Alonso, 9. místo
Dnes může panovat spokojenost. Nevěděli jsme, jaká bude naše úroveň konkurenceschopnosti, takže dostat na tomto okruhu oba vozy do Q3 je hodně dobré. Po výkonu v Q2 jsme možná pomýšleli na lepší umístění, ale v chování pneumatik mezi jednotlivými částmi kvalifikace byla značná nekonzistentnost. Zkusíme naši misi dokončit zítra - začátek bude zásadním faktorem a poté bude třeba obhajovat jakoukoli pozici, na níž se budeme nacházet, tady se opravdu obtížně předjíždí. Máme velkou šanci bodovat oběma vozy, to je také zítřejší jednoznačný cíl.

Davide Brivio, ředitel týmu
Jsme potěšeni, že poprvé od GP Španělska se oba vozy umístily v první desítce. Víme, že na tomto okruhu je těžké předjíždět, takže to pro zítřejší závod bylo důležité - mít oba vozy na startovním roštu co nejvýše. Oba piloti odvedli dobrou práci a je skvělé, že Esteban pokračuje ve své lepšící se formě a prosadil se do Q3. Celý tým kvalifikaci zvládl dobře, práce budou pokračovat v noci v rámci přípravy na závod. Víme o něm, že bude náročný. Počasí může být nestabilní, ale budeme připraveni na sucho i mokro. Na poslední závod před zaslouženou letní přestávkou se opravdu těšíme. 


ASTON MARTIN

Sebastian Vettel, 10. místo
Snažil jsem se připravit si pneumatiky pro rozhodující poslední kolo - snad jsme mohli být devátí, ale realisticky je desáté místo pozicí, kterou jsme si zasloužili. Vlastně si myslím, že začít závod na měkké sadě bude výhodou, jenom musíme zjistit, jak dlouho vydrží. Včera fungovala docela dobře, ale stejně je třeba se přesvědčit, jestli dokážeme postavit strategii jedné zastávky, pokud začneme závod na měkkých pneumatikách.

Lance Stroll, 12. místo
Byl jsem blízko k postupu do Q3, takže je vlastně tak trochu ostuda začínat až z dvanáctého místa. Mám z toho dost smíšené pocity, protože v Q1 jsme byli konkurenceschopní a v této fázi jsem byl dokonce šestý, ale v Q2 to bylo trochu složitější. Pozitivní je, že pro zítřejší závod si mohu zvolit pneumatiky, takže určitě pojedu jinou strategii než piloti v první desítce. V tak horkých podmínkách to je složité a dnešní výlety z trati v posledním sektoru naznačují, že degradace pneumatik může být zásadním faktorem. V závodě se může přihodit leccos, takže body jsou pořád na dosah, to je náš cíl. 


ALFA ROMEO

Kimi Räikkönen, 13. místo
Tým před kvalifikací tvrdě pracoval na vylepšení vyvážení a proto se nám povedl krok vpřed. Pořád to ještě není dostatečné pro umístění, kde bychom se chtěli vidět, ale udělali jsme maximum a moje pozice je dobrým výchozím bodem pro start do závodu. Uvidíme, čeho se nám zítra podaří dosáhnout; závod není nikdy jednoduchý, ale uděláme všechno proto, abychom si odtud odvezli dobrý výsledek.

Antonio Giovinazzi, 14. místo
Byla to pro nás jednoznačně zatím nejlepší víkend, počínaje včerejškem přes dnešní trénink. Tým zapracoval skvěle a od dnešního rána jsme se výrazně posunuli kupředu, měli jsme v Q2 obě auta a s takovým výsledkem musíme být spokojeni. Je to pravděpodobně maximum, čeho jsme v horkém a větrném dni se složitými podmínkami mohli dosáhnout. Závod se opravdu může vyvíjet jakkoli, nepředjíždí se tu dobře, ale dobrý start a úspěšná strategie nás mohou dostat na dobrou pozici. Očekáváme, že degradace pneumatik bude zítra hrát zásadní roli, zvláště pokud bude zase takové horko, takže správné načasování výměn bude klíčem k dobrému výsledku.

Frédéric Vasseur, týmový ředitel
Pro tým je to opravdu výborný výkon - vlastně v probíhající sezóně náš nejlepší kolektivní výsledek. Dokázali jsme se výrazně zlepšit v tréninku, kde jsme se trápívali - oba piloti se hned od prvních kvalifikačních kol cítili lépe. V poli s tak nepatrnými rozdíly je velmi dobrým počinem porazit Cunodovu AlphaTauri rozdílem desetiny a o více než o dvě překonat Russellův Williams. Pro Q2 nám zbyla už jen jedna sada dobrých pneumatik, nakonec jsme dosáhli na pozice, z nichž hned od začátku můžeme bojovat o body. Teď je třeba na tuto povedenou sobotu navázat, abychom si odtud odvezli co nejlepší výsledek.


WILLIAMS

George Russell, 17. místo
Poprvé v celé sezóně jsem nepostoupil do Q2, neumíme to správně načasovat. Dnes jsem ke svému autu necítil důvěru, rychlá kola se mi jednoduše nepovedla. Odvedli jsme úžasnou práci a výsledkem bylo Q2 v deseti závodech sezóny, tentokrát jsme ji odvedli opět, jako normálně. Někdy ale nestačí. Stane se, těšíme se na zítřek. Bude to těžký závod, protože je tu obrovské horko a bude skutečně složité pracovat s pneumatikami. Doufám, že budeme pracovat lépe než ostatní a využijeme každé příležitosti.

Nicholas Latifi, 18. místo
Doufali jsme, že budeme konkurenceschopnější, než jsme byli dnes. Nakonec to do Q2 nebylo zase tak daleko. Auto mi přišlo v pořádku, nebylo docela vyvážené, ale jelo slušně a sedlo mi. Také mé rychlé kolo mi připadalo v pořádku, musím ale prověřit určitý problém s mou pohonnou jednotkou, jenž se objevil v obou kvalifikačních kolech. Během toho posledního mi čtyřikrát nebo pětkrát vysadil motor, což mě na jedno kolo stálo docela dost času. Bez těchto potíží bych to do Q2 možná dotáhl, ale neznáme přesnou časovou ztrátu. I tak to hodně bolí.

Dave Robson, vedoucí výkonu vozidel
Nezvládli jsme vylepšení vozů, v něž jsme doufali, v důsledku toho jsme se dnes prali s rychlostí. Po sérii dobrých kvalifikačních pokusů je dost frustrující chybět v Q2, zvláště z toho důvodu, že kvalifikace na tomto okruhu je tolik důležitá. Zítra má být zase horko a s případnou hrozbou deště může být závod hodně nepředvídatelný.

Nicholas během posledního kola trpěl problémy s dodávkou energie, zatím to prošetřujeme. Nepochybně tím přišel o rozhodující čas a možná to byl právě ten rozdíl, který mu chyběl k postupu do Q2. U George jsme se snažili udělat takové nastavení, velmi úzkého, aby dosáhl bez zásadního opotřebení pneumatik dobrý čas. V posledních závodech se nám v tomto směru hodně dařilo, ale dnes se nepovedlo všechno optimalizovat, jak tomu bývá v případech, kdy chceme postoupit z Q1.


HAAS

Nikita Mazepin, 19. místo
Byla to poměrně horká kvalifikace, asi s prozatím největším vedrem. To vůbec neprospívá pneumatikám, které se taví. Podařilo se mi zajet tři konzistentní kola, takže stále mohu mluvit o čistém víkendu. Dostal jsem se do bodu, kdy bylo obtížné z vozu ještě něco vytáhnout. Chybí nám přítlak, takže neustále kloužu po trati. Pro závod existují určité možnosti, jako zatáčky 1 a 2, čeká nás těžký závod se spoustou starostí. Má být horko a před námi 70 kol, to pneumatikám vůbec neprospěje.

Mick Schumacher, 20. místo
Můj pocit z auta je skutečně úžasný, zvláště ve druhém a třetím tréninku. Bohužel náraz do zdi byl hodně nešťastný, celá strana byla rozbitá a museli jsme opravovat a vyměňovat, což bohužel vyžaduje víc času. Kdybychom ho měli o pět nebo deset minut více, mohl bych nějaké kolo zajet - tým odvedl megapráci. Pokud se nám podaří jet čistě a pošetřit pneumatiky, možná bych dokázal získat několik pozic.

Günther Steiner, generální ředitel
Byla to docela vyhrocená sobota. V třetím tréninku šlo všechno dobře, dokud Mick nevyletěl z trati a náš vůz utrpěl vážné poškození. Tým se snažil dát ho dohromady a měli k tomu opravdu hodně blízko, skoro se to povedlo, odvedli skvělou práci. Nakonec nám chybělo pár minut, abychom mohli Micka poslat na trať, nakonec jsme měli v kvalifikaci jenom Nikitu. Udělal to nejlepší, čeho byl schopen, tím pro nás sobota skončila. Tento víkend jsme si užili dramatických situací - ale ne pozitivních - tak to zkrátka je.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy