V čem byl problém u Lewise?
Toto Wolff: Mechanici měli opravdu dlouhou noc, aby dali vůz dohromady, příčinou jsme se zatím nezabývali, důležité bylo připravit auto na závod.
V závodě po zastávce v boxech nastal náhlý pokles tlaku vody, který nadále pokračoval, takže to vypadalo jako termální selhání. Příčina nám v tuto chvíli stále není známa, pravděpodobně něco v soustavě nebo v oblasti šasi. V určité fázi se problém stabilizoval a Lewis mohl závod dokončit.
Co je míněno oblastí šasi?
TW: Nevím, zda to přímo souvisí, zaregistrovali jsme pokles tlaku vody a jeho příčina nebyla identifikována, ani její zdroj.
Mohlo jít o únik vody?
TW: Mohlo, jistě, je to pravděpodobné.
Víte už, co se stalo s Lewisovým motorem v Číně?
TW: Ne, vysvětlení zatím není k dispozici. V obou případech šlo o stejný problém. Měli jsme dojem, že jsme identifikovali příčinu, ale nedostali jsme konečné posouzení, takže vše bylo letecky přepraveno do Brixworthu a analyzováno. Možná bylo sobotní selhání důsledkem chyby v Šanghaji. Ale to je opět jenom teorie, nejsem si tím jistý.
Máte pocit, že jste Lewise zklamali?
TW: Samozřejmě žádné chyby neděláme vědomě a tým byl osočen určitými sociálními médii, nechyběly ani konspirační teorie. Mou odpovědí je, že nechci ignorovat šílence, kteří si snad myslí, že bychom poškodili pilota, jenž se s námi stal dvakrát mistrem světa, kterého nezklameme a nenecháme ho padnout. Jedná se o „mechanický“ sport, ke kterému poruchy prostě patří.
Objevil se také problém na Nicově voze, kvůli kterému nám během závodu přibyly nějaké šedivé vlasy, vypadalo to na potíže s jednotkou MGU-K. V jedné části závodu se zdálo, že ho vůbec nedokončí. Jsme pod tlakem v oblasti motoru i šasi, abychom měli plně konkurenceschopný vůz a to je také důvod, proč vyhráváme závody, ale musíme také posouvat hranice, takže se něco podobného může přihodit.
Jak komunikujete s Lewisem po událostech, jaké se například staly v sobotu? Omluvil jste se mu?
TW: Způsob naší komunikace je takový, že se každý omlouvá každému. V minulé sezóně nastala situace, kdy Lewis v závodě udělal chybu a omluvil se on nám. Nemůžete čekat, že pilot, který právě ztratil šanci na pole-position bude pobíhat s úsměvem na tváři, můžeme přiznat, že je určitým způsobem naštvaný stejně jako tým.
Pro nás to bylo možná trochu stravitelnější, protože druhý pilot byl na pole-position. Takže ano, omluvili jsme se mu a řekli mu, že kvůli dosažení určitých cílů v Soči se pohybujeme mezi nebem a zemí. Proto jsme ho nechali bez potrestání startovat z desátého místa, on nám odpověděl, že oceňuje týmové úsilí.
Je to pro něj zvlášť složitá situace, protože se ho drží smůla – nejdřív do něj narazil Valtteri Bottas, pak měl problémy s motorem, potom tu byl kontakt se Sauberem, který ho pozdržel a pak ta poslední událost. Takže jsme opravdu zapracovali s cílem mu poskytnout co nejlepší auto, ale někdy máte prostě nedostatek štěstí a nezbývá nic jiného, než se jenom omluvit.
Máte obavy, že ony problémy s vodou by mohly mít další důsledky na Lewisův motor?
TW: Ano, musíme analyzovat, proč tlak vody začal klesat a pak se ustálil, pak zase poklesl. Je možné, že to motor nějak zásadně zasáhlo, takže musíme prověřit, jestli ho dáme dohromady nebo ne.
Jak moc týmu škodí chování fanoušků při jejich dohadech, zvláště když jde o dvojnásobného mistra světa na vašich vozech a jednoho z nejlepších pilotů v historii F1 vůbec?
TW: Myslím, že je obtížné brát vážně takové lidi, kteří se někde válejí s laptopem na břiše a rozesílají do světa takové nesmysly. Nebereme to moc vážně, ale zajímalo by mě, co se děje v myslích takových lidí.
Lewis pro nás vyhrál dva tituly a my se pokaždé snažíme, aby dosáhl co nejlepšího výsledku v každém závodě. Lepší otázka by asi byla, co se odehrává v hlavách některých lidí.
Dotýká se nějak vašich inženýrů, že jsou nepřímo obviněni ze sabotáže a jejichž pověst se někteří lidé snaží poškodit?
TW: Ano, a to je také důvod, proč o tom chci otevřeně hovořit. Chci je chránit, protože se jich podobné komentáře dotýkají, jsou neomluvitelné, nespravedlivé a nemístné, není k nim žádný důvod. Pokud někteří členové týmu čtou tyto připomínky, mohou si je brát osobně, proto k nim chci zaujmout jednoznačné stanovisko. Vážíme si každého racionálního a smysluplného komentáře, bereme každou kritiku velmi vážně.
Existuje velká skupina našich fanoušků, která za námi stojí. Někdy, když něco doženeme do krajnosti, se může zdát, že jsme neudělali tu nejlepší věc, v posledních závodech jsme se dopustili několika chyb, a ta záležitost s Lewisovým motorem je jednou z nich. Jsme si toho vědomi víc než kdokoli jiný. Vím, že to někteří kluci v boxech berou velmi vážně.
Jak se vám podařilo zvládnout charterový let a dostat do Ruska nezbytné součásti pro Lewisův motor v tak krátkém čase?
TW: Byl to výsledek obrovského úsilí mnoha lidí. Niki Lauda se snažil zajistit letadlo a termín, v určité fázi se nabízelo několik možností a bylo potřeba vybrat tu nejlepší z nich. Nicole, asistentka Paddyho Lowea, která je náhodou Ruska, vybrala letiště, dostali jsme letadlo, pilota a Bernie se postaral o celní záležitosti, takže už 90 vteřin po přistání byla krabice s díly v autě a na cestě k okruhu. Nevím, jak to zařídil, ale na Lewisově startu má obrovský podíl.
Ferrari jste porazili rozdílem třídy. Bylo to specifikou okruhu nebo váš soupeř není tak silný, jak si myslel?
TW: Trať je velmi odlišná, má hladký povrch a bylo možné si všimnout, že tempo mnoha vozů bylo podstatně jiné než v předchozích závodech. Williams tu byl velmi silný, zatímco Red Bull vůbec nepřesvědčil a Ferrari nebylo také tak dobré jak se očekávalo.
Takže mám za to, že to z větší části jde na vrub okruhu, kde musíte dosáhnout správných hodnot v oblasti mechanického i aerodynamického přítlaku, také výkon motoru hraje roli. Lze tedy říci, že výkyv v závodním projevu u Ferrari je v Soči specifický.
Říkáte, že některé potíže byly důsledkem vaší snahy jít až na limit, ale to už tu bylo i loni a bez podobných projevů. Znamená to, že vaši inženýři se nyní ocitají v oblastech, kde je mnohem větší šance na nějaké problémy?
TW: Čím déle jsou předpisy stabilní, tím je obtížnější najít nějaký výkon navíc. Jak jistě dobře víte, Andy Cowell se těší titulu „Mr. Performance“ a jeho tým dokáže vytáhnout každou milisekundu z dané oblasti. Stálá pravidla vytvářejí složitější situaci a někdy je třeba posunout hranice s cílem najít nové meze, což je možná prostředí, ve kterém se právě nacházíme.
Ale nemám obavy o skupinu našich skvělých inženýrů, dokážeme se s nimi vypořádat. V Rusku jsme získali double, takže přes všechny šedivé vlasy v průběhu závodu jsme pořád dosáhli vynikajícího výsledku.
Lewis při zastávce v boxech ztratil sedm desetin…
TW: Byl trochu dlouhý a zamířil moc doprava, také se při odjezdu omluvil. Práce s vozem v boxech není jenom nebezpečná, protože máte každý pohyb optimalizován, tak člověk s pneumatickým utahovákem má problémy, když vůz zastaví o 50 cm dále, už svírá k ose kola neobvyklý úhel. Takže veškerá činnost je přesně sladěna a vůz musí zastavit na daném místě. Samozřejmě jako je to v žáru závodní bitvy možné.
Helmut Marko řekl, že kdykoli Mercedes projede první zatáčku na čele, vyhraje. Bude to tak po celou sezónu?
TW: Ne, to si nemyslím. Upřímně jsem velmi rád, co se nám tento víkend povedlo, že tým zůstal silný a dokázali jsme vyhrát. Pokud by měl Valtteri Bottas lepší start, bylo by to pro nás mnohem obtížnější. Pokud si pamatujete loňské závody v Budapešti a Singapuru, tam jsme museli bojovat mnohem víc než ostatní.
Musíme se udržet v pohodě, nadále pečlivě připravit vůz pro každý okruh a také se chceme poučit ze zkušeností, jaké jsme loni získali právě v Singapuru, což by nás mělo posílit. Soči bylo jedním z těch příkladů, kdy jsme byli schopni aplikovat zkušenosti s nastavením vozu do závodu, což mě velice těší.
Co přinese budoucnost, to netuším. Ferrari chystá vylepšení, Renault avizoval velký upgrade v Montrealu, takže uvidíme.