Ve Formuli 1 působí už přes půl století. Nejdřív jako mechanik Jochena Rindta a posléze šéf pit-crew u Brabhama, pak se mu nevyvedl vstup v roli týmového principála s projektem Rondel, jehož se však dokázal zbavit se ctí a bez větších šrámů. Novodobá kapitola jeho působení v královské formuli se datuje od roku 1981, kdy jeho Project Four spojil síly s McLarenem. Záhy museli udělat dravému mládí prostor ostřílení harcovníci jako Teddy Mayer a Gordon Coppuck a Dennis tým, tehdy ještě se sídlem v Colnbrooku, zcela ovládl.
Loňská sezóna byla ještě horší než ročník 1980, po němž Ron zpočátku jen částečně převzal týmové otěže. Honda se prozatím neukázala být spásným lékem a na někdejší spojení z 90. let minulého století se zatím pouze vzpomíná. Dennis ale není člověkem, který by se vzdával, což ostatně naznačil i v následujícím rozhovoru.
Co můžeme od McLarenu Honda očekávat v letšoní sezóně? Mohou Jenson Button a Fernando Alonso vyhrát i nějakou Grand Prix?
Ron Dennis: Jsem dalek toho dělat nějaké bizarní předpovědi a upřímně vám řeknu, že tuto otázku jsem dostal už nesčíselněkrát, ale přesto na ni odpovím ještě jednou.
Pokusit se odhadnout výkon týmu v šampionátu F1 je výrazně obtížnější než v kterékoli oblasti lidského snažení, v neposlední řadě proto, že jeho cíl se stále mění. Mercedes byl loni neporazitelný tým a jsem přesvědčen, že i letos bude silný, ale jeho hlavní soupeři v posledních několika měsících velmi tvrdě pracují na překlenutí této propasti. Vedení Mercedesu by muselo trpět jistou formou šílenství, kdyby veřejně deklarovalo, že bude dominovat i třetí sezónu v řadě, což jenom dokazuje fakt, že ani Niki Lauda, ani Toto Wolff nic takového neříkají.
McLaren se honby za mistrovským titulem v roce 2016 nezúčastní, ale ve srovnání s rokem 2015 očekáváme značný pokrok. Ve Wokingu jsme pracovali jsme 24 hodin sedm dní v týdnu po celou zimu, bez ohledu na pracovní dny či víkendy, stejně jako tomu bylo u Hondy v Sakuře. Vynaložené úsilí ještě není zárukou úspěchu, ale můžete si být jisti, že žádný jiný tým nestrávil před sezónou F1 tolik pracovního času jako my. V určitém bodě sezóny od nás můžete čekat překvapení.
Je zřejmé, že pohonná jednotka Honda byla do jisté míry příčinou vašeho loňského výkonnostního poklesu. Jaké jsou vaše první dojmy ohledně nového šéfa Hondy F1 Jusuke Hasegawy?
RD: Uplynulá sezóna byla ohledně spojení McLaren-Honda přípravným obdobím, protože šlo o první rok zbrusu nové spolupráce. Jak jsme očekávali, hodně jsme se naučili, stejně jsme ale očekávali i určitou frustraci v případě, že se nám nebude dařit. Přes všechna negativa jsme od určitého bodu sezóny začali lépe spolupracovat - ať technicky, provozně nebo i po stránce národnostní kultury - a do konce sezóny jsme nějaké plody této činnosti sklidili.
Jak už bylo řečeno dříve a neustále se to bude opakovat, v F1 jste tak dobrý, jaký byl váš výsledek v posledním závodě. V posledním závodě ročníku 2015 bude u McLarenu navždy zaznamenáno - Button 12. místo, Alonso sedmnáctý, což na první pohled není příliš působivé. Jízdní vlastnosti Jensonova vozu však ovlivnil poškozený zadní spoiler po kontaktu s Bottasem v boxech, Fernandova snaha byla eliminována průjezdem boxy po vcelku běžném závodním kontaktu s Pastorem Maldonadfem. Když jsem se večer obou ptal, jak jsou spokojeni, oba se shodli, že hodně, Jenson dokonce označil Abú Zabí za "svůj nejlepší závod v sezóně". Oba cítili, že se zvedáme ze dna, což dokazoval i čas v oblasti nejrychlejšího kola v závodě, kde byli lepší jen Hamilton a Vettel.
Přes všechno, co jsem řekl, ale pořád cítíme v McLarenu snahu po dokonalosti. To v kontextu s F1 znamená snahu vyhrávat závody i mistrovství světa. To jsou naše ambice. Prosím vás, abyste se mě nezkoušeli ptát, kdy k tomu dojde. Ale chci říci, že jsme stejně jako Honda hodně ambiciózní. A společně zvítězíme.
Žádná jiná automobilka na světě neprodukuje víc motorů než Honda. Kromě aut a motocyklů to jsou pohonné jednotky pro generátory, čerpadla, závěsné agregáty pro motorové čluny a celá řada zahradních produktů. Takže pokud jde o motory, věřte mi, že své práci opravdu rozumějí. Jejich produkt pro F1 je pořád v relativně počátečním stádiu, ve srovnání s Ferrari nebo Mercedesem určitě, takže vývojová křivka bude ještě nějakou dobu stoupat, stejně jako přibývající koňské síly. Naše šasi je v současné době už velmi dobré.
Nakonec co se týče pana Hasegawy. Na svou pozici nastoupil teprve nedávno, ale první dojmy z něj jsou i tak velmi pozitivní. V týmu jsme ho přivítali a věříme, že pod jeho vedením dokážeme velké věci.
Jak bude probíhat spolupráce vás, Erica Boulliera, Jonathana Nealeho a Josta Capita?
RD: Předně - Jost u nás ještě není, ale předpokládáme, že se chopí své funkce u nás v co nejkratší době (hovoří se o konci dubna či začátku května). Je velmi schopný, zkušený a řídí se hodně vysokými ambicemi. Jakmile jsme spolu začali debatovat o možnosti, že se k nám připojí, hned jsem si ho oblíbil a vím, že mu jde i o náš úspěch.
Jonathan Noble bude provozním ředitelem McLaren Technology Group, k čemuž ho předurčuje jeho desetileté působení u British Aerospace (nynější BAE Systems). Nesmíte zapomínat, že McLaren Technology Group představuje mnohem víc než jenom tým F1. Je tu i McLaren Automotive (nedávno deklarovala zahájení výroby patnácti vysoce výkonných modelů sportovních vozů, což si vyžádá nábor 250 nových zaměstnanců a v důsledku toho se očekává růst prodeje z 1600 kusů na 3800 ročně), takže McLaren Technology Group má obrovský potenciál. Jonathan má hrát roli v rychlé expanzi, úzce spolupracuje s Ianem Rhodesem (výkonný ředitel McLaren Applied Technologies) a mnou.
Eric Boullier má na starosti řízení týmu během závodního víkendu. Dělá to velmi dobře, odvádí výbornou práci. Jsem si jist, že až přijde k týmu Jost, bude jejich spolupráce skvělá a později se rozšíří i na Jonathana. Formule 1 vyžaduje některé nové pozice v oblasti provozních povinností.
Jsou vaši řidiči staří, příliš bohatí nebo už nedostatečně motivovaní?
RD: Ne, absolutně ne. V případě Jensona a Fernanda máme nejlepší současnou týmovou sestavu. Je jim 34 resp. 36 let, takže se nacházejí v nejlepším období svého života. Jsou to také fyzicky extrémně dobře připravení mladí lidé - a termín "mladý" používám záměrně. Ale ano, jsou zkušení - skutečně nejzkušenější - a právě to nám dopomůže dosáhnout letos kvality se spolupráci s Hondou, pracujeme systematicky a logicky s cílem dosáhnout větší konkurenceschopnosti. Bohatí? Jsou dobře finančně stimulováni s ohledem na jejich předchozí zkušenosti a schopnosti. Nedostatečná motivace? O té nemám pochybnost. Jsou stejně hladoví po úspěších jako dřív.
Jaké jsou vaše vyhlídky ohledně týmové sestavy pro rok 2017?
RD: Tak na tuhle otázku odpovídat nebudu.
Jediné, co sdělím - během prvního testu v Barceloně před několika týdny jsem s Fernandem hovořil a on mi opakovaně potvrdil, že hodlá svou tříletou smlouvu dodržet. A tento kontrakt neobsahuje žádné podmínky nebo klauzule: je uzavřen na tři roky.
Co se Jensona týče, budeme v kontaktu po celý rok. Je to světový šampion a jeden z nejlepších pilotů, které jsme kdy měli. A každý tým by by ho kvůli jeho schopnostem měl rád na své straně.
Proč jste měl v závěru roku kritické připomínky ke Kevinu Magnussenovi? A jaká byla vaše reakce, když jste se dozvěděl, že má zajištěné místo pro tuto sezónu u Renaultu?
RD: Když už tahle otázka padla, dovolte mi, abych vám poskytl některé důležité související detaily, než na ni odpovím. Kevin se stal členem programu McLaren's Young Driver v roce 2009, tedy v době, kdy závodil ve Formuli Renault 2.0. O pět let později debutoval na McLarenu při Grand Prix Austrálie, což byla svým způsobem odměna za jeho ohromný přínos během oné doby, kdy zúročil nabyté vlastnosti dosažené v rámci našich oddělení. Ano, jeho debut byl výborný, stanul na stupních vítězů a v sezóně pak přidal několik velice slušných umístění.
Ale tři lidi v týmu mít nelze - když jsme se rozhodli v roce 2015 angažovat k Jensonovi Fernanda Alonsa, byl Kevin nucen přejít na post testovacího a rezervního pilota. Jak nyní otevřeně přiznává, s novou rolí v týmu se značně potýkal.
Kevin poskytl 16. října interview, v němž uvedl, že jsem mu formálně sdělil, že mu nejsme schopni nabídnout pozici závodního pilota v roce 2016. My jsme na něj reagovali tiskovým prohlášením obsahujícím můj osobní komentář. Dovolím si z něj pro vás ocitovat pár slov: "Pro Kevina Magnussena nemáme v roce 2016 pozici závodního pilota, ale není pro něj žádná hanba, že musí ustoupit dvěma mistrům světa, Buttonovi a Alonsovi. Přejeme Kevinovi to nejlepší a uděláme vše pro to, abychom mu pomohli úspěšně spustit jeho další kapitolu jeho závodní kariéry. Je velmi talentovaný závodníkpilot a zaslouží si v F1 závodit."
Proto nebylo žádným překvapením, když 1. února Magnussen oznámil, že bude jezdit v továrním týmu Renaultu, nás to všechny potěšilo. Osobně jsem mu ihned poslal SMS, abych mu poblahopřál a popřál hodně úspěchů, na což okamžitě reagoval poděkováním. Věřím, že pro Renault odvede spoustu dobré práce.
Zůstává však pravdou, že Kevin všechno začal u nás, podobně jako o generaci dříve, když na našem voze (Grand Prix Pacificu na trati Aida v roce 1995) debutoval jeho otec Jan. A také nesmíme zapomínat, že u nás začínal úřadující mistr světa Lewis Hamilton, navázal tu na svou kariéru v motokárách a došel až k titulu mistra světa v roce 2008.
Dobře, ale můžete nějak zaručit, že v případě Stoffela Vandoornea se nebude opakovat Kevinův osud?
RD: Stoffel je stejně jako Kevin velmi talentovaný mladík, jemuž prospěl čas strávený v rámci zmíněného programu McLaren's Young Driver, do nějž se zapojil teprve před třemi lety. V pohodě loni vyhrál šampionát GP2: zvítězil v sedmi závodech a jako pilot v posledním roce dospěl. Byl vždy inteligentní, ale k v uplynulé sezóně k této inteligenci přidal určitou moudrost, což je u třiadvacetiletého mladíka záležitost dosti neobvyklá. Fyzicky je připraven jako kterýkoli jiný pilot v jakékolo závodní sérii, Formuli 1 nevyjímaje.
V této sezóně bude závodit v japonské Super Formuli v Hondou podporovaném týmu Docomo Team Dandelion Racing. Vozy této série jsou velice rychlé s dobrým přítlakem a Stoffel bude závodit proti bývalým pilotům F1: namátkou Kamuji Kobajaši, Kazuki Nakadžima, Narain Karthikeyan či André Lotterer. Chce být úspěšný. Stejně jako u ostatních členů programu McLaren's Young Driver byla jeho cesta do F1 pečlivě zmapována a očekáváme od něj, aby byl připraven pro rok 2017.
Jako závodní pilot McLarenu?
RD: Už jsem vám řekl, že se nedám zlákat k děbatě ohledně personálního složení týmu pro rok 2017. Koneckonců sotva máme za sebou první závod roku 2016. Takže vám to zopakuji, jsme velmi spokojeni s Fernandem a Jensonem, a to z důvodů, které už jsem vám nastínil. Fakt, že máme k dispozici Stoffela a ten je připraven je pro nás něco jako bonus. Dovolil bych si říci, že v sestavě Alonso-Button a Vandoorne na postu náhradníka máme nejlepší týmové složení plus rezervní pilot současné F1.
Zklamala vás neschopnost špiček F1 dohodnout se o technických a sportovních předpisů pro rok 2017 a následující?
RD: Formule 1 je komplexní byznys - a zdůrazňuji to slovo "byzbys", protože je skutečně podnikáním. Lidé mají tendenci myslet jen na tratě a závodění na nich, když mluvím o F1 a její ultrakonkurenci. Jenže ona je stejně náročná i mimo trati. Z komerčního hlediska jde o nelítostné klání mezi sponzory. A existují i další oblasti, v nichž týmy tvrdě soupeří o nejlepší post.
Takže to, co mě zklamalo, nebyla neschopnost týmů se dohodnout - protože věci, na kterých jsme v tichosti pracovali ve snaze se dohodnout jsou velice složité a zahrnují celou řadu rozdílných zájmů- spíš neschopnost udržet všechno na úrovni soukromé a důvěrné. Jak říkám, Formule 1 je obchod, ale zároveň pořád ještě fantastický sport. Všichni dobře víme, že aniž bychom měli ztratit své těžce vydobyté pozice na samém vrcholku motorsportu a podstatu jejího DNA, musíme se přizpůsobit nárokům moderního fanouška, který už se nespokojí jen se sledováním obrázků na televizoru v rohu nějaké místnosti.
Musíme proto depatovat a diskutovat o tom, jak nejlépe zvládnout tuto změnu - ale i když zklameme mnohé novináře, měli bychom to probírat za zavřenými dveřmi a ne všechno vyhrknout do prvního diktafonu, který se objeví před našimi ústy.
Stále nemáte hlavního sponzora - máte z toho obavy?
RD: Za tuhle otázku děkuji, protože mohu upřímně odpovovědět NE.
Éra titulních sponzorů v F1 pravděpodobně minula. Bude tomu zejména proto, že mecenáši dnes požadují mnohem složitější řadu práv než dříve, navíc je zaměřují na strategii mířící především k programům šitým na mírů svým vlastním margetingovým cílům. Dny, kdy boku vašeho vozu dominovalo obrovské logo titulního sponzora, jsou nenávratně pryč. Kromě toho McLaren Marketing, specializovaná složka McLaren Technology Group, má za úkol zajišťování sponzorů - které jsme vždy nazývali partnery - má za sebou velice úspěšné zimní období.
V září jsme oznámili spolupráci se značkou Chandon, výrobcem sektu, v říjnu Hilton Worldwide, mezinárodně uznávaný řetězec hotelů, potvrdil prodloužení kontraktu do roku 2019, A v prosinci Santander, jeden z největších světových bankovních úřadů v oblasti tržního mechanismu, obnovil spolupráci s McLarenem na dalších pět let. V únoru jsme uzavřeli desetileté partnerství s prestižním výrobcem hodinek Richard Mille, začátkem tohoto měsíce se v našem portfoliu objevil špičkový výrobce elektronických zařízení JVC Kenwood, premiérově se k nám připojil světový výrobce automobilových součástech Calsonic Kansei. A před týdnem se potvrdilo prodloužení našeho kontraktu s dlouhodobým partnerem Johnnie Walker. A také nesmíme zapomenout, že spolupracujeme se subjekty jako Mobil1, Esso, SAP, KPMG, CNN, Akebono, Segafredo, Norton Rose Fulbright a mnoha dalšími.
Konečně před pár týdny jsme nechali zveřejnit naše prozatímní firemní výsledky, konkrétně McLaren Technology Group před zdaněním vykázala v roce 2015 zisk 6 miliard liber, což představuje navýšení o 28 000 000 £ oproti roku 2014. Tím jsem snad podal dostatečný důkaz, že McLaren Technology Group má z komerčního hlediska velice silnou pozici a je dobře nastavena na financování programu rozvoje, který přinese McLarenu Honda v budoucnu velké úspěchy na tratích.