Lotus u E23 chystá radikální změnu volantu. Jak s vývojem pomáhají jezdci a simulátor?

Volant | foto: Lotus F1 Team

Technický ředitel Lotusu Nick Chester pokračuje v odhalování informací o jejich příštím voze E23. Jak se změní volant a do jaké míry jsou do vývoje zapojeni současní piloti a simulátor?

Nicku, celá sezóna je už téměř za námi. Jak odlišné bylo letos závodění ve srovnání s rokem 2013?
Nick Chester: Opravdu bylo hodně odlišné. Už jsme si na něj zvykli, ale na počátku roku jsme podstoupili velké změny: od toho, jak využíváte svou energii, po to, jak dostat z auta co nejvíce výkonnosti v kvalifikaci a v závodě.

Pokud jde o pneumatiky, ty se zřejmě tolik v jejich provozování nezměnily. Pro inženýry letos větší pracovní zátěž představoval management vozu. Například příprava možností využití ERS energie v závodě a v kvalifikaci vyžaduje hodně práce navíc. Došlo k významnému nárůstu toho, o čem musí hovořit s jezdcem, a ve způsobech provozování auta.

Kdybys mohl zvrátit některé rozhodnutí zakázat nějaké hledisko v konstrukci vozu v minulosti, které by to bylo?
NCh: To je zajímavá otázka. Mnoho návrhů bylo ve své době zajímavých, jako například kluzné suknice, dvojité difuzory a větší motory. Zřejmě by pro ně ve sportu nebylo místo po vývoji směrem k efektivitě a bezpečnosti.


Závodění bylo z pohledu týmů letos odlišné, inženýry čekaly
velké změny a více práce s ERS (foto: Lotus F1 Team)

Protože se vždy zaměřujeme na to, co naše auta zrychluje, zvrátili bychom to, co nám pomáhalo v minulosti, jako byly hmotové tlumiče, propojení zavěšení atd. Nepřemýšlíme ale moc o předchozích érách, protože se soustředíme na to, abychom dostávali co nejvyšší výkonnost ze současných pravidel.

Testovali jste "konvenční" nos pro rok 2015. Existovala nějaká možnost udělat něco neobvyklého, jako to bylo v případě nosu E22?
NCh: Nemyslím si. Vždy existují různé způsoby interpretace pravidel, myslím si ale, že většina týmů v roce 2015 půjde cestou konvenčních nosů.

Bude se váš volant pro rok 2015 naprosto lišit od toho letošního?
NCh: Ano, bude. Myslím si, že tomu tak bude u většiny týmů. Volant s velkým displejem si vyzkoušíme během testu v Abú Zabí.

Jsou piloti zapojeni do vývoje pro rok 2015? Kromě testování v pátečních trénincích.
NCh: Sesbírali jsme veškerou zpětnou vazbu, kterou nám piloti poskytli ohledně současného vozu, a ujistili  jsme se, že chápeme, v čem podle nich spočívají nedostatky, abychom je mohli u příštího vozu napravit. V minulosti to mohlo zahrnovat volant nebo odezvu brzd. Zaznamenáváme si vše, co chceme zavést u E23.


Neobvyklé věci podle Nicka Chestera už příští rok neuvidíme, nosy budou v důsledku
změn v pravidlech hezčí než letos (foto: Lotus F1 Team)

Pomohla vám při vývoji v minulém období také stabilita jezdecké sestavy?
NCh: Ano, pomohla, protože se zlepšujete v interpretaci zpětné vazby jezdců.

Jaký druh přípravných prací může tým zvládnout na simulátoru?
NCh: Je toho celkem hodně, co můžeme udělat. Na simulátoru od jezdců získáváme určité hodnocení, které nám pomáhá s vývojem E23. Poprvé si vyzkoušejí pohonnou jednotku Mercedesu a také se podíváme na naše aerodynamické balíky, jejichž výsledky z aerodynamického tunelu proženeme simulátorem.

 

Více o tom, v čem se bude vůz E23 lišit od letošního Lotusu, najdete ve včerejším rozhovoru s Nickem Chesterem zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy