Jak velkou výzvu pro inženýry představuje Monza?
Nick Chester: Je celkem náročná, protože vyžaduje tak nízký přítlak. Pro jezdce je to těžké se sžít vozem, aby se cítili pohodlně, proto je práce na nastavení klíčová. Zaměříme se také na brzdění, aby Romain a Pastor mohli získávat v nájezdech do šikan a lépe vnímat limity.
Pro Itálii máme další aerodynamické díly, které vyzkoušíme během pátečních tréninků. Budeme mít zadní křídlo pro nízký přítlak připravené specificky pro Monzu - půjde o to nejtenčí, s nímž během celé sezóny nastupujeme. Celé to je o vyrovnání se s výzvou v podobě nízkého přítlaku.
Jak by si současná generace vozů vedla na staré klopené zatáčce v Monze?
NCh: Ono by to bylo zřejmě velmi hloupé vzhledem k množství přítlaku v těchto dnech, protože by auta byla jako na kolejích přilepená k trati, vůbec by neklouzala. Klopená zatáčka na staré Monze je opravdu hrbolatá a já věřím, že hrbolatá byla i v minulosti, kdy se po ní jezdilo. Autům pravidelně praskaly pružiny, moderní vozy by na ní z pohledu dynamiky vozidla zkrátka nepřežily.
V Monze nasadí Lotus ještě tenčí zadní křídlo než v Belgii (foto: Lotus F1 Team)
Jak rychlé budou letošní vozy na rovinkách v Monze?
NCh: Bude záležet na úrovních přítlaku a odporu, s nimiž týmy pojedou. Očekávám však, že budou vyšší než minulý rok. Na rovinkách bude možné dosáhnout 360 km/h, pokud se auto dostane s DRS do závěsu.
Ani s jedním vozem jste v Belgii nedojeli do cíle. Přišli jste na něco bližšího v tom, co selhalo?
NCh: Jak jsme podezřívali, šlo u Pastora o selhání výfuku. Identifikovali jsme oblast výfuku, která praskla, takže jsme ji před Monzou upravili. U Romaina šlo o nerovnováhu aerodynamiky, kterou zaznamenal uprostřed závodu kvůli problému s uchycením zadního křídla. Vyjel několikrát mimo trať, protože jsme zaznamenali zátěže, které sice normálně nevidíte, ale které k tomu přispěly.
Existují nějaké zvláštní mechanické způsoby, jak získat zpět něco ze scházejícího výkonu na trati, jako je Monza?
NCh: V podstatě ne. Pokud se snažíte zvýšit rychlost na rovinkách, tak toho můžete dosáhnout pouze omezením přítlaku a odporu. S tím je však spojen deficit v přítlaku, takže jste penalizováni v zatáčkách, obzvlášť v obou Lesmo a v Parabolice.
Atraktivní místo na bočnicích v Monze, v Austinu a v Abú Zabí zaujme
nový sponzor - čínský výrobce elektroniky Hisense (foto: Lotus F1 Team)
Očekáváte, že se s vozy pojede snadněji při relativním nedostatku přítlaku u specifikace pro rok 2014?
NCh: Bude to s nimi těžší než loni, protože mají méně přítlaku a turbo motory poskytují vyšší krouticí moment. Proto si myslím, že výjezdy ze šikan mohou být docela náročné.
Letos u všech těch aut pozorujeme, jak se smýkají při akceleraci ze zatáček a v Monze, kde jezdí vozy ve své nejkluzčí konfiguraci, od pilotů uvidíme určitou akrobacii, jak se budou snažit zvládnout výkon svých vozů uprostřed zatáček a na výjezdech z nich.