Co dělá Lotus pro zlepšení v pomalých zatáčkách a co nového veze do Kanady?

Grosjean, Romain | foto: Lotus F1 Team

Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o očekáváních před závodním víkendem v Kanadě. Jak bude tamější trať sedět vozu E22 a jaké novinky chystají?

Měla by Kanada vozu E22 vyhovovat?
Nick Chester: Zřejmě to bude náročné. Na jedné straně budeme mít měkké a super-měkké pneumatiky, které by nám měly sedět lépe, na druhé jsou v Kanadě dlouhé rovinky, o kterých cítíme, že pro nás skvělé být nemusí.

Také obsahuje místa s tvrdým brzděním a my jsme letos při některých závodech cítili, že naše brzdění není tak dobré, jak by mělo. Takže u E22 půjde o vyvážení mezi celkem dobrou výkonností na měkkých pneumatikách a možná bude něco ztrácet v oblasti výkonu a brzdění. Uděláme vše, co můžeme, abychom se v tom zlepšili.

Řekni nám něco více o brzdění.
NC: U tak dlouhých rovinek, po nichž se prudce brzdí do pomalých zatáček, je správná výkonnost brzd v Kanadě kritická. Letos všechny ty systémy pro rekuperaci energie vyžadují hodně ladění, které může výkonnost zvýšit. Rozhodně jde o oblast, na kterou se zaměřujeme. Budeme mít určité věci, které v pátek chceme vyzkoušet - ty by měly brzdění zlepšit.

Proč to měl vůz E22 v Monaku těžké?
NC: Upřímně jsme nečekali, že v Monaku budeme moc rychlí. Důvodem je to, že jsme zaostávali v pomalých zatáčkách. Cítíme tedy, že ztrácíme v oblasti mechanického přítlaku, což může být funkcí zavěšení - včetně toho, jak vůz jezdí přes jakékoliv nerovnosti - nebo tím, že nedostáváme pneumatiky do správného provozního rámce. Součástí naší odezvy byla i práce na testovacích stolicích pro zavěšení, abychom před odjezdem do Kanady viděli, zda to můžeme napravit.


Kanada bude z pohledu Lotusu kvůli dlouhým rovinkám a
tvrdému brzdění zřejmě náročná (foto: Lotus F1 Team)

Jaký význam v pomalých zatáčkách hraje aerodynamika?
NC: V pomalých zatáčkách stále musíte na voze vytvářet rozumnou míru přítlaku. I když ji tolik necítíte jako ve středně rychlých či v rychlých zatáčkách, stále sehrává svou roli. Podmínky, v nichž auto funguje kvůli přítlaku v pomalých zatáčkách, jsou celkem odlišné od těch ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách.

Například se liší světlá výška, otočení kol, úhel stočení vozu. Můžete tedy v pomalé zatáčce ztrácet určitých přítlak, ale při menším zatočení a jiné světlé výšce to je ve středně-rychlých a v rychlých zatáčkách lepší. Existuje několik oblastí, které vás mohou v pomalých zatáčkách něco stát. Můžete si být jistí tím, že je všechny zkoumáme.

Mělo počasí v Monaku nějaký vliv?
NC: V den závodu bylo o něco chladněji, ale v kvalifikaci byla trať celkem dobrá a my jsme nebyli moc rychlí. Také si nemyslím, že by počasí mělo nějaký vliv, pokud jde o naše problémy.

Co se stalo s vozem Pastora?
NC: Přestalo fungovat palivové čerpadlo. Původně cestou na rošt fungovalo, ale když se snažili auto nastartovat, čerpadlo se zastavilo.  Stále to vyšetřujeme, abychom měli absolutní jistotu, věříme však, že víme, v čem problém spočíval. Netýkal se pohonné jednotky.

Jaké nové díly plánujete pro Montreal?
NC: Přivezeme nový balík pro střední přítlak, máme také několik nových mechanických součástí, z nichž jeden snad zlepší přilnavost šasi. Budeme mít i drobné vylepšení balíku chlazení, což nám poskytne trochu více přítlaku.


V
ůz E22 se dočká nového aerodynamického balíku,
Renault zlepší mapování své pohonné jednotky (foto: Lotus F1 Team)

Co pohonná jednotka?
NC: Pojedeme s posledním palivem Totalu, stejně jako v Monaku, většina vylepšení pohonné jednotky se tedy budou soustředit na úpravu mapování, abychom dostali co nejvíce z této specifikace paliva. Mapování vedlo k v sezóně k významnému pokroku.

Jak zvládáte frustrace z techniky u jezdců?
NC: Abych byl upřímný, oba naši piloti jsou dostatečně zkušení na to, aby jejich výkonnost frustrace neovlivnily. Jak Romain, tak i Pastor, jsou extrémně profesionální, jak byste očekávali, a mohou pozorovat, jak tým a naši dodavatelé táhnou za jeden provaz.

Pastor letos prožil dva závody, do kterých neodstartoval, což je pro jezdce jednou z nejhorších věcí. Jeho rozhodnost a bojový instinkt jsou pozorovatelné. Romain také ukázal neuvěřitelného ducha a statečnost. Jeho výkonnost ve všech závodech byla fantastická, obzvlášť s přihlédnutím k nedostatku ujetých kilometrů v prvních čtyřech podnicích.

Kanada v historii patří mezi nepředvídatelné závody. Budou Romain a Pastor v dobré pozici, aby to mohli využít, pokud tomu tak bude i v tomto roce?
NC: Ano, to je v plánu. V Montrealu může do hry vstoupit spousta proměnných, jako je déšť, spolehlivost a incidenty. Romain a Pastor jsou přesně těmi piloty, které chcete mít na své straně při využívání jakýchkoliv příležitostí. Doufáme však, že o slušnou porci bodů budeme moci bojovat bez ohledu na kteroukoliv z těchto proměnných.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 1 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy