Miku, k Williamsu ses přidal jakožto hlavní inženýr v červnu 2011 před tím, než jsi převzal v říjnu roli technického ředitele. Co se muselo změnit, aby se tým stal úspěšným a co už bylo v pořádku?
Mike Coughlan: Abych byl upřímný, moc jsem se nezabýval tím, co se dělo s vozem pro rok 2011 či před tím, protože Sam [Michael, bývalý technický ředitel] byl stále zde. Dali jsme si některé agresivní cíle při vývoji aerodynamiky, já jsem dal dohromady některé věci, které byly důležité z hlediska architektury vozu, geometrie zavěšení a cíle pro tuhost.
Bylo zřejmé, že Williams jako společnost v předchozích sezónách velmi moudře investovala a měla vše potřebné pro to, aby se stala špičkovým týmem. Některé věci byly u starého auto špatné, to bylo jasné. Tou hlavní bylo foukání z výfuků.
Takže to bylo o přirozené evoluci spíše než o dramatických změnách?
MC: Absolutně. Adam [Parr, bývalý předseda představenstva Williamsu] přivedl Jasona [Somervilla, šéfa aerodynamiky] a Marka [Gillana, hlavního provozního inženýra], ale já jsem tu strukturu vůbec neměnil. Ed Wood je zde pořád jako hlavní designér. Začalo však být zřejmé, že musíme zavést proces pro designéry.
Každý den jsme od 9 do 10 hod hodnotili design různých oblastí vozu. Dal jsem lidem najevo, že nejde o procházení detailů, ale o mechanismus, kterým mě mají přesvědčovat o tom, že dělají správnou věc. Jason svou skupinu vedl velmi dobře. Liší se od toho starého režimu. Je kompletnější, snaží se inspirovat, snaží se být inovativní. Nese tedy velký podíl na výkonnosti vozů.
Technický ředitel Williamsu Mike Coughlan (foto: Williams F1 Team)
V jak pokročilé fázi vývoje bylo auto pro rok 2012, když jsi přišel?
MC: Bylo velmi brzy. Nezapomínejte, že byl červen, a my jsme museli čekat na ujasnění pravidel ohledně foukání z výfuků, což tvoří základ architektury vozu.
Mark Gillan uvedl, že jste udílel naprosto jasné technické pokyny. Jak bys popsal svůj styl?
MC: V průběhu let jsem dospěl k tomu, abych si uvědomil, co je důležité. Mým cílem není vyhrávat každou bitvu, jen říkám: 'Tohle je to, co chci. Nestarám se o to, jak to splníte, takhle to musí vypadat.'
Raději cílům udílím váhu, pevnost, čas na změnu něčeho. Obecně však jste mnohem lepší, když máte směr a držíte se ho, byť z dostupné výkonnosti dostáváte pouze 98 %. Rád bych si myslel, že udílím jasné instrukce. Zřídkakdy jsem na někoho mrzutý. Pracuji tvrdě a respektuji své lidi, kteří také tvrdě pracují.
Znamená to, že základní věci u Williamsu v podstatě fungovaly?
MC: Ano, spoustu věcí jsme dělali velmi správně. Jedním příkladem je KERS. V základu se jednalo o dobrý přístup. Byly tam některé drobné detaily, které bylo třeba změnit, a těm jsem stanovil určité cíle. Řekl bych, že máme KERS průmyslového standardu. Nejlepší svého druhu.
Williams od roku 2004 nevyhrál závod, překvapilo tě tedy, že jste se dočkali už po pěti závodech letošní sezóny ve Španělsku?
MC: Vítězství bylo naprosto překvapivé. Stojí však za zapamatování, že se jednalo o vítězství dominantní. Udrželi jsme Fernanda Alonsa na Ferrari ve Španělsku za sebou a dokázali jsme ke konci ujíždět.
Na počátku roku jsem říkal, že se musíme dostat do pozice, ze které bychom se s vozem pravidelně kvalifikovali do první desítky, což se nám podařilo: Pastor Maldonado se mezi nejlepších deset dostal třináctkrát.
Párkrát jsme sami selhali, když jsme v některých závodech nebyli v dobré pozici. Musíme zajistit, abychom plně využili našeho potenciálu. Nemyslím si, že jsme tohle zvládli. Z našeho pohledu jsme měli páté nejrychlejší auto, ale na páté místo v šampionátu jsme nedosáhli. Uvědomili jsme si však své chyby a tvrdě pracujeme na jejich nápravě. Rádi bychom naplnili náš potenciál příští rok.
Bruno Senna (vlevo) s Pastorem Maldonadem při představení letošního vozu
(foto: Williams F1 Team)
Nakolik ty nedostatečné výkony jdou na vrub jezdců vzhledem k tomu, že Pastor byl součástí mnoha incidentů a Bruno Senna se často trápil? Ta malé množství bodů se musí přičítat jim.
MC: Ne. Mohli jsme odvádět lepší práci a dostávat Pastora do lepší pozice, aby nedělal své chyby. Pastor musí přijmout část problému, my však hrajeme jako tým, bojujeme jako tým, vítězíme a prohráváme jako tým.
Co jsme tam mohli udělat lépe? Mohli jsme Pastorovi říci: 'K předjíždění využívej zatáčku 13, bylo by to lepší.' Existují věci, v nichž se tedy potřebujeme zlepšit. A jsem si jistý, že si to Pastor uvědomuje. Nesnažíme se někoho obviňovat.
Jaké byly silné a slabé stránky vozu pro rok 2012?
MC: Motor Renaultu je obrovskou výhodou. Je lehký, silný, bez degradace - proto je mistrovským motorem. Jedná se o fantastickou pohonnou jednotku. Renault se hodně zajímá o to, co vůz zrychluje, zásluhy si zaslouží sami o sobě.
My jsme se ke konci sezóny trochu ztratili, ale dokázali jsme se z toho dostat po dobré analýze. Měli jsme pár hloupých problémů, ale naše spolehlivost byla v základu velmi dobrá. Vůz měl robustní design, byl aerodynamicky necitlivý, snadno nastavitelný a docela citlivý na změny v nastavení.
Je to podle tebe pozitivní znamení, že se Williams dokázal po velkých cenách v Koreji a v Indii otřást a ke konci sezóny se kvalifikovat mezi nejlepšími šesti?
MC: Sledujeme naši kvalifikační výkonnost vůči nejrychlejšímu času a drželi jsme se do jednoho procenta. To je velmi odměňující. Našim plánem je zajistit, aby to pokračoval přes zimu a v příštím roce, kdy doufáme, že se posuneme v šampionátu na čtvrtou či pátou pozici.
Bruno Senna v Barceloně (foto: Williams F1 Team)
Jednou ze silných stránek Williamsu bylo porozumění pneumatikám. V tom jste byli před ostatními o dost napřed.
MC: I když si myslím, že nás většina dostihla, přesto podle mě dobře rozumíme degradaci a trvanlivosti.
Zdá se, že se soustředíš spíše na část provozu v továrně a Mark Gillan šéfoval závodní stránce. Zní to příliš zjednodušeně?
MC: Možná ano... ale myslím, že to je všeobecně pravda. Vždy říkám, že továrnu opouští co nejrychlejší auto. Zde se vytváří výkonnost - ta skutečná, jádrová výkonnost. Zde trávíte více svého času, pokud chcete, aby váš vůz jezdil rychleji, protože jde o válku. Potenciál na okruhu lépe maximalizujete, spíše než že byste ho více vytvářeli. Velkou součástí toho je samozřejmě porozumění.
Zdá se, že to bylo jednou ze slabin Williamsu v minulosti - mnoho částí jste nasazovali na auto, ale málokdy seděly.
MC: Určitě, to je pohled, který zastávají lidé z obou období zde. A Coanda výfuky [Williams je letos několikrát vyzkoušel, ale do závodu nenasadil] byly zajímavé. Řekl jsem, že si musíme být jistí tím, že zvýší výkonnost a že budou spolehlivé. Nakonec jsme v tom možná byli příliš konzervativní, a když s nimi Valtteri Bottas jezdil v Brazílii, uvědomili jsme si, že představují výkonnostní pokrok.
Ale znovu: musíte to vyvážit s čistými zdroji, které máte k dispozici. Nakonec nám Brazílie příliš nevyšla, mohli jsme však být ve velmi silné pozici. Pastor byl osmý na konci osmého kola po startu z 16. místa.
Záď Williamsu Pastora Maldonada v Číně (foto: Williams F1 Team)
Pastor prožil zajímavou sezónu. Pozoruješ známky toho, že by vyspíval?
MC: Ano. Pastor to měl jako na houpačce. Těžko říct, jak by reagoval dříve v sezóně na Abú Zabí [kde dojel po problémech s KERSem pátý]. V tom závodě byl velmi vyspělý. Když přijdete o KERS, začne to být velmi těžké. Jedná se o velmi výhodný obranný nástroj, takže musíte změnit svůj styl.
Držel se při zemi. Dříve během roku bychom možná viděli odlišného Pastora, v ten den byl však báječný. Myslím, že šlo ještě o lepší jízdu než v Barceloně, co se týče vyspělosti a schopnosti reagovat pod tlakem.
Když se ohlédneš zpět, nevyužili jste několik příležitostí. Bylo více závodů, kde jste měli skončit na pódiu?
MC: Absolutně, ale učíme se z nich. Podívejte se na Austrálii: měli jsme se zkrátka stáhnout a říci: 'Dovez to domů.' Ve Valencii jsme měli šanci na pódium, v Singapuru... Všechno to bolelo.
Všichni čekají na boj o šampionát, vede k němu pro tým skutečně cesta spíše než jen naděje?
MC: Vítězství v závodě bylo příjemné a zasloužené, ale nakonec čelíte mnoha velmi chytrým lidem. Dokázali jsme, že máme auto schopné se kvalifikovat do první desítky a že můžeme závodit s prvními osmi. Pro mě by to osobně po dvou letech bylo zklamáním, kdybychom pravidelně nestáli na pódiu a nebojovali o titul. To bychom si my všichni přáli.