Jsme za polovinou sezóny: jak byste zatím zhodnotil tento rok za Toro Rosso?
Franz Tost: Na počátku sezóny jsme byli celkem konkurenceschopní - v Melbourne Daniel Ricciardo dojel devátý a v Malajsii Jean-Eric Vergne osmý.
Zatím si myslím, že piloti odvádějí poměrně dobrou práci. Můžete vidět, že Daniel má mírnou rychlostní výhodu, protože loni odjel 11 závodů, zatímco pro Jeana-Erica je vše nové. Ale dělají celkem dobrý pokrok. Oba jsou schopní piloti a myslím, že se u nich ve druhé části sezóny setkáme s dobrými výkony.
Z naší strany musíme zlepšit výkonnost vozu. Byl na počátku celkem konkurenceschopný, ale během sezóny jsme výkonnost ztráceli.
Čím to je: udělali ostatní větší pokrok nebo jste se vydali špatným směrem?
FT: Ne, nevydali jsme se špatným směrem. Nějaké pokroky jsme udělali, ale když jsme získali 0,2 s, naši přímí soupeři získali 0,3 - 0,4 s. Znamená to, že jsou stále před námi. Vzhledem k tomu, že to je uprostřed pole velmi těsné, tak se nejedná o lehký úkol. Musíme však nalézt řešení.
Někdo by řekl, že je velmi těžké vyvíjet auto s nezkušenými piloty...
FT: Určitě to hraje nějakou roli, byla by to však příliš jednoduchá výmluva. Ne, ne - jednoduše jezdcům musíme poskytnout dobré, konkurenceschopné auto, a oni odvedou dobrou práci.
Udělali Daniel a Jean-Eric dost na to, aby ospravedlnili nahrazení Sébastiena Buemiho a Jaimeho Alguersuariho?
FT: Na to je trochu brzy. Vždy jsem zastával názor, že potřebujeme dvě sezóny na hodnocení pokroků pilota. Přijít do F1 je jedna věc, zůstat v ní a zlepšit svou výkonnost druhá. Je to v rukou jezdců - samozřejmě s podporou z naší strany.
Musíme jim poskytnout správný balík a pak jsem přesvědčený, že odvedou dobrou práci, protože oba předvedli svůj potenciál v juniorských kategoriích.
Na hodnocení pilotů je podle Tosta ještě brzy (foto: Scuderia Toro Rosso)
Zdá se, že týmy obtížně chápou letošním pneumatikám - je to tak?
FT: Není to jednoduché, ale s pneumatikami to ani nikdy nebylo. Když jsme měli více jejich výrobců, měli jste na stole podobná témata. Také tehdy jste museli přemýšlet o tom, jak zabránit drolení či přehřívání pneumatik a museli jste zvládat jejich opotřebení a degradaci.
Když jste z pohledu závodních strategií zůstali venku příliš dlouho, ztráceli jste hodně času. Je to součást strategie - zajet do boxů tehdy, kdy to je pro pneumatiky nejlepší, ne jen tehdy, když to udělají vaši soupeři.
Pro fanoušky je to díky pneumatikám mnohem zajímavější.
FT: V současné době máme v F1 závody, které jsou vzrušující proto, že nedokážete předvídat jejich vítěze tak, jak jste mohli v minulosti. Změnilo se to a je to dobré, protože F1 je zábavou.
Jste klidný, když se hovoří o budoucnosti Toro Rosso? V minulosti se hovořilo o potenciálním prodeji.
FT: Nic jsem o tom neslyšel. Naštěstí jsme v rukou Red Bullu a doufáme, že to tak i zůstane. Také záleží na tom, jak budeme úspěšní. Doufám, že budeme pokračovat ve zlepšování a staneme se vysoce konkurenceschopným týmem.
Momentálně se hodně hovoří o snižování nákladů. Jak moc je to důležité pro tým jako je Toro Rosso, aby F1 souhlasila s některými úspornými opatřeními?
FT: Je to velmi důležité. Náklady v F1 musí klesnout. Není potřeba utrácet stovky milionů - show můžeme předvádět i s méně penězi.
Důležité je, aby se jednalo o celém balíku. Momentálně hovoříme pouze o úspoře nákladů u šasi, ne u motorů. Ale pohonné jednotky pro rok 2014 budou stát celé jmění. Doufám, že brzy nalezneme dobré řešení.
Toro Rosso nezačalo sezónu špatně, v jejím průběhu však kvůli pomalejšímu vývoji ztrácí - pomoci by jim měl nový technický ředitel James Key, který od září nahradí Giorgia Ascanelliho
(foto: Scuderia Toro Rosso)
Dalším potenciálním problémem změny u motorů je to, že jeden výrobce by mohl přijít s agregátem, který by byl mnohem lepší než ostatní.
FT: To je další velká otázka. V současnosti je výkon motorů celkem stejný. V roce 2014 může dojít k tomu, že jeden výrobce odvede skvělou práci a jeho vozy budou na čele. To je vždy riziko při zavádění nových motorů.
Připadá vám to jako škoda, že se změní současné úspěšné předpisy?
FT: Ano, ale pro budoucnost něco udělat musíme. V8 jako motor už není na správné úrovni z hlediska životního prostředí či spotřeby paliva. Nemůžeme to ignorovat.
Z tohoto pohledu si myslím, že FIA učinila správné rozhodnutí. 1,6litrový, nízko objemový turbomotor je motorem budoucnosti a je důležité, aby to F1 ukázala. Pokud jde o zábavu, nevím, jak dopadneme.
Minulý listopad vás Eddie Jordan označil za nejlepšího týmového šéfa roku - proč to podle vás řekl?
FT: Nevím - měli byste se zeptat jej. Týmovým šéfem roku je podle mě ten, kdo vyhraje titul, to je jednoduché.