Nyní máme trochu času ohlédnout se za Monakem, co týmu nevyšlo?
James Allison: Myslím, že nejtěžší na posouzení u posledního závodu je to, zdali by u Romaina - pokud by tak brzy neodstoupil - došlo ke stejné situaci, kterou jsme pozorovali u Kimiho. Nic ze čtvrtku či ze soboty tomu nenasvědčuje, pokud by však trpěl podobnou degradací pneumatik, pak by to pro něj byl také obtížný závod.
Kimi vynechal první trénink kvůli výměně řízení - je to oblast, která týmu dělá starosti?
JA: Monako vyžaduje specifické nastavení řízení, které vyžaduje jiné komponenty zavěšení, které by umožnilo použít dostatečný zámek řízení. My jsme navíc pro Kimiho vyzkoušeli více zpřevodované nastavení řízení.
Tohle nemůžete předem otestovat, takže jsme pro vyzkoušení tohoto nového nastavení využili první trénink. Velmi rychle však bylo jasné, že není vhodné. Změna potom vyžadovala hodně času, takže jsme s ní museli začít hned v prvním tréninku, on ale trať zná velmi dobře. Mohli jsme také pozorovat Romainovu rychlost přes jeho nedostatek zkušeností v Monaku.
Kimi se o víkendu trápil jak s autem, tak i s pneumatikami. Myslím si, že by měl problémy bez ohledu na to, zda odjel či neodjel všechny tréninky. Naše základní nastavení řízení dostalo Kimiho na pódium, přesto stále pracujeme na jeho vylepšování, aby přesně odpovídalo tomu, co by se mu líbilo.
Kimi s pokusem o vylepšení řízení pro Monako spokojený nebyl, po jediném instalačním kole si nechal vůz E20 přestavět (foto: Lotus F1 Team)
Sehrála svou roli v závodě teplota dráhy a pneumatik?
JA: Opravdu těžko říct. Teplota trati se po většinu závodu držela nad 30 °, což není neobvyklé. Na několika okruzích jsme již letos jezdili za stejných podmínek a neměli jsme žádné problémy udržet naše pneumatiky v dobrém provozním rámci.
Zřejmě nejneobvyklejší věcí na Monaku je hladkost asfaltu, která je zde pozoruhodnější než kdekoliv jinde - a vůz E20 obecně podával nejlepší výkony na okruzích s drsnějším asfaltem.
Zdálo se, že se Kimi potýká s vyšší degradací pneumatik než ostatní. Dříve to vypadalo, že si vůz E20 vede s pneumatikami velmi dobře.
JA: Bylo to trochu překvapení. Zdá se, že každý tým je letos s pneumatikami jako na houpačce, my jsme se s nimi ale do této chvíle trápili určitě méně než většina z nich. Ve skutečnosti jsme s nimi žádné problémy, dokud jsme nedorazili do Monaka.
Když se na to ale podíváme z pozitivní strany: pokud budeme mít letos dále vždy pět dobrých a jeden špatný závod, pak na tom ke konci sezóny budeme dobře.
Z jednoho městského míříme na další - dá se v Montrealu očekávat to stejné?
JA: Montreal je úplně jiný než Monako, byť se jedná o další okruh, který se nachází spíše ve spektru jemnějšího asfaltu, co se povrchu dráhy týče. Poskytne nám to tedy možnost dozvědět se, nakolik tento fakt mohl ovlivnit naši výkonnost v Monaku a zda budeme moci i za těchto podmínek dobré výkony.
Romain Grosjean na třech kolech (foto: Lotus F1 Team)
Nakolik se změní auto?
JA: Přivezeme s sebou menší zadní křídlo a takovým nastavením předního křídla, abychom to vyvážili. Jedním z klíčových faktorů je ujistit se, že je naše konfigurace brzd řádně nastavena s dobrou úrovní chlazení, aby přežily pro brzdy velmi krutý závod. Auto bylo naštěstí při brzdění po celý rok docela dobré, bez nějakých vážnějších problémů.
Kolik pozornost v Kanadě věnujete brzdění a co v tomto ohledu můžete udělat?
JA: Nachází se tam několik rychlých rovinek zakončených pomalými zatáčkami, takže brzdy dostávají během kola opakovaně velmi zabrat. Kanada je z pohledu opotřebení brzd nejnáročnějším okruhem celého roku.
Opotřebení brzd je z velké části funkcí teploty brzd, proto je třeba odvést hodně práce (s využitím CFD, aerodynamického tunelu a na brzdové testovací stolici), abychom zajistili adekvátní aerodynamické chlazení kotoučů a destiček.