Šéf strategie Mercedesu GP o rozhodování a kvalitě zpětné vazby obou pilotů

Mercedes | foto: Pirelli

Vrchní stratég Mercedesu James Vowles promluvil o své práci, důležitosti jednotlivých rozhodnutí během závodního víkendu a kvalitě zpětné vazby obou pilotů - Michaela Schumachera a Nica Rosberga. Při současném zákazu dotankovávání, kdy se časy na kolo s úbytkem 10 kg paliva zlepšují o 0,3 - 0,4 sec, je klíčová degradace pneumatik.

Jaká je průměrná reakční doba, když během závodu dojde k neočekávané události?
JV: Na závodní víkend se hodně připravujeme předem, pokud dojde k nehodě či výjezdu safety-caru, máme své plány již připravené. Řekl bych, že na vyskytnuvši se incidenty reagujeme do pěti vteřin.

Nejprve je třeba zjisti, kde jste a co se děje, což trvá kolem dvou vteřin. Určujeme závažnost incidentu a zjišťujeme, jaké jsou následky. Máme vteřinu na komunikaci se závodními inženýry, kteří pak zprávu předávají pilotům - což trvá další dvě vteřiny.

Jak si dokážete tak rychle vybrat ze sta tisíce různých možností?
JV: Hodně spoléháme na náš software. Na startu máte 100 000 scénářů a mnoho z nich záleží na tom, jak dopadne start, proto je po začátku můžete vyřadit. Pořadí, které určuje pozice pro větší část závodu, se obvykle srovná během několika prvních kol a od té doby získáváme přehled o tom, jak na tom jsme, a zužuje se počet platných scénářů.

Máme nástroje, které dokážou předem určit, kdy by měla auta zastavovat a kam by se mohla v pořadí propadnout. Používáme softwarem vytvořené scénáře jako podklad pro rozhodování, finální verdikt ale padne po našem posouzení.

Pokud se rozhodnete během závodu ke změně, ale pilot nesouhlasí - kdo má konečné slovo?
JV: Konečné slovo má obecně tým. Jediným případem, kdy tomu tak být nemusí, jsou proměnlivé podmínky, kdy spoléháme na zpětnou vazbu pilota. Ale například, pokud se změní počasí a soupeř zastaví v boxech, vymění pneumatiky a zajíždí velmi dobré časy na kolo, máme informaci navíc, která umožňuje učinit správné rozhodnutí. Bylo by však hloupé nebrat v úvahu názor pilota, protože má přímý kontakt s vozem.

Michael poskytuje výjimečně kvalitní zpětnou vazbu, což neocenitelnou pomocí, ale zpětná vazba Nica je často podceňována, přitom je velmi důkladná a přesná. Na trati je skutečně vidět rozdíl, ale ještě větší je patrný během společného pozávodního rozboru. Je báječné mít zpětnou vazbu někoho, jako je Michael, který tolikrát vyhrál šampionát - můžete mu klást velmi podrobné otázky a dostáváte dobré odpovědi. Jeho zkušenost je pro nás všechny neocenitelná.

Jak byste srovnal svou práci s práci fotbalového trenéra?
JV: S jakoukoliv pozicí ve vrcholovém sportu můžete zcela změnit konečný výsledek. Rozdíl je v tom, že fotbaloví trenéři mají čas na získání dobrého přehledu o situaci, zatímco v F1 se obrázek vyvíjí mnohem rychleji a čas, který máme na rozhodnutí, je mnohem kratší.

Podobné je to, že přesně znáte tým, s nímž pracujete, a analyzujete ostatní týmy, abyste zjistili jejich silné stránky a přišli se strategií, která by vám pomohla je porazit. Klíčovým rozdílem je to,  že můžeme snadno zjistit, zda naše rozhodnutí pod tlakem bylo správné.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 4 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy