aby je potom přenechal jiným a sám pracoval na další výzvě. Nová naděje Velké Británie zatím postrádá oporu za svými zády.
Motto: “Rychlý a přesný, cit pro vůz dostal do vínku a s výborným vozem by měl být schopen bojovat o titul.” Jenson Button s výškou 181 cm a váhou 72 kg asi není právě ideálním pilotem, kterého by konstruktéři dnešních monopostů Formule 1 v kokpitech viděli nejraději. S výškou totiž narůstají přímo úměrně problémy, jak takového jezdce do malého prostoru monopostu usadit. Jensonovým koníčkem jsou horská kola, surfování po internetu, počítačové hry a příprava v posilovně pod vedením jeho přítele a osobního trenéra Hogneho zvaného “Hogie”, který jej doprovází i na závody. Geny s talentem pro motoristické disciplíny zdědil po svém otci. John Button byl na přelomu 60. a 70. let minulého století velmi úspěšným rallycrosovým jezdcem a bojoval v evropském mistrovství s otcem Alexandra Wurze, současného testovacího pilota stáje McLaren Mercedes a bývalého závodníka stáje Benetton. Britský pilot je poměrně zvláštní postavou současné F1. Je mu vytýkáno, že umí jezdit rychle pouze s výborným vozem a že vývoj monopostu nepatří k jeho silným stránkám. Nutno však vzít v potaz, že dosud neměl příležitost vést vývoj, neboť ten je povětšinou odvislý od přání jezdce číslo 1 nebo toho pilota, který je v týmu váženější. Zatím má tedy svůj cíl stát se mistrem světa stále ještě před sebou.
Více než slibný začátek...
Vstup mladé britské naděje do světa rychlých kol byl opravdu pozoruhodný. První krok, stejně jako u velké většiny dalších výborných pilotů se odehrál za volantem motokáry. A právě ve svém prvním závodě, navíc deštivém, předvedl jako nezkušený začátečník svůj velký talent. Z poslední startovní pozice předjel celé startovní pole a bezpečně zvítězil. Tímto skvělým výkonem na sebe upoutal velkou pozornost a jméno Button bylo se zájmem sledováno nejen fanoušky, odbornou veřejností a tiskem, ale i sponzory jako možná budoucí stálice formulových šampionátů. První kompletní motokárovou sezonu v roce 1989 absolvoval již v 9 letech. Podporovaný nadšením otce a pod patronátem známého motoristického fotografa Keitha Suttona získal do konce roku 1997 celou řadu celkových prvenství v britských motokárových mistrovstvích, navíc umístění mezi prvními třemi v evropských a světových seriálech a řadu ocenění.
Britská Formule Ford
Jasné vítězství...
Po nabídce od týmu Carlin Motorsport ke startu v britském seriálu Formule Ford a pilných přípravách však Jenson od smlouvy odstoupil. Mohl si dovolit vybírat a tým Haywood Racing hrál v této sérii vedoucí úlohu. S podvozkem Mygale byl velmi silný a dokazoval svůj pozoruhodný talent. Ani na okamžik neztratil vedení v celkovém pořadí série a celou sezonu 1998 byl mimo dosah svých soupeřů. Na mezinárodním podniku The Formula Ford Festival, který se konal po skončení sezony na skoro domácím okruhu v Brands Hatch se Jenson utkal s mnohem zkušenějšími piloty. Z pátého místa na startu se však brzy probil za Marcose Ambrose a po velké bitvě o vítězství slavil další triumf.
Britská Formule 3
Jen 3. místo, ale výsledek nad očekávání...
Kontrakt uzavřený s předním týmem britské Formule 3 Promatecme byl logickým výsledkem předchozí skvělé sezony. Jenson se velmi rychle adaptoval na vyspělejší monoposty a velmi rychle pochopil výhody i nevýhody vozů se slicky a spoilery. Týmového kolegu, kterým byl loňský vítěz mistrovství Formule Renault Aluizo Coelho, jasně předčil a stal se vážným kandidátem v bitvě o titul. Motor Renault však bohužel nestačil svým výkonem na agregáty Mugen - Honda, které používali Marc Hynes a Luciano Burti. Jenson byl mnohokrát na topspeed nejpomalejší. Tři vítězství a několik Pole position tak stačilo v sezoně 1999 pouze na celkové třetí místo.
Další rok v F3 měl být Jensonovou korunovací, ale po skvělých výsledcích se mladičkému Britovi nabídla obrovská šance, obdržel totiž pozvánku k testování monopostu Formule 1 týmu BMW Williams.
Fantastická příležitost...
Když byl v regulérních testech nadějný mladík jen se dvěma roky zkušeností s formulovými monoposty rychlejší, než stálý testovací pilot týmu Bruno Junqueira, bylo o druhém pilotovi týmu pro sezonu 2000 rozhodnuto.
Podpisem smlouvy s Frankem Williamsem, šéfem nejúspěšnějšího týmu Formule 1 první poloviny 90. let, vystoupil dvacetiletý Button na vrchol motoristických závodů jako jeden z nejmladších v celé jejich historii. Okamžitě byl podroben tlaku nejen vnějšího okolí F1, ale i uvnitř. Trojnásobný mistr světa Jackie Stewart mu vzkázal prostřednictvím tisku, že měl se svým vstupem do F1 ještě vyčkat. Mika Salo, který začínal ve Formuli 1 jen o něco málo později, prohlásil, že nepochybuje o tom, že je Button schopen monopost řídit při testech, ale při závodech, kdy je kolem dalších 21 vozů, je situace daleko náročnější a nebezpečnější. Naprostou podporu měl však ve stáji Williams a sám prohlásil při jednom z jeho prvních interview, že nejvíce mu kromě podpory vedení stáje pomáhala slova bývalého pilota a nynějšího ředitele BMW Motorsport Rakušana Gerharda Bergera: “Jestliže jsi dostatečně dobrý, jsi dostatečně starý i pro F1.”
Veškeré pochybnosti o oprávněnosti brzkého startu ve Formuli 1 vyvrátil Jenson svými vystoupeními hned v prvních závodech. Již při druhé Grand Prix porazil v kvalifikaci velmi ceněného stájového kolegu R. Schumachera. Po diskvalifikaci D. Coultharda si připsal dokonce první bod v F1. Překonal tak Ricarda Rodrigueze, jenž zatím držel primát nejmladšího pilota, kterému se podařilo body získat. Oba dokázali bodovat ve dvaceti letech, ale Jenson v dříve konaném závodě. Přes zanedbatelné zkušenosti se především v druhé polovině sezony minimálně Schumacherovi vyrovnal a v posledních závodech jezdil pravidelně před ním. I díky tomu, že se tým Williams opět po dvou neúspěšných sezonách začal prosazovat, mohl Jenson poměrně pravidelně sbírat body. Ocenění nejlepším nováčkem roku 2000 ani nemohlo mít jiného adresáta. Jenson uchopil nenadálou šanci oběma rukama a pomohl výraznou měrou reformujícímu se týmu najít správnou cestu zpět mezi špičkové týmy. Jak už to ale bývá, dobrá období střídají špatná. Bohužel v případě britské naděje se to potvrdilo doslova.
Frank Williams a Patrick Head, vedoucí představitelé týmu Williams, měli koncem roku velké dilema. Nechat si nadějného Buttona a přijít o zářící hvězdu všech formulových sérií Juana Pabla Montoyu, nebo dát vůz dle platné smlouvy Montoyovi a rozloučit se s Jensonem. Sir Frank Williams si velmi cenil Jensonova citu pro vůz a jeho schopnosti najít ideální stopu v zatáčkách. Jeho styl jízdy byl přirovnáván k jízdě 4násobného mistra světa Alaina Prosta, který byl přezdíván právě proto “profesorem” a pro stáj Williams získal titul mistra světa v roce 1993. Možná však Jensonovi chybělo trochu více agresivity, ale vzhledem ke svému mládí a přání týmu především získat body na konci závodu, splnil to, oč jej žádali. Vedení týmu se však nakonec po dlouhém váhání rozhodlo pro Montoyu a Buttona ihned angažoval známý lovec talentů Flavio Briatore, navrátivší se šéf týmu Benetton.
Nečekaná katastrofa...
Sezona 2001 byla velmi těžká. Benetton byl koupen automobilkou Renault a přes veškeré konstatování, že tým je v přeměně a že se učí a vyvíjí, byl pod velkým tlakem. Jensonův nový monopost byl proti předchozímu Williamsu FW25 naprosto nevypočitatelný a jeho optimální nastavení bylo spíše otázkou náhody. K nepříznivému rozpoložení nutno přičíst i fakt, že měl za kolegu jednoho z nejvíce ceněných pilotů F1 Giancarlo Fisichellu, jenž měl navíc s vozy Benetton zkušenosti ze svého předchozího působení v tomto týmu. Jediné body sezony tak Brit získal při GP Německa, ale opět až za Fisicem. Přes veškerá oficiální prohlášení bylo poznat, že mezi Briatorem a Buttonem nepanují právě nejlepší vztahy. Flavio je znám jako velmi tvrdý obchodník a o jeho minimální hranici mezi přízní a nepřízní by mohl nejlépe vyprávět právě Fisichella, který se na konci roku poroučel po obdivuhodných výkonech z týmu.
Dosud nejlepší výsledek kariéry...
Pro sezonu 2002 byl již tým Benetton oficiálně přejmenován na Renault, včetně charakteristického zbarvení. S novým podvozkem a druhou generací radikálního motoru s rozvorem válců 111° dostal Jenson do rukou slibný komplet a již při jarních testech opět prokázal, že jeho přítomnost ve Formuli 1 rozhodně není hříčkou osudu. Na místo Fisichelly přišel do týmu chráněnec Briatoreho Jarno Trulli z Jordanu. Jenson tak stál proti dalšímu známému pilotovi, který je obdivován především svojí schopností zajet v kvalifikaci naprosto famózní kolo. A aby toho nebylo málo, měl Briatore smluvní povinnost, dle které se musel stát na rok 2003 pilotem týmu Renault Fernando Alonso. Další nadějný mladík, jenž v předchozí sezoně překvapoval v týmu Minardi a který v roce 2002 působil v Renaultu na postu testmana. Bylo jasné, že pokud Jenson nepředvede neuvěřitelné výsledky, bude to on, kdo z týmu na sklonku sezony odejde.
Po nevydařené předchozí sezoně se musel Brit snažit o co nejrychlejší nápravu své pošramocené pověsti, pokud chtěl v F1 pokračovat ke svému cíli. Díky výrazně lepšímu vozu R202 a již získaným zkušenostem potvrdil pilot svoje schopnosti a i když byl v kvalifikacích jednoznačně ve stínu Trulliho, v závodech byl výrazně vyrovnanější a v celkovém hodnocení získal více bodů. Velká spolehlivost monopostů Top týmů Ferrari, Williams a McLaren neumožnila získat Jensonovi umístění na stupních vítězů, ale v Malajsii a Brazílii skončil hned pod nimi. Celkově nasbíral 12 bodů a získal své nejlepší celkové umístění v kariéře, navíc skončil jako první za silnou šestkou. Tým Renault se umístil i jeho výrazným přičiněním na 4. místě v Poháru konstruktérů. Jenson se dokázal vyrovnat s tlakem, který na něj vyvinul Briatore a odvedl práci, která odpovídala technickým možnostem monopostu R202. Není pochyb o tom, že tým Renault sílí a jednoho dne možná jeho pilot skutečně bude bojovat o titul mistra světa. Nezdá se však pravděpodobné, že by za jeho volantem seděl Button, neboť již v průběhu sezony oznámil přestup do britsko amerického týmu BAR Honda, kde ho čeká další velká výzva. Kanaďan Jacques Villeneuve dokázal zničit sebedůvěru hned dvěma týmovým kolegům a celý padock F1 nyní čeká, jak se tato dvojice bude snášet nejen v boxech, ale i na trati a zda dokáže jejich soupeření konečně zvednout prapor tohoto týmu.
Jízdenka mistra světa do předčasného důchodu…
Jenson vstoupil do sezony 2003 cílevědomě a soustředěně. Přes vzájemné invektivy s novým týmovým kolegou Jacquesem Villeneuvem podával s nepříliš vydařeným vozem BAR 005 slušné výkony a s postupujícím rokem přesvědčoval stále více o tom, že má nad ceněným sokem navrch. Při dvou čtvrtých místech v Rakousku a Japonsku vedl 18 kol celé startovní pole za svými zády. V hodnocení jezdců skončil na 9. příčce, ale hlavním úspěchem byla nakonec drtivá porážka mistra světa z roku 1996, kterého tým před posledním závodem nahradil testovacím jezdcem a budoucím týmovým kolegou Takumo Satem. David Richards, šéf stáje BAR, pěl na Jensona jen samou chválu a tehdy se stal 23letý Brit středobodem neustále se zlepšujícího týmu.
Jensonovy akcie vyšplhaly do závratné výše…
Pátá jubilejní sezona 2004 přinesla Jensonovi nejlepší umístění v hodnocení jezdců. Ve svém druhém roce v BAR Honda prokázal, že skutečně patří mezi hvězdy Formule 1 a jeho cena na trhu jezdců stoupla přímo úměrně. Předvedl nejen rychlost, ale i disciplinovanost a profesionalitu. Výborně mu vyšel především úvod sezony. 4krát dokončil závod druhý a 6krát třetí. Při GP San Marina startoval poprvé v kariéře z prvního místa na startovním roštu. Na suverénní piloty Ferrari sice v celkovém hodnocení nestačil, ale s jistotou získané třetí místo bylo nesporně úspěchem. Jenson se také postaral v polovině roku o obrovské překvapení. Oznámil svůj předčasný odchod od BAR a dohodu s Williamsem. Nakonec však v říjnu dala komise pro posuzování smluv při FIA za pravdu právníkům týmu z Brackley a jezdec nakonec zaměstnavatele nezměnil.
Statistické údaje:
Národnost: britská
Datum narození: 19. ledna 1980
Místo narození: Frome, Somerset (Velká Británie)
Bydliště: Bicester, Velká Británie
Výška: 181 cm
Váha: 72 kg
Osobní stránky: www.racecar.co.uk/jensonbutton
Počet startů: 84
Počet bodů: 130
Počet vítězství: 0
Pole Position: 1
Nejrychlejší kola: 0
Stupně vítězů: 10
Debut v F1: GP Austrálie 2000
První vítězství: -
Počet titulů mistra světa: 0
Kariéra chronologicky:
1989-1997 motokáry
1998 britská F Ford / šampion
1999 britská F3 / 3 vítězství, 3. místo celkově
2000 F1 Williams BMW / 12 bodů a 8. místo celkově
2001 F1 Benetton Renault / 2 body a 17. místo celkově
2002 F1 Renault / 12 bodů a 7. místo celkově
2003 F1 BAR Honda / 17 bodů a 9. místo celkově
2004 F1 BAR Honda / 85 bodů a 3. místo celkově
* Aktualizováno dne 7. listopadu 2004