Dokonalost jménem McLaren Technology Centre

McLaren | foto: McLaren

Pod oficiálním názvem McLaren Technology Centre se skrývá vedení organizace McLaren Group. Složitý komplex ve svých útrobách skrývá veškeré náležitosti, které jsou nezbytné pro provoz stáje McLaren a celé společnosti.

Technologické centrum o rozloze 500 000 m2 navrhl světoznámý architekt Norman Foster, do jeho portfolia spadá například mrakodrap Hearst Tower v NY nebo největší zavěšený most na světě - Viadukt u Millau.

Rozsáhlý stavba s půdorysem polovičního kruhu má skleněné obvodové zdi, Fosterovo architektonické studio Foster and Partners získal za realizaci technologického centra McLarenu prestižní cenu Stirling Prize.

Okolí formuje pět umělých jezírek, jedno z jezer těsně přiléhá k budově a dotváří tím kruhový tvar centra. Zbylé čtyři fungují jako ekologická klimatizace budovy. Voda z nich je přečerpávána skrz tepelná čerpadla, ta ochlazují nejen stavbu, ale i aerodynamický tunel, který tým potřebuje na vývoj monopostu F1. Cirkulace vody probíhá každých 48 hodin, systém pomohl snížit počet chladících věží ze sedmi na dvě.

Aerodynamický tunel, jenž se nachází v zadní částí budovy, je postaven ze 400 tun ocele. Čtyřmetrový ventilátor dokáže vyvinout až 600 otáček za minutu. Zesílené dvojité stěny tunelu eliminují vibrace a hluk, takže pracovníci ve vedlejších místnostech nemají ponětí, že kousek od nich fouká velmi silný vítr.


Aerodynamický tunel s čtyři metry vysokým větrákem

Na počátku realizace bylo potřeba vyhloubit třicetimetrovou jámu, k tomu byl použit obrovský bagr z USA, který je vyroben pouze ve třech kusech. Na ocelovou konstrukci se spotřebovalo přes 5000 tun ocele a 20 000 m3 betonu.

Interiér je rozdělen na 18 metrů široké sekce spojené 6 metrů širokými koridory. Zázemí pro 1000 zaměstnanců musí být u McLarenu dokonalé, proto se nelze divit, že kromě restaurace nebo kavárny nechybí ani bazén a fitness centrum.

Norman Foster stál před výzvou zasadit centrum do krajiny, aniž by zásadně narušil její vzhled. Proto není budova nijak zvlášť vysoká, její výška je pouze 11 metrů. V okolí je vysazeno až 100 000 stromů.

Stavební práce na komplexu, který byl původně znám jako Paragon Technology Centre, začaly v roce 1999. Na realizaci se podílelo více než 4 000 dělníků. Do ledna 2000, kdy společnost DaimlerChrysler odkoupila 40ti procentní podíl McLarenu, se jednalo o největší investici soukromého subjektu v evropském stavebnictví. McLaren celkové náklady úspěšně tají, ale britská televizní stanice BBC News odhadla cenu na 300 milionů liber.

Kruhový půdorys s obrovskou výsadbou zeleně

Cílem technologického centra by navodit přívětivou atmosféru zaměstnancům i návštěvníkům. A hlavně mít všechny zaměstnance pod jednou střechou „Postavte člověka do tmavé místnosti, kde to zapáchá a je horko. Proti němu postavte člověka do místnosti s klimatizací, dobrým osvětlením a bez zápachu. Když budou stát před důležitým rozhodnutím nebo budou pracovat na stavbě vozu, kdo bude mít lepší výsledky?“ poukazoval na důležitost pracovního prostředí bývalý šéf stáje McLaren Mercedes Ron Dennis.

První skupina zaměstnanců se do Wokingu nastěhovala v roce 2003.

Základní údaje o stavbě
Název stavby : Technologické centrum McLarenu
Místo: Woking, Velká Británie
Investor: McLaren Group
Architekt: Norman Foster
Realizace stavby: 1999 až 2003
Odhad ceny: 300 milionu liber

Více podrobností stavbách, architektuře, developmentu a bydlení najdete na stránkách www.4stav.cz



Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy