Podmínky na maďarském okruhu Hungaroring, kde se odehrává poslední závodní víkend F1 před její letní přestávkou, nejsou pro jezdce a týmy úplně jednoduché. Nejprve včera všechny pozlobilo počasí, aby dnešní příprava na kvalifikaci byla zkrácena kvůli uniklému oleji z jednoho z monopostů nižší série F2 a následné sanaci následků.
Trať tak nebyla v plné kondici pro maximální vyladění aut, přesto před bitvou o co nejlepší umístění na startovním roštu jsme se měli na co těšit. Vždyť první tři jezdci - Hamilton, Verstappen a Vettel - tedy zástupci tří různých stájí a motorů skončili dvě hodiny před zahájením kvalifikačních bojů v necelé desetině vteřiny!
Počasí těsně před začátkem samotné kvalifikace na zítřejší Grand Prix Maďarska se umoudřilo a hrozící mračna se nakonec místní lokalitě se vyhnula obloukem. Teplota vzduchu dosahovala 23 °C (vlhkost 54 %) a povrch dráhy se stihl ohřát na 43 °C a panovalo takřka bezvětří při 10 km/h. Italský dodavatel pneumatik Pirelli pro tento podnik přivezl směsi C2 (bílá - tvrdá), C3 (žlutá - střední) a C4 (červená - měkká).
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Okamžitě po rozsvícení zeleného světla se jako první z jezdců z boxů vykoukl Lance Stroll následovaný oběma Williamsy. Robert Kubica si o tomto víkendu kolem okruhu užívá podpory od velmi silné základny fanoušků.
Všichni tři jezdci zůstali v úvodních pokusech nad hranicí 1:18,000 (Russell 1:18,143; Stroll 1:18,688; Kubica 1:18,843), v tu dobu vyjela na dráhu polovina startovního pole, bez výjimky na nejměkčích pneumatikách.
Prvním z rychlejších vozů byl Kimi Räikkönen s časem 1:17,131, za ním se nacházeli oba jezdci Toro Rosso - Daniil Kvjat (1:17,600) a Alexander Albon (1:17,626).
Před polovinou první části kvalifikace do čela vyskočila obě Ferrari v čele se Sebastianem Vettelem (1:16,581), oba Mercedesy se zařadili za rudé vozy (Valtteri Bottas 1:16,501 a Lewis Hamilton 1:16,563), přičemž dalším pokusem šel nejprve do čela Leclerc (1:16,337), jehož krátce nato překonal Max Verstappen (1:15,817). Pierre Gasly na dalším Red Bullu byl na šesté pozici s časem 1:16,716.
Charles Leclerc v nájezdu na cílovou rovinku zažil přetáčivý smyk a v pravotočivé zatáčce vylétl z dráhy a zádí vozu se opřel o bariéru! Monacký pilot v následujícím kole okamžitě zamířil do boxů ke svým mechanikům.
Pár minut před koncem se po trati proháněli pouze jezdci Mercedesu s Romainem Grosjeanem. Těsně před koncem však na dráhu vyjeli postupně všichni piloti v "ohrožení", tedy zejména oba jezdci Toro Rosso a Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo. Na hraniční patnácté pozici byl minutu před koncem s časem 1:17,460 George Russell s Williamsem, těsně před ním byl Kevin Magnussen (1:17,446), přičemž jeho stájový kolega Romain Grosjean (1:16,978) se nacházel na průběžném osmém místě.
V závěrečných vteřinách se na deváté místo vyšvihl George Russell (1:17,031), postupně se ale propadal zpět na patnáctou příčku a nakonec mu šance na postup zmařil Nico Hülkenberg s Renaultem (1:16,790). Z pasti prvního dějství se vymanili také oba piloti Toro Rosso a hrobníkovi z lopaty doslova utekl Romain Grosjean, jenž s dříve dosaženým časem zůstal mezi postupující skupinou.
Dále nepostupují: George Russell, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Lance Stroll a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Do druhé části kvalifikačního klání vyrazila "velká trojka" shodně na pneumatikách se žlutým značením, tedy směs prostřední tvrdosti. Na dráze byl také jediný z obou Renaultů v rukou Nico Hülkenberga.
Po prvních měřených kolech byli v čele oba Mercedesy - Lewis Hamilton dosáhl času 1:15,548, zatímco Valtteri Bottas zaostal s časem 1:15,669. Oba však brzy rozseknul Max Verstappen (1:15,573) o pouhých 25 tisícin za obhájcem titulu. Čtvrté a páté aktuální místo obsadili Charles Leclerc (1:15,807), resp. Sebastian Vettel (1:15,885).
V maximálních rychlostech dominují oba vozy Ferrari, v těsném závěsu byly oba vozy Alfa Romeo se stejným pohonným ústrojím. V této stastistice se však v první desítce nenachází ani jeden z Mercedesů nebo Red Bullů, což jen potvrzuje, že na tomto klikatém okruhu těží tyto týmy zejména z konstrukce svého šasi.
V závěrečné fázi bojoval o záchranu Kimi Räikkönen na desátém místě (1:16,518). Z jezdců Haasu se podařilo postoupit jen Romainu Grosjeanovi (1:16,319) na osmé pozici, pokračují také oba McLareny - šestý Lando Norris (1:16,060) a Carlos Sainz na pozici sedmé s časem 1:16,308. Naopak všechny naděje na další možnosti soubojů v první desítce zhasly u Renaultu.
Dále nepostupují: Nico Hülkenberg, Alexander Albon, Daniil Kvjat, Antonio Giovinazzi a Kevin Magnussen.
TŘETÍ ČÁST (Q3)
Na nic nečekají u Mercedesu a okamžitě vyslali své piloty na trať v čele s Lewisem Hamiltonem. Krátce nato byli na dráze také oba jezdci McLarenu a po necelých dvou minutách bylo aktivních všech deset závodníků.
Laťku jako první nasadil Lewis Hamilton (1:15,146), avšak záhy ho překonal týmový kolega Valtteri Bottas s časem (1:15,136). Nicméně po dráze přímo létal Max Verstappen (1:14,958) a jde do čela s náskokem téměř dvou desetin. Na oba jezdci Ferrari zůstalo čtvrté a páté místo (Sebastian Vettel 1:15,346 a Charles Leclerc 1:15,437). Hamilton se v závěrečné sekci okruhu dopustil drobných chybiček. Pár minut před koncem panoval na dráze absolutní klid.
Před finálními pokusy figurovali ve statististikách nejrychlejších sektorů tři různí piloti. V závěrečných pokusech všichni na špici zrychlovali, avšak všem vytřel zrak Max Verstappen s novým rekordem okruhu 1:14,572 a vybojoval si tímto svou první pole-position kariéry! Za ním s velmi těsnou ztrátou skončil Valtteri Bottas (1:14,590) a Lewis Hamilton (1:14,769) skončil na místě třetím. Na Ferrari dnes zbylo až čtvrté (Charles Leclerc) a páté (Sebastian Vettel) místo na startovním roštu.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 1:14,572 |
2. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:14,590 |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:14,769 |
4. | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | 1:15,043 |
5. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 1:15,071 |
6. | 10 | Pierre GASLY | fra | Aston Martin Red Bull Racing | 1:15,450 |
7. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | 1:15,800 |
8. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 1:15,852 |
9. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1:16,013 |
10. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | 1:16,041 |
11. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 1:16,565 |
12. | 23 | Alexander ALBON | tha | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:16,687 |
13. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:16,692 |
14. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | 1:16,804 |
15. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 1:17,081 |
16. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | 1:17,031 |
17. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | 1:17,109 |
18. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | 1:17,257 |
19. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | 1:17,542 |
20. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | 1:18,324 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ