ANALÝZA SEKTORŮ: Leclerc překonává rekord okruhu, Ferrari nejsilnější na rovinkách. McLaren se zvedá

Sebastian Vettel v Bahrajnu na svého nového týmového kolegu nestačí | foto: Scuderia Ferrari

BAHRAJN - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si vedli piloti v jednotlivých sektorech a jaké strategie budou volit pro zítřejší závod? Kdo byl nejrychlejší na rovinkách a kde nejvíce získaval traťový rekordman Charles Leclerc?

Nejprve si projděme tři části, do nichž je okruh rozdělen. První začíná dlouhou rovinkou s DRS zónou, na jejímž konci se prudce brzdí do úvodní ostré pravotočivé zatáčky, rychlost klesá z 327 na 78 km/h.

Následuje rychlá šikana a dlouhá rovinka, na jejímž konci piloti mají opět 300 km/h a brzdění do pomalé, ale široké čtvrté zatáčky. FIA zde letos přidala novou DRS zónu (na okruhu jsou nyní celkem tři - viz mapa níže).

Druhý sektor je technický obsahuje mix středně rychlých zatáček a jednu rovinku s druhou DRS zónou, kterou uzavírá středně rychlá 11 otevírající se zatáčka a velmi rychlá pravotočivá dvanáctá. Důležitá je zde přítlak.

Třetí sektor začíná brzděním do 13 zatáčky, obsahuje další rovinku a středně rychlou pravotočivou 14. zatáčku a prudkou akcelerací na cílovou rovinku. Místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází 144 m před první zatáčkou.

Nejlepší formu dnes měl Leclerc, jenž dosáhl nejrychlejších časů v 1. a 3. sektoru a byl z toho rekord okruhu (pomohla i třetí DRS zóna). Svého podstatně zkušenějšího týmového kolegu Vettela za sebou nechal o čtvrt sekundy. Zasloužené první pole-position 21 letého mladíka po bezchybném výkonu ve všech částech!

Mercedesy byly v Q3 Ferrari mnohem blíže než v trénincích, Hamiltonovi přesto na Leclerca scházelo přes 3 desetiny sekundy. Bottas sice dosáhl rekord v 2. sektoru, na trati však nechal nejvíce z pilotů v první desítce. Ferrari po 62. v historii s oběma vozy obsadilo první řadu, čímž se vyrovnalo McLarenu a Williamsu.

Čisté kolo z nich zajeli pouze Verstappen a Sainz. Red Bull je sice v pátý hned za Ferrari a Stříbrnými šípy, ale pokud by Magnussen dokázal poskládat dohromady nejlepší sektory do jednoho kola jako Max, tak by byl před ním.

McLaren se poprvé od Malajsie 2017 dostal s oběma vozy do poslední části kvalifikace a na počátku sezóny je příjemným překvapením. Oba mladíci jezdí solidně, byť Norris se dnes v Q3 na rozdíl od Austrálie dopustil několika drobných chyb, přestože trať dobře zná. Nejvíce ztratil kvůli nedotáčivosti v zatáčce č. 10.

V Melbourne byl sice velmi rychlý na rovinkách, jenže dost ztrácel v zatáčkách. Tentokrát tomu bylo opačně (Leclerc má sice nejvyšší rychlost na cílové čáře, pomohl mu ale velmi těsný závěs za Grosjeanem, jenž ho trestuhodně zbrzdil) a ukázal, že napravil loňské problémy s aerodynamikou. Navíc do Bahrajnu přivezl několik vylepšení, kterému mu ve vyrovnaném středu pole pomohly se prosadit.

Nejvyšší rychlost byla naměřena Vettelovi s Ferrari - 327,7 km/h, Ricciardo s Renaultem ztrácel jen 0,4 km/h. Francouzský výrobce dosáhl se svým motorem velký pokrok, spokojeností s výkonem se netají ani šéfové McLarenu. Mercedesu patří zásluhou Strolla až třetí příčka se ztrátou 1,6 km/h, Albon s pohonnou jednotkou Hondy je s deficitem 2,8 km/h čtvrtý.

Pneumatiky a strategie

Mezi směsmi jsou přibližně sekundové rozdíly. Měkká degraduje rychlostí 0,19 s/kolo, středně-tvrdá 0,13 s/kolo a tvrdá 0,12 s/kolo. Z nejlepší desítky nebude nikdo startovat na středně-tvrdé směsi, kvůli velkým rozdílům mezi pneumatikami a vyrovnaném poli se na ní postoupit nedalo. Všichni piloti po celou kvalifikaci jezdili pouze na měkké směsi.

Bahrajn má nejdrsnější asfalt v celém kalendáři, proto Pirelli přivezlo to nejtvrdší, co má (jako tvrdá slouží C1 směs, středně-tvrdá C2 a měkká C3 směs). Limitujícím faktorem kvůli pomalým zatáčkám a časté prudké akceleraci jsou zadní pneumatiky, jež si budou muset jezdci hlídat.

Nejrychlejší strategií je dle simulací start na středně-tvrdé směsi s přechodem na tvrdou po 20 kolech. Druhou nejvýhodnější, jíž budou využívat piloti z Top 10, je start na měkké směsi s přezutím na tvrdou po 15 kolech. Fungovat by mohla i dvouzastávková strategie, kdy by piloti po startu na měkké směsi přezouvali na středně-tvrdou kolem 15. a 36. kola z celkových 57.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy